Gå til innhold

Ultrabook-kampen hardnes til


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er akkurat dette som er merkelig i dagens bærbar-marked. Det skal i prinsippet ikke koste mer å produsere en LCD med 1440x900 enn 1366x768, men likevel er det stor prisforskjell på dem. Jeg mistenker at produsentene bruker høy oppløsning som unnskyldning for å ta ekstra avanse selv om det koster det samme å produsere. Og så selger de ut lavoppløste maskiner billig i håp om at kundene skal bli fristet til å "investere" i en høyoppløst skjerm ved neste kjøp.

 

Det handler om ergonomi, altså mennesketilpasning. I den sammenheng mener mener jeg at 900 linjers oppløsning er minimum for en normal opplevelse av nettet slik det er i dag. Også på billigmaskinene.

Lenke til kommentar

Det er uten tvil for lite. Jeg har 1280x800 på laptop-en og det er egentlig grusomt med tanke på at jeg er vant med 1920x1080. Neste gang blir det EliteBook med 1920x1200 på meg ihvertfall. Å jobbe med en så liten skjerm er rett og slett tungvint og irriterende. Er som å se gjennom et nøkkelhull...!

Greit nok at du har andre behov, men Elitebook er i grunn ekstremt lite relevant i en tråd som handler om ultraportable bærbare.

Lenke til kommentar

Det er akkurat dette som er merkelig i dagens bærbar-marked. Det skal i prinsippet ikke koste mer å produsere en LCD med 1440x900 enn 1366x768, men likevel er det stor prisforskjell på dem. Jeg mistenker at produsentene bruker høy oppløsning som unnskyldning for å ta ekstra avanse selv om det koster det samme å produsere.

Ikke helt enig i den analysen. Jeg tror det dreier seg om segmentering. Når Intel forsøker å standardisere f.eks. «Ultrabook» skaper dette en helt ekstrem konkurransesituasjon, det meste av spesifikasjoner ligger tross alt fast, det eneste en har å konkurrere på er pris. Markedet for de som både vil ha ultrabookformfaktor og høy oppløsning på skjermen er så begrenset at det aldri oppstår særlig stor grad av konkurranse, så her kan produsentene hente ut større marginer.

 

Ved å sette krav om høy oppløsning på skjermen signaliserer du til markedet at du er en lite prissensitiv kunde (dette er noe de fleste ser på som et begrenset poeng, skulle mene de fleste ikke har tenkt særlig over konsekvensen), slike kunder lar man selvsagt ikke slippe unna billig. Når Apple tradisjonelt har solgt svært dyre maskiner er det relatert til hva slags kunder de har tiltrukket seg – aldri selv en maskin til 12000 om kunden er villig til å betale 17000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vil nok tro at vi får se noen 1440x900 utgaver etterhvert.

Er tragisk at ingen PC-produsenter lager dette. Alle lager jo produkter med de samme kjipe skjermene nå om dagen:(

 

Skjermen alene er såpass viktig for meg at jeg heller mot å kjøpe en MacBook Air 13" (som har en veldig fornuftig 16:10 skjerm med 1440x900), men det er jo ingen billigmaskin. Så kunne gjerne tenkt meg en rimeligere PC, og jeg vil nesten si jeg kjøper på dagen hvis noen andre enn Apple leverer 1440x900 !!

 

Fra Apple sine hjemmesider:

 

Oppløsninger som støttes: 1280 x 800 (standard), 1152 x 720, 1024 x 640 og 800 x 500 bildepunkter i 16:10-format; 1024 x 768, 800 x 600 og 640 x 480 bildepunkter i 4:3-format; 1024 x 768, 800 x 600 og 640 x 480 bildepunkter i 4:3-format (strukket); 720 x 480 bildepunkter i 3:2-format; 720 x 480 bildepunkter i 3:2-format (strukket)

 

...Dette er for 13.3 tommeren. 15 tommeren har riktignok støtte for høyere oppløsning. Men her snakker vi om 13 tommere ;)

Endret av ace3k
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 4 uker senere...

 

Er tragisk at ingen PC-produsenter lager dette. Alle lager jo produkter med de samme kjipe skjermene nå om dagen:(

 

Skjermen alene er såpass viktig for meg at jeg heller mot å kjøpe en MacBook Air 13" (som har en veldig fornuftig 16:10 skjerm med 1440x900), men det er jo ingen billigmaskin. Så kunne gjerne tenkt meg en rimeligere PC, og jeg vil nesten si jeg kjøper på dagen hvis noen andre enn Apple leverer 1440x900 !!

 

 

MBA har ikke så høy oppløsning på skjermen, for å få det så høyt på du opp på MBP 15"

 

Asus UX31 har da så høy oppløsning, løp og kjøp!

Lenke til kommentar

 

Er tragisk at ingen PC-produsenter lager dette. Alle lager jo produkter med de samme kjipe skjermene nå om dagen:(

 

Skjermen alene er såpass viktig for meg at jeg heller mot å kjøpe en MacBook Air 13" (som har en veldig fornuftig 16:10 skjerm med 1440x900), men det er jo ingen billigmaskin. Så kunne gjerne tenkt meg en rimeligere PC, og jeg vil nesten si jeg kjøper på dagen hvis noen andre enn Apple leverer 1440x900 !!

 

 

MBA har ikke så høy oppløsning på skjermen, for å få det så høyt på du opp på MBP 15"

 

Asus UX31 har da så høy oppløsning, løp og kjøp!

MBA blir levert med 1440x900 og har blitt det siden høsten 2010.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...