Gå til innhold

IE10 vi ikke støtte Flash


Anbefalte innlegg

Problemet deres (og Apples) er jo at plugins som Flash - og da spesielt Flash siden det i praksis har (eller rettere sagt hadde) 100% utbredelse - åpner for å omgå 30%-av-salget utpressingen som planlegges.

 

Det er synd at man beveger seg bort fra Flash. For Flash er mer enn video og youtube. Og Flash er gratis for dem som kan skrive kode og ikke bare klippe og lime i ett designverktøy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Internet Explorer 10 vil ikke støtte Flash

– Passer ikke med vår filosofi som Steve Jobs dikterte for flere år siden for nettbrett, sier Microsoft.

 

Er fryktelig frustrert over at Microsoft ikke lengre forsøker å finne egne løsninger men kopierer innskrenkningene fra Apple. Hvordan vanskeliggjøre å installere programmer uten å betale Microsoft 30%? Innføre iOS-blåkopi på siden av vanlig Windows, for senere å fase ut den vanlige delen som utdatert.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det er vel og bra teorien Flimzes. I praksis vil ansvaret for tilpasninger for platform og browser nå bli den enkelte utviklerens ansvar. I noen år nå med nær 95% utbredelse av Flash så har Adobe stått for denne tilpasningen, og utvikleren har kunnet konsentrere seg om å skrive en kode som passer for alle. Og det har vert gratis for utvikler. Det har ikke kostet en krone å bruke AS3 og gratiskompileren fra Adobe.

Lenke til kommentar

Med html5 er ting veldig mye mer komplisert, enkle tegninger med css tar jo flere timer å tegne, skygger må skrives 5 ganger siden alle har sin egen måte å få ting gjort på. Javascript krever mye kode for enkle ting, men det finnes heldigvis mange biblioteker men da risikerer man browser-støtten osv osv.

Lenke til kommentar

Fordi helikopteret ble oppfunnet, sluttet man ikke å støtte biltrafikk. Flash har sine problemer, men HTML5 er ikke Flash, kan ikke gjøre de samme oppgavene som Flash, og er ikke bakoverkompatiblelt med Flash. HTML5 bør stå på sine egne bein før folk skal bruke den til å slå bort beina under Flash.

 

Av alt content som er laget for Flash, er vel lett 99.9% IKKE PORTERT TIL HTML5, og dermed løser HTML5 virkelig ikke ingen deler av behovet for Flash.

Lenke til kommentar

Det er ikke hva jeg trenger, men behovet som gjelder for alle andre. Men fordelen med flash er at man slipper å bruke tiden på å tilpasse for alle nettlesere, det bare fungerer for alle og på den måten kan utviklerne og designerne bruke tiden på å være kreative istedenfor å drive å tilpasse sider til nettleserne.

 

Liten liste: Youtube, flashspill.

http://www.wechoosethemoon.org/

Lenke til kommentar

Et litt interessant problem som dukker opp ved fjerning av Flash (eventuelt Silverlight), er videoleie over nett. Personlig leier jeg en del film over nettet, og utgiverne av filmer krever gjerne en form for DRM for at du skal få leie film over nettet. Dette har ikke HTML5 noe støtte for, så akkurat hvordan det skal bli løst er jeg litt spent på.

Lenke til kommentar

Native apps, lik apple gjør det nå for tiden?

Hthml5 er fortsatt veldig umodent til skikkelig applikasjonsutvikling.

Her vises også til at det å satse på html5 som applikasjonsplattform var en av hovedgrunnene til at palm kollapset. http://www.itavisen.no/886311/slik-kollapset-palm

 

Vil jo si at native apps er et step tilbake i forhold til å bare streame i nettleseren. Per i dag bruker jeg 3-4 steder å leie film fra, så da måtte jeg hatt 4 apps. Da vil jeg heller ha Flash/Silverlight i nettleseren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...