Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Understellrust - Behandling og pris?


DaMole

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I og med at jeg ikke har funnet noe informasjon på nettet (kanskje jeg ikke vet helt riktig hva jeg skal søke på), så spør jeg her. Det jeg lurer på er altså om hva man skal gjøre for å behandle understellrust. I tillegg, så lurer jeg på hva det koster å behandle dette på en Volkswagen i Troms fylke, om noen vet hva det eventuelt vil koste akkurat der.

 

Takker for svar. :thumbup:

 

EDIT: Feil i innlegget.

Endret av DaMole
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer fort ann på hvor mye rust og hvor rusten befinner seg på understellet. Dersom det bare er overflaterust er det ikke noe problem i å selv bare pusse det ned og lakke over med fks. Hammerlakk og sprøyte på litt tectyl eller noe liknende.

 

Igjen, det kommer ann på hvor og hvor mye og om det eventuelt bare er overlfate eller om det er rustet igjennom. Spesielt viktig å ta det hos autoriserte folk dersom det er på/i/ved en del som betegnes som "bærende konstruksjon". Altså alt som er viktig at er intakt for at bilen ikke skal falle fra hverandre.

Lenke til kommentar

Hm.. morsom avatar... Er umulig å si hvor mye arbeid dette innebærer uten å selv ha sett under bilen. Både karosseri og hjuloppheng og bremser kan være angrepet. Som regel er det 10 ganger mer rust enn det man tror før man begynner å pirke. Metoden med hamarite + tectyl duger. Biltema sin stålmaling har jeg også god erfaring med som grunning under tectylen. Pass på å ta minst 2 strøk og la malingen tørke SKIKKELIG mellom hvert strøk. Hastverk med vått på vått for å få bilen fort på veien har jeg dårlig erfaring med.

Lenke til kommentar

Når det er snakk om å sveise inn nytt stål koster det fort MYE hvis du må sette bilen på verksted for å få jobben gjort. En jeg kjenner satte bort bilen sin for å sveise inn en ny kanal, og det kostet han ca 4000kr. Dette var for en god del år siden, og det har garantert ikke blitt noe rimeligere siden den gang.

 

Hvis du ikke kan sveise selv, eller kjenner noen som kan gjøre det for deg så ville jeg sett meg om etter en annen bil hvis jeg var deg. Som sagt tidligere, når du begynner å lete vil du nesten garantert finne mer rust.

Lenke til kommentar

Fikk nettopp vite at det er behov for å skifte bunnplate under førersetet og fornye deler av kanalene nede. Noen som har et anslag av pris?

 

Neppe lønnsomt og reparere, du snakker fort om 10000+ i og med det alltid er mer enn det du ser, hva slags bil er dette?

 

Ett annet moment er jo at at det antagelig er nesten like mye rust alle andre steder på bilen så det er som regel bare tull og i det hele tatt begynne med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...