Gå til innhold

Diverse spørsmål om Hærens Befalsskole/Panserbataljonen


Kjeven

Anbefalte innlegg

Avtjener for øyeblikket førstegangstjenesten, dimmer nå i september. Til neste år kunne jeg tenke meg å gå befalsskolen, og kanskje oppleve litt mer action enn jeg har gjort i løpet av mitt år som vaktsoldat. Har i den forbindelse sett litt på Hærens Befalsskole, og da spesifikt Panserbataljonen. Lurer imidlertid på et par ting:

 

- Kunne spesielt tenke meg å jobbe på stridsvogn (altså enten vognkommandør, -fører eller skytter. Lader høres litt kjedelig ut, correct me if I'm wrong), primært på en Leopard 2, men CV90 funker det også. Jeg har ingen form for førerkort eller andre relevante kunnskaper, kommer det til å bli et problem?

- Hvilke våpen bruker Panserbataljonen? Hvor mange våpen får man prøvd som befalselev?

- Får man faktisk skutt med kanonene på stridsvognene?

- Hvor mange feltdøgn har man under utdanningsåret? Er det mye teoretisk utdanning? Blir det lagt stor vekt på fysisk fostring?

- Jeg har skjønt at Panserbataljonen består av fem eskadroner, kan noen forklare litt nærmere hva de forskjellige eskadronene gjør? Finner lite info på Forsvaret sine hjemmesider.

- Har jeg selv noen innflytelse over hvilken eskadron jeg havner i når jeg søker, eller må jeg bare krysse fingrene?

- Hva består praksisåret av? Er det bare utdanning av nye befalselever og å være lagfører i felt? Har hørt man kan avtjene praksisåret ved TmBn, stemmer det?

- Hvordan er mulighetene for videre karriere i Forsvaret etter praksisåret? Jeg har skjønt det slik at mulighetene for Intops er gode?

- Det virker som 2. bataljon driver med mye av det samme som Panserbataljonen, tar jeg feil da? Hva er i så fall forskjellen på de to?

 

Jeg spør om mye rart, jeg vet det, men setter pris på om noen tar seg tid til å svare en stakkars mann. Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå var du heldig, siden jeg ble akkurat ferdig med et år som skytter i stridsvogneskadronen ^^

 

Jeg kan bare si en ting, stridsvogn er tingen, du skjønner det ikke før du har prøvd det. CV90 er vell og bra, bare at det er leketøyversjonen av en stridsvogn, og kan ikke sammenlignes helt. Leo2 er det største kjøretøyet man finner i hæren som består av en lader, skytter, vognfører og vognkommandør. I esk2 er det ladere, skyttere og vognførere som er vernepliktige og grenaderer. Mens vognkommandøren er befal. Defor kan du bare bli vognkommandør, men tro meg, det er det feteste, siden da har du utdanning til alle stillingene.

 

-Det første året av befalskolen starter med vanlig GSU i 6 uker tenker jeg, deretter vil du starte på skrogkurset, hvor du lærer deg å bli vognfører og vedlikehold av skrog. Så starter du på tårnkurset, hvor du lærer å bli skytter og lader og vedlikehold av tårn. Denne perioden blir den tøffeste i løpet av de 2 årene, siden de 3 kursene er ekstremt krevende og vil ha både teoretisk og praksiseksamen, skytterkurset er faktisk det mest krevende kurset du kan ta i førstegangstjenesten, og jeg vil tro det er den mest krevende psykiske stillingen du kan ha (med mindre det er skarpskyter).

-Når du er ferdig med disse kursene, og har prøvd deg litt på stillingene, lærer du å bli vognkommandør, hvor du har de andre befalselevene som SK,LA og VF. De siste ukene av året blir det lagt vekt på fotutdanning, og drive et vanlig lag i felt, samt en ganske syk mestringsøvelse.

-Btw. lader er absolutt ikke feil, det høres bare litt kjedelig ut, men det er en veldig varierende stilling hvor du får mye frihet og stor situasjonsforståelse.

-Som befalselev, så får du sikkert prøvd: hk416/mp5/(mp7), glock, FN MAG (både liggende på bakken, oppå tårntaket fra laderluka og den som skytteren bruker), kanskje granat, kanskje MG3

-JA, man får skutt med kanon :p jeg skøyt ca 45 granater i løpet av året mitt, samt mye med FN MAG fra skytters, VK'n min skøyt ca 4 granater. Men disse tallene varierer veldig fra år til år.

-Det er gode muligheter for intops, men ikke på stridsvogn som du kanskje skjønner :)

-Det skal være mulig å avtjene i TMBN ja, men det er krevende å få den stillingen som førsteårssjant, men du kan komme i kesken.

-Du har innflytelse, men det er bare via et intervju vil jeg tro, hvor du sier hvor du vil og hvorfor.

-Logisk nok, så blir det ikke lagt like mye vekt på fysisk fostring, siden det ikke finnes tid til det, men som vernepliktige prøvde vi å få trent 3 ganger i uka.

2.bat er en "infanteribataljon," de er oppsat på noen panserde kjøretøy som sisu og m113, men de opperer hovedsaklig til fots. (for å si det sånn, kommer du i panser så kommer du til å slakte dem når de er fiende på øvelse xD)

 

-Men desverre så må du har førerkort for å bli vognkommandør :p

Endret av Chiraen
Lenke til kommentar

Esk 1 (kavelerieskadronen) = Rekognoseringseskadronen, finner ut informasjon om fienden og sender den tilbake til bataljonen, oppsatt på CV90, snøskuter, ATV, m113, beltevogn og mb. Det er også de som har skarpskytere.

 

Esk 2 (stridsvogneskadronen) er oppsatt på stridsvogner, 1 m113 og 2 mb

 

Esk 3 (Stormeskadron 3) = Stormsoldater oppsatt på CV90, dette er en eskadron bare for befalselever

 

Esk 4 (Stormeskadron 4) = Samme som esk 3 bare med vernepliktige

 

Esk 5 (Stormeskadron 5) Usikker på denne siden den ikke fantes i år, men tror den starter opp nå til høsten, samme som esk 3

 

Esk 6 (Kampstøtteskadron 6) = Eskadron som støtter de andre eskadronene med sanitet, bergningskjøretøy, Bombekastertropp, etterforsyning osv.

Lenke til kommentar

Esk 1 (kavelerieskadronen) = Rekognoseringseskadronen, finner ut informasjon om fienden og sender den tilbake til bataljonen, oppsatt på CV90, snøskuter, ATV, m113, beltevogn og mb. Det er også de som har skarpskytere.

 

Esk 2 (stridsvogneskadronen) er oppsatt på stridsvogner, 1 m113 og 2 mb

 

Esk 3 (Stormeskadron 3) = Stormsoldater oppsatt på CV90, dette er en eskadron bare for befalselever

 

Esk 4 (Stormeskadron 4) = Samme som esk 3 bare med vernepliktige

 

Esk 5 (Stormeskadron 5) Usikker på denne siden den ikke fantes i år, men tror den starter opp nå til høsten, samme som esk 3

 

Esk 6 (Kampstøtteskadron 6) = Eskadron som støtter de andre eskadronene med sanitet, bergningskjøretøy, Bombekastertropp, etterforsyning osv.

 

 

Esk 3 og 4 bytter hvert år på å ha befalselever. Esk 4 har befalselever førstkommende år.

 

Og nei, esk 5 har ikke eksistert på en stund, og kommer ikke til å gjøre det heller

Lenke til kommentar

Esk5 var vel aldri en stormesk eller såvidt meg bekjent.

 

Leo2 er helt sikkert utrolig gøy for de med interessen, men du må regne med litt mekking og skruing på vognene.

 

Min bakgrunn er i stormesk3, så får vel komme med litt propaganda angående tjenesten i stormesk 3 \4. Det er nok her det er mest forskjellige våpen i panser. Du har CV90 vognene som er oppsatt med et mg3 MITR og en 30mm kanon som skyter inntil 5 skudd i byger, noe som tar ca 2 sekunder. I tillegg er det et fotlag på 8 mann baki hver vogn som igjen er oppsatt med hk416 \ mg3 som standardvåpen og disse gutta fungerer som vanlige fotstyrker når de sitter av fra vognene. De kan også utrustes med snadder som 40mm GUR (et "rør" under HK416 som skyter i veien en liten 40 mm granat, som kjent fra div. spill), M72 som er et engangs panservernvåpen, 84 mm Carl Gustav RekylFri Kanon eller bare RFK som er sinnsykt fett, samt ting som flashbangs, håndgranater og diverse annet. Allsidig tjeneste med mye samspill mellom vogn og fotstyrker!

 

Esk1 er som tidligere nevnt i tråden oppklaringsgjengen i bataljonen. Fotstyrkene her går langt, de sitter på observasjonspost (OP), kan kalle inn bombekaster og observere nedslag dersom de er heldige med budsjettet (ryktes også at de KAN være så heldige å få se artilleri nedslag \ F16 tokt en sjelden gang, men dette gjelder nok langt fra hver kontigent). Sannsynligvis bataljonens mest fysisk krevende tjeneste! Esk 1 har også en pansret tropp med CV90 vogner akkurat som storm, samt en tropp som leker med gadgets som UAVer, roboter av ymse slag og diverse.

 

Edit:

Feltdøgn - En del. Passerte vel rundt 55 døgn i felt, alle på vinterstid selv ila mitt år, men BS elevene har flere øvelser.

 

TMBN som befal i pliktåret kan du nok se langt etter, men etterhvert byr sikkert muligheten seg dersom du er dyktig nok.

Endret av Killswitch
Lenke til kommentar

Høres bra ut! Bortsett fra det med førerkort, det kommer til å bli et problem. Jaja, får vel se å få tatt lappen da... Du sier stillingen er veldig psykisk krevende, hva tenker du på da? Mye stress? Og den mestringsøvelsen, er den bare typen en uke i felt uten mat og søvn mens det er fette kaldt ute? For en sånn en har jeg allerede hatt, det var jo bare kos.

 

Hvis jeg ender opp uten førerkort, jeg kan fremdeles bli lagfører i Esk 1/3/4?

Lenke til kommentar

Du kan fortsatt bli fotlagfører ja, selv om det på det sterkeste anbefales å skaffe seg førerkort først.

 

Gjetter på at det som menes med psykisk krevende, er at du må holde konsentrasjonen oppe i lang tid, gjerne med et kraftig underskudd på søvn og mat. Under NATO øvelsen mens jeg var inne som vognfører i esk3, kjørte jeg i litt over 30 timer mer eller mindre uten stans. Det var lenge nok, å kjøre bil på glatta er rene luksusen i forhold.

Lenke til kommentar

Gjetter på at det som menes med psykisk krevende, er at du må holde konsentrasjonen oppe i lang tid, gjerne med et kraftig underskudd på søvn og mat. Under NATO øvelsen mens jeg var inne som vognfører i esk3, kjørte jeg i litt over 30 timer mer eller mindre uten stans. Det var lenge nok, å kjøre bil på glatta er rene luksusen i forhold.

 

hehe, for ikke å snakke om å ligge på E6 når vogna er breiere enn veien, i tillegg til de gale lokale.

 

Det jeg mener med at skytterstillingen er psykisk krevende, er ikke fordi man får lite mat, men veldig lite søvn. Da hjelper det heller ikke at du sitter på et svært ubehagelig sete, i et lite mørkt rom, hvor det er svært varmt, med lite fotplass, mens du har stappet øynene inn i okularene for at øyelokkene ikke skal gå igjen. Senere i tjenesten så forventes det også at du lytte på minst 3 nett, hvor man må ha skadelig høyt volum siden noen prater lavere enn andre. Men bare det skjer noe action så glemmer man fort alt dette :)

 

Når det gjelder den mestringsøvelsen til panser/artilleri/sanitet så er jeg usikker på hvor mye jeg får si om den. Men det de gjorde var å gå fra setermoen til skjold og tilbake mens de løste oppdrag, det er 26 mil til sammen. Dette gjorde de over 6 dager, hvor de ikke fikk noe mat eller søvn (bortsett fra power naps på 5-10 min). Hørte om ei som gikk i koma i løpet av gjørmeløypa, og en annen som brakk foten bare på grunn av gåmengden, hørte også at samme person gikk ned 17kg på de 6 dagene.

 

Jeg har foresten en dimmefilm fra esk2 som jeg kan sende deg på privat melding

Lenke til kommentar

Når det gjelder den mestringsøvelsen til panser/artilleri/sanitet så er jeg usikker på hvor mye jeg får si om den. Men det de gjorde var å gå fra setermoen til skjold og tilbake mens de løste oppdrag, det er 26 mil til sammen. Dette gjorde de over 6 dager, hvor de ikke fikk noe mat eller søvn (bortsett fra power naps på 5-10 min). Hørte om ei som gikk i koma i løpet av gjørmeløypa, og en annen som brakk foten bare på grunn av gåmengden, hørte også at samme person gikk ned 17kg på de 6 dagene.

Fuck me, mestringa jeg hadde var jo til sammenligning som å ta en tur på velferden... Vi gikk kanskje to mil:(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg dimmiterte 1. Juli fra StormEsk 3, så jeg kan fortelle deg litt hva som forventes av deg som befalselev i PBN. Nå er det slik at det blir foretatt endringer vedrørende hvor befalselevene får utdannelsen sin, så PBN kommer kun til å utdanne vognkommandører årene fremover, mens 2BN utdanner fotlagførere. For å bli VK må du ha sertfikatet, du kommer ingen vei utenom. Fysisk sett er opplæringsåret veldig tøft, men jeg har sett en del klare å karre seg igjennom det selv uten å være i mer enn middels god form. Som befalselev i Panser har man tre krevende utfordringer/øvelser: Berretløpet, patchløpet, vintermarsj og mestringsøvelse. I år varte mestringen i seks dager og innebærte marsj fra Setermoen til Bardufoss, seks timer non-stop sandsekkbæring, hinderløype, gjørmeløype, psykologisk "spill" (falsk minnestund for påstått død fenrik), og mer marsj. Legg til aggresiv tone fra befal, lite mat (én brødskive på seks dager), tilnærmet null søvn, såre føtter og andre plager, så har man oppsumert mestringsøvelsen rimelig godt. Mestringsøvelsen var hos oss i juni, men etterhvert når kroppen blir utmattet begynner du å fryse uansett hvor varmt det er.

 

Det er forøvrig Esk 2 som har ansvaret for å utdanne befalselever til CV90 og Leo 2.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Slik det ble redegjort til meg og de andre eskadronstillitsvalgte av Oblt. Bekkestad ønsket man å samle vogn-kompetansen i én esk. PBN utdanner ikke lenger fotlagførere, så samkjøringen mellom fot og vogn blir ikke like tett som før når "alle" var utdannet i esk3/esk4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...