Gå til innhold

Tastaturet på netbook sitter fast, kan jeg returnere/bytte den?


Thefainter

Anbefalte innlegg

Dette er en litt dum sak...

 

Jeg kjøpte en netbook hos elkjøp for under 2 uker siden, jeg skulle bare bruke den til øve meg på ubuntu. Men så tenkte jeg at jeg skulle sette inn en SSD-disk i den, siden jeg hadde en liggende.

Så til problemet: jeg må ta ut tastaturet for å komme til harddisken, og det er sånne knotter man må dytte inn. 4 av de gikk greit, men så er det 3 stykker som ikke vil dyttes inn. Og de ser faktisk herpa ut og er gråere enn de som gikk lett inn (de var svarte), og det kan ikke jeg ha gjort fordi jeg brukte en kort (som et bankkort) til å dytte de inn. Og Elkjøp har jo sånn 30-dager åpent kjøpt, men så har jeg en DUM mor som kastet esken da jeg ikke være hjemme.

 

Hva gjør jeg? Har jeg noen rettigheter til å få bytte PCen da? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

30 dagers åpent kjøp

 

Det kan ofte være vanskelig å vite om et produkt er riktig for akkurat deg før du får testet det hjemme. Derfor vil vi gi deg 30 dagers åpent kjøp med full returrett!

 

Du kan pakke opp og fritt bruke varen fra første dag, og fremdeles få pengene tilbake om du bestemmer deg for å ikke beholde produktet likevel. Du kan levere det tilbake i hvilken som helst av våre butikker, men vi vil gjerne få be deg om at du returnerer produktet komplett og uskadd - og at du husker kvitteringen.

kilde: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/CC_ViewPagelet-ByCategoryID?CatalogCategoryID=rMsKeQuvi8sAAAEnMo994OGl

 

Legg merke til at produktet skal være komplett (inkluderer eske) og uskadd. Ditt produkt høres ikke ut som går innenfor disse kriteriene.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg skadet pcen, så det er bare esken jeg mangler.

Ikke?

jeg må ta ut tastaturet for å komme til harddisken, og det er sånne knotter man må dytte inn. 4 av de gikk greit, men så er det 3 stykker som ikke vil dyttes inn.

 

Du har jo demontert PC'n, og ikke klart å sette den sammen engang. Det er ikke meningen at du skal demontere varene, for så å returnere de på 30 dg retur. Det er ikke derfor ordningen er der.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg skadet pcen, så det er bare esken jeg mangler.

Ikke?

jeg må ta ut tastaturet for å komme til harddisken, og det er sånne knotter man må dytte inn. 4 av de gikk greit, men så er det 3 stykker som ikke vil dyttes inn.

 

Du har jo demontert PC'n, og ikke klart å sette den sammen engang. Det er ikke meningen at du skal demontere varene, for så å returnere de på 30 dg retur. Det er ikke derfor ordningen er der.

Nei, det har jeg ikke. Jeg prøvde, men det gikk ikke pga knottene (som man faktisk skal trykke inn for å kunne sette i mer RAM og/eller ny harddisk) sitter dønn fast. Det er knottene som holder tastaturet på plass det er snakk om her

Endret av Thefainter
Lenke til kommentar

"Hei du kan få kjøpe denne PC'n av meg. Det er en b-vare. Den tidligere kunden prøvde å demontere den, men fikk det ikke til. Har ikke eske til den for den er blitt kastet. Du skal få 200 kr avslag."

 

Hadde du kjøpt den? Faktisk noe så enkelt som en eske er viktig for kunder. Det er derfor varene skal være komplette, og uten synlige skader.

Lenke til kommentar
Legg merke til at produktet skal være komplett (inkluderer eske) og uskadd. Ditt produkt høres ikke ut som går innenfor disse kriteriene.

Nå har ikke jeg skadet pcen, så det er bare esken jeg mangler. Men har jeg ingen rettigheter uten esken da? Det høres jo fryktelig merkelig ut.

30 dagers returretten til Elkjøp, er ikke noe de har et lovfestet krav på å tilby. Det er noe de tilbyr av egen vilje. Da har de også retten til å velge hvilke kriterier som må oppfylles for at returretten skal være gyldig.

 

Blant annet kan de kreve at eske og alt tilbehør må leveres tilbake. De kan i tillegg nekte deg returrett om du har åpnet PC'en, selv om den er satt sammen igjen på riktig måte.

Lenke til kommentar

Bare jeg som straks tenker DOA her? Greit nok at feilen kanskje ikke er iboende, men det kunne være vel verdt å gjøre et forsøk. Maskinen er jo også innenfor den magiske 6-mnd-grensen, samtidig som det bør kunne forventes at maskinen lar seg modifisere (harddisk og RAM) uten spesialverktøy eller -kompetanse. Er jeg på viddene?

 

Det kunne nok være verdt et forsøk. Ta med maskinen til forhandler i morgen og hør med dem om de klarer å feste tastaturet, evt. om maskinen er innenfor DOA-perioden (typisk 14 dager, men kan variere fra produsent til produsent), og om de isåfall kan sende en DOA-forespørsel til produsent.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
samtidig som det bør kunne forventes at maskinen lar seg modifisere (harddisk og RAM) uten spesialverktøy eller -kompetanse. Er jeg på viddene?

Det kan ikke forventes at det skal være mulig å gjøre det uten spesialverktøy og/eller kompetanse. Det er mulig å ta av tastatur. Men siden TS ikke har klart å gjøre det, så betyr det at han enten ikke innehar kompetansen og/eller ikke har riktig verktøy. Det er en grunn til at serviceteknikere har tilgang til servicemanualer.

 

Edit: Fjernet påstand jeg ikke kan garantere for da det er produsent som tar stilling for doa, og ikke jeg.

Endret av Flodec
Lenke til kommentar

Bare jeg som straks tenker DOA her? Greit nok at feilen kanskje ikke er iboende, men det kunne være vel verdt å gjøre et forsøk. Maskinen er jo også innenfor den magiske 6-mnd-grensen, samtidig som det bør kunne forventes at maskinen lar seg modifisere (harddisk og RAM) uten spesialverktøy eller -kompetanse. Er jeg på viddene?

 

Det kunne nok være verdt et forsøk. Ta med maskinen til forhandler i morgen og hør med dem om de klarer å feste tastaturet, evt. om maskinen er innenfor DOA-perioden (typisk 14 dager, men kan variere fra produsent til produsent), og om de isåfall kan sende en DOA-forespørsel til produsent.

De trenger jo emballasjen for å kunne få gjennom en DOA.

 

Når det er sagt er det ikke krav til emballasje ved 30dg åpent kjøp. Produktet må dog være komplett og uten skader.

 

Mitt tips til deg er å ta med produktet til butikken og forklare saken. De har PC-tekniker som sikkert har vært borti problemstillingen tidligere og kan hjelpe deg med problemet ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tok noen bilder for å vise hva jeg snakker om for de som ikke skjønte det:

 

Hele tastaturet (det som er ringet med grønt funker som de skal, mens de som er røde sitter dønn fast)

tastatur.th.png

 

Et nærbilde av en knott:

funkerfint.th.png

 

Jeg stikker til butikken nå og ser om de kan hjelpe meg :)

Er du heeeeelt sikker på at du kan bare trykke de inn? Det pleier å være at du må av med plasten oppe/rundt først. Så sitter de i to skruer.

Lenke til kommentar

Er du heeeeelt sikker på at du kan bare trykke de inn? Det pleier å være at du må av med plasten oppe/rundt først. Så sitter de i to skruer.

Jepp, er helt sikker. Bare se på denne videoen

http://www.youtube.com/watch?v=Hm1ma1DAN6g

 

Jeg må dra tilbake til butikken, for han som var i supportdisken var frekk, utrivelig og kunne ingenting om data. Jeg var helt rolig og forklarte saken på en ryddig måte, og da begynte han å krangle med meg om at SSD-er bortkastet penger på de aller fleste PCer :omg:

Sendte mail til kundeservice om dette, og de ringte meg i dag og sa at de har tatt saken videre. Om de faktisk har gjort det eller ikke vet jeg ikke ennå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...