Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Finans og Økonomistyring (BI) 2011 - Arbeidskrav 3 og opp


Aero1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som gjør AK 8? Hvor i boka står det om beta?
Kapittel 13 i investering og finansiering boken :) du finner ut av oppgavene i AK 8 om du leser det kapittelet.

 

Er det noen som har fått til spm 2 på AK 8 ?

Har fått til oppg 1, 2 og 3 nå.

 

Oppg 2:

for å regne ut betaen til porteføljen bruker du bare:

 

Beta A * prosent A + (beta B * prosent B)

 

:)

Lenke til kommentar

Er det noen som kan legge ut svarene til AK 8 plz? :(

Slik at du bare kan kopiere det andre har brukt tid og krefter på, uten å lære en dritt selv?

 

Kan hjelpe med oppg 1-4, hvis noen trenger hjelp til å lære ;) ikke bare noen å skrive av..

 

Btw, oppg 5 må være feil?? Bruker akkurat samme formel som eksempelet i boken (kap 13 i Bredesen) og får 9,36%. Vet om flere som fikk samme svar. Men får ikke godkjent...

Siden vi har fått oppgitt markedets riskopremie, skal vel den settes inn i stedet for rm-rf hvis jeg ikke har misforstått?

Lenke til kommentar

Hadde blitt VELDIG glad om noen vet hvordan jeg skal komme fram til KS til egenkapitalen her.. har sittet i 3 timer og prøvd alt slags mulige måter!!

Her er oppgaven:

Selskap A skal foreta en prosjektinvestering på kr 5 mill. Prosjektets netto kontantstrøm (inntekter minus betalbare kostnader) er kr 1.7 mill det første året og øker deretter med 5% i året. Investeringen avskrives lineært over prosjektets levetid (fire år). Vi forutsetter for enkelthets skyld at de lineære avskrivningene er identiske med de skattemessige avskrivningene, og at selskapsskatten betales i inntektsåret. Prosjektet finansieres med 60% gjeld og 40% egenkapital. Lånet er et serielån som nedbetales årlig etterskuddsvis over fire år. Selskapets skattesats er 28%. Nominell lånerente er 4% p.a før skatt. Egenkapitalens avkastningskrav er 15 % p.a etter skatt.

Hva blir prosjektets kontantstrøm til egenkapitalen etter skatt i år 3? Oppgi svaret i hele kroner (kun tallet) og bruk tusenskiller.

Og her en skjemaet med fasit. Hvordan får jeg til den 2.siste linja med KS til egenkapital!?

 

19767064.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Lenke til kommentar

Nå er skjemaet så lite at jeg har problemer med å se det ordentlig, men det ser ikke ut som at de har skrevet opp at det er lagt til avskrivninger igjen etter skatt.

Man trekker fra avskrivningene fra resultatet før man regner ut skatten for å betale lavest mulig skatt. Avskrivninger er ikke fysiske penger og må dermed legges på igjen etterpå for å få riktig resultat.

Lenke til kommentar

Nå er skjemaet så lite at jeg har problemer med å se det ordentlig, men det ser ikke ut som at de har skrevet opp at det er lagt til avskrivninger igjen etter skatt.

Man trekker fra avskrivningene fra resultatet før man regner ut skatten for å betale lavest mulig skatt. Avskrivninger er ikke fysiske penger og må dermed legges på igjen etterpå for å få riktig resultat.

 

Takk for svar :) kommer ikke frem til svaret jeg skal komme til i f.eks år 1.. netto ks er jo 1700000. Avskrivninger er 1250000 og driftsresultat blir 450000. skatt er jo 28% av resultat og blir 126000. Renter i serielånet er 120000 og renter skattefordel er 33600... mens avdrag er 750000. Kan ikke forstå hvordan kontantstrøm til egenkapitalen etter skatt blir 797600! Må vel kanskje bruke de 4 eller 15%?? Har prøvd alt ,så håper noen ser lyset i tunnelen i denne oppgaven, hehe

Lenke til kommentar

Takk for svar :) kommer ikke frem til svaret jeg skal komme til i f.eks år 1.. netto ks er jo 1700000. Avskrivninger er 1250000 og driftsresultat blir 450000. skatt er jo 28% av resultat og blir 126000. Renter i serielånet er 120000 og renter skattefordel er 33600... mens avdrag er 750000. Kan ikke forstå hvordan kontantstrøm til egenkapitalen etter skatt blir 797600! Må vel kanskje bruke de 4 eller 15%?? Har prøvd alt ,så håper noen ser lyset i tunnelen i denne oppgaven, hehe

 

Fasiten er ganske kronglete. Løste oppgaven for deg her nå. Håper du skjønner mer!

 

EDIT: Hadde glemt fortegn på skatten, det skal selvfølgelig være minus!

post-61441-0-14022700-1335684285_thumb.jpg

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Takk for svar :) kommer ikke frem til svaret jeg skal komme til i f.eks år 1.. netto ks er jo 1700000. Avskrivninger er 1250000 og driftsresultat blir 450000. skatt er jo 28% av resultat og blir 126000. Renter i serielånet er 120000 og renter skattefordel er 33600... mens avdrag er 750000. Kan ikke forstå hvordan kontantstrøm til egenkapitalen etter skatt blir 797600! Må vel kanskje bruke de 4 eller 15%?? Har prøvd alt ,så håper noen ser lyset i tunnelen i denne oppgaven, hehe

 

Fasiten er ganske kronglete. Løste oppgaven for deg her nå. Håper du skjønner mer!

 

EDIT: Hadde glemt fortegn på skatten, det skal selvfølgelig være minus!

Tusen takk for svar og at du gadd å vise meg :) men ser fremdeles ikke hvordan jeg skal få EK til KS til å bli 737600 i år 1, 820400 i år 2, osv... hm...

Lenke til kommentar

 

Tusen takk for svar og at du gadd å vise meg :) men ser fremdeles ikke hvordan jeg skal få EK til KS til å bli 737600 i år 1, 820400 i år 2, osv... hm...

Se grundigere på oppsettet jeg la ut. Jeg klarer ikke forklare eller vise det bedre enn det...

Har du lest pensumlitteraturen? HVA er det du spesifikt ikke skjønner? Bildet burde jo si seg selv egentlig, det er regnet steg for steg og uten snarveier.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar og at du gadd å vise meg :) men ser fremdeles ikke hvordan jeg skal få EK til KS til å bli 737600 i år 1, 820400 i år 2, osv... hm...

Se grundigere på oppsettet jeg la ut. Jeg klarer ikke forklare eller vise det bedre enn det...

Har du lest pensumlitteraturen? HVA er det du spesifikt ikke skjønner? Bildet burde jo si seg selv egentlig, det er regnet steg for steg og uten snarveier.

 

Jeg har lest alle bøkene og bladd gjennom dem hundre ganger for å se hvordan jeg kan regne det ut.. Forstår ikke hvordan jeg regner ut KS til EK i dette tilfellet. Forstår heller ikke hvordan KS til EK kan bli 737 600 i år 1? Det var kun det skjemaet jeg postet som var i fasiten av oppgaven, derfor ser jeg ikke helt hvordan de har kommet fram til KS til EK.. hhhhmm..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...