Gå til innhold

Absurd feilvurdering av politiet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aftenposten.no kom idag med en liten tankevekker for politibeskytterne. Et politi som altså tok avgjørelser som hele tiden gjorde at man ville bruke lengre tid på å komme til åstedet. Resultatet, 20% ca av antallet drepte.

 

Det ligger i vår natur å ta dårlige avgjørelser fra tid til annen, vi er ikke perfekte. Jeg kunne godt stilt meg kritisk til politiet, hvis de hadde samme erfaring og bakgrunn som f.eks politiet i USA, som i en større grad er vant til slike type hendelser. Faktum er at det norske politiet ikke har den bakgrunnserfaring, og at det sikkert må slike hendelser til for å lære.

 

Dette er første gang i moderne historie at vi har blitt utsatt for en slik terroraksjon, man kan vel si at vi ble tatt litt på sengen?

 

Greit nok, politiet tok avgjørelser som ikke var ideelle og som sikkert også kostet menneskeliv, slik det framgår i artiklen, men jeg er ganske sikker på at politiet gjorde sitt beste den dagen og at de har lært mye av de beslutningene som ble tatt. Noen ganger ender man opp med å gjøre en feil, men da har man lært til neste gang og gjør det mest sannsynlig ikke igjen.

 

Derfor syns jeg det er urimelig å hakke så hardt på politiet som man gjør i dag, det er jaggu meg alt for lett å sitte i sofaen og være etterpåklok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aftenposten.no kom idag med en liten tankevekker for politibeskytterne. Et politi som altså tok avgjørelser som hele tiden gjorde at man ville bruke lengre tid på å komme til åstedet. Resultatet, 20% ca av antallet drepte.

 

Det ligger i vår natur å ta dårlige avgjørelser fra tid til annen, vi er ikke perfekte. Jeg kunne godt stilt meg kritisk til politiet, hvis de hadde samme erfaring og bakgrunn som f.eks politiet i USA, som i en større grad er vant til slike type hendelser. Faktum er at det norske politiet ikke har den bakgrunnserfaring, og at det sikkert må slike hendelser til for å lære.

 

Dette er første gang i moderne historie at vi har blitt utsatt for en slik terroraksjon, man kan vel si at vi ble tatt litt på sengen?

 

Greit nok, politiet tok avgjørelser som ikke var ideelle og som sikkert også kostet menneskeliv, slik det framgår i artiklen, men jeg er ganske sikker på at politiet gjorde sitt beste den dagen og at de har lært mye av de beslutningene som ble tatt. Noen ganger ender man opp med å gjøre en feil, men da har man lært til neste gang og gjør det mest sannsynlig ikke igjen.

 

Derfor syns jeg det er urimelig å hakke så hardt på politiet som man gjør i dag, det er jaggu meg alt for lett å sitte i sofaen og være etterpåklok.

 

Hvor mange ganger mener du det er tilatelig at en profesjonell gruppe mennesker kan ta feil på feil avgjørelse uten at det får konsekvenser?

 

Og sofaargumentet er like tåpelig for en som forsvarer politiet i tykt og tynt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er få her som mener at alle avgjørelsene politiet tok var korrekte, særlig mtp det vi vet nå. Derimot driver dere som hele tiden er ute etter å flå politiet, å svartmaler absolutt alt som politiet gjorde den 22 juli. Er ikke det minst like tåpelig som å nekte for at det ble begått feil? Det handler om å kunne se ting i nyanser, noe en del av dere politi-hatere ikke greier. Så lenge dere ikke har et eneste positivt ord å si om politiets innsats, vitner det kun om et ekstremt snevert syn, og det blir vanskelig om ikke umulig å ta dere seriøst. Dette gjelder selvsagt for begge parter.

 

Og hva legger du i "konsekvenser", norskgoy? Forøvrig er det nesten bare Delta som innad i politet kan kalles profesjonelle når det gjelder å håndtere situasjoner som på Utøya. Som ikke akkurat tok "feil på feil avgjørelse", snarere tvert om.

Endret av Sierra149
Lenke til kommentar

Det er få her som mener at alle avgjørelsene politiet tok var korrekte, særlig mtp det vi vet nå. Derimot driver dere som hele tiden er ute etter å flå politiet, å svartmaler absolutt alt som politiet gjorde den 22 juli. Er ikke det minst like tåpelig som å nekte for at det ble begått feil? Det handler om å kunne se ting i nyanser, noe en del av dere politi-hatere ikke greier. Så lenge dere ikke har et eneste positivt ord å si om politiets innsats, vitner det kun om et ekstremt snevert syn, og det blir vanskelig om ikke umulig å ta dere seriøst. Dette gjelder selvsagt for begge parter.

 

Positivt - de møtte opp.

 

Negativt - Hvor begynner jeg?

 

Du er altså enig i at det er begått feil. Det skiller deg umiddelbart fra mange av politiforkjemperne her inne. Spesielt hun høna som er kvotert inn på Hønefoss politikammer tok vel knapt en eneste fornuftig avgjørelse hele dagen.

 

 

Spørsmålet er om feilene skal få konsekvenser. Personer som er ansatt i det offentlige kan være så inkompetente og udugelige som helst - det får ALDRI konsekvenser for dem selv. Skal vi ha det slik?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aftenposten.no kom idag med en liten tankevekker for politibeskytterne. Et politi som altså tok avgjørelser som hele tiden gjorde at man ville bruke lengre tid på å komme til åstedet. Resultatet, 20% ca av antallet drepte.

 

Det ligger i vår natur å ta dårlige avgjørelser fra tid til annen, vi er ikke perfekte. Jeg kunne godt stilt meg kritisk til politiet, hvis de hadde samme erfaring og bakgrunn som f.eks politiet i USA, som i en større grad er vant til slike type hendelser. Faktum er at det norske politiet ikke har den bakgrunnserfaring, og at det sikkert må slike hendelser til for å lære.

 

Dette er første gang i moderne historie at vi har blitt utsatt for en slik terroraksjon, man kan vel si at vi ble tatt litt på sengen?

 

Greit nok, politiet tok avgjørelser som ikke var ideelle og som sikkert også kostet menneskeliv, slik det framgår i artiklen, men jeg er ganske sikker på at politiet gjorde sitt beste den dagen og at de har lært mye av de beslutningene som ble tatt. Noen ganger ender man opp med å gjøre en feil, men da har man lært til neste gang og gjør det mest sannsynlig ikke igjen.

 

Derfor syns jeg det er urimelig å hakke så hardt på politiet som man gjør i dag, det er jaggu meg alt for lett å sitte i sofaen og være etterpåklok.

 

Hvor mange ganger mener du det er tilatelig at en profesjonell gruppe mennesker kan ta feil på feil avgjørelse uten at det får konsekvenser?

 

Og sofaargumentet er like tåpelig for en som forsvarer politiet i tykt og tynt.

 

Vi får da håpe at politiet har lært såpass at de stiller bedre forberedt om det skulle oppstå en liknende situasjon i framtiden, at de kanskje benytter seg av helikopter og har fått båter som tåler vekten av flere tungt væpnede politimenn.

Kanskje man burde gå inn og kartlegge hvordan hver kommune i Norge ser ut, om et politidistrikt med mange innsjøer o.l må ha båter som er riktig dimensjonert, kanskje til og med overdimensjonert? At man også setter seg ned og løser problemet med dårlig kapasitet på sentralbordet - det kneler jo omtrent hver fredag- og lørdags kveld.

 

Jeg syns det er vanskelig å si hvor mange ganger de skal kunne gjøre feil, før de får konsekvenser? Det er ikke politiet som burde bli straffet, det er dem som bevilger støtte og midler til politiet etter min mening.

Lenke til kommentar

Vi får da håpe at politiet har lært såpass at de stiller bedre forberedt om det skulle oppstå en liknende situasjon i framtiden, at de kanskje benytter seg av helikopter og har fått båter som tåler vekten av flere tungt væpnede politimenn.

Kanskje man burde gå inn og kartlegge hvordan hver kommune i Norge ser ut, om et politidistrikt med mange innsjøer o.l må ha båter som er riktig dimensjonert, kanskje til og med overdimensjonert? At man også setter seg ned og løser problemet med dårlig kapasitet på sentralbordet - det kneler jo omtrent hver fredag- og lørdags kveld.

 

Jeg syns det er vanskelig å si hvor mange ganger de skal kunne gjøre feil, før de får konsekvenser? Det er ikke politiet som burde bli straffet, det er dem som bevilger støtte og midler til politiet etter min mening.

 

Den øverste politiledelse og operativ ledelse er da like skyldig i så måte som den bevilgende myndighet. Det har med ansvarsdeling å gjøre. Om politiledelse ikke bruker de midler de har til rådighet pga <hvasomhelst> kan ikke bevilgende myndighet straffes for dette. Den som bevilger midler kan holdes til ansvar for lite midler. Ikke den taktiske drift av politi. Det har man profesjonelle ansatte til å gjøre. Selvsagt skal ledelse da stå til ansvar. Hvis de ikke vil stå til ansvar kan de også likegodt ta sin hatt og gå, da de faktisk ikke kan ta avgjørelser eller ikke er villig til det.

 

Båten ble underdimensjonert fordi politiledelsen ikke visste "pøkken", selv om de hadde alle muligheter til dette. F.eks gjennom helikopter der personene som drifter dette satte denne i beredskap, fordi de forstod som alle andre utenom politiledelse, at en observasjonpost høyt over en hendelse kan man få et bedre overblikk. Om en politiledelse ikke ser noe taktisk fortrinn med å ha en slik observasjonspost bør de ta sin hatt og gå.

 

Hvis helikopter hadde vært i luften kunne delta embarkert på det sted som har kortest avstand mellom land og øy, noe som også delta internt må ha tenkt først siden de kom til dette sted først. Altså beordres de mange km nordover fordi det eksisterer en ledelse som ikke bruker de midler de faktisk har til rådighet, men også fordi de er regelverksrigide til det absurde, da de f.eks prøver å beordre andre hjelpemannskaper vekk fra fastlandssiden.

 

Det er ganske besynderlig å se at de to andre redningstjenestene fungerer ganske så godt, mens politi gjør grove bommerter.

Lenke til kommentar

Det er få her som mener at alle avgjørelsene politiet tok var korrekte, særlig mtp det vi vet nå. Derimot driver dere som hele tiden er ute etter å flå politiet, å svartmaler absolutt alt som politiet gjorde den 22 juli. Er ikke det minst like tåpelig som å nekte for at det ble begått feil? Det handler om å kunne se ting i nyanser, noe en del av dere politi-hatere ikke greier. Så lenge dere ikke har et eneste positivt ord å si om politiets innsats, vitner det kun om et ekstremt snevert syn, og det blir vanskelig om ikke umulig å ta dere seriøst. Dette gjelder selvsagt for begge parter.

 

Den jevne politimann og kvinne i operativ bakkeplan ser ut til alle som en til å fungere optimalt, og som ikke er noe forskjellig fra brann og ambulansetjeneste. Ledelsen i politi fungerer ikke, da de klarer det kunststykket å gjøre feil på feil, som hele tiden sender "fotsoldatene" lengre unna deres oppdrag. Disse avgjørelsene koster altså mange liv, og det som værre er, er at ledelsen har midlene til å gjøre det bedre for "fotsoldatene" enn de faktisk klarer. Ledelse og stabsfunksjon feiler altså, og det er opp til den enkelte og flaks at man faktisk klarer å komme seg over til øya.

 

Det er ledelsen sin oppgave å gi all den støtte som mulig kan slik at den operative delen kan handle etter beste evne, og gjøre dette effektivt.

 

Og hva legger du i "konsekvenser", norskgoy? Forøvrig er det nesten bare Delta som innad i politet kan kalles profesjonelle når det gjelder å håndtere situasjoner som på Utøya. Som ikke akkurat tok "feil på feil avgjørelse", snarere tvert om.

 

At ledelse settes til å arkivere "meldt stjålet"-meldinger.

 

Delta får nå ordre fra en stabsfunksjon. Og en får jaggu håpe at stabsfunksjonen anser seg som profesjonelle i denne jobben, selv om de ikke handlet slik. Deres jobb er å samle informasjon, sile og gi adekvat informasjon videre til Delta. Og når de har midler til å gjøre nettopp dette, og de ikke gjør dette, så kan man kalle dem glade amatører for min del.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Norskgoy: Skjønner, takk for oppklaring. Er enig i store deler av essensen, selv om jeg ikke vil svartmale så mye.

 

Positivt - de møtte opp. Negativt - Hvor begynner jeg?Du er altså enig i at det er begått feil. Det skiller deg umiddelbart fra mange av politiforkjemperne her inne. Spesielt hun høna som er kvotert inn på Hønefoss politikammer tok vel knapt en eneste fornuftig avgjørelse hele dagen. Spørsmålet er om feilene skal få konsekvenser. Personer som er ansatt i det offentlige kan være så inkompetente og udugelige som helst - det får ALDRI konsekvenser for dem selv. Skal vi ha det slik?

 

Tar det siste først, nei, det skal selvsagt ikke være slik. Og ja, jeg er enig i at det ble gjort feilvurderinger. Men jeg har ikke et like negativt syn på det som deg, hva med f.eks jobben til tjenestemenn på stedet, og da Delta aksjonerte på selve øya? Jeg har sagt gang på gang at den enkelte tjenestemann (i det operative) ikke kan lastes, de gjorde det som stod i deres makt med de midlene og den informasjonen som de hadde på tidspunktet. Og de gjorde det riktig bra.

 

Angående evt feilvurderinger vil jeg, som nevnt tidligere, vente til alle fakta ligger på bordet og at noen som vet hva de driver med har vurdert alt ned til den minste detalj med å uttale meg for bastant om det ene eller det andre. Men sånn som fakta ser ut akkurat nå, er det liten tvil om at det ble tatt feilavgjørelser. Uansett virker det som om dette er noe som evt de høyere opp i systemet kan lastes for, det eneste jeg vil er å få dratt bort det kritiske synet på de tjenestemennene som faktisk var midt oppi det hele. De fortjener det ikke. Har vært i en del hårete situasjoner gjennom Forsvaret, og selv om jeg ikke vil trekke paralleller til 22 juli, vet jeg hvordan det føles å være i ekstreme situasjoner. Feil gjøres. Oftest i flere ledd. Dette er sikkert overførtbart til 22 juli. Tilsynelatende foruten Delta som jeg virkelig ikke kan se gjorde en eneste feil.

 

Dessverre virker det som om det ikke alltid er de rette folkene som sitter på riktige stillinger høy oppe i politiet. Her kan definitivt noe gjøres. F.eks det at POD-sjef er pasifist, noe jeg har vært kritisk til siden han fikk stillingen. Selv om han virker flink ellers. Norge er tjent med en opprydding, men det er ingen her på forumet som har god nok peiling til å vite hvor det gjøres best. Uansett kan, skal og må ingen henges ut på noen som helst måte, da det kun er en person som er ansvarlig for de 77 døde, Anders Behring Breivik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett kan, skal og må ingen henges ut på noen som helst måte, da det kun er en person som er ansvarlig for de 77 døde, Anders Behring Breivik.

 

 

Hvis jeg går ifra huset med ulåst dør, da kan ikke jeg si det til Forsikringsselskapet; Det er kun innbruddstyven sin feil, fordi jeg stolte på at ingen skulle gjøre noe skade hos meg......

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At du i det hele tatt kan sammenligne de to situasjonene bare bekrefter det inntrykket jeg har hatt av deg. Uvitende og med null kontroll på oppgulpet som kommer ut av munnen din. Debattere seriøst holder du deg for god til tydeligvis. Hvor langt skal du dra dette? Vil du legge ansvar på han skipperen på MS Torbjørn? Sikkerhetsvakten på Utøya? Ungdommene som lot seg lure av en falsk politiuniform? At du har null respekt for politiet har jeg allerede skjønt, men den siste kommentaren din er respektløs ovenfor alle parter, ikke minst ofrene.

 

Føler jeg har sagt mitt i denne debatten, så kan du bare trolle videre runerask og kose deg i din svarte og hvite verden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, Sierra, du kan trolle videre du. Reis ned til en krig i en bar overkropp og tro at du føler deg trygg.

 

JA, TIL ETT TRYGGERE NORGE.

 

Nordmenn går rundt og tror at ingenting skal skje i vårt land, derfor trenger vi ikke noe sikkerhet her. Veiene trenger heller ikke gjøres bedre fordi det er en selvfølgelighet at dem er gode nok. Dem som er oppi ulykker skyldes bare dem selv....

Lenke til kommentar

Hvis jeg går ifra huset med ulåst dør, da kan ikke jeg si det til Forsikringsselskapet; Det er kun innbruddstyven sin feil, fordi jeg stolte på at ingen skulle gjøre noe skade hos meg......

Jeg er heller ikke imponert over Politiet og deres innsats.

 

Likevel er jeg enig i andre som sier at det er litt for lett å være etterpåklok.

 

Med dette så takker jeg for meg i denne tråden.

Lenke til kommentar

Hvis jeg går ifra huset med ulåst dør, da kan ikke jeg si det til Forsikringsselskapet; Det er kun innbruddstyven sin feil, fordi jeg stolte på at ingen skulle gjøre noe skade hos meg......

Jeg er heller ikke imponert over Politiet og deres innsats.

 

Likevel er jeg enig i andre som sier at det er litt for lett å være etterpåklok.

 

Med dette så takker jeg for meg i denne tråden.

For min del handler det ikke om å være etterpå-klok, Jeg har lenge syntes at det har vært skremmende nedprioritering på beredskap når det gjelder katastrofer/ulykker. Til og med etter NOKAS har det blitt enda mer nedpint....

Lenke til kommentar
I følge Dagbladet ble 20 mennesker drept det siste kvarteret.

 

Politiets somling fikk altså fatale konsekvenser.

 

http://www.dagbladet.no/2011/10/02/nyheter/utoya/anders_behring_breivik/innenriks/terrorangrepet/18407373/

Tullete spekulasjon fra sensasjonshungrige medier kan vi helt fint avvise som svada.

 

Din påstand om at politiet somlet er ikke bevist, men tvert imot motbevist av de fakta man kjenner til i dag. Ergo kommer du med en påstand du vet må være feil. Dette kalles løgn.

Lenke til kommentar

 

Kan vel si at her har også Politi feilvurdert en smule?

En video uten kontekst viser en politibil som kjører forbi en fotgjengerovergang uten å stoppe, ergo gjorde politiet feil ved Utøya?! Fantastisk logikk.

 

Hvis jeg går ifra huset med ulåst dør, da kan ikke jeg si det til Forsikringsselskapet; Det er kun innbruddstyven sin feil, fordi jeg stolte på at ingen skulle gjøre noe skade hos meg......

Jeg er heller ikke imponert over Politiet og deres innsats.

 

Likevel er jeg enig i andre som sier at det er litt for lett å være etterpåklok.

 

Med dette så takker jeg for meg i denne tråden.

For min del handler det ikke om å være etterpå-klok, Jeg har lenge syntes at det har vært skremmende nedprioritering på beredskap når det gjelder katastrofer/ulykker. Til og med etter NOKAS har det blitt enda mer nedpint....

Det er nettopp etterpåklokskap som er saken her. Du kritiserer politiet basert på informasjon de ikke hadde tilgjengelig da det faktisk skjedde. Dette er usaklig og uærlig kritikk som ærlige mennesker vil holde seg for gode til å komme med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...