Gå til innhold

Test: Corsair Hydro H100


Anbefalte innlegg

Kan man sette på GPU-blokk i tillegg, eller må/bør man ha ekstra radiator for det?

Nei, dette er ulempen med lukkede vannkjølingssett. Du kan ikke sette på en ekstra blokk eller radiator om du ønsker. Dette er ekstremt dårlig pris/ytelse, og enhver entusiast skjønner dette.

Er alt pris/ytelse egentlig da? Jeg kan umiddelbart se 2 fordeler med et slikt lukket system for vannkjøling ihvertfall. Du får plass til alle typer minnebrikker uten å måtte tenke på høyde, og du får veldig god luftgjennomstrømming uten store hindre øverst i kabinettet der luften aller helst vil ut. Og vi kan nok være enige i at dette settet så absolutt ikke er ment til entusiastene uansett ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er rett at vannkjøling kaster varmen ut av kabinettet, men det gjør no også mange luft løsninger. Mange har ei vifte på baksiden av kabinettet som blåser varmen fra cpu kjøleren ut. Kan vel diskuteres om det er like bra som vann kjøling.

 

Sa viftene som er festet i radiatoren fungerer ikke som kabinett vifter. kabinett vifter blåser luften rett ut av kabinettet, menst her må luften presses gjennom radiatoren. Altså mindre luft blir presset ut.

 

(igjen jeg snakker av erfaringer som jeg fikk da jeg testet vannkjøling for mange år siden)

 

Hmm.. Det jeg mener når jeg sier kabinett vifte, er at det er en vifte som tar luft fra kabinettet og sender den ut av kabinettet, på samme måte som jeg ville kalt en PSU vifte for kabinett vifte.

 

Men ja, du har rett i at en vifte som spinner på 1000rpm og har en radiator foran seg vil "yte" (les: flytte mindre luft/bråke mer) dårligere enn om den ikke hadde en radiator foran seg (eller bak seg).

 

For å si det på en annen måte, kabinett vifta har jo rist foran seg, så lufta må presses gjennom rista før den kommer ut, og vil derfor også yte dårligere enn om det ikke var rist foran, men er allikevel en kabinett vifte.

 

Hvor mye alt har å si, vet jeg ikke, derfor det hadde vært greit å sett resultater i ett komplett test oppsett :)

Lenke til kommentar

Nå tester vel Hardware.no CPU-kjølere på en testbenk. Så system-temperatur og temperatur på andre komponenter eksisterer således ikke. ;) Det kunne selvsagt vært interessant å se en test mellom f. eks H100 og Noctua NH-D14 i kabinett, for å se om det å flytte varme mest mulig bort fra komponenter har noe å si. Siden CPU befinner seg på nordbro (altså top av hovedkort), burde hvertfall ikke sørbro-komponenter motta særlig mye varme fra CPU, gitt at man har god luftflyt i kabinettet i oppad retning. :)

 

Kanskje Hardware.no skulle hatt ett referanse kabinett som de også kjørte slike tester i. Både med tanke på CPU og GPU kjøle løsninger, men forstår det kan komme endel utfordringer for å få dette til, but never the less, utfordringer er kjekt det :)

 

Ellers er det jo vifte på Noctua NH-D14, så det vil vel virvle varm luft omkring i hele kabinettet (selv om hoveddelen vil gå oppover som du sier).

Det vil dessuten (er litt pirkette nå, men produsenter lakkerer jo kjølere svarte nettopp pga dette..) være strålevarme fra kjøleren, og stråling bryr seg jo ikke om tyngdekraften :p

Lenke til kommentar

Om de lager ett test system i dag så er det foreldet og irrelevant om 2 år og dersom de da oppdaterer systemet er alle tidligere tester ugyldige så det er nok ikke så lurt. Men man kunne kanskje lage en dybtgående artikkel hvor man studerer forskjellene på luftkjøling og vannkjøling i form av stabilitet, ytelse og totalt støynivå ved å plukke de beste kjøleblokkene og de beste viftene for å sikre sammenlignbart resultat.

Lenke til kommentar

Er alt pris/ytelse egentlig da? Jeg kan umiddelbart se 2 fordeler med et slikt lukket system for vannkjøling ihvertfall. Du får plass til alle typer minnebrikker uten å måtte tenke på høyde, og du får veldig god luftgjennomstrømming uten store hindre øverst i kabinettet der luften aller helst vil ut. Og vi kan nok være enige i at dette settet så absolutt ikke er ment til entusiastene uansett ;)

Om man ikke vurderer fra pris/ytelse burde man vurdere fra ren ytelse, og med tanke på at det er færre kabinetter som kan huse H100 enn NH-D14 og H100 bare er noen 1°C kaldere ved høy last her er H100 ikke et godt valg.

Jeg tror de "fleste" vet at kjøling for RAM er tull i dag siden brikkene ikke blir varme.

Angående luftgjennomstrømning finnes det måter å legge viftene på slik at kjøleribben ikke er i veien for luftflyt, men snarere bidrar til kjøling.

 

H60 og H2O 620 er langt mer mainstream og gode produkter enn disse latterlige produktene som er laget for at folk kan tro de har vannkjøling (0mG z0 Awz0emz) og det "beste" siden det koster mer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

H60 og H2O 620 er langt mer mainstream og gode produkter enn disse latterlige produktene som er laget for at folk kan tro de har vannkjøling (0mG z0 Awz0emz) og det "beste" siden det koster mer.

 

Tror nok de fleste som er i markedet for H100 er inneforstått med at det ikke er "ekte" vannkjøling slik entusiastene definerer det. Jeg kan ikke snakke for alle andre, men jeg vurderer H100 ut fra praktiske årsaker i forbindelse med layouten til mitt kabinett. Dessuten vil jeg ha noe som gir god ytelse på moderat overklokk, er vedlikeholdsfritt og relativt stillegående. H100 ser ut til å passe best til mine kriterer, men hvis det et "latterlig" produkt må jeg kanskje revurdere?

Lenke til kommentar

Om de lager ett test system i dag så er det foreldet og irrelevant om 2 år og dersom de da oppdaterer systemet er alle tidligere tester ugyldige så det er nok ikke så lurt. Men man kunne kanskje lage en dybtgående artikkel hvor man studerer forskjellene på luftkjøling og vannkjøling i form av stabilitet, ytelse og totalt støynivå ved å plukke de beste kjøleblokkene og de beste viftene for å sikre sammenlignbart resultat.

 

Tja,.. de kunne skaffet seg en til slik en Innovatek Kühlertester KT-3, trikset til litt slik at den kan representere ett skjerkort (bruke den til å teste GPU kjølere også, både 3dje parts og stock), finne ett kabinett de vil bruke til referanse, bygge denne opp med kabinett vifte, harddisk, psu, også er det bare å teste.

 

De kan også bruk samme hardware og test prosedyre de bruker når de tester kabinetter..? Bare at de velger ett referanse kabinett, slik at vi får sammenligningsgrunnlag.. (må kanskje trikse litt for å monteringen til å passe med forskjellige/nye standarder, men finnes jo adaptere for det meste..)

 

Målet er jo å kunne skille mellom kjølerene i ett liksom kabinett med flere komponenter, som både påvirker og blir påvirket.

 

Å lage en artikkel med test resultater som viser forskjell mellom H100 og NH-D14 i ett ellers likt oppsett, er vel kanskje like så greit.. ;)

Lenke til kommentar

Hvilket kabinett er det i testen?

 

Corsair Carbide 400R: http://www.hardware.no/artikler/corsair_carbide_400r/100631

 

Jeg tok bare et tilfeldig kabinett med 2 x 120 mm viftehull i toppen for bildene sin skyld, så det er ikke noe "spesielt" ved akkurat det valget - mange kabinetter har samme mulighet :-)

 

Et par ting som kan tas med i neste test av noe lignende

Selve kobberet som kommer i kontakt med prosessor er rundt en halv centimeter tykt, der det på innsiden av huset er kuttet ut tynne riller i metallet for å øke overflatearealet. Pumpen dytter vannet ned mot midten av blokken, før det suges tilbake igjen langs sidene.

Hvordan ser blokken ut på innsiden?

 

Dere pleiere å demontere andre kjøleløsninger på skjermkort og til og strømforsyninger, så hva med denne?

 

Vi liker å demontere, ja, men i enkelte tilfeller velger vi å ikke gjøre det. Problemet i dette tilfellet er at om vi demonterer kjøleblokken, vil settet være ødelagt. Væsken vil renne ut, og den får vi ikke fylt opp igjen uten å sende settet tilbake til fabrikken.

 

Men, når du sier det kommer jeg på at det var et lite bilde av blokkens innside i pressemateriellet fra Corsair:

h100blokk.jpg

 

 

Prosessoren leveres med termisk pasta smurt på, så du trenger ikke å tenke på slikt.

Hvem har lagd pastaen?

Kunne dere ha testet denne opp mot andre merker for å se om det er forskjell?

 

Hvem som har laget pastaen vet vi ikke, men den ser ut til å være temmelig standard for kjølere som leveres med slikt påsmurt.

 

Vi har en liten stund planlagt en oppfølger til testen av termisk pasta vi har hatt tidligere, men det har desverre blitt prioritert ned. Men, det vil komme - ting tar bare litt mer tid enn ønsket: http://www.hardware.no/artikler/markedets_beste_er_kaaret/67451

(en oppfølger til denne er også blant planene: http://www.hardware.no/artikler/det_meste_faar_gjennomgaa/71296)

 

"Prosessoren leveres med termisk pasta smurt på, så du trenger ikke å tenke på slikt."Dette stemmer vel ikke helt....

 

Korrekto! Rettes nuh :-)

 

Ikke alle har plass til dual-rad i kabinettet. Test H80 også. Blir interessant å se hvor den plasserer seg.

 

Som et par andre har nevnt: http://www.hardware.no/artikler/corsair_hydro_h80/101498

 

 

Hvordan tester dere med 1000RPM-vifte? Legger dere to 1000RPM-vifter på H100?

Latterlig at denne kjøleren slår NH-D14 stock med 1.2°C når det er snakk om dobbelt så raske vifter, og så skal den slå den mye bedre med en gitt 1000RPM-vifte...

 

Vi tester ved å senke hastigheten på de medfølgende viftene.

 

Var litt morro da, men er det virkelig ikke noe vann tank i slike enkle sett lengre? Virkelig lenge siden jeg var inne på vannkjøling. Trengs det heller ikke å bytte vann lengre da eller? Vist ja, hvordan gjør man det med et slikt sett?

 

Slike lukkede sett som H100 trenger ikke tank eller etterfylling av væske, sånn sett er de vedlikeholdsfrie. Du får ikke etterfylt vann uten spesialverktøy som trolig bare finnes på fabrikken.

 

For selvbyggersett er det imidlertid noe annet. Hovedgrunnen til at man har vanntank, er så det skal bli lettere å faktisk fylle systemet med vann :-)

 

Hvorfor ble ikke H100 testet med 4 vifter i push-pull? Dere har vel fortsatt H80-viftene liggende, eller hva? Corsair har sagt de vil legge ut viftende for salg slik at folk som vil kjøre H100 i push-pull har mulighet til å gjøre det med orginale vifter.

Regner med jeg bestiller meg en H100 snart, men da blir det mest sannsynlig sammen med 4 stk. Noiseblocker MF-12P PWM.

 

Det finnes veldig mange måter vi kan teste en kjøleløsning på, så vi har satt en standardlinje på at vi tester produkter slik de blir levert. Om vi slenger på ekstra tester, slik som en push-pull i dette tilfellet, vil vi nevne slike resultater i teksten. Denne gangen gjorde vi ikke dette.

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt denne montert i ca en uke.

 

1. Det er ikke plass i Definè R3 (uten Modding)

2. Min 2600K holder 30 grader Idle med denne, 4.7Ghz (rundt 60 på 100% load)

3. Corsair anbefaller at man monterer den slik at viftene drar kald luft utenfra, gjennom radiatorern. og inn i kabinettet.

4. Push'n'pull på denne senket tempen med hele 1 grad, og økte støynivet betraktelig.

 

Var litt morro da, men er det virkelig ikke noe vann tank i slike enkle sett lengre? Virkelig lenge siden jeg var inne på vannkjøling. Trengs det heller ikke å bytte vann lengre da eller? Vist ja, hvordan gjør man det med et slikt sett?

Disse løsningene er så kalt "vedlikeholdsfrie". Det er ingen tank nei, radiatoren, slangene og kjøleblokken fungerer vel som en tank i seg selv.

 

"Prosessoren leveres med termisk pasta smurt på, så du trenger ikke å tenke på slikt."Dette stemmer vel ikke helt....

Ifølge LinusTechTips på youtube, hevder de at den pastaen som er på blokken er tilnermet like god som noen anne 3. part kjølepasta, du henter kanskje 1-2 grader med de beste 3. parts pastaene.

 

Til slutt må jeg bare si at jeg er veldig fornøyd med denne kjøleren selv og kan anbefalle den.

Nå fikk jeg en brukt en når kje bestilte på Dustin. De solgte den som ny-.- klagde og de sendte meg en til, ny, gratis, som jeg nå sliter med å få solgt.

 

 

 

Slik ser min Define R3 ut etter modding og montering

 

 

Endret av mariusox2
Lenke til kommentar

Noen som vet sånn ca hvor mye støm en slik vannkjølersløning drar? Tenker da på pumpa og ikke viftene. Har en server som står på 24/7 og leker med tanken på radiator (har en STOR passiv CPU kjøler i dag), men ønsker ikke å bruke mer strøm enn det jeg må.

Også, noen som vet hvor lange slangene er? Har et ganske stort fulltower og usikker på om slangene rekker opp til de 2x120 mm viftene...

Ellers er det morsomt å se at vannkjøling har blitt allmannseie! Bra test.

Lenke til kommentar

Jeg lagde et hull på 3.5cm x 12.5cm, som jeg tredde Radiatoren opp gjennom. Jeg kan ta et bilde når jeg kommer hjem slik at du får se det.

 

EDIT

Ble dårlige bilder men her er de i hvertfall.

 

 

 

img20110909150541.jpg

 

img20110909150600.jpg

 

img20110909150624.jpg

 

 

Husk at det er bare "mesh" i toppen av Define R3, så jeg brukte faktisk bare en avbiter-tang for å lage hullet! og det synes VELDIG dårlig =) Skal se om jeg får tak i bedre kamera så legger jeg opp bildene mine i worklogen. (se signaturen)

Endret av mariusox2
Lenke til kommentar

Ikke alle har plass til dual-rad i kabinettet. Test H80 også. Blir interessant å se hvor den plasserer seg.

 

Slutt å tull.. eller..

 

HW.no refererer jo til H80 gjennom hele artikkelen, pluss resultater av H80 vises også i grafene, pluss de linker også til H80 testen på både første og siste side.

 

 

Til hw.no, dere burde legge ved system temperatur, samt temperatur på andre komponenter i pcen. En av de store fordelene med vannkjøling er jo at de kaster varmen ut av kabinettet.

 

 

Hvor ser du H80 i grafene her? -er det H50, H60 eller H70 du snakker om?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...