Gå til innhold

Nostalgitråd - min første SLR


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min fars gamle Canon AE-1 var det som tok speilrefleks-dyden min, men mitt første kamera noensinne var ett eller annet Kodak Instamatic som brukte 126-kassetter.

 

Etter AE-1 gikk det slag-i-slag med Nikon F70, Nikon EM, Nikon FM, Nikon FG, Nikon F90x, Nikon FM2, en til Nikon FM, en Nikon FG til, Nikon F100, enda en Nikon FG, Leica M6, Leica R4, en Nikon F100 til (den forrige ble solgt for å finansiere M6'n), enda en Nikon FG, og en Nikon FE, før min siste Nikon ble enda en F100 som erstatning for den forrige, som ble stjålet. I tillegg har jeg hatt en Hasselblad 500C, Hasselblad 203FE, to-tre Yaschica-Mat 124G, en Zeiss Ikon, og ymse annet. Eneste filmbaserte kamera jeg har nå er en Olympus Mju II og en Canon EOS 30V.

 

Av digitale saker var det et Eye-Q som interpolerte opp til 1,3 mp som var mitt første, før jeg kjøpte Canon EOS 5D som første digitale speilrefleks. Deretter har jeg hatt en 30D, to 50D-er, en Olympus E-420, og det utstyret jeg har nå: En 5D Mark II, en 450D som er fullfrekvensmodifisert og en Fujifilm X100, foruten noen kompaktkameraer hist og pist.

Lenke til kommentar

3878256667_ec1767fbe7.jpg

Kjøpt i 1976. Mener og tror at den kom med en 55 mm. av noe slag.

Ble komplettert med en 300mm, tror den var F5,6.

Zoom objektiv var utelukket, pga. prisen :)

Tok noe enormt med sort/hvitt bilder med denne, fremkalte selv...

Fargefilm BLE brukt, men ikke mye.

 

Mvh Villy.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kjøpte mitt første speilrefleks i 1979; et Nikon FE! Jeg var da 13 år og hadde en onkel som jobbet i Singapore, og da det var svært mye billigere der, kjøpte han det for meg der.

 

Jeg leste mye i brosjyrer før jeg bestemte meg for Nikon FE. Et par andre kompiser hadde kjøpt seg Nikon FM, men jeg falt for FE'en, fordi det var "halvautomatisk", ved at det hadde lukkerautomatikk.

 

Onkelen min må tydeligvis ha hatt litt peiling, for han valgte å bytte ut objektivet som fulgte med kameraet, med et 50 mm 1.4. Dette lyssterke objektivet var svært godt, og førte til at jeg aldri helt har blitt fortrolig med bruk av blitz... Og i og med at jeg ikke trengte å tenke på lukkertiden, så hadde jeg god kontroll på dybdeskarpheten (spesielt etter at jeg fant ut at jeg hadde en egen dybdeskarphetsknapp på kameraet!)

 

Andre finesser var en dobbelteksponeringsknapp, Isovelgerhjul (eller ASA, som vi kalte det i min tid), lyskompensasjon og en kjekk liten holder bak på kameraet, der man kunne putte ned den siden på filmembalasjen, der det sto hvilken ASA den hadde.

 

Jeg hadde ikke så god råd, så jeg måtte vurdere nøye hvilke bilder jeg skulle ta. Bildet måtte være ferdig komponert og riktig eksponert i kameraet, siden det ikke var slik det er nå, at vi kan ta så mange bilder vi orker, og endre "alt" i ettertid på data'en..

 

Jeg blir glad i et flott kamera i dag også, men den følelsen jeg hadde da jeg sto med dette kamereat i hånda, er vanskelig å slå..

 

Sist jeg fikk en "må ha" følelse, var da jeg her forleden kikket på et Fujifilm X10. Jeg skulle ønske at Nikon kunne lage et tilsvarende kamera, dersom de ikke lager et retro-digitalt FE!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blei ikkje den store responsen p¨å denne tråden.

Er det berre Tomsi og eg som har levd i pre-digital tid? :-)

 

Nå nei! :cool:

Mitt første SLR var en Practica Super TL med 35mm objektiv og mellomring... Egentlig var dette faktisk et veldig godt kamera (tro det eller ei). Det virker nok ennå også, men ligger nedpakket. Brukte noen Olympus Pen i forskjellige utgaver. Hadde også en del Olympuser fra OM-1 til OM-4 og senere hele 10'er serien. Gikk lei og la alt på hylle i noen ti-år (brukte kun et enkelt og meget godt Nikon AF lenge), før jeg "debuterte" digitalt med en Olympus 5050Z tidlig i dette årtusen.

Tenker alltid tilbake på den analoge tiden som helt spesiell, og er faktisk såpass nostalgisk anlagt at jeg har pusset støvet av en del av de gamle Olympuser og prøver meg på "film" igjen.... Artig!!!!! :whistle:

 

PS!

Dersom du har interesse for/og tid, så se gjerne på noen av de nevnte som jeg "puslet/pusler" med! :dribble:

http://www.digit.no/...level=&limit=32

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Fujica ST605N, kjøpt da jeg begynte på videregående i 1979.

Kameraet ble brukt til fargefilm, svart/hvitt og i en periode til mye dias-fotografering.

Etter 10 år sviktet lysmåleren og kameraet ble erstattet av en (brukt) Nikon, men fotografiinteressen fikk en nedsving noen år før digitale kamera fanget min interesse mot slutten av nittitallet.

Lenke til kommentar

Vinteren 1979. Chinon CE3 med 55mm f/1,7 M42 fatning.

 

Ble etterhvert en 28mm f/2,8 Mamaya/sekor og 200mm f/3,3 Chinon

Kameraet ble brukt frem til Nikon D70 ble arvtaker i 2005. Utstyret er plassert på hylla og kommer neppe i bruk igjen.

Bruker litt film ennå, men da med et bruktkjøpt Nikon F100. Film har bildemessige kvaliteter som ikke er helt overkjørt av den digitale verden ennå.

Lenke til kommentar

Hadde hatt litt foto som valgfag i ungdomskolen og lærte fremkalling. Fikk speilrefleks til jul, det var 1982. Faren min kjente en fotograf som skaffet meg en Nikon FM2 (som nettopp var lansert) og en E-series 35mm 2.5, og en blitz.

Kameraet ble hardt brukt i mange år, og fungerer fortsatt.

Byttet ut med en AF 35mm 2.0 som jeg kjøpte med en F801, brukte begge, men 801'en overtok etter hvert.

Skal bytte pakningene på FM2'en nå å bruke den litt igjen, et fantastisk godt kamera å jobbe med! :thumbup:

Kameraet var ekstremt solid, har overlevd det utroligste, en dukkert og slått sanseløst.

Gikk over til D70s og senere D300s, og bruker fortsatt mye av den gamle optikken og utstyret.

Lenke til kommentar

Kjøpte mitt første speilrefleks i 1979; et Nikon FE! Jeg var da 13 år og hadde en onkel som jobbet i Singapore, og da det var svært mye billigere der, kjøpte han det for meg der.

 

Andre finesser var en dobbelteksponeringsknapp, Isovelgerhjul (eller ASA, som vi kalte det i min tid), lyskompensasjon og en kjekk liten holder bak på kameraet, der man kunne putte ned den siden på filmembalasjen, der det sto hvilken ASA den hadde.

 

Jeg blir glad i et flott kamera i dag også, men den følelsen jeg hadde da jeg sto med dette kamereat i hånda, er vanskelig å slå..

 

Prisforskjellen mellom Norge og Østen var nok ganske stor på den tid ja. Så ganske mange som hadde muligheten til det fekk kjente til å kjøpe utstyr for seg.

Holdaren bak på kamera var kjekk. Ikkje alltid like godt å vite kva film som stod i kameraet.

Ja, følelsen å holde sin eigen nye speilrefleks i handa var fantastisk!

Lenke til kommentar

Kjøpte Canon 1000D den 15. juli 2009 og det har jeg fremdeles. Altså ingen muligheter for nostalgi på en god stund her, men dette er uansett en flott tråd å lese gjennom. Artig å se hva slags kameraer som fantes før i tiden.

 

Nei det er nok lite nostalgi med 1000D på ei stund enno, men rart å tenke på forskjellane på dagens innstegsmodellar og det første eg kjøpte.

Det hadde ingen automatikk, lysmålaren var det einaste som brukte straum, måtte trekke fram filmen manuelt og derfor ingen mulighet til serieopptak, ISO - eller ASA som det heitte då - var låst til filmen som stod i kamera, ingen valg av kvitbalanse osv.

 

Litt om ISO/ASA/DIN: ASA stod vel for American Standard eitelleranna og tilsvarer ISO som er dagens internasjonale standard.

DIN - Deutsches Institut für Normung - var også bruk parallellt med ASA. ASA/ISO på 50 tilsvarte DIN på 18. Og for kvar dobling av ASA/ISO auka DIN med 3. ASA/ISO 100 tilsvarte DIN 21 og ASA/ISO 400 tilsvarte DIN 27.

Lenke til kommentar

Nå nei! :cool:

Mitt første SLR var en Practica Super TL med 35mm objektiv og mellomring... Egentlig var dette faktisk et veldig godt kamera (tro det eller ei). Det virker nok ennå også, men ligger nedpakket. Brukte noen Olympus Pen i forskjellige utgaver. Hadde også en del Olympuser fra OM-1 til OM-4 og senere hele 10'er serien. Gikk lei og la alt på hylle i noen ti-år (brukte kun et enkelt og meget godt Nikon AF lenge), før jeg "debuterte" digitalt med en Olympus 5050Z tidlig i dette årtusen.

Tenker alltid tilbake på den analoge tiden som helt spesiell, og er faktisk såpass nostalgisk anlagt at jeg har pusset støvet av en del av de gamle Olympuser og prøver meg på "film" igjen.... Artig!!!!! :whistle:

 

PS!

Dersom du har interesse for/og tid, så se gjerne på noen av de nevnte som jeg "puslet/pusler" med! :dribble:

http://www.digit.no/...level=&limit=32

 

Praktica super TL var vel i grunnen ganske undervurdert. Produsert i DDR som det var og med utsjåande som nok ikkje var på linje med dei japanske konkurrentane, blei det nok valgt bort av mange sjølv om prisen vel var ganske gunstig. Ein meir oppdatert versjon kom vel utpå 70-talet.

 

Fin samling av Olympus du viste i linken du la ut! Var sjølv veldig fasinert av OM-1 når den kom. Fantastisk flott kamera og imponerande at dei greidde å bygge det så kompakt.

Og Rolleiflexen du har bilde av skulle eg gjerne hatt på hylla :roll:

Lenke til kommentar

Hadde hatt litt foto som valgfag i ungdomskolen og lærte fremkalling. Fikk speilrefleks til jul, det var 1982. Faren min kjente en fotograf som skaffet meg en Nikon FM2 (som nettopp var lansert) og en E-series 35mm 2.5, og en blitz.

Kameraet ble hardt brukt i mange år, og fungerer fortsatt.

Byttet ut med en AF 35mm 2.0 som jeg kjøpte med en F801, brukte begge, men 801'en overtok etter hvert.

Skal bytte pakningene på FM2'en nå å bruke den litt igjen, et fantastisk godt kamera å jobbe med! :thumbup:

Kameraet var ekstremt solid, har overlevd det utroligste, en dukkert og slått sanseløst.

Gikk over til D70s og senere D300s, og bruker fortsatt mye av den gamle optikken og utstyret.

 

Kvalitetsoptikk frå 60, 70 pg 80-talet er veldig god og i mange tilfelle fullt på høyden med dagens objektiver. Bygde av høgkvalitets glas og ellers kun metall. Og utan leamikk som autofokus eller blendarautomatikk blei dei lite sårbare. Eindel oppnår vel også ganske bra prisar på bruktmarknaden også.

Lenke til kommentar

Praktica super TL var vel i grunnen ganske undervurdert. Produsert i DDR som det var og med utsjåande som nok ikkje var på linje med dei japanske konkurrentane, blei det nok valgt bort av mange sjølv om prisen vel var ganske gunstig. Ein meir oppdatert versjon kom vel utpå 70-talet.

Den var ganske undervurdert ja. Fikk anbefalt dette kamera av en proffesjonell fotograf (vår fotolærer i valgfag på u-skolen)som en inngangsbillett til SLR. Et veldig bra kamera for en "god" pris som han sa dengang i 1971... (prisen var kr. 895,- m/objektiv).... :cool:

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Kjøpte eit brukt Pentax ME Super til 600,- på starten av nittitalet, med ein SMC A 28/2.8 frampå. Modusvelgarhjulet sto fast, så eg fekk dette fiksa for nye 600,-, så eg betalte totalt 1200,- for eit fullt fungerande kamera med ei fin linse. Denne var rett nok litt for vid etter min smak, men fattig student som eg var, så hadde eg ikkje råd (og vett) til noko betre enn ein Pentax A 28-80/3.5-5.6 - utan SMC. Dette har vist seg å vera eit fille-objektiv. Så slarkete at ein kan sjå i søkaren at bildet flyttar seg når ein ruggar på fronten av linsa. Kan vera eit tidleg forsøk på manuell SR, men eg tvilar eigentleg på det. Kjøpte også etter kvart eit Tokina 70-210, men dette har av ein eller annan grunn slutta å fungera. Ein eller annan liten dings ligg laust inni, og blendaroverføringa står bom fast, så det er umuleg å få objektivet på kameraet.

 

Som mange andre i denne tråden, så la eg kameraet på hylla for ein periode, men tok det fram att for nokre år sidan. Investerte i fleire linser, SMC M 50/1.4 og SMC M 120/2.8 kjøpt frå KEH.com. No er også kameraet defekt. Når eg dreg fram filmen, så vert ikkje alltid lukkaren oppspent, så eg får gjerne berre 12 eksponeringar frå ein 24-bildersfilm. Eg måtte m.a.o. ta eit valg. Gå over til digitalt, eller fortsetta med film? Eg fann etter kvart ut at digitalt vart litt for dyrt i forhold til kva eg trudde eg kom til å bruka av tid på foto, så eg valde å sjå meg omkring etter eit brukt filmkamera. Eit kamera som eg hadde lest om i eit fotoblad for tjue år sidan dukka då fram i tankane: Pentax LX. Eg googla litt, og fann denne sida: http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/pentaxlx/. Ha-begjæret vart vekt av alt eg las der, så eg leita på diverse sider etter Pentax LX til sals. Fann eitt på foto.no til 3000,-, og slo til. Ikkje spesielt mykje billigare enn eit brukt digitalkamera, men LX var eit kamera eg hadde drøymt om sidan første gongen eg høyrde om det, så om eg ikkje hadde kjøpt det, så hadde eg gått resten av livet og angra.

 

Seinare har eg investert i ein SMC M* 300/4, ein 2x teleconverter, eit sett tubes (til makrofotografering med linsene mine) og litt anna. Er på utkikk etter sjaktsøkar og systemsøkarbase med eit passande okular, men har ikkje funne noko enno.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...