Gå til innhold

Snart kan du glemme kredittkortet ditt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er veldig positiv til dette her. Er jo rett og slett fantastisk om man kan slippe å ha med lommebok. Kvitteringer kan man ta bilde av med Genius Scan, så har man dem også.

Selvfølgelig ikke helt ideelt at Google veit absolutt alt om livet mitt, men livet blir ihvertfall litt enklere.

Hvis Flexus/Ruter/NSB i tillegg kunne koble månedskortene opp mot NFC-brikken i mobilen nærmer man seg en perfekt hverdag.

Lenke til kommentar

Spennende konsept, men hva er det store konkurransefortrinnet? At du slipper å ha med deg et kort?

 

For min del er det mest spennende hvis kvitteringen automatisk legger seg i applikasjonen på mobilen. Men det er jo en funksjonalitet man skulle kunne oppnå med et kort også, hvis man gikk inn for det.

 

Så bør vel også mobil til mobil betaling komme, veldig greit å kunne overføre penger elektronisk til andre privatpersoner, f.eks når du henter noe du har kjøpt på finn.

Lenke til kommentar

Dette vil jeg ikke ha, faktisk så vil jeg ha mobilen til kommunikasjon og litt annet, betaling gjør den alt for utsatt.

Hva om mobiltelefonen blir stjålet?

 

Derfor holder jeg slikt unna mobiltelefonen min.

Man kan kanskje tenke seg en løsning der brukeren velger mellom flere alternativer:

Alle betalinger krever en form for verifisering på mobilen.

Betalinger over et gitt beløp per uke krever en form for verifisering.

Betalinger i butikker som du ikke vanligvis handler i krever verifisering. (Ja, da kan mobiltyven din handle mat på kiwi hvis han vet hvor du vanligvis handler)

Eventuelt en kombinasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Så vidt jeg har forstått vil Google Wallet fungere som et forhåndsbetalt kredittkort, så det meste man vil kunne miste er hva man har lagt inn på det kortet. Videre vil transaksjonen kreve en PIN-kode. Så i utgangspunktet ser jeg ikke så store forskjeller til annen kortbetaling.

Lenke til kommentar

PIN-kode vil vel etterhvert utgå på mange steder (kollektivtransport/kino/arenaer). Litt av poenget er at man kan ha mobiltelefonen i lomma uten å tenke på å fikle med verken den eller lommeboka.

 

La Google få tilgong til meir informasjon om meg? Nei takk.

Ser ikke det store problemet i at Google får vite at jeg nettopp gikk på 23-bussen. Dette har DnB NOR, Teller og MasterCard visst om meg lenge uten at jeg har hatt noen problemer med det.

 

På samme måte så blir jeg ikke paranoid fordi Fjellinjen vet at jeg akkurat passerte bomringen på Alnabru, eller Vegvesenet fanget meg opp på webcammet.

 

Velkommen til 2011, på godt og vondt.

Lenke til kommentar

Hjelpe meg så lat man skal bli, da. Har man det virkelig så travelt i dag at det å dra et kort og trykke en kode tar for lang tid? Å slippe ett kort i lommeboka gjør deg jo ikke uavhengig av den. Hvor gjør man av bilsertifikatet og andre nødvendige kort?

 

En annen ting er strøm. "Søren, har litt lite strøm på telefonen. Jaja, får ta med meg visa-kortet for sikkerhets skyld"

 

Nei, spør du meg virker dette som en tungvint løsning på et problem som, i min mening, ikke eksisterer. Men teknologisk utvikling generelt er jo en positiv ting, og Google har gjort mye bra :)

Lenke til kommentar

Strøm på telefonen skal vel strengt tatt ikke være nødvendig til enhver tid, da det gjerne er SIM-kortet som sender signalene. Hvor "smart" løsning som kommer til Norge etterhvert aner jeg ikke.

 

Har man det virkelig så travelt i dag at det å dra et kort og trykke en kode tar for lang tid?

 

Du savner tiden du måtte ta bussen til nærmeste postkontor, ta frem den røde postbankboka, stå i kø for å ta ut penger, gå bort til bussholdeplassen, stå i kø inn på bussen, ta frem pengene, få drøssevis av veksel tilbake...

 

Det høres ut som en evighet siden dette var hverdagskost - men jeg husker selv "Postens lille røde". Ikke alle nyvinninger er negative og skumle - selv om jeg forstår at noen også savner de gode, gamle og røde telefonkioskene.

 

Å slippe ett kort i lommeboka gjør deg jo ikke uavhengig av den. Hvor gjør man av bilsertifikatet og andre nødvendige kort?

Det er vel ikke totalt utenkelig at også bilsertifikatet og andre "nødvendige" kort forsvinner? Du er jo like flink til å kjøre bil selv om du ikke har sertifikatet i lommeboka? Hva slags andre nødvendige kort ser du for deg ikke kan løses med denne teknologien? Tannlegekortet? Bibliotekkort? De aller fleste kortene vi har i lommeboka vil jo bli overflødige etterhvert.

 

For min del har jeg aldri kontanter/mynter på meg. Sertifikatet har jeg i bilen og betalingskortene har jeg i en kortholder.

 

Nei, spør du meg virker dette som en tungvint løsning på et problem som, i min mening, ikke eksisterer.

 

Fortell det til de som går glipp av halve fotballkampen eller kinofilmen fordi det er kø ved "innsjekkingen".

Endret av oslo72
Lenke til kommentar

Om man fortsatt må ha en pin kode, så ser jeg ikke fordelen med å gå over fra vanlig plastkort?

Det er vell og bra man må ha pinkode, eventuellt noe mer enn 4 tall.

 

Uansett så er lommeboka oftere med meg enn mobiltelefonen min, og dette fordi jeg må ha førerkort i tilfelle mr Purk stopper meg.

Lenke til kommentar

Om man fortsatt må ha en pin kode, så ser jeg ikke fordelen med å gå over fra vanlig plastkort?

Det er vell og bra man må ha pinkode, eventuellt noe mer enn 4 tall.

 

Uansett så er lommeboka oftere med meg enn mobiltelefonen min, og dette fordi jeg må ha førerkort i tilfelle mr Purk stopper meg.

Gammeldags tenking, som man nå ser flere og flere eksempler på kan løses på enklere måter.

 

Hvorfor må man ha med seg et førerkort for å kjøre bil? Byråkratisk tenking som garantert ikke eksisterer om noen år.

Lenke til kommentar

Dører får oftere og oftere kodelås/fingeravtrykkleser - så det eneste du trenger er fingertuppen til huseieren.

Hvordan du har tenkt å dirke opp et vindu med VISA-kortet ditt må du nesten forklare nærmere.

Nå har jo noen alarmselskaper begynt å tilby at man kan slå av alarmen via SMS/smarttelefon - så da er det jo egentlig bare å stjele mobilen til huseier. Alt skal være enkelt :)

Lenke til kommentar

Lag deg en hatt av aluminiumsfolie, da kan "de" ikke høre hva du tenker!

 

Hvem har sakt dette til deg da.....SirAmp :no:

 

I visse tilfeller kan det være praktisk å betal med mobilen på en sikker måte, tror ikke at det blir noe verre en å gå rundt med ei lommebok med alt inni heller.

Man må jo bruke hue litt selv også da :hmm:

Endret av Terumo
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor ofte man vanligvis blir frastjålet lommebok og/eller mobiltelefon, men det vil ihvertfall være mindre nyttig for tyven å kjøre bussen gratis et par ganger fremfor å få tak i 500-lapper og et MasterCard.

Det er jo mer tilfeldig at det er mobiltelefonen som muliggjør dette, men det er jo praktisk i og med at "alle" har en telefon i lomma. Etter hvert vil det jo sikkert være vanlig å gå med implantat under øyelokket/tunga/forhuden - men inntil den dagen kommer så mener jeg mobilen er et godt alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...