Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"orginal deler"


Anbefalte innlegg

Var på mekonomen i går og skulle ha meg et oljefliter men då oppdaga eg at eg fekk et "orginalt" oljefilter.

Så spurte eg han i kassa koffor i svarte helvete han seie at det er en orginal del når det egentli bare er noke piss..

 

Så gnei han litt på den då og sa noke lignande som at en orginaldel er noke som helde samme eller bedre standard en den som er levert i fra OEM.

 

Då vart eg no litt betutta og sa no det at viss eg hadde solgt deg en addihash sko så kunne eg ikkje ha kalt den en addidas sko bare forde at den fungerte akkurat like godt som en anna sko.

 

er det virkelig sånn at dei bar begynnt og kalle billig drit for orginaldeler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilprodusentene lager i meget liten grad delene til sine biler selv. De kjøper dem fra store produsenter, som for eksempel har spesialisert seg på å lage filtre.

 

SAMME del som du kjøper hos din merkeforhandler får du kjøpt hos Mekonomen eller andre, men da med orginalprodusentens navn på.

 

//Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar

Bilprodusentene lager i meget liten grad delene til sine biler selv. De kjøper dem fra store produsenter, som for eksempel har spesialisert seg på å lage filtre.

 

SAMME del som du kjøper hos din merkeforhandler får du kjøpt hos Mekonomen eller andre, men da med orginalprodusentens navn på.

 

//Ole

 

Feil! :)

 

Du har store bildel produsenter som lager en orginal del, alså en orginal er en som er skapt for å være der, derfor kan dei delane betagnast som OEM.

Det kan ikkje Mekonomen sine delar, ergo så lenge det ikkje er OEM så er det ingen orginaldel.

Lenke til kommentar

Definisjonen på originaldel er faktisk definert av EU, og det er en "del som har samme spesifikasjoner og av samme eller bedre kvalitet enn det som sto på bilen da den ble levert", altså har hvem som helst lov til å kalle noe for en originaldel bare det går under den definisjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er slik at mange av delene som finnes i en bil er laget av for eksempel: bosch, valeo, hella, sachs. Det er samme merkene du får kjøpt hos mekonomen for eksempel. Derfor er delen også av samme kvalitet som de som kommer med logoen fra bilmerket også. Jeg jobber på et bilverksted som tar alle bilmerker og vi har aldri fått inn igjen en bil som vi måtte ha skiftet ut igjen delene pga kvalitet. Fordel å vite litt hva man klager på før man vet bakgrunnen til det.

Endret av Gryterett
Lenke til kommentar

Joda, men den er fortsatt ikkje orginal :)

Så du tror at om du reiser hos originalforhandleren og kjøper delen og på mekonomen og kjøper deler så får du forskjellige deler? For en stund siden så skiftet jeg dempere på den bil, på de støtdemperene stod det bilmerkets logo og sachs. De nye demperene var av merket sachs. De var helt identiske ned til minste detalj...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, men den er fortsatt ikkje orginal :)

Så du tror at om du reiser hos originalforhandleren og kjøper delen og på mekonomen og kjøper deler så får du forskjellige deler? For en stund siden så skiftet jeg dempere på den bil, på de støtdemperene stod det bilmerkets logo og sachs. De nye demperene var av merket sachs. De var helt identiske ned til minste detalj...

 

 

Ja, då er det en OEM :)

Men viss du hadde satt på noko av et anna merke så er det ikkje en orginal del.

 

Eg seie ikkje at dei nødvendigvis ikkje selger deler som kan være orginale, men at dei kaller det orginal deler uansett bilmerke.

Lenke til kommentar

Bilprodusentene lager i meget liten grad delene til sine biler selv. De kjøper dem fra store produsenter, som for eksempel har spesialisert seg på å lage filtre.

 

SAMME del som du kjøper hos din merkeforhandler får du kjøpt hos Mekonomen eller andre, men da med orginalprodusentens navn på.

 

//Ole

 

Feil! :)

 

Du har store bildel produsenter som lager en orginal del, alså en orginal er en som er skapt for å være der, derfor kan dei delane betagnast som OEM.

Det kan ikkje Mekonomen sine delar, ergo så lenge det ikkje er OEM så er det ingen orginaldel.

 

Kan du gi et eksempel på en bilprodusent som rutinemessig får spesiallaget oljefiltre (det var jo det du skulle ha?) slik at det kun passer i en bestemt bil?

 

 

//Ole

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var da virkelig ikkje det som var poenget :)

 

Da tror jeg du må uttrykke deg tydeligere.

 

Levererer Sachs, Hella og Brembo "billig drit"?

 

 

//Ole

 

Var heller ikkje poenget ><

 

Poenget er at det ikkje nødvendigvis er bilen sine orginale deler, har aldri omtalt kvaliteten på dei.

 

Heller ikkje sagt at det er billig dritt.

Men viss du finner noken plass eg har skrevet det så quote meg gjerne.

Lenke til kommentar

 

Heller ikkje sagt at det er billig dritt.

Men viss du finner noken plass eg har skrevet det så quote meg gjerne.

 

 

er det virkelig sånn at dei bar begynnt og kalle billig drit for orginaldeler?

 

 

 

Velbekomme.

 

//Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar

 

er det virkelig sånn at dei bar begynnt og kalle billig drit for orginaldeler?

 

 

 

Oi, var overraskende tankelaust skreve :p

 

Men igjen, det var spesifikt for filteret, orginalfilteret var et fram filter og det eg kjøpte som var "orginalt" var av Mahle.

Vil nok påstå at Fram filtere er langt bedre.

 

Men igjen, det er fortsatt ingen orginal del, det er en del av et annent merke som passer inn, det er en prinsipp sak, delen er ikkje orginal men at den kan være tilsvarande er noko heilt anna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...