Gå til innhold

Sniktitt: Lenovo ThinkPad Tablet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@-JallaMann-: Så det er ok å finne opp nye engelske ord, mens å finne opp tilsvarende norsk ord er ikke bra?

 

Du er kanskje klar over at de nye IT-ordene vi "låner" fra engelsk også er nye engelske ord? Newton skrev ikke Principia på en PC, men det visste du kanskje? Språket er alltid i utvikling, noe som uunngåelig vil medføre at det blir skapt nye ord, til glede og forargelse for mange.

Lenke til kommentar

Er fullstendig klar over det. Språk er i utvikling, og det kommer stadig nye ord. Men om du tar en kjapp titt i diverse medier (både internett og annet), i butikker osv, så brukes ord som docking og dockingstasjon flittig. Hva med å holde seg til godt etablerte navn som dette? Det er antakeligvis større sjans for at mannen i gata skjønner ordet dockingstasjon enn krybbestasjon.

 

Eller så er det kanskje jeg som bare er litt rar. Får skylde på at jeg har vokst opp med Sky Channel og alle de engelske seriene som gikk der :D

 

Som du kanskje skjønner er jeg av typen som ikke alltid synes teknologi/IT og norsk passer så bra sammen :) Er absolutt for at vi skal holde på språket vårt, men påvirkning fra andre språk er ikke til å unngå innenfor enkelte ting.

 

OT: En annen ting som er enda teitere, er at folk til stadighet skal "oversette" navn i bøker og filmer ala Harry Potter, Hobbiten, og Lord of the Rings. Et navn er et navn, ferdig med det!

 

Når det er sagt; Lenovo sin tablet er absolutt interessant. Litt artig å se utviklingen i forhold til disse produktene. Var jo mange som i sin tid mente at det ikke fantes noe marked for slike tablets :)

Lenke til kommentar

orohne: Med fullstørrelse USB integrert i brettet, pekepenn integrert i brettet, fysiske knapper - og betydelig mer robust proffunksjonalitet synes vi ThinkPad Tablet rettferdiggjør vekten i noe større grad enn hva selve nettbrettet Transformer gjør.

 

Ser vi på tastaturtillegget til Transformer er det klart at du får en del mer igjen for vekten - med både taster, fullstørrelse USB og vanlig SD-port, men Transformer er fortsatt ingen lettvekter sammenliknet med ultraportable PC-er og netbooks.

 

 

Hei fjarle

Vekt er vekt. Noe fysisk vi forholder oss til, som også dere poengterte i testen av Transformer vs. iPad 2 og Galaxy Tab 10.1.

 

Skal vi sammenligne elper og epler kan ikke vekten av tastaturet til Transformer være med i sammenligningen av nettbrett, i og med at konkurrentene ikke har noe å tilby som er sammenlignbart. Og det er fullt mulig å la det ligge hjemme eller kjøpe Transformer uten tastatur.

 

Nei, med tastatur er Transformer ingen lettvekter i forhold til ultraportable PC'er og Netbooks. Noen tungvekter er den heller ikke. Skiller under 100 gram. Utover det er forskjellene åpenbare på et nettbrett vs. ultraportable PC'er.

Lenke til kommentar

orohne: Omtalte vekten på Transformer med tastene kun for å påpeke at også med tillegget er den litt tyngre enn alternativene. Det er selvsagt opp til deg hva du kan leve med, men i et felt der enhetene veier mellom 500 og 700 gram skal det ikke mye til før forskjellen blir merkbar. Med ThinkPad Tablet er jeg av den oppfatning at du får "mer for vekta" enn med Transformer. Men her spiller selvfølgelig personlige preferanser en stor rolle - og for mange vil sannsynligvis vekten være helt ålreit så lenge den holder seg under det magiske kiloet som har vært en grense også for netbooks. Vi er likevel nødt til å ta det med som en faktor - akkurat som behov for overganger, som også enkelte lever godt med :)

 

-JallaMann-: Jeg også vokste opp med Sky og blant annet utekstet DJ Kat Show og diverse. Personlig krydrer jeg ofte språket med engelsk både der det hører hjemme og der det ikke hører hjemme. Men på sidene våre skriver vi ofte om tema som kan virke komplekse for folk flest, og det er derfor viktig at språket står i veien for færrest mulig. Vi forsøker så langt det lar seg gjøre å forholde oss til norske ord og uttrykk. Krybbe har blitt et utbredt navn for dockingløsninger de siste årene, og derfor antok jeg at folk ville forstå betydningen. Jeg skal likevel innrømme at jeg ikke har sett det sammensatte ordet "krybbekontakt" så mange steder selv. Utenfor arbeidstid skriver jeg lett dock eller dockingstasjon selv, men da er det som regel i litt løsere sammenhenger :)

 

JohndoeMAKT: ThinkPad Tablet kan kryptere alle filer med 192 bits AES. Jeg må titte litt mer på materialet jeg fikk fra Lenovo for å svare deg mer detaljert, i dag ble det bare ikke tid.

Lenke til kommentar

Nå er det litt forskjell på presisjonen en får med en skikkelig digitaliseringspenn og det som best kan beskrives som en blekkfri sprittusj.

Den skjønte jeg ikke. Hva er det som gjør denne Thinkpad-en bedre egnet til bruk med en stylus enn en iPad eller Galaxy Pad?

Vel nå har jeg ingen detaljer for thinkpaden, men jeg vil anta at den har ett batteri inni. Dette betyr at den sender ut ett aktivt signal fra spissen, noe som igjen gjør en sensor bak skjermen i stand til å lese detaljert posisjon, samt få informasjon om hvor hardt stylus blir trykket mot skjermen (om ikke så virker den en smule bortkastet på hva som ser ut til å være ment som en bedriftmaskin).

 

Til sammenligning så er ipad og galaxy tab justert for å lese finger. Med andre ord så ser den hele kontaktflaten mellom finger og skjerm og regner ut senter for dette. Det finnes noen spesialiserte styluser som drar nytte av dette for å gi presisjon, men en aktiv stylus kan fortsatt gjøre det bedre.

Lenke til kommentar

Takk for oppklaringen, var ikke klar over at det fantes aktive stylus engang. De få gangene jeg har brukt (passiv) stylus har jeg nærmest vridd meg i håret av hvor upresise de er, så dette virker jo lovende. Må få testet stylus-en i en HTC flyer, for jeg antar den har samme, aktive teknologi.

Endret av indeksregulert
Lenke til kommentar

Takk for oppklaringen, var ikke klar over at det fantes aktive stylus engang. De få gangene jeg har brukt (passiv) stylus har jeg nærmest vridd meg i håret av hvor upresise de er, så dette virker jo lovende. Må få testet stylus-en i en HTC flyer, for jeg antar den har samme, aktive teknologi.

Ikke 100% sikker, siden dem beskriver den som en "capacitive" stylus. Men noen av demoene viser bruk av knapper på stylusen, noe som skulle tilsi en aktiv en siden den kan tydligvis snakke til tavla.

 

I det store og hele så er aktiv stylus det samme som blir brukt i tegnebrett av respektabelt kaliber, bare montert bak en lcd skjerm. Wacom har drevet å levert slikt til konverterbare laptoper noen år. Skylder på koffein-nivået at jeg ikke kom på det tidligere.

Lenke til kommentar

JohndoeMAKT: Det er det det muligens er, så jeg må dobbeltsjekke før jeg evt hiver ut filen så du kan bla gjennom selv :)

 

indeksregulert/hobgoblin: Jepp, det er aktiv stylus med både HTC Flyer og ThinkPad Tablet. Den samme typen penn finnes også med Fujitsu Stylistic Q550. (http://www.hardware.no/artikler/fujitsu_stylistic_q550/100435) Pennene rommer et lite AAA-batteri.

 

Skjermen registrerer også hvor stylusen er selv om den er en cm eller to over skjermen, slik at du hele veien vet hvor pennen vil treffe. Som regel er disse pennene ganske gull i kombinasjon med håndskriftgjenkjenning, bla. a.

Lenke til kommentar

Takk fjarle.

 

Slik jeg forsto det bruker de standard Android diskkryptering+SD-kryptering pluss tjenester fra Good Technology. Good's programvare lager en egen kryptert container med sine data hvor Good-applikasjoner og Good-data lagres. Bruker du Good's programmer går all kommunikasjon kryptert gjennom en Good-proxy.

 

Med andre ord har de en ganske enterprise utvidelse av standard Android-sikkerhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...