Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor er store bremser bedre ved bråbrems?


apegryn

Anbefalte innlegg

Her spør jeg et teknisk spørsmål som jeg har lurt på lenge: stopper større bremser bilen raskere?

 

I teorien burde små som store bremser ha samme stoppkraft så lenge de er kraftige nok til å låse hjulene (noe alle bremser er på moderne biler). Dekk, vekt, luftmotstand og abs hjelper bilen å stoppe raskere, men hvordan kan større bremser gjøre det? Rent teoretisk vil større bremser kun fordele varmen bedre og hindre fading, f.eks. Ved hyppig bremsing (racing, rally o.l.) Hvem kan gi meg et utfyllende svar?

Endret av apegryn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Større diameter på skiven forhindrer varme, noe som er en fordel under banekjøring da du bremser mer.

 

Mens presset fra kalipperen på klossen forandrer bremseeffekt mener jeg.

Er usikker på om større klosser som igjen da blir på større skiver stanser bilen raskere.

 

Abs er en funksjon som forhindrer at hjulene låser seg under nedbremsing slik at du kan svinge under foreks. panikkbrems. Tror ikke bilen stopper raskere av det med mindre det er dårlig føre.

Endret av NbD
Lenke til kommentar

Bremsene fungere slik at den omvandler bilens kinetiske energi om til termisk energi (altså varme) Jo fortere denne omvandlingen skjer, jo større er desakselerasjonen.

 

kort sagt:

Større overflate = større overføring.

 

Bedre grep på dekk = større friksjon, kortere bremseavstand

Mindre vekt = mindre energi som må overføres til skivene, kortere bremseavstand.

Lenke til kommentar

Tror du fortsatt at jeg ikke vet hva jeg snakker om?

 

Ja, det at du ikke føler eller får med deg at ABS jobber forundrer meg ikke. Har testet på noen biler selv, blant annet min egen Octavia og en Ceed. Dekkene er fra Continental og Michelin. ABS slår inn ved bråbrems fra 80-90 km\t. Det er ikke mye, men man merker at den slår inn. Det kan også hende du ikke presser hardt nok på pedalen.

 

Jeg merker det bedre på eldre biler. Merket det mye bedre på Golf 3 Gti, selv om den hadde gode dekk. Den har samme bremser som Octavian.

 

Du kan jo teste ved å ta ut sikringen til ABS og prøve å bråbremse.

Endret av trra
Lenke til kommentar

På tørt underlag med god asfalt, så er det ikke alltid ABS slår inn, nei.

 

Selvssagt merker man det bedre på eldre biler. Det gjelder alt av elektronikk som slår inn. Tidligere var ESP-inngripnene nærmest voldsomme. I dag vil de være nesten umerkelige for mange.

 

Å ta ut sikringen til ABS-en på en ny bil er defintivt ikke det smarteste man kan gjøre.

 

Jeg sier ikke at ABS aldri slår inn på nyere biler, men de fleste normale biler klarer å beholde grepet.

 

Biler med større bremser har bedre bremseeffekt, men det viktigste med store bremser er likevel som nevnt over kjølingen. En bil med vanlige bremser trenger ofte ikke mer enn fem-seks harde oppbremsinger på rad før effekten blir dårlig (eller i noen tilfeller nesten forsvinner helt).

Lenke til kommentar

store bremser stopper hjulet raskere enn små bremser.

 

 

Det hadde vært interessant om du kunne belegge det utsagnet.

 

 

//Ole

 

fysikk

 

hvis arealet og friksjon er lik på klossene:

 

treghet i bremsesystemet, ikke maks trykk med en gang

det tar lengre tid fra du trår på bremsen til trykket på bremseklossene er stort nok til å stoppe hjulet når skivene er små..

siden klossene er nærmere sentrum av hjulet.

sammenlign det gjerne med en "latmannsarm"

Endret av joka
Lenke til kommentar

Hvorfor kan jeg fint slure med 15" felger mens akslingen eller clutchen røyk med 19"?

 

Samme sak på sett og vis? :)

Fordi større hjul har mer motstand. Ser ikke helt sammenligningen, med mindre du refererer til latmannsarm prinsippet.

 

Ang. Diskusjon om hjullåsing/abs. Jeg hadde aldri følt meg trygg i en bil som enten abs ikke slår inn eller hjulene ikke låser seg på Ved fullt bremsepåtrykk. Alle biler SKAL kunne gjøre det, selv gamle, og de har en defekt dersom det ikke er mulig.

Lenke til kommentar

På tørt underlag med god asfalt, så er det ikke alltid ABS slår inn, nei.

 

Selvssagt merker man det bedre på eldre biler. Det gjelder alt av elektronikk som slår inn. Tidligere var ESP-inngripnene nærmest voldsomme. I dag vil de være nesten umerkelige for mange.

 

Jeg sier ikke at ABS aldri slår inn på nyere biler, men de fleste normale biler klarer å beholde grepet.

Ingen bil med godkjente bremser vil klare å "beholde grepet" ved maksimal oppbremsing, da vil hjulene låses. Eneste grunn til at dette ikke skjer, heter ABS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...