Gå til innhold

nvidia 5 serie eller ati 6 serie til htpc


Marcelo

Anbefalte innlegg

hei

 

skal ha nytt skjermkort til et htpc oppsett men klarer ikke å bestemme meg for hvilket jeg skal ta.

 

noen som har noen råd og ideer?

 

eneste jeg trenger i det er bitstreaming av hd lyd, støtte for 3D og at det skal ha kjøleribbe og ikke vifte

 

takker for alle svar på forhånd

Endret av Marcelo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hva med nvidia sitt 520 kort?

Trodde det skulle ver ganske bra i et htpc oppsett siden det har bitstreaming av hd lyd og 3d støtte. Noe som ati og har. Men hva med drivere, er ikke nvidia sine bedre?

Føler at med mitt ati 5450 så mister jeg støtte for bitstreaming av hd lyd og 3d ganske ofte når jeg fornyer driver eller power dvd versjoner.

Lenke til kommentar

Nvidia har ikke bedre drivere, det er avhengig av øyet som ser og er en kjent og gammel myte.

Grei huskeregel... Begge har svin på skogen.

 

ATi må ha seg en rekonfigurering hver gang du oppdaterer driveren, dette er grunnet 7.1 lydkortet som er bygget inn i GPUen for lyd via HDMI.

Uansett hvilket NV kort du velger, så er det ett strømsluk kontra ATi i samme kategori, spesielt ved idle (Skrivebordsmiljø) dette har vært noe Nvidia aldri har klart å løse og sannsynligvis aldri vil løse grunnet deres design filosofi.

 

Straks du dupper under GTX 560 Ti så begynner ATi kortene å vise styrke da NV ikke har så mye å stille opp med i budsjett segmentet.

Lenke til kommentar

Vell maks varme det kan utvikle er 75W, sannsynligvis trekker det mindre strøm enn det, men 75W er MAKS det får og kan ikke gå over det grunnet at det ikke har ekstern strømtilkobling.

Og PCI-E er begrenset til maks 75W, skulle de ha forsynt mer så hadde du nok fått grillet hovedkort :p

Lenke til kommentar

Vell maks varme det kan utvikle er 75W, sannsynligvis trekker det mindre strøm enn det, men 75W er MAKS det får og kan ikke gå over det grunnet at det ikke har ekstern strømtilkobling.

Og PCI-E er begrenset til maks 75W, skulle de ha forsynt mer så hadde du nok fått grillet hovedkort :p

De aller fleste hovedkort kan forsyne langt mer enn 75W på PCIe-porten, PCIe 2.0-spesifikasjonen mener jeg sier at 150W over porten er akseptabelt over 2.0 Dette gjøres ikke for å beholde bakoverkomptibilitet, men et hovedkort med PCIe 2.0 vil definitivt tåle 150W over PCIe-porten.

 

På samme måte er de aller fleste gode strømforsyninger i stand til å levere >75W på 6-pin og >150W på 8-pin. Kraftsultne kort som GTX 480 trekker definitivt mer enn spesifikasjonene tilsier er "lov" under Furmark, men de eneste svidde hovedkortene er de som kjørte tri- og quad-SLI.

Lenke til kommentar

Det å levere mer enn 75W på 6 pin er jo mulig, 8 pin er jo 2 ekstra pinner med jord, men strømleveringen i kabelen er nøyaktig det samme, det er ingen ekstra 12V ledere.

Denne begrensningen på HKet har jeg hørt at du ikke kan overskride, og personlig ser jeg den da det begynner å bli lite 12V inn på hovedkortet.

Derfor har enkelte HK en ekstra Molex tilkobling for å håndtere PCI-E strømforsyningen.

 

Har du kilde til at de kan trekke 150W fra hovedkort eller eksempler hvor dette har skjedd? Jeg mistenker svidde kobberbaner om dette har dog funnet sted.

Lenke til kommentar

Det å levere mer enn 75W på 6 pin er jo mulig, 8 pin er jo 2 ekstra pinner med jord, men strømleveringen i kabelen er nøyaktig det samme, det er ingen ekstra 12V ledere.

Denne begrensningen på HKet har jeg hørt at du ikke kan overskride, og personlig ser jeg den da det begynner å bli lite 12V inn på hovedkortet.

Derfor har enkelte HK en ekstra Molex tilkobling for å håndtere PCI-E strømforsyningen.

 

Har du kilde til at de kan trekke 150W fra hovedkort eller eksempler hvor dette har skjedd? Jeg mistenker svidde kobberbaner om dette har dog funnet sted.

Det nyeste eksemplet er jo HD 6990 med overklokkingsbryteren på ;)

Der trekker jo kortet 450W over 2x 8pin + x16-slot.

Videre har man som tidligere nevnt GTX 480 med Furmark, der kortet trakk godt over 300W til tross for 8pin + 6-pin + x16-slot.

 

Ellers er PCI-SIG teite og lar meg ikke komme inn på electrical spedifications, men jeg kan forsikre deg om at PCIe 2.0 tilbyr 150W over sloten. Problemet er bakoverkompatibilitet, som gjør at dagens HD 6990 fortsatt har 2x 8-pin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...