Gå til innhold

Høyere utdanning


hazerd

Anbefalte innlegg

Utdanningen jeg allerede har:

 

VG1-Mekanisk

VG2-Mekanisk

 

Mekanisk var ikke noe for meg så jeg valgte noe som jeg har litt interesse for.

 

VG2-IKT-Kommunikasjon

 

Nå startet jeg nettop 2-året som IKT lærling (Ferdig 1.8.2012) Så fagprøve. Vil ha høyere utdanning fordi og kun ha Fagbrev i IKT så tviler jeg på gode jobber.

 

Først til sist så angrer jeg på at jeg ikke tok Allmen fag :\ Men spørsmålet mitt er om det

er det stor sannsynlighet for at jeg kommer inn på f.eks Påbygg til generell studiekompetanse?

 

 

Etter og ha undersøkt litt så har ikke jeg juridisk rett på påbygg plass etter fagbrev?

 

Grunnen til jeg har lyst til og ta påbygg er fordi jeg står mer fritt til andre valg videre.

Privatist er ikke noe for meg siden jeg ikke får tid nå som jeg er lærling. Har mye jeg holder på med på fritiden.

 

Valg:

 

-Bli ingeniør innen IT?

-Bachelor i noe.

 

Jeg slipper vell heller ingen fag dersom jeg tar Påbygg, selv om jeg har vg1+vg2 fra tidligere utdanning.

 

Planen er og ta påbygg i Kongsberg eller i området rundt der. Jeg bor på Sørlandet så det er litt langt vekke men jeg har lyst til og komme meg litt vekk og nærmere fruen som studerer der :)

 

Hovedmålet er jo Generell studiekompetanse uansett..

 

Dere lesere har dere noen gode anbefalinger som?

 

-Skole

-Videre utdanning

-Andre veier og gå for høyere utdanning.

-Hjelp :)?

 

Beklager skrivefeil eller andre uoversiktlige ting og takk for at dere tok dere tid til og lese! :)

Endret av lfceven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri hørt at det skulle være problematisk å få ta allmenn påbygning. Det er ganske vanlig og ordningen eksisterer nettopp så mennesker med fagbrev kan studere. I neste omgang ville jeg nok anbefalt å ta en høyere utdanning innen IT og ikke legge om kursen helt.

 

Du har selvfølgelig også privatskoler som tilbyr høyere utdanning. Da spiller det gjerne ingen rolle hva du har gjort eller hvor du kommer fra så lenge du kan betale. Hvis du har penger kan det være en grei måte å spare tid på.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar :) Foreløpig så frister det og ta Påbygge'n i Kongsberg 1 år i vertfall.

Politihøyskolen har streifet tankene men vet ikke om det er så aktuelt.

 

@spartapus Du nevnte privatskoler. Har du navn på noen av dem? Blir ikke aktuelt Vest eller Nord hehe :)

 

Hvordan fungerer privatskolene i forhold til andre "ikke" privatskoler?

Endret av lfceven
Lenke til kommentar

Aha jeg skjønner. Er nok ganske motivert for og gjøre det bra på skolen. Skoleflink vil jeg ikke si jeg er. hvist jeg virkelig setter meg ned og jobber med det så pleier resultatet og bli bra. Siden det blir en ny plass, nye folk nytt miljø. Har også vokst ifra "gaminga" så har troa på dette blir bra :)

 

Så for all del planen er nå ikke og gå på byen hver helg heller :p

Endret av lfceven
Lenke til kommentar

Takk for gode svar :) Foreløpig så frister det og ta Påbygge'n i Kongsberg 1 år i vertfall.

Politihøyskolen har streifet tankene men vet ikke om det er så aktuelt.

 

@spartapus Du nevnte privatskoler. Har du navn på noen av dem? Blir ikke aktuelt Vest eller Nord hehe :)

 

Hvordan fungerer privatskolene i forhold til andre "ikke" privatskoler?

 

De fungerer på samme måte, bare at du betaler for hvert semester. Det er ikke billig, men tanken er at det skal betale seg inn.

 

Da jeg så på høyere utdanning så vurderte jeg det som nå heter Norges Informasjonsteknologiske Høyskole (NITH). De holder til i Schweigaardsgate i Oslo, altså så sentralt som det får blitt. Selv om jeg ikke endte opp med å velge NITH så har jeg vært innom lokalene en del og det ser ut som et fancy sted.

Lenke til kommentar

Etter og ha undersøkt litt så har ikke jeg juridisk rett på påbygg plass etter fagbrev?

 

Ja det stemmer nok det, du har rett på utdanning, men du har ikkje rett på å få alle utdanningane som du vil.

Men det er vanligvis ikkje eit stort problem sidan det finnes mange høgskuler og universitet som ikkje får fyllt opp alle sine studieplasser.

 

 

Du har fleire alternativer for høgare utdanning, men felles for dei fleste er at du må oppnå generell studiekompetanse. I forhold til ingeniørutdanning vil du også ha fordjupning i matte og fysikk.

 

Eit anna alternativ er å fullføre fagbrevet å gjere ferdig lærlingtida. Då vil du kunne ta ingeniørutdanning gjennom y-veg.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar :) Foreløpig så frister det og ta Påbygge'n i Kongsberg 1 år i vertfall.

Politihøyskolen har streifet tankene men vet ikke om det er så aktuelt.

 

@spartapus Du nevnte privatskoler. Har du navn på noen av dem? Blir ikke aktuelt Vest eller Nord hehe :)

 

Hvordan fungerer privatskolene i forhold til andre "ikke" privatskoler?

 

De fungerer på samme måte, bare at du betaler for hvert semester. Det er ikke billig, men tanken er at det skal betale seg inn.

 

Da jeg så på høyere utdanning så vurderte jeg det som nå heter Norges Informasjonsteknologiske Høyskole (NITH). De holder til i Schweigaardsgate i Oslo, altså så sentralt som det får blitt. Selv om jeg ikke endte opp med å velge NITH så har jeg vært innom lokalene en del og det ser ut som et fancy sted.

 

Har selv sett litt på denne på nettet. Ser ut som en veldig bra skole. Hva er det du selv går på :)?

 

Er kjekt og høre og få litt inblikk i hva dere andre går på siden jeg ikke får inblikk i noe dette på noen måter hehe.

 

På NITH så synes jeg Digital Markedsføring hørtes spennende ut :)

Jeg er jo ikke fast bestemt på hva jeg evt vil gå videre på. Så det må jeg bare undersøke videre.

 

 

 

-Y-veien frister ikke så mye siden det enten blir Narvik/Gjøvik som tilbyr data faget som er "litt" veldig langt unna for min del :p

 

-Forkurs for ingeniør er jeg ikke gira på. Siden det bare bygger på akkurat IKT-fagbrevet.

IKT'en i seg selv er ikke så utrolig spennende. Det er derfor jeg vill ta påbygg+Høyskole

 

Men IKTen kommer jo godt med på papiret uansett om det blir litt forandringer i hva jeg utdanner meg til. Jeg tar det ikke som en selvfølge at Påbygg+Høyskole skal gå smertefritt på noen måter. Men har jeg fagbrevet så kan jeg jo få en rimelig grei jobb vist ting ikke går helt etter planen.

 

Takk for svarene og informasjonen det hjelper :) Kom gjerne med mere! :)

Endret av lfceven
Lenke til kommentar

Lenge siden jeg gikk den veien, men Forkurs for Ing så fikk du med deg matte og fysikken en trengte for å komme inn på ingeniørskoler. Som nevnt ovenfor havner man da i en egen kvote.

 

Aner ikke hvordan generell studkomp er i dag, men man krevde i sin tid matte og fysikk utover det som da var gen.studkomp.

Lenke til kommentar

Du trenger Matte (R1 og R2) + fysikk 1 ennå :) På forkurs får du dette + Norsk, engelsk og samfunn og teknologi. Du kan også ta realfags kurs som kun gir deg matte og fysikk, men da kan du ikke søke på forkurs kvote lenger.

 

Det var en reform nylig som tillater deg å søke selv om du ikke har generell studie komp til forkurs.

http://www.hials.no/nor/hials/utdanning/soeknad_og_opptak/alternative_veier_til_ingenioer/forkurs_for_ingenioerutdanningen

Endret av Trifate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...