Gå til innhold

Beskrivelsen av de ulike evalueringsnivåene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt enig. Det er sikkert også mange andre gode forslag, men la ikke dette bli en slags polsk riksdag.

Jeg går fullstendig glipp av hvordan en meningsutveksling over helgen kan bli karakterisert som en polsk riksdag, men du kan kanskje forklare det for meg?

 

Dersom man skal forholde seg til innspill som kommer hele tiden, blir det vanskelig å ta en beslutning. Litt annerledes enn en polsk riksdag riktignok,men resultatet er det samme.

 

Skjær igjennom og legg inn evalueringskodene. Det er bedre å endre senere om det blir helt på trynet.

Lenke til kommentar

Skjær igjennom og legg inn evalueringskodene. Det er bedre å endre senere om det blir helt på trynet.

Såvidt jeg kan forstå så kommer det først til å skje mandag. I mellomtiden er vi invitert til å prøve å formulere noe fornuftig og helhetlig. Er det ikke litt lurt å benytte muligheten da?

Lenke til kommentar

Tror ikke mer enn 3 er nødvendig. Har sammenfattet Kåre sine litt anderledes:

 

Evalueringskode 1 = holder lenge med en hyggelig melding

Evalueringskode 2 = hva er bra / dårlig - kom med tips

Evalueringskode 3 = Fyr løs. Pirk gjerne på småting. Fototgrafen er ute etter alt som kan gjøre bildet og seg selv bedre

 

Synes disse er veldig bra, omtrent de samme som mitt forslag, men litt mer saklig ordbruk, hehe.

 

Jeg tror altså at det er nok med 3 nivåer, for at det skal være oversiktlig og greit.

Lenke til kommentar

Er i grunn ganske fornøyd med de tre forklaringene.

 

 

Samtidig synes jeg det er viktig å minne alle om at vi alle har forskjellig ståsted og forskjellige ønsker om stil osv på bildene og at man selvsagt bare tar til seg de tips osv en selv finner nyttig. Det vil selvsagt forekomme at en for eksempel foreslår å blure ut bakgrunnen helt på et bilde jeg selv vil ha helt skarpt. I stedet for å legge ut på en inngående krangel kan man enten takke høflig for tips og forkaste dem i tankebanken, eller legge de på harddisken i topplokket for å vurdere en annen gang til tilsvarende bilder. Innimellom kan det også være aktuelt å inngå en diskusjon på hvorfor man har gjort de valgene andre ikke er enig i og dette er ofte meget lærerikt for alle parter. Jeg synes man skal være ydmyk overfor de som tar seg tid til å evaluere ens bilder selv om man ikke er enig i deres forslag til bildet.

 

Får vi til dette tror jeg vi også har et nettsted hvor folk kanskje litt lengre ned på nybegynnerstigen også tør kaste seg ut på å forklare med noen ord hvordan de både opplever bildet, komposisjon og det tekniske. Og jeg synes heller ikke at folk skal være redde for å spørre under et bilde hvordan fotografen har fått til forskjellige ting med bildet. Noen ønsker ikke å utdype slike ting, mens andre igjen gjerne forteller hvordan de har gått frem for å løse f.eks en teknisk utfordring eller lignende i et bilde. MAn tenker ofte ike på alle slike ting ved opplasting og legger med i bildebeskrivelsen, men selv er jeg i hvertfall ikke spesielt redd for å forsøke hjelpe om noen har spørsmål. Det er jo litt derfor jeg er her selv også - å lære mest mulig og derfor vil jeg gjerne at andre også skal få dette ut av nettstedet om det er det de ønsker.

 

Samtidig er det også derfor jeg ønsker evalueringskategoriene på plass så raskt som mulig for jeg tror det er mange som ikke ønsker "kaste bort tiden" på de som likevel ikk ønsker lære eller utvikle seg videre...

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Tror ikke mer enn 3 er nødvendig. Har sammenfattet Kåre sine litt anderledes:

 

Evalueringskode 1 = holder lenge med en hyggelig melding

Evalueringskode 2 = hva er bra / dårlig - kom med tips

Evalueringskode 3 = Fyr løs. Pirk gjerne på småting. Fototgrafen er ute etter alt som kan gjøre bildet og seg selv bedre

 

Synes disse er veldig bra, omtrent de samme som mitt forslag, men litt mer saklig ordbruk, hehe.

 

Jeg tror altså at det er nok med 3 nivåer, for at det skal være oversiktlig og greit.

Og alternativ oversatt til allmennheten:

-For entusiaster (Nybegynnere, entry eller rookie)

-For viderekommende (semi)

-For profesjonelle (pro)

 

Jeg synes vi bør ha 3. 2 kategorier blir for lite da enkelte kan føle seg for flinke til nybegynnernivå men usikker på om de er i pro. Da er det greit å ha 3 nivår som dekker alle.

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Tror ikke mer enn 3 er nødvendig. Har sammenfattet Kåre sine litt anderledes:

 

Evalueringskode 1 = holder lenge med en hyggelig melding

Evalueringskode 2 = hva er bra / dårlig - kom med tips

Evalueringskode 3 = Fyr løs. Pirk gjerne på småting. Fototgrafen er ute etter alt som kan gjøre bildet og seg selv bedre

 

Synes disse er veldig bra, omtrent de samme som mitt forslag, men litt mer saklig ordbruk, hehe.

 

Jeg tror altså at det er nok med 3 nivåer, for at det skal være oversiktlig og greit.

Og alternativ oversatt til allmennheten:

-For entusiaster (Nybegynnere, entry eller rookie)

-For viderekommende (semi)

-For profesjonelle (pro)

 

Jeg synes vi bør ha 3. 2 kategorier blir for lite da enkelte kan føle seg for flinke til nybegynnernivå men usikker på om de er i pro. Da er det greit å ha 3 nivår som dekker alle.

 

 

Du mener vel denne rekkefølgen:

-For profesjonelle (pro) Kode 1

-For viderekommende (semi) Kode 2

-For entusiaster (Nybegynnere, entry eller rookie) Kode 3

Lenke til kommentar

Du mener vel denne rekkefølgen:

-For profesjonelle (pro) Kode 1

-For viderekommende (semi) Kode 2

-For entusiaster (Nybegynnere, entry eller rookie) Kode 3

 

Det der syens jeg blir grovt missvisende. Jeg synes ICKE det har noe med profesjonallitet eller amatørmessighet osv å gjøre. Slik jeg ser det er det mer en skala over hva man ønsker å lære, min "oversettelse" av din forenkling blir derfor:

 

1. Ønsker vise frem bildene og få hyggelige tilbakemeldinger.

2. Vil lære mer, men ønsker forsiktig hjelp nå, ikke ta i for hardt.

3. Ønsker å lære mest mulig så fort som mulig. Vil ha tilbakemeldinger om alt.

 

 

 

Og det er kanskje det som skan stå som utfyllende forklaring på infosiden til kodene. Kortforklaringen står jeg på kan være mer ala:

 

Evalueringskode 1 = Holder lenge med en hyggelig melding

Evalueringskode 2 = Hva er bra / dårlig - kom med tips

Evalueringskode 3 = Fyr løs. Pirk gjerne på småting. Fototgrafen er ute etter alt som kan gjøre bildet og seg selv bedre

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar

Hei! Jeg regner med evalueringskoder kommer på plass rimelig snart, og dermed ønsker jeg forslag på hvordan disse kodene skal formuleres. Jeg vet at det har kommet noen forslag her og der, men siden jeg ikke har skrevet de ned så ber jeg dere om å komme med de så jeg slipper å lete side opp og side ned :)

 

Evalueringskoder skal altså si noe om hvordan du vil at bildet ditt skal bli vurdert. Hard kritikk? Mild kritikk? Erfaren? Fersk? Tanken er at dette skal velges når du laster opp et bilde, eller som et permanent valg på din profil.

 

Dermed kan folk som besøker ditt bilde se hvilken kritikk du ønsker deg. Står det "hard kritikk", ja da kan du fyre på med mindre sannsynlighet for hulking på den andre siden :)

 

Med andre ord; Hvor mange "trinn" skal være tilgjengelig for valg, og hvordan skal disse beskrives?

 

Forslag til hvordan vi skal presentere evalueringskoden på bildesiden mottas også med takk. Jeg mener at evalueringskoden ikke skal kunne endres etter at bildet er lastet opp, er dere enig?

 

 

Vennligst hold dere til saken her (mao. ikke kast dere ut i en ny debatt rundt hvordan ting skal gjøres, det kan dere bruke andre tråder til)

Det er vel bedre med en for mye en en for lite,det var nå min meining og tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Det der syens jeg blir grovt missvisende. Jeg synes ICKE det har noe med profesjonallitet eller amatørmessighet osv å gjøre. Slik jeg ser det er det mer en ska over hva man ønsker å lære, min "oversettelse" av din forenkling blir derfor:

 

1. Ønsker vise frem bildene og få hyggelige tilbakemeldinger.

2. Vil lære mer, men ønsker forsiktig hjelp nå, ikke ta i for hardt.

3. Ønsker å lære mest mulig så fort som mulig. Vil ha tilbakemeldinger om alt.

 

 

 

Og det er kanskje det som skan stå som utfyllende forklaring på infosiden til kodene. Kortforklaringen står jeg på kan være mer ala:

 

Evalueringskode 1 = Holder lenge med en hyggelig melding

Evalueringskode 2 = Hva er bra / dårlig - kom med tips

Evalueringskode 3 = Fyr løs. Pirk gjerne på småting. Fototgrafen er ute etter alt som kan gjøre bildet og seg selv bedre

Enig - det man velger er typen tilbakemeldinger, ikke hvor flink/hvilket nivå man man synes man er på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tanken min med forslaget om Visning, Tips og Slakt var at de forteller noe om hva jeg ønsker med å laste opp dette bildet. Selv om jeg ofte vil bruke Slakt, kan det godt hende jeg vil bruke Visning når jeg bare vil vise fram et bildet jeg er rimelig fornøyd med. Kanskje poster jeg det samme bildet til Slakt en annen gang, men akkurat nå er jeg ikke der.

 

Jeg kunne ikke fått meg til å poste eller kritisere i en kategori som heter Profesjonell, og jeg velger ikke bort kritikk bare for å bli pent behandlet, så Snill, Mild og Streng virker ikke særlig dekkende heller synes jeg.

Lenke til kommentar

Jeg har sett litt på forslagene, tatt utgangspunkt i kaian sitt forslag og stjålet litt fra de andre, og kommet opp med dette:

 

1. Nivå ”Visning”

Ønsker å vise frem bildet mitt og få hyggelige tilbakemeldinger. Det er også fint om du forteller kort hva du liker med bildet.

 

2. Nivå ”Tips”

Her ønsker jeg litt mer tanker rundt hva som trekker bildet opp og eventuelt et tips om forbedring. Hvis jeg er interessert i det tipset så kan det hende jeg spør om mer detaljer om hva/hvordan.

 

3. Nivå ”Kritikk”

Jeg ønsker fyldige, begrunnede meninger om bildet velkommen som konstruktiv kritikk. Kritiser gjerne småting (detaljer), sjanger og fotograf også, men begrunn det.

 

Jeg vil unngå ordet "galleri". Selv om digit.no for noen kan minne om et galleri synes jeg at vi skal gjøre vårt for å motvirke dette. Målet er å få opp antall kommentarer og gjøre dette til en skikkelig kritikk! Galleri finnes det veldig mange andre tjenester for :)

 

Jeg redigerte også bort ordet "slakt", det synes jeg høres negativt ut :) Tallene byttet jeg ut med "Nivå", jeg har også lyst til å kalle det "evalueringsnivå" i stedet for "evalueringskode". (Det høres mindre kryptisk ut)

 

Viktigst nå er vel at vi bestemmer oss for hvor mange nivåer vi skal ha, så kan vi redigere beskrivelsen senere. Jeg synes 3 er nok, og synes forslaget over er greit i forhold til endringer senere uten at det blir ramaskrik av det :)

 

Angående kort- eller langversjon så kommer det litt an på hvordan jeg gjør det under oppplasting, får komme litt tilbake til det.

 

Jeg er litt fristet til å legge på et "vil ikke ha kommentarer"-felt bare for å sjekke hvor mange som ikke ønsker kommentarer, men det kan også løses med en poll/avstemming.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg har sett litt på forslagene, tatt utgangspunkt i kaian sitt forslag og stjålet litt fra de andre, og kommet opp med dette:

 

1. Nivå "Visning"

Ønsker å vise frem bildet mitt og få hyggelige tilbakemeldinger. Det er også fint om du forteller kort hva du liker med bildet.

 

2. Nivå "Tips"

Her ønsker jeg litt mer tanker rundt hva som trekker bildet opp og eventuelt et tips om forbedring. Hvis jeg er interessert i det tipset så kan det hende jeg spør om mer detaljer om hva/hvordan.

 

3. Nivå "Kritikk"

Jeg ønsker fyldige, begrunnede meninger om bildet velkommen som konstruktiv kritikk. Kritiser gjerne småting (detaljer), sjanger og fotograf også, men begrunn det.

 

Jeg vil unngå ordet "galleri". Selv om digit.no for noen kan minne om et galleri synes jeg at vi skal gjøre vårt for å motvirke dette. Målet er å få opp antall kommentarer og gjøre dette til en skikkelig kritikk! Galleri finnes det veldig mange andre tjenester for :)

 

Jeg redigerte også bort ordet "slakt", det synes jeg høres negativt ut :) Tallene byttet jeg ut med "Nivå", jeg har også lyst til å kalle det "evalueringsnivå" i stedet for "evalueringskode". (Det høres mindre kryptisk ut)

 

Viktigst nå er vel at vi bestemmer oss for hvor mange nivåer vi skal ha, så kan vi redigere beskrivelsen senere. Jeg synes 3 er nok, og synes forslaget over er greit i forhold til endringer senere uten at det blir ramaskrik av det :)

 

Angående kort- eller langversjon så kommer det litt an på hvordan jeg gjør det under oppplasting, får komme litt tilbake til det.

 

Jeg er litt fristet til å legge på et "vil ikke ha kommentarer"-felt bare for å sjekke hvor mange som ikke ønsker kommentarer, men det kan også løses med en poll/avstemming.

 

Et veldig godt utgangspunkt du har sammenfattet her!

Flott at "galleri", "slakt" ev. ikke blir brukt! Lurt trekk å ev. bruke "nivå" istedenfor tall... :yes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det ser veldig lovende ut, og jeg liker tankegangen rundt både Galleri -> Nivå og Slakt -> Kritikk :yes:

 

Mulig at "Ikke kommentarer" og "Ikke terninger" kan være aktuelle som en myk start for nye brukere, en myk start de fleste nok vil bli veldig fort lei, men som kan være ok som en mulighet til man begynner å bli litt kjent med stedet.

Lenke til kommentar

Jeg er litt fristet til å legge på et "vil ikke ha kommentarer"-felt bare for å sjekke hvor mange som ikke ønsker kommentarer, men det kan også løses med en poll/avstemming.

 

På de forskjellige nivåene kan man jo ha en "liker" knapp, så de som liker bildene men ikke vil kommentere kan gi en liten påskjønnelse.

 

Og det er jo fullt mulig for TS og selv skrive om vedkommende ikke vil ha kritikk eller ikke i skrive-feltet.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1. Nivå ”Visning”

Ønsker å vise frem bildet mitt og få hyggelige tilbakemeldinger. Det er også fint om du forteller kort hva du liker med bildet.

 

2. Nivå ”Tips”

Her ønsker jeg litt mer tanker rundt hva som trekker bildet opp og eventuelt et tips om forbedring. Hvis jeg er interessert i det tipset så kan det hende jeg spør om mer detaljer om hva/hvordan.

 

3. Nivå ”Kritikk”

Jeg ønsker fyldige, begrunnede meninger om bildet velkommen som konstruktiv kritikk. Kritiser gjerne småting (detaljer), sjanger og fotograf også, men begrunn det.

 

Ser brukbart ut i mine øyne.

 

Eneste innvendingen jeg vet måtte ha til 3. og det er at fotografen ikke nødvendigvis vil ha fyldgie (les: lange detaljerte) evalueringer, men er ute etter alt som kan gjøre seg og evt bildet bedre.

 

 

Ellers er begrunnelser suverent, men ikke nedøvendig (for meg) så lenge jeg likevel vil skjønne hva det dreier seg om. Eksempelvis :"Jeg ville dempet det lyse feltet oppe til høyre". Jeg vil atv dette skjønne at han mener det er for fremtredende og evt stjeler for mye oppmerksomhet, men dersom man tar seg tid til å skrive også dette er det jo bare kanon.

 

Jeg har også forståelse for at ikke alle som velger gruppe 3 ønsker like mye pirking i bildene, men man har Om Meg-siden hvor man også kan legge inn noen ord om seg selv ettersom dette nå vises direkte over bildegalleriet til den enkelte om man kliker seg inn på profilen deres på Bildekritikken. Eksempelvis: http://www.digit.no/bildekritikk/bruker/espen-ørud/251886

 

F.eks kommer jeg til å skreive at man er velkommen til å kommentere og påpeke enhver ting man synes ikke er bra med bildet eller som hadde hevet det. Så velger jeg heller å ta til meg de innspill som jeg har nytte av og se bort fra de som kanskje ikke passer med min filosofi rundt akkurat dette bildet. Men jeg kommer likevel til å være taknemlig for slike kommentarer all den tid jeg vil ha de i bakhodet også ved fremtidige bilder...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...