Gå til innhold

ASUS G74SX tråden


Anbefalte innlegg

Jeg har litt problemer med min Asus G74sx, når jeg skal søke på noe etter jeg har trykket ''windows-knappen'' så popper det bare opp '' Windows utforsker har sluttet å virke '' og de fleste programene som er tilknyttet til windows lukker seg.

Det står at '' Minne kunne ikke bli written'' og en masse tall bak det. Noen forslag til hvordan jeg kan fikse det?

 

-Nanek

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

'' Windows utforsker har sluttet å virke '' er en Windows feil ikke relatert til maskinvare. Jeg hadde samme feil en stund etter at jeg fikk maskinen, men gjorde så en reinstallasjon via F9 og AI Recovery og problemet forsvant og har siden ikke oppstått igjen. Jeg tror det oppsto på grunn av at jeg avinnstallerte en del bloatware som fulgte med maskinen.

Lenke til kommentar

F9 må trykkes tidlig i boot.

 

Sitat fra eManualen:

 

"Using the Recovery Partition:

1. Press [F9] during bootup.

2. Press [Enter] to select Windows Setup [EMS Enabled].

3. Select the language you want to recover and click Next.

4. Read the ASUS Preload Wizard messages and click Next.

5. Select a partition option and click Next. Partition options:

Recover Windows to first partition only.

This option deletes only the first partition and allows you to keep other partitions, and to create a new system partition as drive "C".

Recover Windows to entire HD.

This option deletes all partitions from your hard disk drive and creates a new system partition as drive "C".

Notebook PC User Manual A-17

Recover Windows to entire HD with two partitions.

This option deletes all partitions from your hard drive and creates two new partitions "C" (25%) and "D" (75%).

6. Follow the onscreen instructions to complete the recovery process."

 

Sitat slutt

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

'' Windows utforsker har sluttet å virke '' er en Windows feil ikke relatert til maskinvare. Jeg hadde samme feil en stund etter at jeg fikk maskinen, men gjorde så en reinstallasjon via F9 og AI Recovery og problemet forsvant og har siden ikke oppstått igjen. Jeg tror det oppsto på grunn av at jeg avinnstallerte en del bloatware som fulgte med maskinen.

Explorer.exe ble meget ustabilt hos meg også etter jeg slettet en del programmer som kom med maskinen. Tør nesten ikke avinstallere noe lenger etter å ha måtte gjøre en reinstallasjon for andre gang på en uke.

Endret av Vent180dager
Lenke til kommentar

Lyden begynte å "hakke" igjen igjen i dag!!! restarta pcen og det hjalp denne gangen. men er utrooolig kjedeligt at det skal være slik med en så dyr pc:(

noen tips? og hvordan jeg kan skru av touchpadden for godt! den skrur seg på 5-10min etter jeg har deaktivert den(med å koble ut og inn eksternmusen).

 

takker for tips:)

Lenke til kommentar

Har du slettet noen av de maskinrelaterte programmene som Asus hadde innstallert på maskinen? Det kan se ut som det ikke er spesielt lurt siden det går ut over komponenthåndteringen. Jeg gjorde det, men etter at deler av maskinen, som lys i tastaturet, baklyset, pekeplata, etc. sluttet å virke installerte jeg dem igjen. Etter dette har maskinen fungert 100% og som tidligere.

Lenke til kommentar

Har du prøvet å kjøre en rollback på audio driveren først eller slette den før du installerer ny Realtek driver?

 

Problemer med å få slått av touchpad kan være at ATK driveren ikke er ordentlig installert (ATKACPI driver and hotkey-related utilities). Jeg hadde problemer med at ATK driveren ikke installerte selv om jeg kjørte vanlig installasjon.

 

Da jeg installerte driveren med "ASUS bloatware programmet" Asus E-Driver så fungerte alle Hot Keys.

 

Touchpad av/på = fn+F9

 

http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=G74Sx&p=3&s=336

 

 

Måtte jo betale for å bruke det programmet!:(

Får enda ikke til å deaktivere dritten:(

Lenke til kommentar

er det noen som kan fortelle meg hvorfor maskinen yter veldig mye dårligere på spill når jeg kjører den på batteri? jeg kjører den på high performance i power manager, og jeg har satt alle "on battery" valg lik til "plugged in" valg. men likevel ligger f.eks SW tor på 20-40 fps på batteri mens det ligger på 60-100 med strømmen tilkoblet. har prøvd å finne noen instillinger på skjermkortet som kanskje kan gjøre det, men jeg finner ingenting. tråden var lang som et vondt år, så jeg orket ikke lese gjennom hele greien.

Lenke til kommentar

^^^^^Hvis du har beholdt programmet Power4Gear Hybrid på maskinen (ganske nyttig program) så senkes CPU til 60% ytelse automatisk når du kobler ut nett strømmen.

 

Hvis du har av-installert programmet så kan det hende at funksjonene ligger igjen i Windows. Det er i tillegg mange batterisparer funksjoner i Windows som har "default" innstillinger som må justeres, ikke bli for opphengt i GPU innstillinger, det er flere andre deler i maskinen som også strupes for batterisparing.

 

F.eks. så var Asus programmet "Splendid Utility" (hvor man kan justere fargetemperatur og RGB) uvillig til å kjøre i batterimodus da jeg kjørte på batteri første gangen. Jeg måtte om-konfigurere maskinen til å kjøre med samme innstillinger som med strøm, inkludert desktop bakgrunn og menylinjer.

 

 

Lenke til kommentar

Da jeg installerte driveren med "ASUS bloatware programmet" Asus E-Driver så fungerte alle Hot Keys.

 

Touchpad av/på = fn+F9

 

http://support.asus....G74Sx&p=3&s=336

 

 

Måtte jo betale for å bruke det programmet!:(

Får enda ikke til å deaktivere dritten:(

Litt sent med respons, men............hvor fant du Asus E-Drive Utility som du måtte betale for?

 

Har du fått fikset problemet?

 

I ATK pakken som du kan laste ned fra ASUS. er det forskjellige ATK drivere/deler, den du trenger heter "ATK Hotkey" (hele pakken burde selvfølgelig installeres).

 

 

Dette er ATK driverne og dere funksjoner;

 

 

ATKOSD2 - ATKOSD2 is a a 3D onscreen display utility package used together with your notebook hotkeys. Uninstall optional. (Thanks ALLurGroceries for the correction)

 

 

ATK ACPI utility - Also known as Advanced Configuration and Power Interface, the ATK ACPI utility is actually a driver that allows the BIOS and OS to communicate with each other to manage the power configuration. This driver should be installed on your system.

 

 

ATK Media - A utility that opens Windows Media Center when the multimedia hotkeys are pressed. Uninstall optional.

 

 

ATK Hotkey - A utility that enables the Fn key shortcuts and should not be uninstalled.

 

ATK Generic Function Utility - A utility that allows for communication between the ACPI and all the shortcut keys. This utility should not be uninstalled (Thanks metril for providing this information from another thread)

 

http://forum.noteboo...ware-guide.html

 

Mitt råd er å IKKE kvitte seg med noen av ATK driverne. Dessverre så er det slik at hvis man kvitter seg med noen av Bloatware programmene fra ASUS så forsvinner også helt eller delvis også ATK driverne.

 

 

Derfor er det lurt å beholde E-Driver utility på maskinen. Så lenge man haker av for de programmene man ikke vil ha re-installert så er dette et nyttig program for å re-installere original drivere eller nyere driver versjoner av disse hvis man har kvittet seg med litt for mange program som går utover funksjonalitet.

 

Programmer/drivere som man trenger for at maskinvaren skal fungere, men som man sjelden benytter seg av kan settes til manuelt i Services.msc, så tar de ingen resurser når de ikke er i bruk.

 

Der kan man også sjekke at "ATKGFNEX services" står påslått til Automatic, for dem som har problemer med HOT Keys på maskinen.

 

Skriver dette som generell informasjon for folk som har fått ny maskin/har problemer og kommer til denne tråden for informasjon.

 

 

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Jeg er ikke en avansert bruker, men jeg satt og leste på denne siden og gjorde et en liten test for moro skyld.

 

Gikk på startmenyen og skrev inn > msconfig > boot tab > klikket på Advanced tab og merket boksen for "number of processors". Den var ikke aktiv på forhånd og sto på 1.

 

Satt nummeret til 4 (kunne velge helt til 8, men regner med det ikke har noen hensikt.?)

 

Merket også av boksen for "maksimum memory".

 

Re-startet og regnet ikke med at det skulle bli noen merkbar forskjell (har SSD som OS/prog disk).

 

Men det var faktisk stor forskjell. Maskinen ble merkbart raskere, og da snakker jeg bare om Web surfing. Nettsider som jeg ofte besøker som er litt trege, var plutselig merkbart raskere oppe. Alle responser i maskinen og i nettleseren var kvikkere.

 

Det som også overrasket var at RAM bruken som jevnt har ligget på 3.65GB sank til rundt 2GB for web surfing. Noe som også var ganske overraskende, og som jeg ikke helt forstår hvorfor.

 

Etter det så ryddet jeg opp i Startup og deaktiverte en hel del "Brask" som ligger og er aktive i maskinen, programmer man ikke vet er på maskinen og som man ikke ser, bl.a. flere saker fra Cyberlink som jeg ikke en gang fant ut hva de gjør.

 

Gikk også Start > skrev inn > services.msc > og satt forskjellige prosesser og programmer til "Manual" i følge listen på denne siden; http://windows7themes.net/how-to-disable-services-in-windows-7.html

 

Etter det, selv med SSD, så lastet maskinen alt etter innlogging, desktop, programmer og Opera som alle ligger i Startup, merkbart raskere. Selv Opera's automatiske påloggingen til nett var raskere.

 

Tips for dem som har Telenor Internett og har installert programmet Telenorhjelpen, så burde den deaktiveres både i Startup og i Services. Den ligger og bruker mye båndbredde kontinuerlig og er helt unødvendig frem til man ønsker å bruke programmet. Det samme gjelder DropBox, hvis man har det installert og ikke trenger kontinuerlig synkronisering mot Dropbox kontoen.

 

Hvis noen har bedre tips om en bedre side for "Trimming" av maskin og programmer så ønsker jeg tips.

 

At de små justeringene med å aktivere 4 CPU cores i Windows skulle ha en såpass effekt var overraskende.

 

Vet ikke om det betyr at Win 7 "by default" struper CPU ved at den er satt til bare 1 Core?.

 

Trodde maskinen var satt opp å utnytte maskinvaren ganske maksimalt fra fabrikanten.

 

Andre som kan teste dette og se om det har merkbar effekt på andre maskiner?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Tror Windows default er satt til å bruke 1 core inntil programmer som kjører ber om flere, som da blir aktive. Dette har med strømsparing å gjøre. Forøvrig kan man godt velge 8 under msconfig > boot > advanced >antall cores siden CPU emulerer 8 treads, dvs. i praksis cores. Det er likevel mulig at ting går fortere med alle 4 (8) aktivert, men i praksis hos meg utgjør det ingen merkbar forskjell er min opplevelse.

 

Hvorfor innstillingen max memory forandrer noe vet jeg ikke, uansett så står den til 0 neste gang man aktiverer valget igjen, men også hos meg sank minne i bruk til 2.1GB.

 

Da maskinen var ny startet den og var klar i Windows 7 Ultimate 64 på ca. 25 sekunder. Etter 2 måneders bruk var oppstarttiden sunket til omlag 40 sekunder. Når jeg målte den nå etter å ha gjort endringene med aktivering av cores og max memory så starter den på 34 sekunder så en liten effekt må det jo ha. Min maskin har en SEAGATE MOMENTUS XT HYBRID 2,5" 500GB 7200RPM S-ATA/300 som OS-disk.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Da jeg installerte driveren med "ASUS bloatware programmet" Asus E-Driver så fungerte alle Hot Keys.

 

Touchpad av/på = fn+F9

 

http://support.asus....G74Sx&p=3&s=336

 

 

Måtte jo betale for å bruke det programmet!:(

Får enda ikke til å deaktivere dritten:(

Litt sent med respons, men............hvor fant du Asus E-Drive Utility som du måtte betale for?

 

Har du fått fikset problemet?

 

I ATK pakken som du kan laste ned fra ASUS. er det forskjellige ATK drivere/deler, den du trenger heter "ATK Hotkey" (hele pakken burde selvfølgelig installeres).

 

 

Dette er ATK driverne og dere funksjoner;

 

 

ATKOSD2 - ATKOSD2 is a a 3D onscreen display utility package used together with your notebook hotkeys. Uninstall optional. (Thanks ALLurGroceries for the correction)

 

 

ATK ACPI utility - Also known as Advanced Configuration and Power Interface, the ATK ACPI utility is actually a driver that allows the BIOS and OS to communicate with each other to manage the power configuration. This driver should be installed on your system.

 

 

ATK Media - A utility that opens Windows Media Center when the multimedia hotkeys are pressed. Uninstall optional.

 

 

ATK Hotkey - A utility that enables the Fn key shortcuts and should not be uninstalled.

 

ATK Generic Function Utility - A utility that allows for communication between the ACPI and all the shortcut keys. This utility should not be uninstalled (Thanks metril for providing this information from another thread)

 

http://forum.noteboo...ware-guide.html

 

Mitt råd er å IKKE kvitte seg med noen av ATK driverne. Dessverre så er det slik at hvis man kvitter seg med noen av Bloatware programmene fra ASUS så forsvinner også helt eller delvis også ATK driverne.

 

 

Derfor er det lurt å beholde E-Driver utility på maskinen. Så lenge man haker av for de programmene man ikke vil ha re-installert så er dette et nyttig program for å re-installere original drivere eller nyere driver versjoner av disse hvis man har kvittet seg med litt for mange program som går utover funksjonalitet.

 

Programmer/drivere som man trenger for at maskinvaren skal fungere, men som man sjelden benytter seg av kan settes til manuelt i Services.msc, så tar de ingen resurser når de ikke er i bruk.

 

Der kan man også sjekke at "ATKGFNEX services" står påslått til Automatic, for dem som har problemer med HOT Keys på maskinen.

 

Skriver dette som generell informasjon for folk som har fått ny maskin/har problemer og kommer til denne tråden for informasjon.

 

 

Nei har enda ikke fått det til!:( er utroooolig drid! klarer ikke slappe av når jeg spiller osv, siden jeg er redd for å komme borti padden:(

Lenke til kommentar

Nei har enda ikke fått det til!:( er utroooolig drid! klarer ikke slappe av når jeg spiller osv, siden jeg er redd for å komme borti padden:(

 

Hei!

 

Fikk akkurat det samme problemet her etter at jeg skrev de forrige innleggene.

 

Klarte ikke å slå av Touchpad med fn+F9. Musepilen responderte til knappene med å lage en liten sirkel rundt musepilen, men Tochpad ble ikke slått av.

 

Ble litt for langt dette jeg skrev først, så jeg slettet noe;

 

 

EDIT: Jeg lette litt og fant Synaptics Gesture Suite device driver downloade link, med en nyere versjon, så slipper du å lete etter den; http://www.synaptics...sources/drivers

 

Hva som er forskjellen på Synaptics driveren og den fra Sentelic har jeg ikke peiling på, eller om det er noe forskjell.

 

Driver versjonen på ASUS support er 9.1.3.5 og blir flere steder omtalt som "buggy".

 

Her er en link som skulle gi deg en direkte zip med en nyere versjon 9.1.7.7; ftp://ftp.asus.com.t...n7_64_Z9177.zip

 

Her er også link til en Forum "Sticky" med G73/74/53 Series Driver and Application Reference; http://rog.asus.com/...ation-Reference

 

Noen som vet forskjellene mellom touchpad driverene fra disse to forskjellige Selskapene?

 

Har de forskjellige funksjoner? Blir det kompatibilitet/kræsj å ha begge driverne installer samtidig?

 

EDIT 2!!!

 

 

Testet litt mer, installerte de nye driverne for begge Selskapene. Ikke noe poeng i å installere mer enn den fra Synaptics.

 

Hver gang jeg re-startet maskinen så var Touchpad avslått. Kunne slå den på med fn+f9. Men når jeg så prøvde å slå den av så kom bare symbolet for Enabled opp.

 

Gikk i Task Manager og av-installerte driveren fra Sentelic og (også av-installerte Synaptics programmet (eget program).

Jeg må innrømme at jeg også gjorde denne operasjonen flere ganger for å teste i hvilken rekkefølge som fungerer.

 

 

Det som hadde best resultat var å avi-installere driveren i Task manager, re-starte maskinen, når man da får beskjed om å re-starte igjen, så vent med det. Installer den nyeste driveren rett fra Driver Set-up i Driver pakken. Ikke prøv å oppdatere driveren fra Task Manager.

 

Når det da blir re-start skal det fungere.

 

Hadde mange forsøk med forskjellige installasjons rekkefølger som ikke gav det ønskete resultat.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Hjelp ! Min Asus har gått banans !

 

Jeg gjorde en reinstallation i dag og hele maskinen har klikket. Hver gang jeg skrur den på så er den som første gang når jeg kjøpte den, men etter det så begynner CMD å åpne seg og så kommer det en tekst i høyre hjørne der det står noe med at retting pågår, vent.

Og hele maskinen bare skrur seg av og på, hele tiden!

Vær så snill hjelp meg ! Etter det så kommer '' Configuring the system. Please wait... ''

-Nanek

 

NB: Windows 7 har skiftet seg fra norsk til engelsk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...