Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fylte bensin for 170kr - Ble kreditert for 522kr


Anbefalte innlegg

Hei, var i Strømstad å fylte bensin på bilen. Helt klar på at jeg fylte for 170-180kr, typ 10-15liter.

 

Sjekka Postbanken, å der ble jeg kreditert for 522kr. Såkalt Visa reservert transaksjon.

 

 

Nå tenker jeg at det var ganske så dyrt å betale 10-15liter for 522kr.

 

Hvordan i all verden skal jeg rette opp i dette? Jeg brukte kortautomaten ved pumpa, akkurat som vanlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Visa reservasjon sier ikke alltid hva ting koster. De reserverer beløp til det trekkes. Da forsvinner reservasjonen og de kan belaste deg for beløp opp til det som er reservert. Jeg ville ventet til det er trekt og eventuelt ta kontakt med postbanken hvis det ikke stemmer da.

 

Kreditert som i at du fikk penger for å fylle bensin?

 

Les hva han skrev:

 

Nå tenker jeg at det var ganske så dyrt å betale 10-15liter for 522kr.

Lenke til kommentar

kortautomaten er ikke online, (bank accept).. visa reserverer et beløp til å begynne med.. men de belaster deg ikke mer enn det du brukte..

 

slik reservasjon kan være litt surt om du har lite penger på konto.. reservasjonen "låser" i ditt tilfelle 522kr i noen dager..

Lenke til kommentar

kortautomaten er ikke online, (bank accept).. visa reserverer et beløp til å begynne med.. men de belaster deg ikke mer enn det du brukte..

 

slik reservasjon kan være litt surt om du har lite penger på konto.. reservasjonen "låser" i ditt tilfelle 522kr i noen dager..

 

Ah, herlig. Men da er det jo avklart, tusen takk! Er ikke penger jeg trenger, men det er greit å faktisk vite at det ikke er blitt en feil.

Lenke til kommentar

kortautomaten er ikke online, (bank accept).. visa reserverer et beløp til å begynne med.. men de belaster deg ikke mer enn det du brukte..

 

slik reservasjon kan være litt surt om du har lite penger på konto.. reservasjonen "låser" i ditt tilfelle 522kr i noen dager..

Jeg kjenner ikke en eneste kortautomat i landet som ikke er online (tar bankaxept i tillegg til Visa/MC). I alle tilfelle så må automaten ha sagt til Visa at kortet skal belastes og da kan jeg ikke tenke meg at den ikke samtidig forteller om nøyaktig beløp.

 

Jeg ser for meg at to ting kan ha skjedd. Enten så har du valgt gal pumpe og noen andre har fylt for 500+ kroner eller så har du ikke satt håndtaket ordentlig på plass slik at neste person har fortsatt fyllingen der du slapp.

 

Edit: En tredje mulighet er at flere Visa-transaksjoner er slått sammen til en reservasjon.

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar

kortautomaten er ikke online, (bank accept).. visa reserverer et beløp til å begynne med.. men de belaster deg ikke mer enn det du brukte..

 

slik reservasjon kan være litt surt om du har lite penger på konto.. reservasjonen "låser" i ditt tilfelle 522kr i noen dager..

Jeg kjenner ikke en eneste kortautomat i landet som ikke er online (tar bankaxept i tillegg til Visa/MC). I alle tilfelle så må automaten ha sagt til Visa at kortet skal belastes og da kan jeg ikke tenke meg at den ikke samtidig forteller om nøyaktig beløp.

 

Jeg ser for meg at to ting kan ha skjedd. Enten så har du valgt gal pumpe og noen andre har fylt for 500+ kroner eller så har du ikke satt håndtaket ordentlig på plass slik at neste person har fortsatt fyllingen der du slapp.

 

Edit: En tredje mulighet er at flere Visa-transaksjoner er slått sammen til en reservasjon.

 

nå var dette i sverige.. og det er ikke bankaxept overalt..

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Når jeg har kjørt taxi i Oslo så har jeg lagt merke til at de bare reserverer 1 eller 100 kroner (1 kr hos Norgestaxi og 100 kr hos Oslo Taxi). Hvorfor reserverer de ikke hele sluttbeløpet hvis de først skal reservere et beløp? Er det sånn at det koster butikken å reservere, slik at det er billigere for dem å reservere 1 eller 100 kr enn å reservere f eks 250 kr?

 

De kan vel ikke være offline siden de kan be banken om reservasjon?

 

Ikke noe stort problem dette, spør bare av ren nysgjerrighet. :yes:

Lenke til kommentar

Ørlite OT, men spørsmål i omtrent samme gate, hvis jeg får lov;

 

Da jeg i sommer var på biltur i Sverige og brukte et vanlig Postbank Visa/debetkort, så stoppet pumpen konsekvent på de to samme beløpene hver gang. Tror det var hhv Kr 545,- eller 645,- og jeg fikk dermed aldri fylt full tank så lenge jeg var i Sverige. (Fylte stort sett på Staoil)

 

Noen som vet hvorfor det er sånn?

 

 

Lenke til kommentar

Dette gjør de for å sjekke at kortet er gyldig og at det er penger på det(positivt beløp). Årsaken til at de ikke trekker hele beløpet er at de ikke vet sluttsummen før du er fremme. Da vil sluttsummen - det som allerede er belastet bli trekt.

 

Ok, jeg trodde kanskje selve reservasjonen skjedde etter at de stanset taksameteret. Hvorfor brukes egentlig Visadelen av kortet i slike sammenhenger hvis de har tilgang til banken? Er det fordi det skal være mer fleksibelt mtp utenlandske kunder som ikke har BankAxept-del på sine kort? Det er vel dyrere såvidt jeg har forstått å ha Visa-terminaler enn BankAxept-terminaler, og Visadel skal vel i utgangspunktet bare brukes der terminalen er offline (merk: da snakker jeg om innenfor Norges grenser).

Endret av VikingF
Lenke til kommentar

Eg vil tro at det er teknisk enklere med VISA ettersom det alltid er en risiko for at terminalen er offline. Noe som varierer etter dekning.

 

Er terminalen offline så er det vel reserveløsning som gjelder, og den løsningen likner veldig på Visa-løsningen med signering og utsatt kontotrekk.

 

Men kan godt være det er en av flere årsaker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...