Gå til innhold

Trenger en sterk og rask og usedvanlig barsk CPU. Hjelp?


St1gar

Anbefalte innlegg

Hei. Det viser seg at min nåværende CPU flaskehalser skjermkortene mine, og dette har jeg ingen som helst planer om å la fortsette. CPU'en jeg har for øyeblikket er en "Intel Core i7 8-Core", og jeg akter å oppgradere til en sterkere CPU som flaskehalser så lite som mulig.

 

Jeg har selvfølgelig sjekket litt rundt etter alternativer, og det har blitt... mye informasjon, for å si det sånn. Har hørt en del om såkalte "Sandybridge" -kort, som visstnok har bra omtale. Så vidt jeg har skjønt, er kortet jeg for øyeblikket har, et "1. Generation" -kort, mens Sandybridge er "2. Generation", noe som gjør at det da er bedre, altså. :ermm:

 

Samtidig har det vært snakk om såkalte "Intel Core i7 990X" -kort. Disse går for å være sterkere, (tror jeg?), men de er jo ikke 2. Generation, for hva det er verdt. I tillegg kom jeg over en link til en side som visstnok benchmark'er CPU'er, ( http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html ), og der ligger den nest øverst på listen. (Det aller øverste kortet på listen, "Intel Core i7 995X", har prisen oppgitt soom "NA", hvilket jeg tolker dithen at det faktisk ikke er utgitt ennå.) Nå vet jeg jo ikke helt hva som faktisk måles, teknisk sett - men jeg regner med at det blant annet er spill-ytelse?

 

For å gjøre ting enda mer komplisert, så er det jo dette med at de forskjellige komponentene i en maskin må være så kompatible med hverandre som mulig. Det er utmerket godt mulig at jeg tar veldig feil, nå, men jeg har fått det for meg at skjermkortene jeg for øyeblikket har - to Radeon HD 6990 is CrossFire - visstnok muligens ikke kommer helt overens med CPU'en eller hovedkortet eller noe sånt, derav senket ytelse. (Skal visst kunne ha noe å gjøre med at de er ATI-kort?). Dersom Sandybridge eller Intel Core i7 990X skulle være aktuelle; vet noen hvordan det skulle stå til med kompatibiliteten mellom disse og resten av maskinen min? (Rask DxDiag:)

 

BIOS: Phoenix - AwardBIOS v6.00PG.

Prosessor: Intel® Core i7 CPU 950 @3.07GHz (8CPUs), ~1.6GHz.

Minne: 6144MB RAM.

Sidevekslingsfil: 6270MB brukt, 5998 MB tilgjengelig

.

 

Dette skulle vel ikke tilfeldigvis si dere noe, skulle det vel? (Noen andre flaskehalser som lusker rundt inni der som jeg burde se opp for, forresten?)

 

Så på forhånd takk, dersom noen av dere skulle ha noen synspunkter på saken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke du trenger en ny cpu. hva med å klokke opp den du allerede har. om du kjøper en ny cpu og kjører den på stock hastigheter tror jeg neppe den "flaskehalser" noe mindre. Den cpuen du har klarer lett en ghz ekstra om du har tilstrekkelig kjøling. en ghz ekstra burde også holde. Jeg ville ihvertfall ha prøvd det først før jeg hadde byttet resten av pcen. Min cpu er en lga1155 i5 2500k på 3.3ghz stock, altså 300 mhz raskere enn din i7 pr kjerne, og foresten cpuen din har ikke 8 kjerner, den har 4 fysiske kjerner og 4 virituelle kjerner. men en i7 skal klokke ganske bra, og ikke nok med det, du har også mulighet til å klokke via bclk (fsb) noe som ikke er mulig på lga1155. Mot min cpu hvor jeg er låst fast til 100mhz bclk (pluss 5-7) og må klokke cpu med multiper. min "dårligere" cpu ligger nå på 4.5 ghz altså langt forbi de cpuene i testen du linka til i ytelse. men igjen, de kan også overklokkes.

 

Du trenger ingen ny cpu. du trenger en overklokk. men om du absolutt skal kjøpe ny cpu uten å overklokke ville jeg gått for en cpu med så høy frekvens som mulig stock.

 

Det finnes ikke en cpu på markedet i dag som drar 2 6990 i cfx på stock hastighet

Endret av Lurifax85
Lenke til kommentar

Ingen fullgod erstatter for din CPU finnes riktig enda, en kommer her til høsten men det å handle nytt HK og CPU for en budsjett plattform som 1155 er galskap for deg.

Nei, peis opp klokkefrekvensen istedet, 4GHz så drar du unna det som kastes din vei og i tilegg til massiv minnebåndbredde så har du valgmuligheter i fremtiden med en masse tilgjengelige PCI-E lanes.

Med andre ord, en plattform som lett kan bygges på, og pensjoneres til lagringsplattform når man er ferdig med å bruke den da all PCI-E båndbredden kan brukes til diskkontrollere.

Lenke til kommentar

Hei. Det viser seg at min nåværende CPU flaskehalser skjermkortene mine, og dette har jeg ingen som helst planer om å la fortsette. CPU'en jeg har for øyeblikket er en "Intel Core i7 8-Core", og jeg akter å oppgradere til en sterkere CPU som flaskehalser så lite som mulig.

 

Jeg har selvfølgelig sjekket litt rundt etter alternativer, og det har blitt... mye informasjon, for å si det sånn. Har hørt en del om såkalte "Sandybridge" -kort, som visstnok har bra omtale. Så vidt jeg har skjønt, er kortet jeg for øyeblikket har, et "1. Generation" -kort, mens Sandybridge er "2. Generation", noe som gjør at det da er bedre, altså. :ermm:

 

Samtidig har det vært snakk om såkalte "Intel Core i7 990X" -kort. Disse går for å være sterkere, (tror jeg?), men de er jo ikke 2. Generation, for hva det er verdt. I tillegg kom jeg over en link til en side som visstnok benchmark'er CPU'er, ( http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html ), og der ligger den nest øverst på listen. (Det aller øverste kortet på listen, "Intel Core i7 995X", har prisen oppgitt soom "NA", hvilket jeg tolker dithen at det faktisk ikke er utgitt ennå.) Nå vet jeg jo ikke helt hva som faktisk måles, teknisk sett - men jeg regner med at det blant annet er spill-ytelse?

 

For å gjøre ting enda mer komplisert, så er det jo dette med at de forskjellige komponentene i en maskin må være så kompatible med hverandre som mulig. Det er utmerket godt mulig at jeg tar veldig feil, nå, men jeg har fått det for meg at skjermkortene jeg for øyeblikket har - to Radeon HD 6990 is CrossFire - visstnok muligens ikke kommer helt overens med CPU'en eller hovedkortet eller noe sånt, derav senket ytelse. (Skal visst kunne ha noe å gjøre med at de er ATI-kort?). Dersom Sandybridge eller Intel Core i7 990X skulle være aktuelle; vet noen hvordan det skulle stå til med kompatibiliteten mellom disse og resten av maskinen min? (Rask DxDiag:)

 

BIOS: Phoenix - AwardBIOS v6.00PG.

Prosessor: Intel® Core i7 CPU 950 @3.07GHz (8CPUs), ~1.6GHz.

Minne: 6144MB RAM.

Sidevekslingsfil: 6270MB brukt, 5998 MB tilgjengelig

.

 

Dette skulle vel ikke tilfeldigvis si dere noe, skulle det vel? (Noen andre flaskehalser som lusker rundt inni der som jeg burde se opp for, forresten?)

 

Så på forhånd takk, dersom noen av dere skulle ha noen synspunkter på saken.

Kan du ikke eller ikke ønsker å klokke så kan det være du ønsker å oppgradere til lga 1155 sokkelen med en i7 2600k som du kan klokke det lille ekstra ut av (jeg klokket min i7 til 4.2Ghz uten problemer).

Å kjøpe noen ny cpu til den allerede omtrent utgåtte lga 1366 sokkelen du sitter på er bortkasta penger.

 

Denne cpu du referer til i7 995x kommer vel ut i 2 kvartal i år og priser deg på 999¨dollar.

 

Skal du oppgrader kan du også vente på lga 2011 cpuene som kommer i overskuelig fremtid.

 

Eller kanskje også vente på amds bulldozer som blir spennende.

Lenke til kommentar

1366 er gammel men LANGT fra dårlig.

Eneste sokkelen hos Intel som har mer enn 16x PCI-E lanes, men den har ikke råeste CPU ytelse på singeltråd oppgaver lenger, dette er det den nye Sandy Bridge som har.

Flertrådet holder den koken og har den råeste minnebåndbredden som SB bare kan se langt etter akkurat nå.

 

Erstattningen for 1366 blir socket 2011 og kommer først i høst, dette er Sandy Bridge teknologi i ekstrem faktor med mer PCI-E lanes og 4 kanalers minne så minnebåndbredden går igjennom taket til neste gang.

 

Det å overklokke går helt fint, og du skal pent klare 4GHz som virkelig sparker ifra på 1366.

Men skal du ha råere ytelse (Liten økning med 4GHz vs 4.2 på 1155) så må du ha nytt HK og CPU.

For den lille økningen der er det ikke verdt å handle noe nytt, sats heller på en gratis overklokk eller ny kjøler om du har standard søpplet til Intel og kjør på.

 

Trenger du mer ytelse over det så handler du nye ekstrem versjonen på sokkel 2011 når den kommer, men husk det blir ikke billig for lommeboka så om det er mulig så venter du til neste generasjon da ytelseshoppet sannsynligvis vil være større og verdt å bruke penger på.

Lenke til kommentar

Hopper inn her:

Du har to HD 6990 på en i7-950, dette er i prinsippet ikke en stor flaskehals så lenge du kjører oppløsninger slike skjermkort-oppsett er ment å kjøre:

3x 1920x1080 eller høyere med massive mengder AA.

 

Om du kjører dette oppsettet på en enkelt 1920x1080-skjerm kan du droppe et kort og fortsatt få mer enn nok ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...