Gå til innhold

Forskjellen på mobildata og dataroaming?


martin9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Tele2 har vel planer om å bli ene eier av Mobile Norway nettet ser det ut til.

 

Men skjer det noe med utbyggingen av Mobile Norway nettet om dagen?

Hvordan er dekningen blitt, og finnes det et dekningskart noe sted?

Vi har aldri sett og vil trolig aldri få se noe dekningskart. Årsaken er at dekningsområdet deres (enn så lenge) er en ekte delmengde av Telenors dekning. Ergo: der Telenor dekker kan du bruke MN, LeBara og OneCall abonnementer.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Gammel tråd, men fortsatt like gyldig og aktuell i dag.

 

Ulempen med å ha teleleverandør som krever roaming på, er at overraskelsen på sjokkregning på besøk i våre naboland eller annen reise ut av landet øker.

- Det er lettere å glemme seg bort på å slå av roaming hver gang man er utenfor landets grense, enn å alltid ha roaming av på en leverenadør som ikke trenger roaming i Norge.

 

Særlig er dette et poeng for de som ikke er like godt inne i dette med roaming, datatrafikk osv.

Lenke til kommentar

Bare få takke for en svært informativ tråd! Fant den vha. Google. Har idag en Motorola Defy OG Tele2 abb. Valgte Tele2 pga. at de har samme pris på samtaler, SMS og datatrafikk i Norge som i Sverige og som grenseboer er dette svært praktisk. MEN, Motorolaen har en svært uheldig egenskap, hver gang den bytter sendenett/tilbyder eller hva det nå er, altså hver gang den roamer, slår skjermlyset seg på og den kommer opp med en melding der jeg må godta eller avslå om jeg skal tillate roaming. På en kjøretur hjemmefra til byen kan dette skje 4-5 ganger, og pga. litt varierende dekning der jeg bor kan den også finne på å gjøre det når jeg er hjemme. Veldig kjedelig da dette øker strømforbruket voldsomt hvis jeg ikke følger med, og hvis jeg ikke kvitterer JA til roaming får jeg hverken brukt datatrafikk eller sendt meldinger (tror jeg).

 

Har lært svært mye av denne tråden, og går nok kjapt mot et abbonementsbytte nå. Det som er viktig for meg da jeg gjerne vil beholde Motorolaen (Defy, MÅ ha vanntett og støtsikker mobil), er å finne en leverandør som ikke bruker roaming til datatrafikk. Og det fikk jeg jo god hjelp til i denne tråden.

 

Så takk spesielt til Cyclo og Mia_tuk for info om akkurat det jeg var ute etter.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Hei. Bær over med en som frykter å miste oversikt og kontroll med telefonregninga. Frykt henger sammen med uvitenhet, utvilsomt. Jeg har en Samsung Galaxy SIII. Frem til nå har jeg hatt tele2 champion. Siden dette abonnementet ikke inkluderer noe databruk, har jeg vegret meg mot databruk i frykt for at kostnadene skulle fare avsted til himmels. Nå har jeg byttet til Tele2 Fastpris Medium, i håp om at jeg bekymringsløst skal kunne ha litt oppsyn med med været, epost, facebook, wimp en nettavis og litt finn.no i ledige stunder. Noen storforbruker er jeg absolutt ikke. Vel hjemme går det ikke lang tid før jeg er like usikker igjen. Det er for mange valg som jeg ikke kjenner konsekvensen av i menyene. Om noen spesifikt kjenner oppsettet på en telefon som min, skulle jeg svært gjerne hatt brukerhjelp i forhold til hva jeg kan ha påslått og avslått, for å forsikre meg om at databruken ikke er ute av min kontroll, praktisk eller økonomisk. Hvordan vet jeg f.eks at telefonen primært benytter wi-fi når dette er tilgjengelig? Hvordan vet jeg når grensa for databruk inkludert i abonnementet er nådd? Hvordan vet jeg at den ikke forbruker internett når jeg legger fra meg telefonen, bruker den til quizbattle, skjermsparer`n går på eller når jeg går ut av en nettavis jeg har lest? Hva skal være slått "på", og hva må være slått "av"? Er det ting som roaming eller mobildata, som må skrus av og på i menyen for hver gang jeg skal på nett?

Mvh. Morten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...