Gå til innhold

Ny Gitzo tripod? Karbon? Basalt?


Anbefalte innlegg

Hei...

 

Har planer om å kjøpe meg ein ny tripod, då min gamle Manfrotto har blitt påkjøyrd og er litt skjeiv i føttene sine.

Såg på Gitzo tripoder, alu, carbon, og basalt? Kva er basalt for noke?

Har også lyst på ein som ikkje er så tung som Manfrottoen eg hadde, for den blei for tung til å dra med seg på fjellturer.

 

På Manfrottoen hadde eg eit hoved som det var 3 skruer på, for å justere/rotere kamera, det hadde vore greit å hatt eit hoved som gjore alt i ein operasjon.

 

Eg har eit Canon 7D og det tyngste objektivet er 70-200 f2.8 IS.

 

Kva tripod ville de ha anbefalt?

Det viktigste for meg er vekt, så størrelse, så pris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du muligheten til en tur i en butiikk med bra utvalg vil jeg absolutt anbefale det, ingenting slår hands on når det gjelder stativer. Høres ut som du er på jakt etter et kulehode, men det finnes også videohoder som kan reguleres alle retninger med en stang. Videohoder har imidlertid som regel begrensede muligheter for å sette kameraet i høydeformat.

 

Basalt er et litt rimeligere alternativ til karbon som Gitzo så vidt jeg vet var først med. Jeg kjenner ikke alle detaljer, men Gitzo pleide å ha en del info på hjemmesiden sin. Basalt er i prinsippet foredlet lava og skal ha en del av karbons dempnings og vekt-egenskaper, men siden de selger det billigere, sannsynligvis ikke helt på samme nivå.

 

Gitzo lager forøvrig mye bra, men er dyrt. Det finnes mye Gitzo-kopier som kanskje ikke er fullt så bra, men har en del lavere pris. Sjekk for eks Benro.

 

Du kan kjøpe Gitzo (eller Benro eller noe annet) ben og bruke Manfrottos hoder så du er ikke låst til samme merke ben og hoder. I dag ville jeg nok valgt et hode med Swiss-Arca kompatible hurtigkoblingsplater.

 

Jeg har dessverre ingen konkrete forslag (men det får du sikkert). Det er en stund siden jeg kjøpte selv så jeg har ikke oversikt over modeller, men du bør nok si litt om ønsket høyde (eventuelt også krav til maks pakket lengde) i tillegg til hva du skal ja på det for å få best mulig råd.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Nei, i grunn ingen muligheit for å teste i butikk.

 

Men sett litt på youtube!

 

Likte litt dette hovudet:

Det er kanskje litt stort...

 

 

Litt usikker på om det har sånn Swiss-Arca hurtigkobling.

Eg har også BlackRapid reim på kamera mitt, så om eg kunne brukt adapterplata til å feste karabinkroken frå reima i hadde det vore ein fordel. Ha hadde eg sluppet og skifta adapterplater til blackrapid saken.

http://www.blackrapid.com/product/camera-strap/rs-7/

Lenke til kommentar

Litt usikker på om det har sånn Swiss-Arca hurtigkobling.

Eg har også BlackRapid reim på kamera mitt, så om eg kunne brukt adapterplata til å feste karabinkroken frå reima i hadde det vore ein fordel. Ha hadde eg sluppet og skifta adapterplater til blackrapid saken.

http://www.blackrapid.com/product/camera-strap/rs-7/

 

Ja det finnes en rekke AS hurtig feste plater med feste for karabin krok. Her er et eksempel:

http://cgi.ebay.com/2-bidirectional-Arca-Swiss-type-plate-Kirk-Markins-/230614274122?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35b1ae904a

Lenke til kommentar

Hei...

 

Har planer om å kjøpe meg ein ny tripod, då min gamle Manfrotto har blitt påkjøyrd og er litt skjeiv i føttene sine.

Såg på Gitzo tripoder, alu, carbon, og basalt? Kva er basalt for noke?

Har også lyst på ein som ikkje er så tung som Manfrottoen eg hadde, for den blei for tung til å dra med seg på fjellturer.

 

På Manfrottoen hadde eg eit hoved som det var 3 skruer på, for å justere/rotere kamera, det hadde vore greit å hatt eit hoved som gjore alt i ein operasjon.

 

Eg har eit Canon 7D og det tyngste objektivet er 70-200 f2.8 IS.

 

Kva tripod ville de ha anbefalt?

Det viktigste for meg er vekt, så størrelse, så pris.

Hvis du er på jakt etter et lite, lett og stødig stativ kan jeg anbefalle Gitzo G1028 MK2. Utrolig bra skrudd sammen. Bruker det ofte sammen med 60-250/4. Har også brukt det med 300/2,8 uten problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...