Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Får ikke tilbake depositum etter leieavtale. Utleier er ikke mulig å få tak i.


Plecto

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg bodde i to år i Trondheim før jeg bestemte meg for å flytte. Jeg hadde kontakt med utleieren en tid etter leieavtalen, avtalte at han skulle sende meg en e-post med liste over det han skulle trekke fra depositumet for erstatning av ting og tang (lyspærer, to lamper og en stol). Jeg mottok aldri e-posten og etter dette har det ikke vært mulig å få tak i han. Han svarer ikke på hjemmetelefon, e-post adressen som står oppført i kontrakten er ugyldig og både mobilen hans samt han sønn har vært avslått i over en måned.

 

Jeg tenkte å sende et rekommandert brev så jeg ihvertfall har noe offisielt å henvise til, men jeg tror ikke det vil gjøre noe forskjell. Er dette en sak for forliksrådet eller politiet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har en faktisk depositumkonto å vise til har du to muligheter: bli enig med utleier, eller gå til retten.

Har du en depositumkonto er alt i sin skjønneste orden. Da sender du et skriftlig brev til banken (ring og få adressen) hvor du inkluderer full sakshistorie fra din side, og be offisielt om å få pengene utbetalt til din konto. Det som da skjer er at banken sender et brev til utleier, og han har 30 dager på å svare. Anbefaler at du skriver i brevet til banken at du godtar at pengene for stolen og lampene gis til huseier, og presiser beløpet.

Hvis han svarer innen 30 dager at alt er OK får du pengene, hvis han ikke svarer innen 30 dager får du pengene.

 

Hvis han svarer innen 30 dager og gjør krav på mer enn du mener han har krav på må dere til forliksrådet eller en rettsinstans. Men det tipper jeg du slipper her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En depositumkonto skal stå i mitt navn, men pengene ble satt direkte inn på utleiers konto.

Denne metoden er ikke i henhold til norsk lov. Her har utleiere forbrutt seg. Du bør kreve hele beløpet utbetalt til deg siden det etter loven ikke er depositum. I tillegg har du krav på renter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Joda, men jeg var jo enig i at det ble gjort slik, tror ikke jeg kan kreve noe ekstra da.

 

Du kan ikke samtykke i noe som gir deg dårligere vern enn husleieloven. Om en kunne tilsidesette husleieloven så kunne man få tilstander der utleier bevisst går etter de leietagere som er villig til å fire på flest rettigheter, og loven ville blitt uthulet. Det er dog utleier som er ansett som den profesjonelle parten i leieforholdet,og det er utleier som er ansvarlig for at depositum settes på korrekt konto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du kan ikke samtykke i noe som gir deg dårligere vern enn husleieloven. Om en kunne tilsidesette husleieloven så kunne man få tilstander der utleier bevisst går etter de leietagere som er villig til å fire på flest rettigheter, og loven ville blitt uthulet. Det er dog utleier som er ansett som den profesjonelle parten i leieforholdet,og det er utleier som er ansvarlig for at depositum settes på korrekt konto.

 

Så jeg kan da kreve hele beløpet tilbake selv om jeg egentlig skal erstatte en del småtteri som ble ødelagt?

Lenke til kommentar
Du kan ikke samtykke i noe som gir deg dårligere vern enn husleieloven. Om en kunne tilsidesette husleieloven så kunne man få tilstander der utleier bevisst går etter de leietagere som er villig til å fire på flest rettigheter, og loven ville blitt uthulet. Det er dog utleier som er ansett som den profesjonelle parten i leieforholdet,og det er utleier som er ansvarlig for at depositum settes på korrekt konto.

 

Så jeg kan da kreve hele beløpet tilbake selv om jeg egentlig skal erstatte en del småtteri som ble ødelagt?

Er det ikke bare å avregne det som er ødelagt og så kreve tilbake resten?

 

G :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du kan ikke samtykke i noe som gir deg dårligere vern enn husleieloven. Om en kunne tilsidesette husleieloven så kunne man få tilstander der utleier bevisst går etter de leietagere som er villig til å fire på flest rettigheter, og loven ville blitt uthulet. Det er dog utleier som er ansett som den profesjonelle parten i leieforholdet,og det er utleier som er ansvarlig for at depositum settes på korrekt konto.

 

Så jeg kan da kreve hele beløpet tilbake selv om jeg egentlig skal erstatte en del småtteri som ble ødelagt?

 

Nei, jeg synes man skal gjøre opp for seg om man har skadet noe.

Men husk at du skal ha renter, tilsvarende det du hadde fått på en depositumskonto for hele leieperioden. Et deposium er ditt, og rentene skal tilfalle deg. Det er ikke sikkert det blir store greiene, men en krone her, og en krone der...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...