Gå til innhold

Stille, kjølig og kraftig gaming pc til 10-20k. Er det mulig?


Anbefalte innlegg

Jeg kan vel starte med å si at jeg er helt utav PC-deler-verdenen. Er lenge siden jeg sist var oppdatert på det, og har ikke peiling på hva som er bra og nytt nå til dags. Desverre har jobbe min tatt for mye av tiden.

 

Tingen er det at min nåværende PC begynner å bli gammel og treig, og jeg vil ha ny.

Jeg kan vel slenge ut 20k om det trengs, men billigere er selvfølgelig bedre (så får jeg kansje råd til ei ny seng også, som virkelig trengs.. Men prioriteringer.. PC først..).

 

Jeg vil ha en PC som er stillegående, men har også bra kjøling. De to er vel veldig motsiende, men hvem vet hva teknologien tillater nå til dags..

Kraftig må den også være. Enkelt å greit så skal den være "best" (over gjennomsnittet mao).

Jeg trenger kabinett og innhold til den. HK, CPU, GPU, PSU, RAM og om det er noe mer jeg har glemt.

PC'en skal brukes til alt. Spilling, 3D, filmer, nettsurfing osv..

 

 

CPUen må være Intel. Utifra det jeg har sett, så er vel i7 det kraftigste der.

Kommer det noe nytt fra intel snart, at jeg heller bør vente en måned eller 2, eller bør jeg bare gå for en i7?

 

GPUen må være nVidia. Der er det vel 580 eller 590 som er best. Er 590 verdt det med tanke på pris i forhold til 580?

Samme spørsmål her også om det kommer noe nytt snart som jeg heller bør vente på?

 

RAM og HK har jeg absolutt ingen peiling på. Hva er bra der med tanke på ytelse(/pris)?

 

HDD'er har jeg, men kunne vel egentlig prøvd meg på 1stk SSD disk der.

 

Kabinett må som sagt være stillegående (ikke høres ut som et jet fly), og det bør jo også ha god kjøling.. God innvendig plass er også en stor pluss. Utseende er mindre viktig.

 

 

Det ble desverre en "wall of text" som vanlig, men håper noen gidder å lese og hjelpe.

Er det noe jeg har glemt å nevne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk silentpcreview.com , der får du anbefalinger rundt kasse, PSU, vifter.

 

Hvis jeg var deg hadde jeg ventet litt med å kjøpe. Grunnen er at både ny generasjon skjermkort og HK/Prosessor står på trappene. Det er da snakk om (skjermkort) Radeon 7xxx serien fra Amd og 6xx serien fra Nvidia. I tillegg kommer Intel med ny toppklasse cpu'er. Alt dette skjer ved juletider.

 

Hvis du derimot ikke kan vente finnes gode oppsett her på forumet.

Lenke til kommentar

Skal du ha det så rolig som mulig så er det bare vannkjøling som gjelder.

 

En MO-RA3 120/140 x9 radiator som står ved siden av PCen er kanskje førstevalget om du skal kjøle både CPU og GPU.

 

Eller du kan kjøre passive radiatorer (uten vifter) som Cape Cora HF, slik som denne gjør.

 

Er viktig å avgjøre hva slags kjøling du er på utkikk etter før resten av PCen bygges, siden prisen på vannkjølingsutstyr kan være ganske høy. De systemene over kommer kjapt opp i 3000,- før man har alle komponenter.

 

Det finnes selvsagt også kabinetter som har muligheten for å installere nok radiatorer internt til at man kan kjøre interne systemer med vifter på så lav RPM som det jeg tror du ønsker. Men da snakker vi ikke om å bestille fra komplett/dustin, og prisen kommer kjapt opp i et par tusen for bare kabinettet.

 

For ikke snakke om at det er mye arbeid å installere og vedlikeholde.

 

For å være helt ærlig så vet jeg ikke hvilke alternativer du har når det gjelder luftkjøling, men det finnes jo tredjeparts kjølere til de fleste skjermkort.

Endret av vhaarr
Lenke til kommentar

Kjøp Noctua eller Thermaltake Silver Arrow til CPUen eller eventuelt gå for et h80/100 og bytt ut viftene med noe bedre.

 

Så kjøper du det enten vannkjølet 590 eller gå for en av de tredjeparts kjølerne fra MSI/Gigabyte/Asus GTX580

Det er vel sånn sett det smarteste og det som krever minst vedlikehold i fremtiden, sånn at du slipper å kuke med å rense vannkjøling etterhvert

Endret av Tjafsa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...