Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

La ut en bil på finn, og fikk en litt spesiel mail, scam?


jealei

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg la ut bilen min til salgs på finn. i går fikk jeg en melding på telefonen på engelsk hvor han lurte på hvordan interiøret i bilen var, også skulle jeg sende svaret tilbake på mail, sendte han svaret på mail, og nå fikk jeg svar tilbake om at han ønsket å kjøpe bilen, og at han skulle betale via paypal, jeg har vært litt småskeptisk helt siden jeg fikk den første meldingen, men paypal er da trygt er det ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, jeg la ut bilen min til salgs på finn. i går fikk jeg en melding på telefonen på engelsk hvor han lurte på hvordan interiøret i bilen var, også skulle jeg sende svaret tilbake på mail, sendte han svaret på mail, og nå fikk jeg svar tilbake om at han ønsket å kjøpe bilen, og at han skulle betale via paypal, jeg har vært litt småskeptisk helt siden jeg fikk den første meldingen, men paypal er da trygt er det ikke?

 

Paypal er trygt nok, men alt som høres for godt ut til å være sant er som regel det. Pass på at du ikke gir ham bilen før han betaler =) Har du fått betaling bør alt være i orden.

Lenke til kommentar

Heisann, jeg la ut bilen min til salgs på finn. i går fikk jeg en melding på telefonen på engelsk hvor han lurte på hvordan interiøret i bilen var, også skulle jeg sende svaret tilbake på mail, sendte han svaret på mail, og nå fikk jeg svar tilbake om at han ønsket å kjøpe bilen, og at han skulle betale via paypal, jeg har vært litt småskeptisk helt siden jeg fikk den første meldingen, men paypal er da trygt er det ikke?

 

Du må ha en veldig spesiell bil om noen fra utlandet skal ville kjøpe den. Eller kan han ikke norsk?

 

Sjekk ut mailen hans og hvor han kommer fra?

Ville ikke godtatt paypal betaling på en bil.

Lenke til kommentar

Antaglig vil han komme tilbake å si at Paypal ikke fungerte og at han må betale med banksjekk. Dermed er en typisk svindeloperasjon i gang. Hvilket land oppgir "kjøper" å komme fra?

 

Men som Abruzzi sier. Bilen din må være svært, svært spesiell. Sett i forhold til utlandet er norske bruktbiler dyre of ofte i dårlig stand i forhold til pris, særlig sammenlignet med andre europeiske land.

Lenke til kommentar

Jeg har bil ute på finn, og har fått flere sånne forespørsler - både via e-post og sms, har ignorert de. Ingenting godt kan komme ut av noe sånt. Anbefaler deg å ignorere, ikke sende tilbake SMS heller - plutselig så svarer du til et nr det koster penger å sende til osv.

Lenke til kommentar

dette er den siste mailen jeg fikk

 

"Hello,

 

how i wish i could come and inspect and testdrive this car but currently i'm working away from the country. I'm a marine engineer who's on a ship right now in Bahamas.so i'll be buying the car without seeing it, Also I'll be paying via PayPal and i'm more than happy to pay the PayPal transfer charges too. Due to the distance as me being in Bahamas presently, i'll arrange the pick-up of the car with a Private Courier Service as soon as you get your payment, I need you to provide the following details so that i can proceed with the Payment...

 

Your PayPal e-Mail Address :

Your Mobile Number :

Price is ok

 

Soon as i make the payment and you get the funds, the Courier Service will come and pick up the car at your home at your convenient time also the courier will help me sign the required papers.

 

Have a nice day"

 

 

Lenke til kommentar

Scam.

 

Tenk over det.

- Hva skal en som er på båt med en bil?

- Hvorfor skal en i utlandet kjøpe en bil usett?

- Hvorfor skal han betale ekstra for å få den transportert flere hundre mil, når han får samme bil til brøkdelen av prisen som samtidig er i bedre stand lokalt? (no offence)

 

Det som skjer er at han overfører beløpet via PayPal. Du ser pengene dukker opp og setter i gang med å ordne transport. Etter noen dager/uker er plutselig pengene borte fra PayPal enten fordi selger har trukket tilbake overføringen eller fordi PayPal har oppdaget at kontoen var stjålet. Da sitter du der uten bil og uten penger.

 

Som en bonus er det også vanlig å overføre litt ekstra, som med en feil, pga valutaforvirring. Siden du ikke vil svindle vedkommende overfører du beløpet som var feil tilbake. Da går du enda mer i minus.

 

Nei. Send melding om at du ikke selger usett, og om han vil ha bilen får han ta seg en ferietur i Norge. Og be han ta med kontanter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lol, er det fortsatt folk som tror på dette?? Helt utrolig!!

 

Du kan gjøre som en kompis en gang gjorde, og holde dette gående i lang tid, rett og slett ha det gøy med han, og samtidig så innvolverer du politiet. Sørg for at du tar vare på ALLE mail og meldinger du får.

Begynn med å si at det høres greit ut, men at du er litt skeptisk til dette fordi han befinner seg i utlandet osv. Spør hvor i norge han bor når han er hjemme osv osv....

 

Hvis han en dag setter inn penger på paypalkontoen din, så prøver du selvfølgelig å overføre dem til din bank konto med en gang (la dette være en ny bank konto kun for dette opplegget)

Ikke si til vedkommende at pengene har kommet, men kom opp med en historie om at du er ute å reiser i en uke eller noe, og ikke får sjekket før du kommer deg hjem igjen. Fortsett med div historier, og se hvor lenge han biter på ;)

Lenke til kommentar
Du kan gjøre som en kompis en gang gjorde, og holde dette gående i lang tid, rett og slett ha det gøy med han, og samtidig så innvolverer du politiet. Sørg for at du tar vare på ALLE mail og meldinger du får.

Begynn med å si at det høres greit ut, men at du er litt skeptisk til dette fordi han befinner seg i utlandet osv. Spør hvor i norge han bor når han er hjemme osv osv....

Man skal være ytterst forsiktig med å lure disse personene tilbake. Du vet ikke hvem du har med å gjøre, du vet ikke om de er en del av et større nettverk/organisasjon, du vet ikke hvor langt de er villige til å gå for å få hevn/pengene sine eller om de er påvirket av noe. Når det er så åpenbart at det er svindel så overser man e-posten/meldingen og fortsetter med livet sitt.

 

Hvis han en dag setter inn penger på paypalkontoen din, så prøver du selvfølgelig å overføre dem til din bank konto med en gang (la dette være en ny bank konto kun for dette opplegget)

Ikke si til vedkommende at pengene har kommet, men kom opp med en historie om at du er ute å reiser i en uke eller noe, og ikke får sjekket før du kommer deg hjem igjen. Fortsett med div historier, og se hvor lenge han biter på ;)

Det hjelper særdeles lite å overføre pengene fra PayPal til en egen konto. Dersom PayPal finner ut at pengene kommer fra en stjålet konto eller at overføringen er falsk(eller lignende) så trekker de uansett beløpet tilbake. Forskjellen da er bare at det står et stort minusbeløp på PayPal kontoen i stede for kr 0. Dvs at man skylder plutselig PayPal penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...