Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Pizzabunn - veldig usunt?


Missen

Anbefalte innlegg

Hei!

I dag lagde jeg meg en pizza. Brukte Nå pizzabunn med spelt og fullkorn, tomatpurre, go' og mager kjøttdeig samt vita hjertego' ost. Tok halv porsjon av alt. Når jeg regner dette ut, kommer jeg opp i nesten 1200 kalorier, hvor pizzabunnen alene er på 700 kcal. Synes dette var fryktelig mye, har lagt på en 1300 kcal den siste mnd. Er pizzabunnen veldig usunn, eller er den bare mye kalorier i pga melet? Spiste to stykker til middag istad sammen med masse salat og agurk. Tenkte å spare de resterende tre stykkene til kvelds, høres dette ut som en god idé? Da får jeg ca 1600 kcal på en dag, inkludert både frokost og frukt/grønnsaker samt pizzaen. Og kan jeg oppleve redusert vektnedgang pga dette? Har gått ned ca 0,5 kilo i uken, litt kjipt hvis dette stopper opp pga en pizzamiddag. Kan nevne at jeg etter frokost i dag gikk en tur på 1 1/2 time, har planer om å ta meg en joggerunde i kveld som tar ca 25 min.

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei :) Tenkte egentlig å lage selv, men jeg suger i gjærbakst så :p Hva hvis jeg sparer de resterende stykkene til i morgen og heller tar noe annet til kvelds, blir det akkurat det samme? Eller bør jeg bare "trykke" i meg kaloriene på en dag og bare bli ferdig med det? For å si det litt brutalt :p

Lenke til kommentar

Slanker du deg?

 

Da får jeg ca 1600 kcal på en dag, inkludert både frokost og frukt/grønnsaker samt pizzaen. Og kan jeg oppleve redusert vektnedgang pga dette? Har gått ned ca 0,5 kilo i uken, litt kjipt hvis dette stopper opp pga en pizzamiddag. Kan nevne at jeg etter frokost i dag gikk en tur på 1 1/2 time, har planer om å ta meg en joggerunde i kveld som tar ca 25 min.

 

1600 kcal er sånn ca. akkurat nok kalorier du trenger for å holde vekta, når du ligger i senga hele dagen. Med andre ord så er dette alt for lite til deg, når du har vært så aktiv.

 

 

Hva hvis jeg sparer de resterende stykkene til i morgen og heller tar noe annet til kvelds, blir det akkurat det samme? Eller bør jeg bare "trykke" i meg kaloriene på en dag og bare bli ferdig med det? For å si det litt brutalt :p

 

Det er kaloriinntaket ditt over tid, som avgjør om du går ned i vekt, eller ei. Du får i deg like mye om du spiser 500 kcal pizza, eller 500 kcal yoghurt.

 

 

Ringer for øvrig en liten bjelle, når du skisserer at du er "redd" for kaloriene i en pizza, samtidig som du ser ut til å drive med mye kardiotrening, samt ser ut til å holde på med et lavkalori-kosthold... Uten at jeg skal gå nærmere inn på det.

Lenke til kommentar

Jeg slanker meg ja, men ikke noe mye. Vil ikke si at jeg har noe særlig aktivitetsnivå. Jeg trener overhodet ikke, jeg går kun turer. Unntaket er at jeg har jogget 15 min ca 6 ganger på én mnd. Var først for noen dager siden at jeg klarte å holde ut i 25 min. Og jeg bryr meg igrunn ikke hvor mye vekta viser, er heller snakk om å redusere fettet, da spesielt rundt magen. Og da er vel ikke mat som pizza, lasagne og taco det opptimale? Har også noen venninner som har opplevd å stoppe opp i vektnedgangen pga at de har spist f.eks pizza. Men jeg vil ha et normalt forhold til mat hvor jeg kan spise både pizza og brød, uten å være redd for å gå opp i kg :)

Lenke til kommentar

Jeg tror det er vanskelig å beholde all "favorittmaten" når en skal kontrollere vekten. Brød og pizza har mange kalorier, og lite næring, så man får kort metthetsfølelse.

 

Spiser man brød til frokost, pizza til middag, er det ikke mye man kan spise før man har oversteget den daglige kalorigrensen. Men det er jo klart, man kan prøve å finne en måte å kontrollere vekten på selv, og mest sannsynlig feile. Eller bruke metoder som gang på gang virker for andre, selv om det kanskje innebærer å forandre noe på kostholdet.

Lenke til kommentar

Jeg lager alltid pizza fra skrætsj, og kan dermed vite alt som er oppi/på. Det finnes mange ulike måter å lage den på, både ift bunnen og fyllet. Betyr ikke at den blir sunn, men alt det usunne fra kjøpepizzaer og ferdigblandinger er i alle fall ikke med.

Synes absolutt du skal prøve å lage alt selv. Kanskje du tilslutt blir en mester i det ;)

 

Å ha et normalt forhold til mat høres for meg klokt ut, selv om det ringer bjeller i første innlegget ditt når du teller kaloriene på den måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...