Gå til innhold

Mine problemer med digit.no som konsept


Anbefalte innlegg

På forhånd beklager jeg dersom noen blir støtt av dette innlegget. Etter å ha lest diverse tråder her i tilbakemeldingsunderforaet vil jeg gjerne lufte mine tanker rundt opplegget.

 

Noen grunner til at jeg ikke kommer til å bruke Digit aktivt framover:

  • Bildekritikk. Det virker ikke som om at det er noen reel interesse av å få til skikkelig bildekritikk - for min del er det meningsløst å kun få høre at bildet mitt er fint eller lignende. På et bildekritikkfora forventer jeg nettopp kritikk. Altså saklig tilbakemelding på hva jeg kunne gjort bedre med bildet mitt. Jeg tror Kritikktråden - ærlig og interaktiv bildekritikk, vol 1 etterhvert vil fylle det behovet for min del.
  • Show and tell. Om målet er å være ei gallerinettside hvor man viser fram bildene sine - er det i og for seg greit. Det er det som skjer i praksis på digit.no - jeg ble iallefall litt skuffa, da premisset for nettsiden tilsynelatende var en plass for å konstruktiv kritikk av hverandres bilder. Det skjer dog ikke i praksis. Det finnes nok av (bedre) alternativer for å bare vise fram hva man har tatt bilde av. Selv foretrekker jeg Flickr til sånt.
  • Karakterer. Helt grei måte å stemme fram populære bilder på - for typisk forsidevisning. Men som hjelpemiddel når man skal forbedre seg som fotograf er det helt ubrukelig. Det nytter ikke å vite at x personer synes bildet er bra, mens y synes det suger hesteballer. Man må vite hva som fungerer og hva som ikke fungerer.
  • Støy rundt karakterer. Det konspireres i det vide og brede rundt folk som gir lave karakterer på bilder - det virker ikke som det er akseptabel praksis. Hva er poenget med en karakterskala som går fra 1 til 6 dersom det kun er sosialt akseptert å bruke de øverste stemmene? Generelt synes jeg det fokuseres litt for mye på disse tallene som ikke sier en dritt om bildet.

 

Har sikkert kommet med surmaga og unkonstruktiv kritikk nå, men må ventilere litt i blandt. ;)

 

Anyways, da jeg hørte at et bildekritikksamfunn skulle integreres med diskusjon.no/akam.no ble jeg kjempeglad - men ble like skuffa da jeg fant ut at det i praksis ikke var et sted for kritikk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får trøste deg med at vi i utviklingsavdelingen ikke kommer til å legge ned arbeidet med digit.no enda da. Vi har utviklet etter brukernes ønsker, og endel ting må prøves i en viss tid før man kan bestemme seg om de skal vrakes eller beholdes.

 

Jeg tror evalueringskoder der man beskriver tydelig hvordan man ønsker at bildet sitt skal bli vurdert, samt mulighet for å skru av karaktergivning vil rette opp i mange av ankepunktene du beskriver over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bildekritikk. Det virker ikke som om at det er noen reel interesse av å få til skikkelig bildekritikk - for min del er det meningsløst å kun få høre at bildet mitt er fint eller lignende. På et bildekritikkfora forventer jeg nettopp kritikk. Altså saklig tilbakemelding på hva jeg kunne gjort bedre med bildet mitt.

Kritikk betyr å bedømme det som leveres. Ikke nødvendigvis for å finne feil. Selv om kritikk som regel brukes i negativ sammenheng ellers i språket så er det også vanlig at ting som bedømmes får god kritikk.

Du kan sjekke med ordboka på uio http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=kritikk&begge=+

 

..

retta litt småfeil

Endret av pybalto
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du får trøste deg med at vi i utviklingsavdelingen ikke kommer til å legge ned arbeidet med digit.no enda da. Vi har utviklet etter brukernes ønsker, og endel ting må prøves i en viss tid før man kan bestemme seg om de skal vrakes eller beholdes.

 

Jeg tror evalueringskoder der man beskriver tydelig hvordan man ønsker at bildet sitt skal bli vurdert, samt mulighet for å skru av karaktergivning vil rette opp i mange av ankepunktene du beskriver over.

Bare så det er sagt: Jeg synes dere i på den tekniske avdelinga gjør en ypperlig jobb. All kudos til dere. :thumbup:

 

Det virker bare som om at digit.no-nettsamfundet ikke er den plassen jeg hadde håpa på. Det er dog helt ok. Men jeg skulle ønske det fantes en god norsk nettside for bildekritikk. Forhåpentligvis hjelper noen av endringene dere planlegger på kritikkbiten, men jeg er redd for at normen blir å ikke gi "slemme"* tilbakemeldinger.

 

*) Ikke at jeg mener konstruktiv kritikk er slemt...

 

Kritikk betyr å bedømme det som leveres. Ikke nødvendigvis for å finne feil. Selv om kritikk som regel brukes i negativ sammenheng ellers i språket så er det også vanlig at ting som bedømmes får god kritikk.

Du kan sjekke med ordboka på uio http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=kritikk&begge=+

Jeg ber ikke om negativ kritikk. Jeg ber om konstruktiv kritikk. Jeg mener at man burde påpeke både hva som er bra, og hva som er dårlig i et bilde. Og ikke minst begrunne hvorfor den ene tingen fungerte, mens den andre tingen ikke fungerte. Tar heller totalslakt av et av mine egne bilder anyday - så lenge den er begrunna, enn en intetsigende kommentar som "fint bilde".

Lenke til kommentar

Bildekritikk. Det virker ikke som om at det er noen reel interesse av å få til skikkelig bildekritikk - for min del er det meningsløst å kun få høre at bildet mitt er fint eller lignende. På et bildekritikkfora forventer jeg nettopp kritikk. Altså saklig tilbakemelding på hva jeg kunne gjort bedre med bildet mitt. Jeg tror Kritikktråden - ærlig og interaktiv bildekritikk, vol 1 etterhvert vil fylle det behovet for min del.

Det er vel bare å akseptere at er kun en liten krets som er der. Vi som vil noe mer med fotografien vår enn å ta gode bilder vi vil dele med venner og familie. Jeg tror ikke vi er mange nok i Norge til å kunne holde liv i et eget forum. Kritikktråden er en mulighet; jeg tror mer på at vi kan få et eget hjørne av digit vil være bedre på lang sikt.

 

Karakterer. Helt grei måte å stemme fram populære bilder på - for typisk forsidevisning. Men som hjelpemiddel når man skal forbedre seg som fotograf er det helt ubrukelig. Det nytter ikke å vite at x personer synes bildet er bra, mens y synes det suger hesteballer. Man må vite hva som fungerer og hva som ikke fungerer.

Det å bruke karakterer for å stemme frem populære bilder er jeg i mot. Populære bilder skal måles slik at alle stemmer veies likt.

 

Støy rundt karakterer. Det konspireres i det vide og brede rundt folk som gir lave karakterer på bilder - det virker ikke som det er akseptabel praksis. Hva er poenget med en karakterskala som går fra 1 til 6 dersom det kun er sosialt akseptert å bruke de øverste stemmene? Generelt synes jeg det fokuseres litt for mye på disse tallene som ikke sier en dritt om bildet.

Det er klart at det er aldri morsomt å få en ener ;) Men jeg tror at ved å skille karakterene fra populæritets-skalaen, og det at vi kan se karakterfordeligen, så vil det være mulig å bruke de til noe. Om ikke noe annet om hvor godt mottatt bildet er.

 

Har sikkert kommet med surmaga og unkonstruktiv kritikk nå, men må ventilere litt i blandt. ;)

Det er lov å ventilere litt. Jo flere synspunkter som kommer frem, jo lettere vil det være å komme frem til noe som de fleste kan leve med.

 

Du får trøste deg med at vi i utviklingsavdelingen ikke kommer til å legge ned arbeidet med digit.no enda da. Vi har utviklet etter brukernes ønsker, og endel ting må prøves i en viss tid før man kan bestemme seg om de skal vrakes eller beholdes.

Det enda godt at dere ikke legger ned arbeidet - dere har stått på og fått til mye allerede.

 

Jeg tror evalueringskoder der man beskriver tydelig hvordan man ønsker at bildet sitt skal bli vurdert, samt mulighet for å skru av karaktergivning vil rette opp i mange av ankepunktene du beskriver over.

Jeg tror også de to tingene vil rette opp mye.

Lenke til kommentar

 

[*]Bildekritikk. Det virker ikke som om at det er noen reel interesse av å få til skikkelig bildekritikk - for min del er det meningsløst å kun få høre at bildet mitt er fint eller lignende. På et bildekritikkfora forventer jeg nettopp kritikk. Altså saklig tilbakemelding på hva jeg kunne gjort bedre med bildet mitt. Jeg tror Kritikktråden - ærlig og interaktiv bildekritikk, vol 1 etterhvert vil fylle det behovet for min del.

[*]Show and tell. Om målet er å være ei gallerinettside hvor man viser fram bildene sine - er det i og for seg greit. Det er det som skjer i praksis på digit.no - jeg ble iallefall litt skuffa, da premisset for nettsiden tilsynelatende var en plass for å konstruktiv kritikk av hverandres bilder. Det skjer dog ikke i praksis. Det finnes nok av (bedre) alternativer for å bare vise fram hva man har tatt bilde av. Selv foretrekker jeg Flickr til sånt.

[*]Karakterer. Helt grei måte å stemme fram populære bilder på - for typisk forsidevisning. Men som hjelpemiddel når man skal forbedre seg som fotograf er det helt ubrukelig. Det nytter ikke å vite at x personer synes bildet er bra, mens y synes det suger hesteballer. Man må vite hva som fungerer og hva som ikke fungerer.

[*]Støy rundt karakterer. Det konspireres i det vide og brede rundt folk som gir lave karakterer på bilder - det virker ikke som det er akseptabel praksis. Hva er poenget med en karakterskala som går fra 1 til 6 dersom det kun er sosialt akseptert å bruke de øverste stemmene? Generelt synes jeg det fokuseres litt for mye på disse tallene som ikke sier en dritt om bildet.

 

 

Hvem er det egentlig du forventer skal stå frem å gi deg konstruktiv kritikk? På Digit, som alle andre tilsvarende steder jeg kjenner til, er det snakk om å gi og få. Yter du ingenting, får du heller ingenting tilbake. Kanskje en ide å starte selv?

Problemet er rett og slett at det er vanskelig å få til et selvgående system. Mange har prøvd tidligere, men gitt opp etter en stund. Men om de mest ivrige går sammen og bestemmer seg at dette skal de få til, kanskje de en dag vil lykkes.....men det kreves en innsats, nytter ikke å sitte på gjerde å klage :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem er det egentlig du forventer skal stå frem å gi deg konstruktiv kritikk? På Digit, som alle andre tilsvarende steder jeg kjenner til, er det snakk om å gi og få. Yter du ingenting, får du heller ingenting tilbake. Kanskje en ide å starte selv?

Problemet er rett og slett at det er vanskelig å få til et selvgående system. Mange har prøvd tidligere, men gitt opp etter en stund. Men om de mest ivrige går sammen og bestemmer seg at dette skal de få til, kanskje de en dag vil lykkes.....men det kreves en innsats, nytter ikke å sitte på gjerde å klage :)

Vel, jeg prøvde meg faktisk en av de første dagene på å gi litt grundig kritikk - det virka ikke som om noen andre gjorde det, så da ble det med de to bildene. Jeg har også bidratt med kritikk i den forumtråden jeg nevnte.

 

Fra å lese tilbakemeldingsforumet her, har jeg også fått det inntrykket at det ikke er helt akseptert å komme med kritikk utover at bildene er pene.

Lenke til kommentar

Fra å lese tilbakemeldingsforumet her, har jeg også fått det inntrykket at det ikke er helt akseptert å komme med kritikk utover at bildene er pene.

 

Det tror jeg ikke er en utbredt mening, noe jeg er rimelig sikker på at vil bli ytterligere forsterker når evalueringskodene kommer på plass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fra å lese tilbakemeldingsforumet her, har jeg også fått det inntrykket at det ikke er helt akseptert å komme med kritikk utover at bildene er pene.

Det er ingen tvil om at Digit har et sterkt innslag av sosialt småprat og at vi har en "hyggelig" tone i forumet.

Dette kan være possitivt, fordi da våger nybegynnere å legge ut bildene sine, uten å oppleve at de blir overkjørt av en dampveivals etter første forsøk.

Det negative er at vi til slutt blir redde for å påpeke feil og mangler

 

Dermed er det ikke sagt at vi ikke ønsker konstruktiv kritikk. Det er bare det at for noe av oss så ble det et lite kultursjokk å møte noen av folka fra Akam.

På Digit bruker vi sjeldent uttrykk som " det er feil" eller "det er helt galt" Vi er litt "snillere" og i stedet for å snakke om hva som er feil, snakker vi om forbedringspotensialer.

 

Den første tilbakemeldingen jeg fikk på et av bildene mine fra en Akem'er var kort og godt Jeg kikket på dette bilde hos meg falt det ikke i smak. Når du legger ut bilder for kritikk så kan det være greit at du forteller litt hva du selv liker med bilde og hva du ønsker kritikk på.

Min første tanke var - Hei, hvem pokker er du!!??

 

Men etter hvert forsto jeg at dette var den omgangstonene dere var vant med fra Akam. Etter hvert kom det da også en litt mer utførlig kommentar fra den samme personen, hvor han konkretiserte hva han mente med sin kritikk. Dette opplevde jeg som konstruktivt og lærerikt.

 

Men det manglet ikke på andre som følte seg indignert og fornermet på mine vegne :)

 

Vel dette er bare slik det er. Vi trenger litt tid til å bli kjent med hverandres "kultur" Vi er vel tilhengere av et "flerkulturelt" samfunn .... :thumbup:

 

Til slutt må vi ikke glemme at alle vi som er her inne på Digit er noen glade amatører, og mange av oss har ikke de store mulighetene til å gi alt for innfløkte og omfattende tilbakemeldinger.

Endret av wasco
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Til slutt må vi ikke glemme at alle vi som er her inne på Digit er noen glade amatører, og mange av oss har ikke de store mulighetene til å gi alt for innfløkte og omfattende tilbakemeldinger.

 

Er nok ikke så mange hardcore her på akam heller, flesteparten her er også glade amatører som har en god tone med de mer avanserte fotografene her, ja faktisk så har vi her mange kategorier amatørfotografer som lever sammen i et fint nettsamfunn :)

 

Noe av problemet er vel at vi i utgangspunktet er skeptisk til nykommere i gjengene våres.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Synes de som ønsker konstruktive tilbakemeldinger i første omgang skal begynne å gi det så godt de kan. Problemet med å gi en litt omfattende konstruktiv kommentar (eller utvidet evaluering) - der man gjerne påpeker hva som er bra og hva som er svakheter og kanskje også gir anbefaleinger til hva man tror ville hevet bildet så tror jeg flerer vil komme etter.

 

Problemet er at dette tar noe mer tid enn å skrive "Flott", slik at man rekker over litt færre bilder hver gang man er innom. MEN som nevnt både her i startfasen og på gamle Digit. For å få dette bedre MÅ vi få inn evalueringskoder. Jeg har i hvertfall funnet ut at jeg ikke gidder bruke masse tid på å kommentere bildene til de som likevel bare bruker det som et bildegalleri og likevel driter en lang marsj i hva de får av tilbakemeldinger. Om det i det heletatt skal bli et sted der man kan lære noe så MÅ noen kategorier på plass slik at de (nå) få som virkelig gidder skrive litt mer en to ord til hvert bilde føler at de bruker tiden sin på noe fornuftig til folk som ønsker lære noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du får trøste deg med at vi i utviklingsavdelingen ikke kommer til å legge ned arbeidet med digit.no enda da. Vi har utviklet etter brukernes ønsker, og endel ting må prøves i en viss tid før man kan bestemme seg om de skal vrakes eller beholdes.

 

Jeg tror evalueringskoder der man beskriver tydelig hvordan man ønsker at bildet sitt skal bli vurdert, samt mulighet for å skru av karaktergivning vil rette opp i mange av ankepunktene du beskriver over.

 

Se her har vi svaret som jeg har venta ganske lenge på. Ser at digit vil legge seg på at det skal fortsatt være fritt fram på digit. Da har man valget om å gi seg eller ha det artig sammen med de som deler ut 1'ere og 2 'ere.

Kanskje det er vert å prøve så får man se hvordan det blir. Et prosjekt med erfaring kan man iallefall si det blir.

Blir det vel vanskelig på denna tråden opprettes det vel snart en ny slik at bare 1 og 2 kan diskutere i frd. ;))

Lenke til kommentar

Se her har vi svaret som jeg har venta ganske lenge på. Ser at digit vil legge seg på at det skal fortsatt være fritt fram på digit. Da har man valget om å gi seg eller ha det artig sammen med de som deler ut 1'ere og 2 'ere.

Kanskje det er vert å prøve så får man se hvordan det blir. Et prosjekt med erfaring kan man iallefall si det blir.

Blir det vel vanskelig på denna tråden opprettes det vel snart en ny slik at bare 1 og 2 kan diskutere i frd. ;))

 

Hvor tar du det fra?

 

Nå skal det altså bli mulig å reservere seg mot terningkast, og du oversetter det til at det blir "fritt fram"?

Lenke til kommentar

Se her har vi svaret som jeg har venta ganske lenge på. Ser at digit vil legge seg på at det skal fortsatt være fritt fram på digit. Da har man valget om å gi seg eller ha det artig sammen med de som deler ut 1'ere og 2 'ere.

Kanskje det er vert å prøve så får man se hvordan det blir. Et prosjekt med erfaring kan man iallefall si det blir.

Blir det vel vanskelig på denna tråden opprettes det vel snart en ny slik at bare 1 og 2 kan diskutere i frd. ;))

 

Hvor tar du det fra?

 

Nå skal det altså bli mulig å reservere seg mot terningkast, og du oversetter det til at det blir "fritt fram"?

Jeg vil ha terninger og en mentor, helst egen gruppe.

Jeg ser ikke at utviklingsgruppa nevner med et ord å komme "sluggervirksomheten" til livs.

Det er bare å gratulere "slugerne" det er fritt fra og kos dokker med 1'erne.

For meg er et slikt forum uholdbart å være på, men det er jo aldri så galt at det ikke er godt for noe,

kanskje jeg endelig få laga den billedboka som jeg har tenkt på i mange år. ;))

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...