Gå til innhold

Dele hardisker over nettverk? Win7.


N1ko

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg prøver å dele to hardisker som sitter i den stasjonære pcen over wi-fi nettverket hjemme, men det virker som om hjemmegruppa mi har rævkjørt seg fulstendig.

 

Jeg kan ikke forlate den, ikke bytte passord, og ingen andre pcer får tilgang til det som er delt.

 

Dette kommer opp om jeg prøver å forlate den eller bytte passord:

Windows kan ikke konfigurere en hjemmegruppe på denne datamaskinen.

 

Dette kommer opp om jeg prøver å få tilgang til de stasjonære hardiskene fra laptopen:

Får ikke tilgang til \\NIKOLAI-PC\Storage HDD#2. Kontakt systemansvarlig for å få tilgang.

 

What to do? Virker som om Microsoft har gjort en jævla dårlig jobb når det gjelder hjemmegruppe greia, da det er hundrevis av folk som ikke får det til å funke.

 

Evt. finnes det andre måter jeg kan dele videofiler over nettet? Er for det meste HD-filer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg prøver å dele to hardisker som sitter i den stasjonære pcen over wi-fi nettverket hjemme, men det virker som om hjemmegruppa mi har rævkjørt seg fulstendig.

 

Jeg kan ikke forlate den, ikke bytte passord, og ingen andre pcer får tilgang til det som er delt.

 

Dette kommer opp om jeg prøver å forlate den eller bytte passord:

Windows kan ikke konfigurere en hjemmegruppe på denne datamaskinen.

 

Dette kommer opp om jeg prøver å få tilgang til de stasjonære hardiskene fra laptopen:

Får ikke tilgang til \\NIKOLAI-PC\Storage HDD#2. Kontakt systemansvarlig for å få tilgang.

 

What to do? Virker som om Microsoft har gjort en jævla dårlig jobb når det gjelder hjemmegruppe greia, da det er hundrevis av folk som ikke får det til å funke.

 

Evt. finnes det andre måter jeg kan dele videofiler over nettet? Er for det meste HD-filer.

 

Ikke sikkert dette hjelper...men gå inn på kontroll panel..velg så nettverk/internett og så hjemmegruppe..se om du har huket av der det du vil dele.Og om det finnes andre måter og dele videofiler på?...ja opprett en konto på youtube;)

Lenke til kommentar

Ikke sikkert dette hjelper...men gå inn på kontroll panel..velg så nettverk/internett og så hjemmegruppe..se om du har huket av der det du vil dele.Og om det finnes andre måter og dele videofiler på?...ja opprett en konto på youtube;)

 

Funker ikke. Lol ja, laste opp hele sesong 4 av Dexter i HD på youtube! :p

 

Høyreklikk disken i Min Datamaskin, egenskaper, Deling, Avansert Deling.

Så søker du etter den i Nettverk på en annen maskin.

 

Det er det jeg har gjort. Når jeg klikker på disken fra en anne pc så kommer:

Får ikke tilgang til \\NIKOLAI-PC\Storage HDD#2. Kontakt systemansvarlig for å få tilgang.

Lenke til kommentar

Hvis du skal dele hele disken eller eventuelt en mappe. Høyreklikk på denne - properties - sharing - advanced sharing huk av for share this folder - permissions - legg til everyone med read som rettigheter - apply - apply. Velg tabben security - edit - add - everyone - ok apply - sjekk om everyone har read rettigheter - apply - close.

 

så gjør du følgende

Control panel - network and internet - network and sharing center, trykk på nettverket slik at du får opp slik at du velger plassering. drit i home network bare piss med workgroups. velg work network - close litt lenger nede på siden til network and sharing center finner du Choose homegroup and sharing options. trykk på den å gå videre på change advanced sharing settings... under home or work huker du av for Turn on network discovery, turn on file and printer sharing, turn off public folder sharing og turn off password protected sharing for å slippe å logge inn med bruker og passord for å få tilgang.

 

 

Håper du klarer å oversette fra engelsk til norsk på gjennomgangen, tror jeg har en litt mere grafisk fremgangsmåte liggende blant noen av øvingene mine fra skolen, men denne tekstelige bør gå helt fint :p

 

Lykke til, si fra hvis du skulle lure på noe.

 

 

Hvis du vil la andre gjøre endringer på disken så legger du til dette i security og sharings tabbene under properties på mappa.

Endret av Sprokket
Lenke til kommentar

Viser seg at jeg ikke får brukt homegroup med laptopen.

 

Må være på samme domene som stasjonere (WORKGROUP), og hver gang jeg logger av AKERSHUS-FK må IT folka på skolen installere windows på nytt...

 

Er det andre muligheter jeg har for å få spilt av videofilene, som ligger på den stasjonere, på laptopen?

Lenke til kommentar

Laptoppen er domain member av skolens domene.

(du kan/skal ikke endre dette til workgroup som du sikkert har fått erfare)

Group policy fra skolens domain kan være satt til spesifikt å nekte join homegroup med : Prevent the computer from joining a homegroup

 

Les mer om dette her:

http://technet.microsoft.com/en-us/library/ee617166%28WS.10%29.aspx

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...