Gå til innhold

ny pc, får ikke lagt inn windows!!


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har kjøpt ny pc. Den virker som om den er helt grei.

den starter og biosen fungerer fint, den finner hardiskene og cd-rom.

men når jeg skal legge inn winows da booter ikke cdn opp har prøvd

både med win xp og win 2000, den bare slutter å lese cdn.

 

 

 

oppsettet:

nf7 2.0 sata

xp 2500+

wd 160gb 8mb

maxtor 30gb

2* twinmos 512mb m/winbond

 

har lånt et gammelt pci skjermkort på 4mb, har ikke råd til skjermkort enda ( er det problemet??)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trykk "del" under oppstart, trykk deg fram til boot device, eller first boot device elns. og save og exit. hvis d ikke virker kan d hende du må ha oppstartsdisketter for 2000, hvis d ikke virker så er cdrom ødelakt eller feilinstallert

det er ikke alltid det er Del, vet du. Like ofte, om ikke oftere, F1 eller Esc.

 

Selv stiller jeg meg tvilende til at det er skjermkortet som er problemet. Får du bootet med CD i det hele tatt?

når stopper det opp? Får du opp beskjed om at du må trykke en knapp for å boote fra cd?

Lenke til kommentar

Hvordan stopper opp? Hva skjer nøyaktig?

 

Du må inn i BIOS. Har du vært der? Vet du hva det er?

 

Med engang du slår på PC-en, så kommer det opp en skjerm. Der står det sikkert "Press DEL / Esc / F1 to enter setup / BIOS"

 

Det må du trykke. Så må du inn på noe som heter boot-up sequence og velge CD-Rom.

 

 

Da kan du boote. Det er ikke rart at den stopper hvis den ikke finner noe operativsystem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
TOOLSHED: jeg er ikke helt n00b, jeg VET hva bios er!!!
Greit, sorry for å ha undervurdert deg, men det er litt greit å helgradere seg når du ikke vet hvilke kompetanse vedkommende har. Kan ikke bruke samme sjargong til alle, vet du.

 

I går skjedde det noe merkelig. Jeg fikk en heng i windows og restartet. Da jeg hadde kommet til POST, og alle enhetene (IDE) var blitt ramset opp, så stoppet det helt opp. Ingenting mer skjedde. Jeg tok ut alle IDE-enhetene, prøvde en og en minnebrikke, men ingenting skjedde. Gikk inn i BIOS og valgt "NONE" på alle IDE-enhetene, men det hjalp ikke.

 

Derfor fant jeg ut at jeg skulle flashe BIOS, men det gikk jo ikke, for jeg fikk verken bootet opp med noe som helst, og så nektet maskinen min å gå inn i BIOS i det hele tatt.

 

Derfor tok jeg ut batteriet (hadde ikke manualen så visste ikke hvilke jumper jeg skulle flytte) til BIOS, og lot det være utav i ca. 20 minutter.

 

Deretter tok jeg det i, og da funket alt.

 

Moralen: Prøv å resette BIOS ved å ta ut batteriet, eller bruk anbefalt metode i henhold til manualen, mest sannsynlig å bruke en jumper...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hei, jeg har kjøpt ny pc. Den virker som om den er helt grei.

den starter og biosen fungerer fint, den finner hardiskene og cd-rom.

men når jeg skal legge inn winows da booter ikke cdn opp har prøvd

både med win xp og win 2000, den bare slutter å lese cdn.

 

 

 

oppsettet:

nf7 2.0 sata

xp 2500+

wd 160gb 8mb

maxtor 30gb

2* twinmos 512mb m/winbond

 

har lånt et gammelt pci skjermkort på 4mb, har ikke råd til skjermkort enda ( er det problemet??)

Funker et pci kort i det hele tadt på dagens hk? er det ikke agp man må ha da? Mener funker pci der man skal ha agp eller ABRbe skjønner noen hva jeg mener?
Lenke til kommentar
Hei, takk for alle svarene.

Nå har jeg funnet ut hva problemet var.. Det var skjermkortet!

Kjøpte meg sapphire radeon 9800pro 128mb :D . Nå fungerer maskinen knall.

 

Fett for deg og meg da... Fine skjermkort!

Spesielt da, du bare tenkte, hmmm... kjipt dette med PCn... Oy, forresten jeg har litt cash til overs, ja, jeg bestiller meg et R9800pro kort! Hva det sånn det foregikk? Isåfall :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...