Gå til innhold

Ny nettbook


Anbefalte innlegg

Jeg solgte nettop min gode, "gamle" eee 1101 HA siden den ikke fungerte veldig bra med linux, og til slutt ble jeg bare lei. Så nå sitter jeg her og prøver å finne meg en ny studie-netbook, og finner egentlig ingenting som er spot on.

 

Håper noen som har litt mer oversikt enn meg kan peke meg i rett retning. :)

 

Vil helst holde meg under 3000, maks 3500. Ser det er en del aktuelle 10', slik som eee 1015, men synes egentlig det blir litt liten skjerm. Kunne tenke meg 11'-12'. Ville gått for en variant eee 1215, men har hørt at batteritiden blir dårlig ganske fort, pluss at de også har sine problemer med linux.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også hatt en 1101HA, med samme problemer. GMA 500 brikkesettet har helt tragisk driverstøtte i andre operativsystemer enn Windows 7 (og det er knapt mye å rope hurra for der heller).

 

Etter å ha solgt maskinen, satte jeg med ned å forsøkte å finne en erstatter med tilnærmet like gode spesifikasjoner ( tross alt var jeg fornøyd med utformingen på maskinen ift. størrelse og tastatur - samt batteritiden ). Fant imidlertid aldri en maskin som hadde det samme som 1101, men med en kjappere CPU ( sett bort fra 12xx serien til Asus ) - så jeg endte opp med å kjøpe en ultrabook (Macbook Air).

 

Mitt råd er å gå for en mer allsidig 13" - med mindre du er fornøyd med netbook ytelsen til 1101 ( foruten grafikkstøtten ift. linux etc. )

I såfall kan jo Samsung sin netbook med dobbelkjerne Fusion være intressant.

 

Ellers finner man jo rimelige 13" med 6 celle batteri og betydelig bedre spesifikasjoner fra litt over 4000.

( Acer TimelineX, Samsung 300V, mfl. )

Endret av Star
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tipsene. I utgangspunktet ønsker jeg ikke å gå over 12", siden det er veldig greit med en PC som passer i veska. ;) Jeg sitter med en HP compaq hjemme som er en laptop av typen desidert ikke bærbar, og vil gjerne ha en i andre enden av skalaen, men jeg må kanskje titte litt på noen 13" også. Veldig lite 11" der ute nå...

 

Øverst på min liste står pris, støy, linux-kompatibilitet og batteritid. Jeg var for så vidt fornøyd med spesifikasjonene til 1101. Jeg trenger å kunne kjøre Matlab og Mathematica, og det gikk helt greit, så den store oppgraderingen er ikke nødvendig. Men man vil jo gjerne ha mest mulig for pengene. ;P

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på hvilke problemer det er du har opplevd i Linux. Selv har jeg en EEE PC1000HE som har kjørt både Windows XP, Easy Peasy, Ubuntu Netbook, Fuduntu og Linux Mint i løpet av de årene jeg har hatt den, og jeg har strengt tatt ikke opplevd noen (kompatibilitetsbaserte) problemer med noen av operativsystemene enda. Imidlertid har jeg også forsøkt meg på Xubuntu på en eldre P4-maskin jeg også har i heimen, med det resultat at lydkortet ikke ville virke. Dette problemet løste seg straks Ubuntu kom på plass isteden. Er du sikker på at problemet ikke ligger i OS heller enn i maskinvare?

 

I forhold til ditt prissjikte samt størrelsessjiktet ser jeg definitivt denne utgaven av 1215 som det beste valget. Den har 6-cellers batteri, 1366x768 skjermoppløsning, en grei mengde RAM og den beste prosessoren i sin prisklasse blant netbooks. At den har en anstendig harddiskkapasitet er heller ikke negativt. Alternativt kan du titte på Lenovo ThinkPad Edge 2545, men jeg vet ikke på sparket hvordan prosessoren her yter til sammenligning.

Lenke til kommentar

Baen; Du nevner at du kvittet deg med maskinen grunnet kompabilitet med Linux?

 

Jeg tok det litt for gitt at det var grafikkløsningen du hadde problemer med ( ettersom det var den som var flaskehalsen når jeg forsøkte å kjøre ulike OS på min 1101HA) Var det problemet hos deg også, eller skyldes det noe annet?

 

GMA 500 har helt tragisk driverstøtte, og dernest dårlig ytelse i omtrent alt annet som ikke heter Windows 7. (unntaket er kanskje JoliOS som har brukende Poulsbo drivere - men dog ikke optimale )

Lenke til kommentar

Hovedsaklig var det ubrukelig hibernate (måtte restarte om den tilfeldigvis klarte å hibernate) og ekstremt shabby wifi som gjorde det. Veldig synd, siden den ellers var helt perfekt. Ikke engang JoliOS (eller Jolicloud da jeg prøvde det) fungerte ordentlig (og det var ikke et OS jeg likte uansett). Ubuntu 11.04 ble litt kastrert, og jeg er en stor Unity-fan, så da var det rett på Finn.no med den.

 

Lenovo skulle jeg gjerne eid, så jeg skal undersøke litt mer. Tinkpad E11 vet jeg fra før har ganske trasig batteritid, så det utgår, men dersom linux-problemene med S205 er overkommelige tror jeg det kan være en keeper. :)

 

Acern er nok desverre nede i 10" igjen. Men det er kanskje det som må til? Alternativt må jeg bare krype til W7-korset, men det sitter ganske langt inne.

Lenke til kommentar

Jeg finner litt av hvert der. Mange har problemer med grub/wifi/hibernate/det vanlige, mens noen slipper unna. Så lenge den funker men NOE er det ikke meg imot å bytte distro. Absolutt det beste alternativet så langt, selv om den er litt dyrere enn jeg hadde tenkt. Men lenovo er jo sweet (dog de kunne trengt en designoppdatering!). Eneste minuset (om man går ut i fra at den kjører linux bra) er batteritid under 6 timer, men... Man kan vel ikke få alt.

 

Er det foresten noen som vet om HP Pavillion dm1z og dm1 er de samme...?

Endret av Baen
Lenke til kommentar

(dog de kunne trengt en designoppdatering!).

Nei fy! ;)

Dette er nok det mest omdiskuterte ang. Lenovo, om man ser bort i fra premiumsprisen på deres Thinkpad-modeller.

 

Enten liker man designet, eller så liker man det ikke. Jeg synes det er helt perfekt.

 

S205 er virkelig ikke den verste. Jeg skal fint kunne se på den uten å få vondt i øynene. :D

Lenke til kommentar

14 dager angrerett på kjøp utenfor selgers faste utsalgssted (i all hovedsak nettsalg, telefonsalg og postordre).

 

Kan også nevne at endel butikker tilbyr utvidet angrerett. Komplett er vel best i klassen med 45 dager åpent kjøp. Elkjøp, Expert og Lefdal har på sin side 40 dagers returrett med visse unntak, men denne returretten gjelder også kjøp i butikk. Greit å vite, når man først er inne på det ;)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...