Gå til innhold

Kommentar: - Smart-TVer er ikke kjappe nok


Anbefalte innlegg

Ja, TVene har ikke hengt med i det hele tatt. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal ha Youtube på DVD-spilleren og Tven når det egentlig er rævva. Viser filmer i SD i fullskjerm, selv om de er 1080p.

 

Fordelen er jo VOD-støtte, men det støttes jo ikke i Norge, bare USA.

 

Derimot er Sony sin løsning for digitaltv(IDTV)er myyyye bedre enn dritten Canal Digital har å komme med. CD er rævva uansett.

 

Litt moro at den støtter divx og xvid med egne undertekster, mp4, men ikke Divx HD og MKV.

 

Det hele er bare ren bullshit for å fange dumme kunder.

 

 

En Sony-ansatt sa jo selv: "Jeg skjønner ikke hvorfor det er USB støtte i det hele tatt når de ikke støtter noe særlig og det hele er bare et slagstriks. DLNA kunne er også ubrukelig. Du får bruke en HTPC som meg da."

 

 

Det som overrasker meg mest er PS3.

 

Sony kan ikke utvikle en dritt. PS3 er jo verre enn TVene.

 

Hadde forventet en fullblods støtte for alle formater og sikkelig nettleser. Det har det værtfall datakraft til og mer enn det. Sony TVen klarer jo youtube bedre. Gir ikke mening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selve filene på PCen. Den er koblet i en svitsj, som fjernsynet også er koblet i. Da får jeg opp mediafiler fra PCen på medieavspilleren på TVen, men kun de filene i proprietære formater (.mp4, .avi og slikt). Mine .mkv-filer kommer ikke. Jeg skjønner ikke helt hvordan det skal være noe spesielt utfordrende å legge inn støtte for f.eks .mkv-filer? Grunnen til at det ikke er der er vel rett og slett fordi det ikke er regnet av produsenter som noe "standard", da de ser ut til å foretrekke lisensierte formater.

Lenke til kommentar

Har selve filene på PCen. Den er koblet i en svitsj, som fjernsynet også er koblet i. Da får jeg opp mediafiler fra PCen på medieavspilleren på TVen, men kun de filene i proprietære formater (.mp4, .avi og slikt). Mine .mkv-filer kommer ikke. Jeg skjønner ikke helt hvordan det skal være noe spesielt utfordrende å legge inn støtte for f.eks .mkv-filer? Grunnen til at det ikke er der er vel rett og slett fordi det ikke er regnet av produsenter som noe "standard", da de ser ut til å foretrekke lisensierte formater.

.mkv er ikke noe videoformat, det er en container, en måte å pakke sammen lyd og bilde og andre ting (som f.eks. teksting). Det meste du har i .mkv er sannsynligvis 1080p eller 720p H.264(/x264), mao. det samme som du vil finne i de fleste mp4-filene dine.

 

Men iom. at mkv så vidt jeg vet ikke er befengt med noen patenter eller lisenskostnader, er det jo rart at de ikke støtter det. Spesielt dersom de støtter H.264 uansett. En grunn kan være lyden. Det koster å lisensiere DTS, DTS-HDMA etc. mp4-filer kan vel etter standarden inneholde enten AAC eller AC3, om jeg ikke husker helt feil. Langt enklere formter å forhole seg til.

Lenke til kommentar

Det meste er nok sagt her men likevel ...

 

jeg forstår ikke helt hvorfor det satses så hard på slike smarttver når de funger så dårlig ?

 

først kom den stasjonere pcen og senere den bærbare

Så kom Internett.

Enkelte kanal distributører forsøket seg med nettsurfing og epost lesning på tvn ( innebygd i mottakeren) .

så kom film nedlasting av film og musikk

og filmleie via fjernkontrollen

 

så har man også fått nettsurfing og epost lesing på mobiltelefonen.

 

Og nå kommer smart tven.

jeg skjønner ikke helt hva det ska tilføye oss. spesielt når alle har egen løsninger som hverken er kompatible med hverandre elle kanal mottakeren man bruker ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man burde få en felles plattform for smart-TV. Gjerne som en utbyttbar modul man plugger i TV.

Da kunne man oppgradere den når det kommer bedre og mer fleksibel hardware.

 

Slik jeg ser det pr dato, så er det like greit å vente. Bruker heller ekstern mediaenhet inntil videre.

 

problemet er nok at de forskjellige selskapene ( spesielt kanal tilbyderene ) har helt grunnlegende forskjeller i hvordan systemet deres fungerer.

 

Canal digital tilbyr kanaler over satellitt og kabel . de har tatt i bruk en slik modul

Viasat vet jeg ikke om de har slit

Rikstv kam man bruke en slik

 

Get vet jeg ikke om de kan bruke det

Altibox bruker ikke slik. de bruker ikke en gang dekoder kort

 

Da blir det vanskelig å få til noe felles

 

Problemet er også hvor mye plass hardwaren vil kreve.

skal man ha PVR så stiller jeg spørmål om det vil funger med en felles harddisk inne i skjermen

 

passer en nyere modul ikke i en lit eldre tv ( når dett har var i noen år og ) man trenger en oppgradering ?

Lenke til kommentar

Smart-TV er vel et begrep om nett og interaktive delen av TV og ikke fullt så mye mot TV-signaler og tuner.

Men det er selvsagt et stort problem med eksterne teknologier for kanaltuning etc. Riks-TVs DVB-T er vel de som er best integrert i mange TV pr dato. Det er jo nesten merkelig man ikke har tatt i bruk standardformat for digital-TV via Sat/kabel med kortleser ennå.

Proteksjonisme er prioritert langt foran kundenes behov.

Lenke til kommentar

hvis man skiller mellom kabel og satellitt så må man også skille kabel i 2 forskjellige kategorier.

Det mest vanlig ( som jeg ikke har noe navn på) og så det som går over fiberkabel.

Ofte kalt IP-tv siden man egentlig brukeren datalinje til å distribuere tv kanalene.

 

selv om enkelte tjenester som filmleie er greit å ha tilgjengelig via pc eller tv så stiller jeg store spørsmål ved at man skal ha facebook og Twiter på pc,mobil og tv samtidig

( selv om ikke alle har alle 3 alternativene ) .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...