Gå til innhold

Styring av ekstern blits


Anbefalte innlegg

Hei,

For ikke lenge siden gikk jeg til anskaffelse av en nikon SB-700. Etter denne kom i hus har jeg blitt veldig forelsket i dette ekstra lyset. Jeg er derfor på utkikk etter en brukt sb-600.

Vil det fungere å ha begge disse blitsene av kamera, men likevel få de til å fyre av tråløst, gitt at jeg stiller kamera riktig?

Et annet senario, ha en av blitsene på kamera, og få den andre til å fyre? Men antar om det første senarioet funker så funker det siste å :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, det høres bra ut :tease:

 

Er ikke like tøft at man må bruke den innebygde blitsen som trigger :p

 

Synes du den innebygde blitsen avgir for mye lys eller hva tenker du på? Noe som er "tøffere"? :hmm:

 

Kommer an på om innebygget blits er innstilt på M TTL eller kun -- i Commander mode innstillingene på kameraet. Når den står på -- vil den sende ut ett rimelig svakt lys kun for å trigge de eksterne blitsene. I TTL eller M vil den være "med" på bilde. Jeg har aldri hatt noe problemer med at den innebygde blitsen slår inn på bildene selv med kamera nære motivet, det som er minuset med dette systemet er sterket sollys og kanskje rekkevidden hvis man skal ha blitsen langt unna kameraet.

Lenke til kommentar

Aha, skjønner... Har prøvd meg frem med de innstillingene du sier og står den innstilt i commander --, kan heller ikke jeg se noe lys fra kamera :thumbup:

Hva er det å anbefale i eventuelt sterkt solskinn eller langt hold?

 

Anbefaler å teste dette ute, når CLS systemet ikke fungerer så skjer en av to ting - enten blinker ikke blitsen ellers så får du ett helsikes pipekor når signalet blir "forstyrret".

 

Det er 2 alternativer, enten lange kabler (Nikon har en kort spiralkabel som koster over 1000,- !) eller radiotriggere. Radiotriggere finnes fra noen få hundrelapper til flere tusen kroner. Hovedforskjellen ligger i til en viss grad kvaliteten på de, rekkevidden og at de er stabile - altså trigger hver gang. De dyreste vil også støtte Nikon sitt TTL system, mens de rimeligere krever manuelle innstillinger.

 

Pocket Wizard MiniTT1 og FlexTT5 med TTL:

 

http://www.pocketwizard.com/products/transmitter_receiver/

 

Cactus v4 (har kommet en v5 som jeg ikke kjenner noe til for ikke lang tid siden):

 

http://kaffebrus.com/radiosandare-och-ir-sandare-g77.html

 

Fordelen med radiotriggere er har ikke problemer med sollys, mye lengere rekkevidde og kan feks sette en blits bak ett hushjørne, bak kamera eller andre muligheter hvor innebygget blits ikke vil fungere og det blinker i vei fortsatt

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...