Gå til innhold

Beskrivelsen av de ulike evalueringsnivåene


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg regner med evalueringskoder kommer på plass rimelig snart, og dermed ønsker jeg forslag på hvordan disse kodene skal formuleres. Jeg vet at det har kommet noen forslag her og der, men siden jeg ikke har skrevet de ned så ber jeg dere om å komme med de så jeg slipper å lete side opp og side ned :)

 

Evalueringskoder skal altså si noe om hvordan du vil at bildet ditt skal bli vurdert. Hard kritikk? Mild kritikk? Erfaren? Fersk? Tanken er at dette skal velges når du laster opp et bilde, eller som et permanent valg på din profil.

 

Dermed kan folk som besøker ditt bilde se hvilken kritikk du ønsker deg. Står det "hard kritikk", ja da kan du fyre på med mindre sannsynlighet for hulking på den andre siden :)

 

Med andre ord; Hvor mange "trinn" skal være tilgjengelig for valg, og hvordan skal disse beskrives?

 

Forslag til hvordan vi skal presentere evalueringskoden på bildesiden mottas også med takk. Jeg mener at evalueringskoden ikke skal kunne endres etter at bildet er lastet opp, er dere enig?

 

 

Vennligst hold dere til saken her (mao. ikke kast dere ut i en ny debatt rundt hvordan ting skal gjøres, det kan dere bruke andre tråder til)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det bør vel ikke være for mange nivåer; jeg selv foreslo 4 i poll-tråden; men det er muligens nok med tre.

 

Som Jan R. Halvorsen sa det:

 

1. Evalueringskoder, her er det foreslått fra 2 alternativer til 4, jeg synes kanskje 3 er nok, gruppene sier seg egentlig seg selv, a. koseprat, b. noen mer velfunderte meninger, c. disseksjon av bilde

 

Vi bør vel dog finne et bedre ord enn koseprat?

Lenke til kommentar

Kanskje det er nok med 2? Men jeg tror det er viktig å velge de rette ordene så den ene gruppa ikke føler seg mindre verdsatt enn den andre av forumledelsen.

 

"Nivå 1: En lett bedømming av bildet". Her kommer man med korte kommentarer om hva man syns. Sånn som jeg trives med. "Det var et flott bilde" og "kjempefint, dette liker jeg".

 

"Nivå 2: En grundig analyse": Her kommer det vurderinger av elementene(?) som bygger bildet, sånn som komposisjon og teknisk analyse. Jeg kan ikke ordene, men dere vet sikkert hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg regner med evalueringskoder kommer på plass rimelig snart, og dermed ønsker jeg forslag på hvordan disse kodene skal formuleres. Jeg vet at det har kommet noen forslag her og der, men siden jeg ikke har skrevet de ned så ber jeg dere om å komme med de så jeg slipper å lete side opp og side ned :)

 

Evalueringskoder skal altså si noe om hvordan du vil at bildet ditt skal bli vurdert. Hard kritikk? Mild kritikk? Erfaren? Fersk? Tanken er at dette skal velges når du laster opp et bilde, eller som et permanent valg på din profil.

 

Dermed kan folk som besøker ditt bilde se hvilken kritikk du ønsker deg. Står det "hard kritikk", ja da kan du fyre på med mindre sannsynlighet for hulking på den andre siden :)

 

Med andre ord; Hvor mange "trinn" skal være tilgjengelig for valg, og hvordan skal disse beskrives?

 

Forslag til hvordan vi skal presentere evalueringskoden på bildesiden mottas også med takk. Jeg mener at evalueringskoden ikke skal kunne endres etter at bildet er lastet opp, er dere enig?

 

 

Vennligst hold dere til saken her (mao. ikke kast dere ut i en ny debatt rundt hvordan ting skal gjøres, det kan dere bruke andre tråder til)

 

Kåre S Pedersen har lenge vært en pådriver for evalueringskoder, både på gamle og nye Digit. Kanskje en ide å titte på hans forslag?

Lenke til kommentar

...

Kåre S Pedersen har lenge vært en pådriver for evalueringskoder, både på gamle og nye Digit. Kanskje en ide å titte på hans forslag?

Jeg henta frem et innlegg der jeg ser han skrev om det.

tomsi42 :

 

For hver gang du legger ut et bilde velger du en tallkode for hvilken tilbakemelding du vil ha på bildet.

Tallkoden vises rett utenfor navnet, slik at den som vil evaluere bildet ditt vet hva du ønsker.

Ev.kodene er som følger :

 

Evalueringskode 1 = holder lenge med en hyggelig melding

Evalueringskode 2 = hva er bra / kom med tips

Evalueringskode 3 = hva er bra / hva synes du ikke passer /kom med tips

Evalueringskode 4 = ikke pakk det inn, evaluer som du vil,jeg tåler/ønsker all direkte og konstruktiv kritikk

På denne måten er du fri for hver gang du legger ut et nytt bilde. Kan hende du en dag legger ut et bilde uten å ha en helt klar mening med bildet. Da kan jo ev.kode 1 være tingen.

 

Til dere nye som ikke er vant med forumet: Om man trykker på den lille pila i venstre øvre hjørne så kommer man til innlegget i den tråden som innlegget er fra. Om man vil lese mer f.eks.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

...

Kåre S Pedersen har lenge vært en pådriver for evalueringskoder, både på gamle og nye Digit. Kanskje en ide å titte på hans forslag?

Jeg henta frem et innlegg der jeg ser han skrev om det.

tomsi42 :

 

For hver gang du legger ut et bilde velger du en tallkode for hvilken tilbakemelding du vil ha på bildet.

Tallkoden vises rett utenfor navnet, slik at den som vil evaluere bildet ditt vet hva du ønsker.

Ev.kodene er som følger :

 

Evalueringskode 1 = holder lenge med en hyggelig melding

Evalueringskode 2 = hva er bra / kom med tips

Evalueringskode 3 = hva er bra / hva synes du ikke passer /kom med tips

Evalueringskode 4 = ikke pakk det inn, evaluer som du vil,jeg tåler/ønsker all direkte og konstruktiv kritikk

På denne måten er du fri for hver gang du legger ut et nytt bilde. Kan hende du en dag legger ut et bilde uten å ha en helt klar mening med bildet. Da kan jo ev.kode 1 være tingen.

 

Til dere nye som ikke er vant med forumet: Om man trykker på den lille pila i venstre øvre hjørne så kommer man til innlegget i den tråden som innlegget er fra. Om man vil lese mer f.eks.

Her synes jeg absolutt vi skal bruke de forslagene som er kommet opp fra Kåre S. Pedersen her.

Terje - du tar den avgjørelsen så slipper vi å få en milelang tråd med hundrevis av meninger frem og tilbake.

Jeg/vi stoler på deg og teknisk.

RAK-foto :thumbup:

Lenke til kommentar
  1. Snapshot/øyeblikksbilder. For de som bare vil vise bildene.
  2. Photoshoppet. For de som liker og manipulere bildene ekstremt.
  3. Nybegynner. For de som er i begynnelsen av hobbyen og gjerne vil ha opplæring.
  4. Hardkore. For de som kan dette og ikke har problemer med krass kritikk.

Hva med en kategori for video og timelaps ? siden dette er blitt fler og fler fotograferer "her" som driver på med dette.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hvis jeg tar utgangspunkt i Pedersens forslag, og slår det sammen med ønsket om å begrense det til tre kategorier, omformulerer litt, lagt til litt om moderering og et forslag til en kort veiledning:

 

I stedet for nivåer så foreslår jeg å gi hver evalueringskode et navn som helst skal gi en rimelig positiv assosiasjon til hver kode. Jeg ser for meg at endel vil poste et bilde en gang eller to i Galleri Tips eller i Galleri Slakt, og så etter noen endringer avslutter med å poste resultatet i Galleri Visning.

 

 

Galleri Visning

Jeg vil først og fremst vise et bilde jeg er ganske fornøyd med. Det er hyggelig om du forteller kort hva du liker med bildet, men det holder med en hyggelig kommentar.

(I Galleri Visning kan hvem som helst rapportere svar som oppfattes som negative eller for omfattende for kategorien slik at moderator kan slette det.)

 

 

Galleri Tips

Jeg vil også først og fremst vise et bilde jeg er ganske fornøyd med, men jeg ønsker også litt mer tanker rundt hva som trekker bildet opp og eventuelt et tips om forbedring. Hvis jeg er interessert i det tipset så kan det hende jeg spør om mer detaljer om hva/hvordan.

(I Galleri Tips kan hvem som helst rapportere svar som oppfattes som negative eller for omfattende for kategorien slik at moderator kan slette det.)

 

 

Galleri Slakt

Her er et bilde jeg er usikker på. Jeg ønsker alle begrunnede meninger om bildet velkommen som konstruktiv kritikk. Kritiser gjerne sjanger og fotograf også, men begrunn det.

(I Galleri Slakt er det først og fremst fotografens respons på kritikk som er gjenstand for moderering. Hvis det ikke ligner på "tusen takk" så kan fotografens svar på kritikk fjernes.)

 

 

Veiledning for den som gir tilbakemeldinger:

I Galleri Visning forteller du det dersom du liker bildet, gjerne kort om hva du liker best med det.

 

I Galleri Tips forteller du litt mer om hva du liker med bildet, og du forsøker å si litt mer om hvorfor du liker det og synes det fungerer. Har du til slutt et tips om forbedring kan du nevne det, spesielt her er en begrunnelse viktig. Vær positiv og konstruktiv, unngå kategoriske sannheter (det er ikke alltid feil å midtstille horisonten, horisonten skal ikke alltid være vannrett, støy er ikke nødvendigvis noe problem, osv).

 

I Galleri Slakt er det ganske fritt fram til å si akkurat hva du mener om det bildet som er postet. Kravet er at du begrunner det du sier. Din mening og begrunnelse for den er din, og du skal ha stor takk for bryderiet. Fotografen bak bildet trenger selvfølgelig ikke å ta til seg enhver mening, men takker pent likevel.

 

 

Tekstfeltet der den som vil gi kritikk skal skrive bør ha en påminnelse om hvilken kategori bildet er postet i, samt veiledningen til kategorien lett synlig.

 

--

Håper dette kan være et nytt utgangspunkt for diskusjonen videre.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg regner med evalueringskoder kommer på plass rimelig snart, og dermed ønsker jeg forslag på hvordan disse kodene skal formuleres. Jeg vet at det har kommet noen forslag her og der, men siden jeg ikke har skrevet de ned så ber jeg dere om å komme med de så jeg slipper å lete side opp og side ned :)

 

Evalueringskoder skal altså si noe om hvordan du vil at bildet ditt skal bli vurdert. Hard kritikk? Mild kritikk? Erfaren? Fersk? Tanken er at dette skal velges når du laster opp et bilde, eller som et permanent valg på din profil.

 

Dermed kan folk som besøker ditt bilde se hvilken kritikk du ønsker deg. Står det "hard kritikk", ja da kan du fyre på med mindre sannsynlighet for hulking på den andre siden :)

 

Med andre ord; Hvor mange "trinn" skal være tilgjengelig for valg, og hvordan skal disse beskrives?

 

Forslag til hvordan vi skal presentere evalueringskoden på bildesiden mottas også med takk. Jeg mener at evalueringskoden ikke skal kunne endres etter at bildet er lastet opp, er dere enig?

 

 

Vennligst hold dere til saken her (mao. ikke kast dere ut i en ny debatt rundt hvordan ting skal gjøres, det kan dere bruke andre tråder til)

1:

Når du lægger et billede op (max. 1 pr. dag) angiver du hvilken grad af evaluering du ønsker.

Der kan være 4 muligheder f.eks.:

- Ønsker at vide om du kan lide mit billede!

- Ønsker at modtage en kortfattet evaluering af mit billede!

- Ønsker at modtage en uddybende kritik af mit billede og vil gerne i dialog herom!

- Ønsker ikke at modtage kommentarer!

 

Værktøjer:

Hvis du angiver, at du ønsker at modtage en uddybende kritik af dit billede og gerne vil i dialog herom, ville det være fint at have nogle værktøjer hertil:

 

- mulighed for at vise cropforslag

- mulighed for flere (f.eks. 3) versioner af billedet i takt med dialogen om dit billede.

- mulighed for aktive link

Lenke til kommentar

Tror ikke mer enn 3 er nødvendig. Har sammenfattet Kåre sine litt anderledes:

 

Evalueringskode 1 = holder lenge med en hyggelig melding

Evalueringskode 2 = hva er bra / dårlig - kom med tips

Evalueringskode 3 = Fyr løs. Pirk gjerne på småting. Fototgrafen er ute etter alt som kan gjøre bildet og seg selv bedre

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror ikke mer enn 3 er nødvendig. Har sammenfattet Kåre sine litt anderledes:

 

Evalueringskode 1 = holder lenge med en hyggelig melding

Evalueringskode 2 = hva er bra / dårlig - kom med tips

Evalueringskode 3 = Fyr løs. Pirk gjerne på småting. Fototgrafen er ute etter alt som kan gjøre bildet og seg selv bedre

 

Helt enig, men hvor er Terje og teknisk her - de må snart bestemme seg for f.eks. disse tre - kjempeflott, men vi må jo ha de i gang slik at vi kan få prøvet det ut.

 

RAK-foto :thumbup:

Lenke til kommentar

 

Værktøjer:

Hvis du angiver, at du ønsker at modtage en uddybende kritik af dit billede og gerne vil i dialog herom, ville det være fint at have nogle værktøjer hertil:

 

- mulighed for at vise cropforslag

- mulighed for flere (f.eks. 3) versioner af billedet i takt med dialogen om dit billede.

- mulighed for aktive link

 

Mulighet for flere versjoner av bildet skal visst være på blokka til utviklingsteamet, så det kommer nok.

 

Såvidt jeg har forstått så vurderes også noe verktøystøtte for enkle redigeringsforslag, og det vil vel være aktuelt for de evalueringskodene som inviterer til mer tilbakemelding. Inntil videre så bør vi kunne bruke muligheten for å poste vedlegg til kommentarene våre. En utfordring er at mens noen synes det er helt greit at andre legger ut redigeringsforslag til det aktuelle bildet, så får andre apoplektisk anfall når det skjer. Kunne vi fått en avkryssningsboks der den som poster bildet aktivt forteller om redigeringseksempler er velkomment? Denne opplysingen bør framheves for den som poster kritikk.

Endret av kaian
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Kåre S Pedersen har lenge vært en pådriver for evalueringskoder, både på gamle og nye Digit. Kanskje en ide å titte på hans forslag?

Jeg henta frem et innlegg der jeg ser han skrev om det.

tomsi42 :

 

For hver gang du legger ut et bilde velger du en tallkode for hvilken tilbakemelding du vil ha på bildet.

Tallkoden vises rett utenfor navnet, slik at den som vil evaluere bildet ditt vet hva du ønsker.

Ev.kodene er som følger :

 

Evalueringskode 1 = holder lenge med en hyggelig melding

Evalueringskode 2 = hva er bra / kom med tips

Evalueringskode 3 = hva er bra / hva synes du ikke passer /kom med tips

Evalueringskode 4 = ikke pakk det inn, evaluer som du vil,jeg tåler/ønsker all direkte og konstruktiv kritikk

På denne måten er du fri for hver gang du legger ut et nytt bilde. Kan hende du en dag legger ut et bilde uten å ha en helt klar mening med bildet. Da kan jo ev.kode 1 være tingen.

 

Til dere nye som ikke er vant med forumet: Om man trykker på den lille pila i venstre øvre hjørne så kommer man til innlegget i den tråden som innlegget er fra. Om man vil lese mer f.eks.

Her synes jeg absolutt vi skal bruke de forslagene som er kommet opp fra Kåre S. Pedersen her.

Terje - du tar den avgjørelsen så slipper vi å få en milelang tråd med hundrevis av meninger frem og tilbake.

Jeg/vi stoler på deg og teknisk.

RAK-foto :thumbup:

 

Helt enig. Det er sikkert også mange andre gode forslag, men la ikke dette bli en slags polsk riksdag.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...