Gå til innhold

Skal bli bedre enn GPS


Anbefalte innlegg

Nøyaktigheten på selve mottakeren pleier å stå oppgitt i spesifikasjonen som følger med. I f.eks. bilnavigasjon kan man øke nøyaktigheten betraktelig ved å "snappe" posisjonen til nærmeste veg, samt ta hensyn til hvor du har vært (kjører du i 90 km/t på en rett veg er det ganske lett å beregne hvor du sannsynligvis vil befinne deg et par sekunder lenger frem i tid). Wifi-aksesspunkter og GMS-antenner kan også brukes til å øke nøyaktigheten.

 

For brukeren kan derfor posisjonen som oppgis være mye mer nøyaktig enn 7-8 meter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste nordmenn som har gått på skolen vet vel at en tomme er 25,4 millimeter?

 

Joda, vi VET hva en tomme er for noe, men artikkelforfatteren, som mest sannsynlig bare har oversatt direkte fra en amerikansk artikkel, har ikke turt å ta seg friheten til å skrive "et par centimeter", som hadde vært like dekkende. Å bruke tommer i en artikkel på norsk, blir like feil som om man skulle brukt enheten mile istedenfor kilometer, for å beskrive en lengre avstand.

Lenke til kommentar

Er vel som sagt ikke noe nyhet med et system som kan gi deg posisjonsdata med lokale små sendere. Har sett tester på slike for flere år siden gjort av NTNU. Da var det tenkt brukt i f.eks. nidarosdomen for turister. (Turistene fikk en hånholdt enhet som ga opp informasjon om akkruat det stedet du sto.)

 

Problemet jeg ser med et slik system er at det fort krever veldig mange sendere for å dekke et område. Noe som gjør det dyrt å implementere. Greit nok at GPS ikke var billig å sette opp, men skal man dekke verden med dette snakker man fort veldig mye penger. Dekke mindre områder derimot er dette muligens en lur tanke.

Lenke til kommentar

Bygg og anleggsvirksomhet bruker fasemottakere for å oppnå presisjonen på +/- 5 mm i lengde og bredde og ca +/- 8 mm i høyde. Dette er utstyr som fort koster sekssifrede beløp.

Hemmeligeheten med det proffe utstyret er at de måler relativ posisjon i forhold til en basestasjon med kjent posisjon. Dette er mye mer nøyaktig (og raskere) enn å måle absolutt posisjon kun ut fra satelittsignalet.

 

Husker at presisjonen var mye dårligere på 90-tallet, og avvik på flere titalls meter var vanlig. Da hadde mange båter installert DGPS system som brukte slike basestasjoner for å øke nøyaktigheten. Kan det tenkes at det er det samme nettet av basestasjoner som fortsatt er i drift og brukes til dette formålet i f.eks anleggsbransjen?

 

Dette systemet ble overflødig for mange båter når amerikanerene åpnet for høyere presisjon i GPS-systemet.

 

Opplever for øvrig en mye større nøyaktighet med håndholdt enn 7-8 meter. Jeg har ingen problemer med å se om jeg står på midt på, på høyre eller venstre side av landeveien.

Tror DPOS fortsatt er ibruk, men CPOS tar mer og mer over.

SpiderNet er et annet alternativ.

Lenke til kommentar
Dette er en flott utvikling. Mange vil lure på hvorfor det er noe poeng i å vite hvor du er med mindre enn et par meters avvik, men jeg kan tenke på mange applikasjoner.

 

Fremover i tid vil vi kanskje kunne se dette bli brukt i automatisering av trafikk. Med så nøyaktig GPS er det ingenting galt lengre for at ikke biler kan styre seg selv så lenge de vet hvor veien er (og har noen sensorer som kan se fremover og nødbremse om nødvendig ved uforutsette hinder som mennesker i veien).

 

Jeg ser for meg at noe sånt i første omgang kan bli aktuellt i byer - altså at du kjører frem til bykjernen og så bare tar datastyringen overhånd og du navigerer videre rent via å velge adresse eller peke på kartet. Om alle bilene styres sentralt og dermed kan samarbeide med hverandre med datapresisjon så blir det mulig å optimisere trafikken enormt og tillate en bykjernetrafikk som altid flyter fint selv med mange flere biler enn det vi har i dag.

 

Bare litt drømming fra min side - men dette var ihvertfal fine nyheter. Håper dette for blir ny standard :)

 

-Stigma

Jeg skrev litt mer om det i en ny tråd:

 

Kapasitet på veiene vs hastighet og selvstyrte biler

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...