Gå til innhold

Utviklingen av sosiale medier. Hva er neste?


Freidiggggg

Anbefalte innlegg

Det er forsvarlig å si at internett virkelig begynte å ta en større del av vår hverdag ved årtusenskifte.

Etterhvert som vi lot oss fange av de avhengighetsskapende sidene ved internett og de aller fleste utstyrte boligene sine med en PC og internett-tilgang dukket sosiale medier opp. Å kommunisere med folk på andre siden av jordkloden i real-time viste seg å være svært spennende.

 

Den første store ''hitten'' på internasjonalt basis var MySpace. I Norge dukket også Nettby opp, som viste seg å være en fenomenal suksess av uante dimensjoner i et såpass lite land som Norge mtp. befolkningstall.

Nettby; en profil, bilder, meldings-funksjon og en venneliste. Ganske basic.

 

Etterhvert som folk oppdaget Facebook ble MySpace og Nettby som spøkelsesbyer. Sidene ble kjapt glemt og Facebook var helt klart hvor nå alt skjedde. Det var nå man var en ''taper'' for å fortsatt være aktiv på nettby eller MySpace, hvor man tidligere var en ''taper'' dersom man ikke var aktiv der, eller i det minste ikke hadde en profil.

Facebook; en profil, bilder, meldings- og chattefunksjon, en venneliste og ''Topp nyheter'' og ''Siste nytt'' blant dine venner. Muligheten for å dele hva man har likt og muligheten for å konkurrere med dine venner i Farmville var også en tiltrekningskraft. (og kanskje ER for noen?)

 

Like etter, og kanskje litt i skyggen av sistenevnte, dukket Twitter opp. Man kan si at dette er en forenklet versjon av sosiale medier slik som vi kjenner til det så langt. Man har en profil, bilder og man kan poste såkalte ''Tweets'' til de som følger deg, eller lese ''Tweetsene'' til de du skulle ønske å følge; enten det er Obama eller bestevennen din.

 

 

Alt i alt ser man at forbrukere av sosiale medier ønsker stort sett muligheten til å dele tanker og bilder med venner og bekjente, og ha muligheten til å chatte med hverandre. Alle de nevnte sosiale mediene har disse funksjonene, og de er nokså like. Men hva er det som virkelig får den enorme massen av forbrukere til rimelig kjapt å bytte til de forskjellige sosiale mediene? Del dine tanker og meninger om dette, jeg er virkelig interessert i å høre hva dere tror.

 

Dersom du har klart å etablere med en viss sikkerhet hva det er som får massene til å forflytte seg til tross for de tilsynelatende åpenbare likhetene sett bort ifra design og tildels brukervennlighet, hva tror du skal til for at forbrukermassen skal skynde seg over til neste sosiale medium?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Google + blir det neste. Enkelt fortalt så vil jeg si at G+ er en mellomting mellom Facebook og Twitter vil jeg si, men allikevel kan du gjøre alt på G+ som du kan på twitter og facebook. Latt merke til at facebook oppdaterer seg mye oftere for tiden? G+ vokser og Facebook prøver å gi deg alt det "nye" du kan finne på G+. Etter min mening håper jeg Google + tar over og etterlater facebook som en spøkelsesby. Jeg elsker Google og alt de står for, spesialt de hører på brukerne og gir deg ikke irritasjonsmomenter som reklame overalt, eller som alle de stygge stusene på Facebook med spill du ikke spiller selv.

 

Rundt årtusen skifte så startet en ny "generasjon" internett, kalt Web 2.0 hvor leserene ble mer aktive på kommentarer og sånt. Det er mange sosiale nettverk du har glemt. Før både nettby og facebook hadde du mange lignende sider, bare enklere, f.eks biip.no. I ettertid har vi også Linkedin som kan sammenlignes med Facebook bare at fokuset er mer på karrieren din. Det er ikke så veldig utbredt i Norge. En annen som skal nevnes er Google Wave. Dette var et prosjekt som faila fra google, fordi det ble for komplisert, men allikevel for enkelt. Folk skjønte det ikke, og gjør det fortsatt ikke. Google wave introduserte live chat, i form av at du kunne se mens folk skrev, og du kunne endre hva andre hadde skrevet. Google Docs kan du oppleve det samme. Foresten Google Docs er heeeeelt fantastisk genialt for skole og jobb hvor du jobber sammen med folk. Samtidig så ligger alt hele tiden online så du tilgang uansett hvor du er.

 

Når det gjelder Twitter så er den siden nærme facebook i størrelse av brukere. Twitter er stort i Norge, men ikke i nærheten som andre land. Twitter ble egentlig laget som en type SMS tjeneste i USA. Mobilselskapene pratet ikke sammen så du hadde ikke mulighet til å sende SMS til folk som ikke hadde samme mobilnettverk. Idag er det en helt annen virkelighet, men de fikk brukerne sine. Spesielt medieintresserte folk er helt betatt av Twitter, da på et profesjonelt nivå. Personlig har jeg aldri kommet helt igang med det.

Endret av Spenul
Lenke til kommentar

Hva mener brukerne om Google+?

 

Jeg ble medlem for noen dager siden og syns opplegget virker profft og brukervennlig og ganske avhengighetsdannende.

 

Sirkler gir muligheter til å connecte med folk over hele kloden basert på felles interesser og dermed tilrettelegge for en strøm mest mulig skreddersydd for hver persons individuelle interesser.

 

Basicly kan du legge til og fjerne brukere fra strømmen din inntil du finner det du er fornøyd med. Et par spørsmål:

 

-Er det noe poeng i å lese aviser eller se nyhetssendinger på TV, når man kan få mer relevant og mer interessant informasjon hurtig gjennom Google+?

 

-Hvilken effekt vil alt dette ha på underholdningsindustrien på sikt? Hvorfor skal noen f.eks gidde å se masseproduserte TV-shows eller andre programmer med irriterende reklamepauser, når man isteden kan få servert de mest skreddersydde programmene for egne interesser fra Google+ uten slike uønskede innslag?

 

-Hvordan vil massemediene generellt takle alt dette - vil de bli helt satt i skyggen på sikt, eller kan de transformere seg til noe konkurransedyktig? Isåfall hva?

Lenke til kommentar

Google+ er en spøkelsesby. Facebook stjeler rått fra konkurrentene, lists fra google+, suscribtions fra twitter, places fra foursquare. Og de prøvde seg på facebook deals fra groupon men det er nå nedlagt.

 

Spøkelsesby? Er du på en annen Google+ enn meg? Den Google+ jeg er på er det yrende aktivitet.

 

Hele poenget er jo at man må legge til folk i strømmen, og lete opp de som skriver om ting du er interessert i. Nå som de har lansert Google+ search er det veldig lett - bare skriv inn et emne du er interessert i og så får du opp alle poster som er skrevet om det og såklart ser du hvem som har skrevet.

 

På den måten kan du raskt lete frem folk over hele verden som skriver om og er interessert i akkurat de samme tingene som deg: musikk som deg, samme filmer, samme kunst, samme politiske og kulturelle interesser, trening og kosthold, bøker eller magasiner, dataspill....osv.

 

Og etterhvert har du samlet opp en sirkel med folk som er interessert i det samme som deg innenfor et emne, en annen sirkel med andre mennesker innenfor et annet emne, og de som er interessert i flere av de samme tingene putter du i flere sirkler.

 

Og du kan lett koommunisere med alle de du har mest til felles med, delta i felles videochat med opptil flere samtidig...osv osv osv. Og det kommer stadig nye funksjoner hver uke og stadig flere medlemmer etter at det for noen dager siden ble åpent for offentligheten.

 

Spøkelsesby? No sir!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om Goggle+ skal lykkes må de bruke "snik reklame" så folk i serier til å ting som "å se hva jeg fant på google+" osv

Hvis de ikke gjør det vil det nok desverre død ut ganske fort tipper jeg.

 

Google er et knallsterkt navn, og jeg tror definitivt du undervurderer tyngden i dette prosjektet.

 

 

It has been estimated that Google runs over one million servers in data centers around the world,[17] and processes over one billion search requests[18] and about twenty-four petabytes of user-generated data every day.[19][20][21][22] Google's rapid growth since its incorporation has triggered a chain of products, acquisitions, and partnerships beyond the company's core web search engine. The company offers online productivity software, such as its Gmail email service, and social networking tools, including Orkut and, more recently, Google Buzz and Google+. Google's products extend to the desktop as well, with applications such as the web browser Google Chrome, the Picasa photo organization and editing software, and the Google Talk instant messaging application. Notably, Google leads the development of the Android mobile operating system, used on a number of phones such as the Motorola Droid and the Samsung Galaxy smartphone series', as well as the new Google Chrome OS,[23] best known as the main operating system on the Cr-48 and also, since 15 June 2011, on commercial Chromebooks such as the Samsung Series 5[24] and Acer AC700.[25] Alexa lists the main U.S.-focused google.com site as the Internet's most visited website, and numerous international Google sites (google.co.in(14) and most visited site in India, google.co.uk etc.) are in the top hundred, as are several other Google-owned sites such as YouTube (Alexa:3), Blogger (Alexa:6), and Orkut.[26] Google also ranks number two in the BrandZ brand equity database. http://en.wikipedia.org/wiki/Google

 

 

Allerede etter de første 4 ukene av prøveprosjektet med invites var antall brukere av Google+ fem ganger Norges befolkning - 25 millioner brukere.

 

Google er også mye mer etablert enn facebook og twitter i bransjen generellt, og særlig innenfor søk. Effektive søkealgoritmer vil definitivt bli avgjørende i fremtidens sosiale medier. Selv om ingen vet akkurat hvordan fremtidens sosiale medier vil utvikle seg, tyder alt på at skreddersydd informasjon tilpasset hver persons interesseprofil vil være helt sentralt for å møte de økende utfordringene med information overload.

 

Google sjefene har visstnok allerede klar en 35 månedersplan for lansering av 400 nye funksjoner innenfor Google+ systemet. Da kan du regne med at Facebook ihvertfall utarbeider en 20 månedersplan for 600 nye funksjoner, fordi vår venn Mark er neppe keen på å sitte passivt å se på at Google sakte og sikkert overtar hele markedet.

 

Så nå er det klart for The Battle of the Giants!

 

Det kommer ihvertfall til å bli morro for oss brukere :w00t:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...