Gå til innhold

"gammel" ekstern harddisk ikke initialiserbar


Anbefalte innlegg

Jeg hadde kjøpt en Freecom hard Drive XS; ekstern harddisk på 2 TB som går i USB 2.0 (har lite peiling)

Hadde installert den på riktig måte siden jeg fulgte bruksanvisningen. Den er bare litt over en uke gammel!

Jeg flyttet over alle mine viktigste filer til den, men uten å ta back-up siden det var meningen at denne harddisken skulle være back-up!

 

Jeg har ikke hatt noe problem med den før ett par dager siden, etter at min bror var uheldig å traff ut strømforsyningen mens den var oppe og gikk.

 

Noen timer senere skrudde jeg på PCen (med windows 7 som operativsystem) for å så skulle se over filene som jeg hadde på harddisken. Nå er den ikke til å se i "min datamaskin". Husker jeg rett, brukte den å ligge under (E:). Den ligger under Enheter og skrivere, hvor den står som "ikke tilgjengelig" men enhetsstatus sier at enheten fungerer som den skal.

 

Har prøvd å koble den til en annen maskin, ikke noe annerledes her.

 

Under diskbehandling står den under Disk 2, Ukjent, 1863.02 GB, Ikke initialisert, Utildelt.

høyreklikker jeg på disk 2, får jeg ikke opp "initialiser disk" som et alternativ, bare egenskaper og frakoblet (og hjelp).

 

Betyr dette at harddisken min er ødelagt etter èn uke? noen måte å kunne redde filene mine på?

 

Er meget desperat siden mesteparten av filene er viktige filer fra fem års skole.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg flyttet over alle mine viktigste filer til den, men uten å ta back-up siden det var meningen at denne harddisken skulle være back-up!
Backup = kopiering, ikke flytting av filer

 

Er meget desperat siden mesteparten av filene er viktige filer fra fem års skole.
Slapp bare helt av. Du er slettes ikke alene om å få tryllet bort filene dine.

 

DU kan jo alltids prøve dette programmet. Har ikke selv testet det programmet (må jo få feil på en partisjon først).

 

Gi tilbakemelding om du får programmet til å virke da :yes:

Lenke til kommentar

Har startet programmet, det kjører fullt ut med scanning nå. Jeg fikk beskjed om å velge en partisjon får å så søke etter savnede filer. Det var bare en partisjon i lista, som selvfølgelig var (C:). Kan jeg finne filene fra harddisken min her inne? beklager hvis dette var et dumt spørsmål, vet svært lite om data og programering :blush:

Lenke til kommentar

Nei, C: er jo interndisken din. En defekt disk har ingen bokstav, og dermed kan ikke programmer som jobber mot partisjoner gjøre noe som helst.

 

Eksterndisker er aldri til å stole på. Å flytte viktige filer til en eksterndisk er overhodet ikke å anbefale.

 

En vanlig fremgangsmåte er å ta disken ut av kabinettet og koble den internt, for problemet kan ligge i USB kontrolleren. Men garantien vil jo bortfalle.

 

Prøv MBRlister. Se min signatur.

 

 

 

Lenke til kommentar

Den eksterne harddisken hadde ikke stått på når jeg kjørte programmet, og den står som disc 2. Jeg startet den opp, og kjørte programmet en tur til, men i MBRlist.txt står det, det samme som på disc 1, at den kan være tom og ikke er lesbar. Noen tips til hva jeg kan gjøre for å få tak i filene mine fra den? må jeg sende hard disken til et kompani (hvis det er noen) som driver med slikt? Jeg skjønner heller ikke hva som gikk galt i utgangspunktet.. at en liten filleting skulle være grunnen til at harddisken ble "ubrukelig"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...