Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Asus U46SV slår seg av under spilling


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig (ca en måned siden) Asus u46sv. Maskinen er topp, og alt går knirkefritt på den, bortsett fra noe labre høytalere.

 

Men

 

Når jeg har spillt spill (load), Civ 5 og Heroes 6 (beta) blir maskinen så varm at den slår seg av etter en stund. Alt fra 15 min til 2 timer.

Skal slike nye Asus maskiner ha så dårlig kjøling at de gjør dette, eller er det en spesifikk produksjonsfeil?

Andre som har samme modell og problem?

Trodde jeg var kvitt varmeproblemer på laptoper nå, men gang ei..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme laptop og har spilt i flere timer i strekk uten noen form for problemer, maskinen min bli ikke så veldig varm, har ikke målt hva temperaturen faktisk er, men min forrige laptop ble så varm under load at jeg merket det veldig godt på tastaturet etc. På denne merker jeg kun at det kun kommer varm luft ut i fra viften noe som er naturlig nok :p

Lenke til kommentar

Hva slags spill har du kjørt dTd? Bruker du det "eksterne skjermkortet" eller det integrerte?

Min blir gloheit under oppe til venstre. Området rundt vifteutgangen og innover.

 

Hva slags program kan jeg bruke til å måle temperatur? Finner ikke noe Asus Pc probe for denne modellen..

Lenke til kommentar

Har spilt battlefield bc2, mw2 samt par strategispill som rise of nations som ikke er så veldig krevende... Men både bf og mw2 trekker jo litt krefter og begge spillene har jeg spilt godt overe en time samenhengende, men min pc blir ikke spesielt varm... Og det er det eksterne nvidia kortet som blir brukt der. Så kan jo være noe feil med din da, men finn ut et temp måle prog og mål dine temperaturer så skal jeg måle på min pc og si ifra hva jeg får :)

Endret av dTd
Lenke til kommentar

Spilt ca 1-2 timer MW2 nå og CPU temperaturen var på max 96 grader, syns det er litt høyt selv, men mener jeg leste et sted at laptop cpuer skal tåle litt mer enn vanlige desktop CPUer så 100 grader er ikke det værste... Vil ikke si at "kabinettet" føles spesielt varmt noe sted heller egentlig, man merker det er litt høyere enn kropstemperaturen liksom men er ikke mye. Men man burde vel også testet tempen på skjermkortet, kan hende det også er synderen... Da de ofte pleier å utvikle mye varme.

 

Men hvilken modell har du da? har du den med 8 cellers batter slik at laptopen blir løftet litt og får best mulig luftgjennomstrømning?

Lenke til kommentar

Heisann,

 

har selv sett på denne etter å ha kjøpt en ASUS UL30JT. Har aldri hatt over 86C på UL30JT, selv ved mange timers SCII spilling.

 

Har dere lyst å installere speedfan, så kan vi få brutt ned målingene i noe litt mer meningsfylt? (Gitt at speedfan klarer å detektere de forskjellige sensorene)

 

//T

Lenke til kommentar

Skal prøve å installere Speedfan senere etter jobb hvis det går.

Men din har aldri slått seg av under spilling dTd? Virker nesten som CoreTemp har max-temperatur på 100C, så kan være det til og med går høyere..

Har 8 Cells laptopen.

Nå skal det sies at jeg har pcen i fanget (på en bok), så kan være luftgjennomstrømmingen ikke blir optimal av det..

Lenke til kommentar

Nei min laptop har aldri slått seg av ved spilling, egentlig aldri slått seg av at all.

Det kan vel også nevnes at første dagen jeg hadde pc'n la jeg inn windows på nytt og fikk en clean install for å fjerne alt mulig cræp ASUS la med... Anyways så har jeg innstalert speedfan og legger ved log fila.

 

Utifra min raske overblikk på disse dataene så er aldri cpu'n over:

95 grader

GPU'n aldri over:

87 grader

og dette er da etter par timer spilling med MW2 med alle settings på max.

 

IMO så virker egentlig disse tallene veldig høye, men jeg er som sagt vandt med stasjonære pc'er, pluss at sist jeg drev med temperatur overvåking var for par, 3-4 år siden hvor jeg drev med overklokking etc og da hadde jeg aldri temperaturer over 60 ish grader på noen av delene... Så jeg vet egentlig ikke hvordan disse tallene er jeg i forhold til hva maskinvaren tåler i dag i forhold til hva det var for noen år siden. Kan også legge til at jeg syns ikke selve laptopen er noe varm å ta på verken ved håndledd støttene eller over tastaturet. Har dog kun en eldre HP dv5 til å samenligne med som ble MYE varmere enn dette i chassiset.

 

edit: Kan også prøve å laste ned et par dedikerte programmer for å få cpu og gpu til å yte sitt ytterste og se hva temperaturene blir da... ihvertfall i old days så var Prime 95 noe jeg brukte, er det fortsatt aktuelt?

SpeedFanLog.txt

Endret av dTd
Lenke til kommentar

IMO så virker egentlig disse tallene veldig høye, men jeg er som sagt vandt med stasjonære pc'er, pluss at sist jeg drev med temperatur overvåking var for par, 3-4 år siden hvor jeg drev med overklokking etc og da hadde jeg aldri temperaturer over 60 ish grader på noen av delene... Så jeg vet egentlig ikke hvordan disse tallene er jeg i forhold til hva maskinvaren tåler i dag i forhold til hva det var for noen år siden. Kan også legge til at jeg syns ikke selve laptopen er noe varm å ta på verken ved håndledd støttene eller over tastaturet. Har dog kun en eldre HP dv5 til å samenligne med som ble MYE varmere enn dette i chassiset.

 

edit: Kan også prøve å laste ned et par dedikerte programmer for å få cpu og gpu til å yte sitt ytterste og se hva temperaturene blir da... ihvertfall i old days så var Prime 95 noe jeg brukte, er det fortsatt aktuelt?

 

Tror det finnes noe som heter Superprime eller noe liknende. Nå er ikke jeg noen termoekspert, men jeg tror kanskje at dette er på grensen til hva man bør være komfortabel med. Jeg tenker jo kanskje i mitt stille sinn at ASUS muligens ikke har gjort en god jobb på kjølingen her. Om du vil teste mer, setter jeg pris på det.

 

Det finnes få reviews av U46SV til nå fordi den er såpass ny, men all data på varmeutviktlingen i denne er nyttig data :)

 

//T

Lenke til kommentar

aiit :) skal se om jeg får til noe i løpet av helga evt tidlig neste uke :)

 

Må dog si jeg er veldig imponert over batteriet! Så hele rambo 4 i hd kvalitet (ca 1 t og 30 min), surfa litt på nettet (halvtime ish) og spilla rise of nations i en times tid og har fortsatt 33% batteri igjen! skal dog sies at det var på laveste skjermstyrke da jeg egentlig skulle se på filmen til jeg sovnet (og da er det behagelig med lav skjermstyrke i mørkt rom) men fikk ikke sove så her skriver jeg xD Også brukte jeg et headsett til lyd, og ikke høytalerne som sikkert bruker mere strøm.

 

Med skjermstyrken på rundt 70-100% og battery saving så tror jeg ikke denne laptopen har noen problemer med å holde rundt 8 timer med websurfing (tror den holdt sånn ca 8 timer en av de første dagene hvor jeg drev med litt blandede aktiviteter for å teste den ut i sofaen), er heller ikke umulig den klarer opp mot 10 slik asus lover, men er imponerende uansett :) i hvertfall for meg som er vandt med en gammel hp laptop som knapt klarte å holde seg i live i en forelesning (2 timer), og etter ca to og et halvt år døde batteriet helt :/ Håper dette holder seg bedre ihvertfall. Men levetiden på batterier er vel ikke all verden uansett så kan vel ikke forvente stort mer vel :p

 

Men nok off topic, om ønskelig kan jeg sikkert skrive en mini anmeldelse i en annen tråd :)

Endret av dTd
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

aiit :) skal se om jeg får til noe i løpet av helga evt tidlig neste uke :)

 

Men nok off topic, om ønskelig kan jeg sikkert skrive en mini anmeldelse i en annen tråd :)

 

 

Kult. Jeg er fremdeles veldig interessert i denne. Alternativet er å gå ganske mye opp i pris. Anmeldelse mottas med takk!

 

//T

 

Beklager at jeg ikke har fått ut fingeren ennå og skrevet noe eller testet temperaturene! Men det ble plutselig veeeeldig mye å gjøre på skolen, gikk fra å ha nada å gjøre 4-5 dager i uken til stappa tidsskjema :/

og nå har jo HW kommet med en egen anmeldelse, men om du fortsatt er intr i å lese hva jeg syns kan jeg prøve å smekke sammen noe i løpet av uken, har endelig fått litt mer tid! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...