Gå til innhold

Butikksjef for klesbutikk lønn. Trenger svar!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har lenge vurdert om skolen og studie er noe for meg,

men nå har jeg funnet ut at jeg har lyst til å være butikksjef

for en klesbutikk og lurer på disse spørsmålene:

 

- Er det greit å ta kurs for å bli butikksjef innen klesbutikk-bransjen? Eventuelt hvilke?

- Hva er lønna sånn ca på i året/måneden for en som er butikksjef i en klesbutikk?

- Er du kanskje en butikksjef i en klesbutikk, del meg gjerne dine erfaringer og lønn!

- Er det greit å ansette en assisterende daglig leder, med tanke på at som butikksjef er man "alltid på jobb"?

Del gjerne dine erfaringer rundt dette. Setter stor pris på ærlige hendvendelser! (Da tenker jeg på om det er noe du enten ikke er så stolt av osv. Trenger å vite harde fakta.)

Jeg tenker på klesbutikken Vero Moda.

 

Jeg har også vurdert å gå lederskolen, men må undersøke litt før jeg tar noen beslutninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å kaste litt kaldt vann i ansiktet ditt, så tror jeg aldri Vero Moda ansetter en person som kommer rett fra skolen, til å være sjef i en av deres butikker.

 

Utdannelse og/eller erfaring er nok et nøkkelord.

Butikksjefer ansettes etter lang erfaring (og gjerne litt skole)i deres egne butikker, eller om man jobber som leder i annen relevant bransje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kva du treng av erfaring og utdanning vil være veldig avhengig av kva slags butikk du skal være butikksjef for. Det er f.eks lettare å være butikksjef i ei kjede sidan du då blir styrt av ledelsen som har eit ferdig system som du skal følge.

 

Dersom du skal drive ein eigen butikk så krever det litt meir av deg då du ikkje har nokon til å støtte deg til.

 

Det er skjeldan du kan gå rett inn i ein butikksjef jobb utan å ha anna erfaring frå før. Men litt utdanning er ein fordel sidan du då er godt kvalifisert etter at du har fått litt jobberfaring. Dersom du kun har erfaring som ansatt i butikken så vil det nok være mange om beinet for å bli butikksjef, så litt utdanning er greit å ha.

 

Det finnes mange utdannninger som kan være aktuelle, men det er ikkje sikkert at du treng ei lang utdanning. Eit år med økonomiske studier i kombinasjon med erfaring frå butikkfaget kan være nok.

 

Det med å ansette ein assisterande daglig leder vil i stor grad være avhengig av kor god økonomi du har, normalt sett må det være ein ganske stor butikk før dette lønner seg. Du som sjef vil uansett være ansvarlig, så mange foretrekker å gjere alt sjølv slik at dei er sikre på at ting blir gjort rett.

 

 

Når det gjelder lønn så er også dette vanskelig å seie så mykje om då dette er noke som du må forhandle fram gjennom kjeda som butikken er ein del av.

Eventuellt så er lønna di det du tar ut i lønn frå butikken, i så tilfelle vil lønna være avhengig av kor stort overskudd butikken sitter igjen med etter at lønn til øvrige ansatte, husleige og andre utgifter er betalt, samt kor mykje av dette overskuddet du er villig til å ta ut. Dersom du tar ut for mykje lønn slik at butikken ikkje har tilgjengelig kapital så kan du ende opp med at butikken går konkurs.

 

Så veldig godt betalt kan du nok ikkje rekne med å få, sidan det å være sjef innebærer mykje jobbing så blir nok timelønna forholdsvis lav til tross for at årslønna er ok.

Det er først dersom butikken går veldig godt at du kan rekne med å bli rik på å være butikksjef.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner godt noen som er leder for en kleskjede i Norge, så har litt innsikt fra en kjede i alle fall.

 

- Er det greit å ta kurs for å bli butikksjef innen klesbutikk-bransjen? Eventuelt hvilke?

 

Mitt inntrykk er at det betyr så godt som ingenting. På det nivået er det erfaring fra butikk som teller at at du har vist at du har lederpotentsiale. Ingen av butikksjefene jeg kjenner til har noe som helst utdannelse.

 

- Hva er lønna sånn ca på i året/måneden for en som er butikksjef i en klesbutikk?

 

Ofte basert på en grunnlønn + provisjon av omsetning. Vanskelig å si, 350K-450K er nok en realistisk range.

 

- Er det greit å ansette en assisterende daglig leder, med tanke på at som butikksjef er man "alltid på jobb"?

 

All butikkene i den kjeden jeg kjenner til har en assisterende butikksjef.

 

Husk at jeg svarer basert på at du ansettes som butikksjef i en butikk. Hvis du snakker om å drifte en butikk selv (franchise el.) som forrige innlegg dreier seg om, så er jo ting helt annerledes.

Lenke til kommentar

Vist du skal være sjef innenfor en kjede er ikke utdanning spesielt relevant, mitt inntrykk er at kjedesjefene ser på erfaring. Utdanning som alikevel vil gi deg en fordel under jobbsøking vil jo være salg og service.

 

I alle de kjedene jeg har jobbet innenfor, har daglig leder alltid hatt en nestleder, så det må du nok belage deg på og måtte ansette.

 

Ellers er alle butikker ekstremt opptatt av resultater, man må kunne vise til gode salgstall både som butikksjef og selger, noe som også vil ha en innvirkning om du skal søke på stilling som sjef en plass.

Lenke til kommentar

Hva med å ta Salg og service på vgs og jobbe på siden i den kjeden du helst vil ende opp i? Skriv i søknaden hvilken linje du går, og at du etterhvert gjerne vil ta fagbrev, og at du håper at deltidsjobben hos blablabla kan ende i en lærlingjobb? Man kan ta fagbrev i butikk, og om du etablerer deg så tidlig i ønskekjeden vil du forhåpentligvis kunne korte ned på ønsket erfaring når det åpner seg en butikksjef-stilling, ettersom du har erfaring spesifikt med deres rutiner ol.

Lenke til kommentar

Butikksjef Carlings: 350-410K

 

Bør ha jobbet der noen år (helst som NK) før du får tilbudet.

 

(jobbet der selv for mange herrens år siden, ikke som butikksjef, men ved siden av studier)

 

Butikk arbeide er håpløst elendig betalt.Jeg som er Rørlegger tjener ca 440.000 i året... :ohmy:

Som butikksjef så er det faktisk endel ansvar man har,og den lønna står overhodet ikke i forhold til det som kreves av deg..

Endret av ArkArk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...