Gå til innhold

Jobb i industrien uten utdanning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går ofte greit via vikarbyråer. Oppdragene varierer i lengde, men noen ganger vikarierer man for folk som er langtidssyke, og hvis bedriften liker deg og jobben du gjør, forlenger de den så lenge de kan. Da har du en stor fot innenfor en industri, og sjansen for å bli heltidsansatt der er veldig høy. Folk trer jeg alltids ifra jobbene sine, og det lyses ut ledige stillinger mens du er vikar. De tar heller inn en som kan jobben fra før enn å lære opp noen helt nye fra gata.

 

Det er min erfaring med norges største medisinfabrikk. Jeg hadde ingen som helst relevant yrkeserfaring eller utdanning, men har nå vært i Nycomed i 8 år og trives godt med det.

Lenke til kommentar

Adecco, Manpower, Proffice, alle tar inn ufaglærte. Og du får ikke vaskejobber gjennom disse byråene. Du blir kalt inn på intervju hos byrået og forteller om deg selv og hva du har gjort og hva du kan tenke deg å jobbe som. Er du for spesifikk kan det bli vanskelig for dem å finne oppdrag til deg.

 

Man er bare "ufaglært" til man har fått opplæring i jobben man skal gjøre i praksis. Selv om du ikke har skolepapirer på forhånd.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Fant en på manpower jeg har søkt på nå :)

Men i de fleste stillings annonsene står det at de ønsker folk med fagbrev og flere års erfaring..

 

Ring Manpower og si du vil ha et intervju. Det får du. Du trenger ikke vente på å finne riktig jobb hos Manpower i avisen. Hvis du er registrert hos dem, vil DE ta kontakt når de har en jobb som passer dine spesifikasjoner. Det er det som er det lureste når du er arbeidsledig. I stillingsannonser i avisen søker de for det meste folk med en viss utdanning eller arbeidserfaring, fordi de vil erstatte en som allerede er i jobben og vil ikke bruke ett år på opplæring. Derfor er det kanskje vanskelig å finne noe å søke på sånn. Men veldig mange bedrifter har egne avtaler med Adecco eller Manpower, og sender deres vikarer dit når det trengs jobber der som ikke krever 3 år med kjemiutdanning på universitet. Disse hører man ikke om i avisene. Bedriften det gjelder går først til vikarbyrået de samarbeider med, så sendes evt folk derfra til intervju, er de ikke fornøyd lyser de ut stilling i avisen etterpå.

 

Bedrifter har gjerne gode avtaler med vikarbyråer, fordi da betaler byrået mesteparten av lønningen, så det blir veldig billig arbeidskraft for dem. Pluss at de ikke har 3 mnd oppsigelsestid, men 2 uker, som også er en fordel for bedriftene.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

truckførerkurs kan være en god plan, koster knapt 5000kr og vikarbyråer er desperate etter folk med truckførerkurs

 

Åå? For jeg har tenkt en del på det, men ser at de fleste vil ha folk som helst har flere år med erfaring.. men det virker veldig spennende!

 

jeg skal ta truckførerkurs neste uke, koster meg 4300kr og da er jeg garantert sommerjobb mellom studier og vikarjobb mens jeg leter etter jobb etter studier kun pga. forespørsel etter truckførere, i alle fall slik det er her i trondheim.

 

og så er gaffeltruck gøyt å kjøre da :D

Lenke til kommentar

Fant en på manpower jeg har søkt på nå :)

Men i de fleste stillings annonsene står det at de ønsker folk med fagbrev og flere års erfaring..

 

Ring Manpower og si du vil ha et intervju. Det får du. Du trenger ikke vente på å finne riktig jobb hos Manpower i avisen. Hvis du er registrert hos dem, vil DE ta kontakt når de har en jobb som passer dine spesifikasjoner. Det er det som er det lureste når du er arbeidsledig. I stillingsannonser i avisen søker de for det meste folk med en viss utdanning eller arbeidserfaring, fordi de vil erstatte en som allerede er i jobben og vil ikke bruke ett år på opplæring. Derfor er det kanskje vanskelig å finne noe å søke på sånn. Men veldig mange bedrifter har egne avtaler med Adecco eller Manpower, og sender deres vikarer dit når det trengs jobber der som ikke krever 3 år med kjemiutdanning på universitet. Disse hører man ikke om i avisene. Bedriften det gjelder går først til vikarbyrået de samarbeider med, så sendes evt folk derfra til intervju, er de ikke fornøyd lyser de ut stilling i avisen etterpå.

 

Bedrifter har gjerne gode avtaler med vikarbyråer, fordi da betaler byrået mesteparten av lønningen, så det blir veldig billig arbeidskraft for dem. Pluss at de ikke har 3 mnd oppsigelsestid, men 2 uker, som også er en fordel for bedriftene.

 

Ok, takk for hjelp! Skal prøve å ringe de i morgen :)

Lenke til kommentar

gå offshore da. de betaler veldig bra for renhold. eller er det verft og store bedrifter som har høgt fokus på hms og sikkerhet. her kan jobben vere å gå vandre rundt på området å passe på at ingen gjør noe som kan føre til ulykker osv. brannvakt, sikkerhetsvakt og mye annet er eksempler på dette. jeg vet at på Westcon i Ølen så har de et sånt opplegg. vanlig ser man ikke mange kvinner på verft, men her har du mange. virker som de er knapt 18-20 år. lykter godt og ser bra ut. alltid noen polakker som snur seg å stirrer. her kryr det og av vektere. dette er og et skips og rigg vedlikeholds verft. så her står ingenting på pengene. det fleste har onnshorelønn og noen få har offshorelønn der.

Lenke til kommentar

gå offshore da. de betaler veldig bra for renhold. eller er det verft og store bedrifter som har høgt fokus på hms og sikkerhet. her kan jobben vere å gå vandre rundt på området å passe på at ingen gjør noe som kan føre til ulykker osv. brannvakt, sikkerhetsvakt og mye annet er eksempler på dette. jeg vet at på Westcon i Ølen så har de et sånt opplegg. vanlig ser man ikke mange kvinner på verft, men her har du mange. virker som de er knapt 18-20 år. lykter godt og ser bra ut. alltid noen polakker som snur seg å stirrer. her kryr det og av vektere. dette er og et skips og rigg vedlikeholds verft. så her står ingenting på pengene. det fleste har onnshorelønn og noen få har offshorelønn der.

 

Jeg har tatt nesten hele sikkerhetskurset, men klarte ikke å fullføre helivelten og sjødagen så venter på at han ene instruktøren skal ringe meg.. jeg skal få ta det opp igjen :)

 

Ok, kanskje jeg skal se litt der da, om de har noe :)

Lenke til kommentar

gå offshore da. de betaler veldig bra for renhold. eller er det verft og store bedrifter som har høgt fokus på hms og sikkerhet. her kan jobben vere å gå vandre rundt på området å passe på at ingen gjør noe som kan føre til ulykker osv. brannvakt, sikkerhetsvakt og mye annet er eksempler på dette. jeg vet at på Westcon i Ølen så har de et sånt opplegg. vanlig ser man ikke mange kvinner på verft, men her har du mange. virker som de er knapt 18-20 år. lykter godt og ser bra ut. alltid noen polakker som snur seg å stirrer. her kryr det og av vektere. dette er og et skips og rigg vedlikeholds verft. så her står ingenting på pengene. det fleste har onnshorelønn og noen få har offshorelønn der.

 

Jeg har tatt nesten hele sikkerhetskurset, men klarte ikke å fullføre helivelten og sjødagen så venter på at han ene instruktøren skal ringe meg.. jeg skal få ta det opp igjen :)

 

Ok, kanskje jeg skal se litt der da, om de har noe :)

 

Man trenger ikke gjennomføre helivelt for å få godkjent sikkerhetskurs for norsk sokkel. Hvis du har ett ønske om å slippe helivelten, så kan du bare be om å få det stemplet slik at det blir gjeldende kun i norge:)

Lenke til kommentar

gå offshore da. de betaler veldig bra for renhold. eller er det verft og store bedrifter som har høgt fokus på hms og sikkerhet. her kan jobben vere å gå vandre rundt på området å passe på at ingen gjør noe som kan føre til ulykker osv. brannvakt, sikkerhetsvakt og mye annet er eksempler på dette. jeg vet at på Westcon i Ølen så har de et sånt opplegg. vanlig ser man ikke mange kvinner på verft, men her har du mange. virker som de er knapt 18-20 år. lykter godt og ser bra ut. alltid noen polakker som snur seg å stirrer. her kryr det og av vektere. dette er og et skips og rigg vedlikeholds verft. så her står ingenting på pengene. det fleste har onnshorelønn og noen få har offshorelønn der.

 

Jeg har tatt nesten hele sikkerhetskurset, men klarte ikke å fullføre helivelten og sjødagen så venter på at han ene instruktøren skal ringe meg.. jeg skal få ta det opp igjen :)

 

Ok, kanskje jeg skal se litt der da, om de har noe :)

 

Man trenger ikke gjennomføre helivelt for å få godkjent sikkerhetskurs for norsk sokkel. Hvis du har ett ønske om å slippe helivelten, så kan du bare be om å få det stemplet slik at det blir gjeldende kun i norge:)

 

Åå? Det visste jeg ikke, men jeg har jo bare to runder igjen da... men kan jo spørr om jeg får lov.

 

Nå skal jeg forresten på jobbintervju på Westcon i morgen :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...