Gå til innhold

Reklamasjon på forholdsvis dyr laptop som ikke lever opp...


Chaw

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Har en HP laptop kjøpt i jul som alltid har vært ganske høylytt og fort blir varm, men i det siste har det blitt seg slik at core temperaturen bikker 104-105 grader. dette fører til at pcen slår seg av, yter lavere enn forventet og at den generelt koker ved moderat bruk. Det er ikke lenger aktuelt å bruke den til det den var ment til.

 

Noe jeg finner stusselig da den kostet 7000 kroner, har i5, 4gb ram og Ati Radeon 5650. Den er inne til rep. nå men etter å ha sett på nettet viser det seg at dette er et utbredt problem med dv6 serien, pga designfeil eller noe slikt. Har derfor lave forventninger til reparasjonen.

 

Spørsmålet mitt da er om dette er noe jeg umiddelbart kan reklamere på og eventuelt heve kjøpet på eller om jeg må la dem førsøke og reparere den 2 ganger for samme feil slik at jeg har reklamasjonsretten 100% bak meg?

 

setter pris på svar fra folk som vet eller har vert borti lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig kan du ikke heve kjøpet med en gang bare fordi folk på nettet har problemer med å få reparert sine varer, selger har 2 avhjelpsforsøk (enten reparasjon eller bytte til tilsvarende produkt). Selv om mange ikke får fikset problemet, så er det ikke sikkert det gjelder din PC, det kan godt hende de får fiksa den :).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var vel forsåvidt noe slikt jeg ventet som svar, men er noe frustrert da jeg nettopp har begynt og studere og dermed trenger en stabil og stillegående pc mer enn noensinne. derfor jeg hadde vært interessert i å fremskynde prosessen, i og med at de tar seg god tid med servicer/reparasjoner og lånepcen jeg fikk fungerer som en enorm kalkulator. Ser dog at loven ikke har tilløp for slikt...

 

takker uansett for svar.

Lenke til kommentar

Fkjl. §30:

"Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren."

 

Å bli sittende uten en PC som gjør det du forventer regnes som 'vesentlig ulempe.'

Du skal også jfr §30 få en erstatningsgjenstand, ergo skal den gjøre det den forrige gjorde.

Lenke til kommentar

Ja den er inne til service nå, snakket med HP på mail i forkant og prøvde diverse småting for å fjerne støv (komprimert luft o.l) da dette ikje gjorde noen forskjell fikk jeg beskjed om at den trengte service. Særdeles irriterende og unødvendig at den bråker som et fly og ligger på 80 grader når man surfer må jeg si... værst av alt er at den blir gloheit på utsiden og gir en følelse av at hele dingsen skal smelte

Lenke til kommentar

Det du beskriver der er ikke noe ukjent problem for laptop'er, uansett merke. Vanligvis løser det seg veldig greit, og du burde fint ha den pc'en gjennom hele studietida.

Det han beskriver er erketypisk HP. Der enkelte acer og packard bell modeller også har gjort lignende, men ikke på langt nær i så stor utstrekning som HP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er tilbøyelig til å være enig med arni90, selv om det høres veldig "hatersk" ut. Jeg kjenner til mange tilfeller av samme/lignende problem på HP-maskiner, noen få på Acer, ett eneste på Dell, som jeg kommer på i farten. Selv har jeg aldri opplevd nevneverdige varmeproblemer på noen av mine laptops, men så har jeg også kun holdt meg til Asus. At dette skjerm med en HP i et enkelttilfelle kan virke å være tilfeldig, men i det lange løp ser det ut til at HP har en markant andelsvis høyere andel feil, da særlig knyttet til varmeutvikling over tid, sammenlignet med mange av konkurrentene. Jeg ser for meg et par logiske forklaringer:

 

1) HP-maskiner er rimelige (ihvertfall Pavilion- og muligens også Envy-modeller blant andre), og kanskje har man nedprioritert varmeledingsegenskapene til maskinen under bruk for å presse den i pris?

2) ANdelsforskjellen kontra konkurrentene er ikke så stor likevel. HP har en betydelig større del av markedet enn så å si alle konkurrenter, og siden det finnes såpass mange HP-maskiner der ute må det nødvendigvis også være flest av disse med feil på.

 

Over til den aktuelle problemstillingen igjen: som sagt skyldes dette svært ofte støvansamlinger inni maskinen. Jeg vet ikke om det kan anses som rimelig å forvente at brukeren selv får til en ordentlig innvendig rengjøring, eller for den saks skyld hvor omfattende rengjøring som kreves gitt at det i det hele tatt er støv som er problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...