Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ungdomsbil?


djonn

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kan ikke såå mye bil, hvertfall ikke motorer osv. Jeg er snart 18år og vil kjøpe meg en bil. Har en liten kjærlighet for BMW-en, men vil helst ha noe annet (billigere og bedre stand). Helst en bil for under 50k (sånn ca). Har sitt litt på forskjellig, men hører gjerne på tips :)

 

Vil gjerne ha en bil som ser "fin" ut. Skal helst se kul ut, uten at den skal være veldig "stylet". Vil ha en motor som er ok stor (vil ikke ha noe lite), men trenger ikke være F1 bil heller :D

 

Takk på forhånd :)

 

btw: vil ikke ha volvo ;)

Har også sett litt på en Honda Accord, noen som kan si litt om den? :) 2.0L motor er vell ok det? yter ca 130hk (elns).

Endret av djonn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemte si det :) Vil gjerna ha fire dører. Ikke småbiler som Golf osv :p

 

Ang. for- eller bakhjul er ikke så viktig for meg. Vet ikke helt hva jeg har sitt for meg og derfor ikke så mangen kriterier :)

 

Merker har jeg heller ikke tenkt mye på, men har sett litt på Audi, Mazda og Honda.

 

Hvor bør jeg sette grensen på km-telleren? over 150km/200km? eller mindre? mer? Som sagt kan ikke mye om dette her. (med det mener jeg feks. over 200 000km og jeg kjøper ikke bilen liksom)

Endret av djonn
Lenke til kommentar

Du bør ikke se deg blind på kmtelleren, selv om det kan være en veldig grei pekepinn. Godt vedlikehold er viktigere. Det som derimot kan være greit er å se etter biler hvor store servicer nettopp har blitt utført. Mellom 90 000 km og 120 000 km er det ofte flere dyrere deler som skal byttes ut, så det kan være greit å sjekke litt på aktuelle modeller når slike større kostnader oppstår, og passe på at du kjøper en bil hvor dette er fikset. Pass også på at bilen du kjøper har vært inne på gjevnlige servicer, det er dumt å kjøpe en bil hvor forige eier har hoppet over oljeskift og den slags.

 

Både Audi, Mazda og Honda er gode biler, men jeg tror kanskje jeg ville vært forsiktig med Audi i den prisklassen. De kan fort være grisekjørt med tilsvarende kostnader på lur, så da ville jeg i så fall hatt med meg en med litt peiling på bil for å se på aktuelle kandidater (noe som ikke skader uansett merke). Mazda har god kvalitet, men er etter min mening kjedelige biler. Honda hadde nok vært førstevalget mitt her, men en må selvfølgelig se an den spesifike bilen. Selv om forskjellige merker har forskjellig rykte, og selv om du kjøper en bil med supert rykte når det kommer til kvalitet så kan den falle fra hverandre før du vet ordet av det.

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Citroën har da flere som ser ok ut (selv om jeg antar at dette er smak og behag)? Og Opel har også flere greie til godt under 50 hvis du sikter inn på +- 2000.

Men Accord funker sikkert greit den også.

 

Prøv å søk "Ungdomsbil" på Finn :)

 

Ellers så må jeg si at det frister meg veldig å kjøpe ei boble :love:Og så syns jeg Volvo Amazon (50-60talls) er nydelig. Og fordelen med disse er jo at de går som veteranbiler.

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig ikke så veldig mye peiling på bil, men den der ser i mitt syn ok ut. Den har gått en del, men det trenger heller ikke å bety allverdens hvis bilen er god. 92-modell, tja.. Kanskje du kan diskutere litt med mor, far eller noen andre?

Men fysj, så glorete at det står sånn på siden.. :nei:

Lenke til kommentar

bare bruker denne her som et eksempel: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30279842

 

hva vil dere si er "galt" med denne? kjørt litt mye? Er jo ganske god motor i den, og ser ikke så galen ut? :) ser en bulk, men ikke noe rust...

 

Jeg tror den bilen har gått lenger enn meteret viser ut fra slitasjen på rattet, kanskje relativt harde mil med mye aktiv kjøring, eventuelt normale 400 tusen. Litt av problemet med så gamle biler er at det er vanskelig å legge noe særlig vekt på kilometerstand fordi det har vært mange eiere opp gjennom årene. En bil jeg kjenner veldig godt til ble nylig byttet inn, det var en passat og den var ikke engang blank i rattet på 300 tusen kilometer (damekjørt).

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det er nok ikke nødvendigvis slik at det er så mye som skal skiftes så tidlig. Det kan være mulig å kjøre et par hundre tusen uten å skifte annet enn bremseklosser.

Jeg liker å bytte registerreim for eksempel. Uansett så er påstanden min basert på en svensk undersøkelse (som jeg selvfølgelig ikke finner igjen nå) angående kostnader knyttet til verksted (reperasjoner og service), disse topper seg rundt 120 000 km.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke nødvendigvis slik at det er så mye som skal skiftes så tidlig. Det kan være mulig å kjøre et par hundre tusen uten å skifte annet enn bremseklosser.

Jeg liker å bytte registerreim for eksempel. Uansett så er påstanden min basert på en svensk undersøkelse (som jeg selvfølgelig ikke finner igjen nå) angående kostnader knyttet til verksted (reperasjoner og service), disse topper seg rundt 120 000 km.

 

Min erfaring er at den store runden kommer når bremseskivene foran er utslitt. Registerreim er jo bare vanlig service og kan ikke kalles reparasjon. På bilen min var det ingen reparasjoner før registerreimen var skiftet for 2 gang (skiftet på 90 og 180). Jeg ville blitt veldig skeptisk om jeg så på en bil som hadde gått under 120 tusen kilometer og det var skiftet både endeledd, drivaksel-mansjetter og slitedeler som støtdempere.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Takk :) Nissan og ja, har tenkt litt på det. Men det med hk osv da? har helt ærlig, ingenpeiling på hestekrefter, hvor mye er mange hestekrefte hvor mye er lite hk osv osv. det komemr vell ann på vekten på bilen osv og da?

pappa har en nissan primera 93 mod 2.0 automat med elektrisk overdrive. og fy søren den går vanvittig bra syntes jeg. drar fort opp i fart. fine biler er det også. men dog så er den han har strøken. og gådd lite. men nissan er jo ikke akkurat de bilene som har så billige deler desverre. men slitesterke motorer som går og går og går. og den er heller ikke så tørst til å være automatgir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...