Gå til innhold

Sone 60 (bussen stoppet ikke


Fruitdealer

Anbefalte innlegg

For noen uker siden så skulle jeg kjøre til butikken, jeg kjørte i en 60 sone og foran meg var det en buss som skulle komme ut fra bussholdplassen, men han ventet ikke på meg (altså lot meg ikke kjøre forbi så jeg kunne gjøre 2 ting enten å kresje i bussen eller det som er på bildet

trafikkpro.png

 

Uploaded with ImageShack.us

 

 

 

Og på andre siden var politiet, og politiet mener at det er min feil.

 

Men det er jo feil fordi det er en 60 sone.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vikeplikt for bussen når den skal svinge ut fra en holdeplass om den gir tegn (blinklys) i en fartsgrense på 60 eller lavere. Om bussens blinklys ikke blinket, er det en anen sak.

 

Akkurat det jeg mener også, pluss at uansett om bussen blinker så har den ikke rett til å hive seg ut uansett. Opplever det for mange ganger, at de kjører mens de setter på blinklyset.

Lenke til kommentar

Nå kjører ikke jeg selv, men har opplevd lignende ved å se hvordan bussen kjører ved å sitte på med noen som kjører. Forrige tilfelle i en 50 sone burde ikke vært tillat. Bussen blinket ikke i det hele tatt, den bare kastet seg utti. Det kan jo være en gåen lyspære, men den blinket inn på holdeplassen, men ikke ut.

 

Jeg mener selv at bussene bør ha vikeplikten når de skal svinge ut på veien. Uansett fartssone...

Lenke til kommentar

For noen uker siden så skulle jeg kjøre til butikken, jeg kjørte i en 60 sone og foran meg var det en buss som skulle komme ut fra bussholdplassen, men han ventet ikke på meg (altså lot meg ikke kjøre forbi så jeg kunne gjøre 2 ting enten å kresje i bussen eller det som er på bildet

 

Og på andre siden var politiet, og politiet mener at det er min feil.

 

Men det er jo feil fordi det er en 60 sone.

 

Jeg håper dessverre for din del, at politiet vurderer å sende deg på nytt teorikurs, for det trenger du. Du har vikeplikt for buss opp til og med 60 km/t som alle andre påpeker. Det er et fett om bussen blinket eller ikke. Du har da hatt for stor fart. Man skal alltid avpasse/senke farten når man nærmer seg en buss som står på holdeplass i den gitte sonen. Du skal faktisk ta høyde for at det kan være noen "smarte" passasjerer velger å gå ut rett forran bussen selv om de ikke burde dette.

 

Så jeg sier meg enig med Melkekartong sin fremstilling. Du burde legge deg flat og prøve å late som om du har gjort en grov feil. Dvs du HAR gjort en grov feil i trafikken og at på til blå nektet til Politiet av alle ting. Er ikke rart det oppstår farlige situasjoner på veiene når folk dikter opp sine egne regler fremfor å faktisk sjekke trafikkloven før de pøser ut med spørsmål om hva som er rett og galt i trafikken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bedre lykke neste gang! :)

 

Selv har jeg blitt tutet på flere ganger når jeg har kjørt forbi busser, og dette har vært enten når jeg akkurat har kommet fremfor-, eller når jeg har vært på siden av bussen, og hvor bussen da enda ikke hatt gitt signal, eller begynt å kjøre, når jeg var langt nok unna til å faktisk kunne få det med meg, og få gjort noe med det.. Og likevel er det altså jeg som skal være syndebukken..?

 

For noe jævla tull. Da kan bussjåføren reise til helvete (sammen med alle andre, som også måtte være på hans side).

 

------

 

Når jeg tar igjen en buss, som står på en bussholdeplass, da pleier jeg å slippe opp gasspedalen, og hvis jeg er litt unna kan bussen både gi signal, og begynne å kjøre, uten at jeg må bremse..

 

Men, hvis bussen ikke gjør noe.., mens jeg stadig kommer nærmere og nærmere.., ja, da kan til slutt ikke vedkommende forlange at jeg skal vike "når det er for sent".

 

Alle andre som mener noe annet, kan forøvrig også reise til helvete. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er faktisk en sak som er litt i gråsonen, selv om enkelte siterer bombastisk (forsåvidt korrekt) at du har vikeplikt i 60km/t eller under.

 

Men, i vegtrafikklovgivingen står det så pent:

 

§ 7. Vikeplikt

 

5. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare.

 

Om du var så nært at du ikke hadde bremsemulighet er faktisk bussjåfør delaktig i ulykken, da han har plikt til å unngå fare.

 

Dette spørs også litt hvilke fart du hadde. Om du hadde nedsatt fart (la oss si ca. 40km/t) har du faktisk aktivt gått inn for at du er på vei inn i en farlig situasjon og tatt høyde for det. Om du derimot dundrer avgårde i 60km/t+ er det stilt en helt annen sak.

 

Uansett plikter bussjåfør å unngå ulykker han ser vil oppstå. Dette hadde han kunnet gjort om han hadde sett i speil, og ventet litt. Det dummeste jeg hører er bussjåfører som klager over "men jeg blir så lei av å se i speilet hele tiden, at jeg gidder ikke". Jeg er faktisk yrkesjåfør selv, og bruker speil og blinklys mye mer enn en bussjåfør gjør i løpet av en arbeidsdag. Det er ett ekte sitat forresten, tatt fra en ulykke der en av mine kolleger var med i en ulykke, der bussen kjørte i siden på bilen hans.

Lenke til kommentar

En kompis av meg å fikk en buss på siden og det endte bare med at buss sjåføren fikk skylden. Ettersom den ikek blinket og bare la seg ut uten en blink eller noe.

 

Eller en annen kompis av meg som lå ved siden av bussen så kjører bare bussen ut og tuter, endte med at bussen sto stille og han og han gikk rett ut og banket på døra. Endte med at sjåføren beklaget seg til slutt å endte med å være hele ti min forsinket. De tjener ikke på noe sånt uansett.

 

Jeg legger meg alltid ti til tjuve kilmeter under fartsegrensen når det er en buss som er på busslomme men den skal i dundre meg vise at den skal ut med et blinklys!

Lenke til kommentar

Dette er faktisk en sak som er litt i gråsonen, selv om enkelte siterer bombastisk (forsåvidt korrekt) at du har vikeplikt i 60km/t eller under.

[...]

 

Bussjåføren vil ha gjort sitt for å unngå fare dersom han/ho blinka ut av busslomma (trådstarter omtaler ikkje bruken av blinklys). Dersom bussen har blinka i god tid så er det ikkje så mykje meir bussjåføren kunne ha gjort. § 7 femte ledd kjem til anvendelse dersom bussjåføren setter på blinklyset i det han/ho kaster seg ut i vegen, men som sakt så har vi ingen informasjon om kva føraren av bussen har gjort eller ikkje gjort.

Lenke til kommentar

Opplevde noe liknende selv her om dagen. Kjørte fra Oslo retning Sandvika, usikker på hva veien heter, men fartsgrensa var 80 km/t. Nærmer meg en busslomme, og ser at bussen begynner å blinke, men da var jeg såpass nærme bussen (40m eller noe) at det ikke hadde vært helt forsvarlig å bremse. I god tro kjører jeg videre, men plutselig får jeg bussen rett foran meg. Innbiller meg at busssjåfører gjerne tøyer reglementet til sin fordel iogmed at de kjører et tungt kjøretøy uten enorm risiko ved personbil-kollisjon.

Lenke til kommentar

Jeg lærte at om jeg ser en buss i en busslomme, så skal jeg slippe gassen (/senke farten) og sitte klar til å bremse frem til jeg er forbi bussen. Ikke bare gjør dette det lettere å stoppe hvis bussen gir tegn til at den vil ut, men mennesker kan komme løpende ut foran bussen etter at de har gått av. Altså skal (/burde, det er ingen regel som sier det) man aldri dundre avgårde i 60km/t+ forbi en buss som står i en busslomme uansett om bussen blinker eller ikke.

 

Men bussjåfører er absolutt ikke uskyldige de heller. Det er mange av dem som har laget seg dårlige vaner med dårlig blinke- og speilbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om bussene har forkjørsrett i 60 og under, betyr ikke det at de har "påkjørsrett". Det å bruke blinklys i god tid gjelder like mye for busser som for andre bilister, og dette synder en del bussjåfører på. Men som siste taler skrev er det greit (faktisk påbudt) å senke farten når man passerer buss, det beste er selvsagt å legge seg i motsatt kjørefelt hvis det er mulig, da har man bedre tid på å bremse på det som er den største faren ved passering av buss, folk (idioter?) som løper rett ut i veien foran bussen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...