Gå til innhold

Vil dette fungere greit som filserver?


okasin

Anbefalte innlegg

Hei.. har brukt litt tid på å samle sammen deler (og penger) til å bygge en server (eller lagringsplass for mine rippede filmer..og musikk).. Holder på å bygge et dedikert lyd og filmrom som snart er ferdig.. og i den forbindelse er det på tide å begynne å tenke på film server :)

 

Har kjøpt inn deler underveis.. men ikke begynt å bygge ennå, men regner med å begynne neste uke om dere mener dette burde holde for å streame film i full HD.. (mest i dvd format, men har en del blue ray også).

 

Har kjøpt inn et brukt Areca raid kort (ARC-1231ML), og tenkte å bruke dette kortet sammen med et hovedkort som jeg har liggende,: ASUS M2N32-SLI Deluxe, nForce 590 SLI

 

Hovedkortet kjøpte jeg for 3 år siden.. men ikke mye brukt..

 

Minne er: Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4

 

og AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2 som prosessor..

 

Har kjøpt inn 2 stk Chieftec 3 x 5.25" bays for 4 S-ATA HDD Link: Chieftec bay (jada jeg vet de støyer he he.. men dette blir stående på eget rom.. )

 

Så planen er å bruke 8 disker i raid 6 (2Tb pr disk) så dette skulle bli 14Tb til film og musikk..

 

Men vil det fungere greit tror dere? er det noe jeg bør tenke på?..

 

 

 

 

Tenker på feks om jeg kan bruke en gammel windows XP lisens (pro) som jeg har liggende.. eller bør jeg investere i noe nyere? tenker da på windows server, home server, eller bare windows7..

 

 

 

Endret av okasin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm hvordan vet jeg at diskene er kompatible med Areca kortet.. fikk diskene i går fra PS.no (12 stk )

 

Det var disse: samsung disker

 

Det finnes en kompatibilitetsliste på Arecas sider. Ellers kan du spørre på forumet til hardocp om noen har erfaringer med Areca og disse diskene.

 

Erfaringsmessig kan ustøttede disker føre til at Areca-kontrolleren dropper en eller flere disker. Test en del før du flytter vikige data over dit. du bør uansett ha backup av alt som er viktig.

Lenke til kommentar

Og for så store datamengder så bør du bruke eit skikkeleg filsystem som handterer datakorrupsjon. Eg har nå brukt ZFS i snart to år og har sikkert gått igjennom minst 10MB med korrupt data som blei redda takket vere ZFS. Dette ville aldri eit tradisjonelt filsystem ha fanga opp.

 

ZFS finner du til FreeNAS 8

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...