Gå til innhold

Ønsker synspunkter på komponentvalg for spill-PC


Anbefalte innlegg

Skal bygge en PC som primært skal benyttes i en spesiell skytesimulator, men den skal også kunne benyttes til Flight Simulator og bilspill.

Det er et krav at PCen skal kunne forsyne tre projektorer med bilde. I tillegg kan den gjerne også forsyne en monitor med bilde.

Det er ikke noe krav til spesielt stor lagringsplass.

Er det noen der ute som har noen konstruktive tilbakemeldinger på mine komponentvalg?

Ikke kom med tilbakemeldinger på at det er billigere hos noen andre. Det er ikke så viktig.

 

Handleliste hos Komplett

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD har det de kaller Eyefinity, som lar deg koble en hel drøss av skjermer til 1 kort. 69XX-serien har 4x DisplayPort-tilkoblinger, som gjør det hele enkelt.

Må vel ikke være et 69XX for å få Eyefinity? Har spesifisert et PowerColor Radeon HD 6870 i mitt oppsett. Dette kortet støtter inntil 4 display.

Lenke til kommentar

AMD har det de kaller Eyefinity, som lar deg koble en hel drøss av skjermer til 1 kort. 69XX-serien har 4x DisplayPort-tilkoblinger, som gjør det hele enkelt.

Må vel ikke være et 69XX for å få Eyefinity? Har spesifisert et PowerColor Radeon HD 6870 i mitt oppsett. Dette kortet støtter inntil 4 display.

Med to aktive displayport til DVI/HDMI-adaptere ja. Om du skal spille over tre skjermer tror jeg du burde investere i et HD 6950 2GB. Oppløsninger som 5760x1080 kan spise over 500MB med bare framebuffer uten AA, og HD 6870 er ikke et voldsomt sterkt kort for en slik oppløsning heller...

Lenke til kommentar

Neida, men det kortet du har valgt har 2 DisplayPort, så du må mikse litt på kabler. Jeg sa ikke at du måtte ha 69XX, jeg sa bare at det har 4x DisplayPort.

 

Når man snakker så store skjermoverflater så skader det ikke å ha et bedre skjermkort uansett.

 

Lør du Fractal Design Define R3 istedet for det Corsair-kabinettet sparer du 700,- der som kan legges i skjermkort. Define R3 er veldig bra kabinett.

 

Har du spesielt behov for det lydkortet? Alle hovedkort har helt kurant innebygget lyd nå til dags, men klart en ekstern DAC vil nesten alltid være bedre, slik som den du har valgt.

 

Det finnes også flere 8GB's minnesett til halve prisen av det du har valgt med samme hastighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for gode synspunkter. I utgangspunktet har ikke prisen så mye å si. Har valgt Corsair kabinett siden jeg har vannkjølingssett fra Corsair. Skal allikevel sjekke Fractal Design Define R3.

Når det gjelder minnebrikker så har jeg også bare tatt noen jeg har erfaring med fra før. Sjekker andre asap.

Synspunktene på skjermkort tas umiddelbart til følge! Igjen takk!

Bare å komme med andre synspunkter også. Gjerne på kombinasjonen kabinett, hovedkort, skjermkort, kjøling.

 

Dedikert lydkort må jeg ha! :-)

Lenke til kommentar

Jeg sa dedikert lydkort her tidligere. Men ser nå at PowerColor HD6950 også selvfølgelig har 7.1 support via HDMI.

Nå skal jo dette inn på en receiver med HDMI input. Sikkert ikke så bra som dedikert lydkort, men kanskje bedre enn hovedkortets onboard? Noen som vet?

 

Har forresten også oppdatert handlelista etter tilbakemeldinger.

Endret av geirab
Lenke til kommentar

Dette med lydkort og perfekt lyd er vanskelig.

Det finnes ingen svar :)

 

Du har så mange muligheter, og så mange kombinasjoner på ting. Jeg kan liste opp en hel haug, men vi kommer ingen vei med det. Jeg foreslår at du undersøker på head-fi.org's Computer Audio forum, og kanskje også avforum.no.

 

Men leser du dette en liten stund så forstår du raskt at du ikke blir så mye klokere.

 

Personlig kjører jeg en ekstern DAC via USB, som da kommer som eget lydkort. Videre kobles DAC-en til en forsterker, som kjører høytalerene og hodesettet.

 

Man skulle jo tro at med dette ville man få umodifisert, ren lyd ut via USB, men det er ikke tilfelle alltid. Noen ganger nedskaleres det til 48KHz uansett visstnok - jeg vet ikke om det skjer med mitt hovedkort.

Lenke til kommentar

Dette med lydkort og perfekt lyd er vanskelig.

Det finnes ingen svar :)

 

Du har så mange muligheter, og så mange kombinasjoner på ting. Jeg kan liste opp en hel haug, men vi kommer ingen vei med det. Jeg foreslår at du undersøker på head-fi.org's Computer Audio forum, og kanskje også avforum.no.

 

Men leser du dette en liten stund så forstår du raskt at du ikke blir så mye klokere.

 

Personlig kjører jeg en ekstern DAC via USB, som da kommer som eget lydkort. Videre kobles DAC-en til en forsterker, som kjører høytalerene og hodesettet.

 

Man skulle jo tro at med dette ville man få umodifisert, ren lyd ut via USB, men det er ikke tilfelle alltid. Noen ganger nedskaleres det til 48KHz uansett visstnok - jeg vet ikke om det skjer med mitt hovedkort.

Ja, jeg vet. Har bygget noen PCer for lydbruk også. Den siste er min carputer som jeg benytter i bilen. Der benytter jeg også en enkel DAC via USB. Blir allikevel ikke helt fornøyd med det oppsettet. Har dessuten bygget PC med dedikerte lydkort og hatt positive erfaringer med forbedring av lyd i forhold til lydutgang fra hovedkort. Men dette er noen år siden nå. Har sikkert blitt bedre lyd fra hovedkort også.

Jeg velger å vente med lydkort og så får vi se om det er nødvendig senere. Er jo en smal sak å sette inn senere evt benytte ekstern DAC.

Takker, takker!

Lenke til kommentar

Da kan det være en tanke å gå opp til ASUS P8Z68-V PRO, som tilbyr Dolby DTS.

 

Det er jo en HDMI-kontakt på hovedkortet men jeg vet ikke om denne vil være aktiv om du bruker dedikert grafikk; HDMI-porten brukes som en del av den integrerte grafikkdelen til Intels Sandy Bridge. Visstnok skal det være mulig å skru av grafikken i BIOS men fremdeles ha audio ut via HDMI'en, men jeg vet ikke hvor godt dette fungerer.

 

Uansett har kortet også SPDIF toslink, som i teorien også skal gi god lyd, men min erfaring med SPDIF-ut på PC'er er helt ufattelig dårlig - med tanke på at det ikke fungerer altså, ikke at lyden er dårlig.

 

Ellers har jeg lest at den lydkretsen som brukes på ASUS P8Z68-V og bedre er rimelig god, ihvertfall bedre enn mange andre integrerte løsninger. Folk som tidligere har brukt tredjeparts lydkort er nå fornøyd med det integrerte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...