Gå til innhold

Kommentar: Trenger vi mellomsekvenser?


Anbefalte innlegg

De er greie å ha til tider... MEN! Det de kan begynne med er å stoppe trenden med å IKKE HØRE på ESC tasten.

DiRT og andre spill du kan hamre på ESC tasten men de lange sekvensene dundrer videre.

Trykker man på ESC så betyr det "Jeg vil ikke se denne sekvensen" og det burde RESPEKTERES.

 

Nei, jeg vet, dette er meningsløst latterlig. Jeg fatter ikke vitsen med å ikke la folk hoppe over mellomsekvenser.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del er historiedrivende snutter en slags pause etter en hektisk eller stor kamp.

Aquaria er et godt eksempel på det. Her er det lite filmer og slikt før en dreper en boss hvor en får servert en passende del av historien før en fortsetter. Diablo 2 blir noe lignende. RTS-spill klarer det ganske godt også, med tanke på at en velger hvilket oppdrag en vil gjøre.

 

Men quicktime-events gir meg som regel dårlig smak i munn og er som regel en unnskyldning for latskap av utviklerne. Det ødelegger også rytmen min siden det tvinger meg til å endre trykkingen min til å passe med denne idiotiske scenen som stiller utenfor spillet med tanke på handling. Føles mer som å trykke på neste spor på en blu-ray for å kunne fortsette, og repetere prossessen til en er ferdig.

 

Noen av disse fører også til mer frustrasjon enn glede. Det å ta et helikopter i Just Cause 2 blir etterhvert en kjip og tvungen "interaksjon" som fjerner fokuset fra moroa. Spesielt når en har spilt det i 50+ timer..

 

 

Spill har som regel ikke en veldig god historie, og det er der interaktivitet gjør opp for det. I forhold til en film eller bok..

 

Men, det jeg synes burde taes opp i større grad når det gjelder latskap innen utvikling er denne "strømlinjeformede stilen". Lineære ganger, pekere som holder deg i hånda, rett og slett en 3-10 timer lang tutorial og det er hele SP-delen.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Nei, jeg vet, dette er meningsløst latterlig. Jeg fatter ikke vitsen med å ikke la folk hoppe over mellomsekvenser.

 

AtW

 

DiRT 2 endte det opp med at jeg forlot PCen i noen minutter mens sekvensen fikk gå, eller om spillet kjører sekvensen mens du er ute i Windows, så ALT + TABer jeg ut så de taper uansett.

Jeg har heller ikke forstått helt årsaken til hvorfor det er slik, like irriterende som at spesielt EA spill nekter å la deg justere kontrollene når spillet er igang.

Den options biten burde være tilgjengelig UANSETT.

Lenke til kommentar

Hvis du tror at historie i et spill er helt unødvendig så syns jeg synd på deg

 

Det er mer synd på en bruker som ikke tar seg tid til å pusse brillene sine. Han skriver ikke at historie i spill er unødvendig, han setter spørsmålstegn ved mellomsekvensenes eksistensgrunnlag.

 

Uansett hvor man lander i debatten kan vi alle enes om at det finnes få ting mer irriterende enn spill som nekter deg å hoppe over cut-scenes. Jeg har ikke tall på hvor mange sadistiske utviklerne jeg har hatt lyst til å sende til Guantanamo etter at de har satt opp en helvetes lang mellomsekvens rett før et vanskelig spillparti.

 

Nå siktet jeg vel strengt tatt mot de enkelte som faktisk mener det, både i andre diskusjoner jeg har hatt om dette og enkelte i denne hvis jeg husker riktig.....Og generelt. Kanskje du skulle tenke deg om før du tolker det andre skriver på din egen måte og forsøker å være litt vittig?

 

Jeg synes enkelt nok at det er synd for de som går glipp av den gleden av en knallbra historie når de ikke gidder å ta seg tid til det fordi det er et spill og ikke en bok.

 

Og dessuten er det en god del andre mer viktige ting som jeg lar irritere meg før noe som cutscenes som sjelden er så lange som 20 min som da ville vært til bry. Som f. eks dårlig gameplay, dårlig kontroller du ikke kan forandre på, feig vansklighetsgrad, dårlig design, glitches, plagsomme online spillere, dårlig online tilkobling og i grunn alt annet som kan være dårlig i et spill. Det er da ikke veldig vansklig å gjøre noe annet i et par minutter mens du venter på en cutscene.....

Lenke til kommentar

Nå siktet jeg vel strengt tatt mot de enkelte som faktisk mener det, både i andre diskusjoner jeg har hatt om dette og enkelte i denne hvis jeg husker riktig.....Og generelt. Kanskje du skulle tenke deg om før du tolker det andre skriver på din egen måte og forsøker å være litt vittig?

 

Ja, jeg burde virkelig forstått at ved å skrive "du" mener du egentlig ikke artikkelforfatteren, men en bønsj usiterte personer du blant annet har møtt i andre diskusjoner jeg ikke visste du hadde deltatt i...

 

Og dessuten er det en god del andre mer viktige ting som jeg lar irritere meg før noe som cutscenes som sjelden er så lange som 20 min som da ville vært til bry. Som f. eks dårlig gameplay, dårlig kontroller du ikke kan forandre på, feig vansklighetsgrad, dårlig design, glitches, plagsomme online spillere, dårlig online tilkobling og i grunn alt annet som kan være dårlig i et spill....

Men i denne tråden diskuteres mellomsekvenser så de aspektene blir irrelevante akkurat her.

Lenke til kommentar

Nå siktet jeg vel strengt tatt mot de enkelte som faktisk mener det, både i andre diskusjoner jeg har hatt om dette og enkelte i denne hvis jeg husker riktig.....Og generelt. Kanskje du skulle tenke deg om før du tolker det andre skriver på din egen måte og forsøker å være litt vittig?

 

Ja, jeg burde virkelig forstått at ved å skrive "du" mener du egentlig ikke artikkelforfatteren, men en bønsj usiterte personer du blant annet har møtt i andre diskusjoner jeg ikke visste du hadde deltatt i...

 

Og dessuten er det en god del andre mer viktige ting som jeg lar irritere meg før noe som cutscenes som sjelden er så lange som 20 min som da ville vært til bry. Som f. eks dårlig gameplay, dårlig kontroller du ikke kan forandre på, feig vansklighetsgrad, dårlig design, glitches, plagsomme online spillere, dårlig online tilkobling og i grunn alt annet som kan være dårlig i et spill....

Men i denne tråden diskuteres mellomsekvenser så de aspektene blir irrelevante akkurat her.

 

Vel det at jeg brukte "du" så kunne jeg brukt et annet ord selv om det er mange som skriver på denne måten, dessuten hvis du har lest alle postene her så kunne du raskt se at jeg kunne snakke til hvem som helst med den meningen uten at jeg trenger å sitere dem. Jeg pleier i hvertfall å tenke meg om hva/hvem en person mener før jeg hopper rett inn med min egen tolkning over at den personen kanskje var dum eller lignende.

 

Og ja, det er snakk om cutscenes, men det er hovedsaklig snakk om de er nødvendige i det hele tatt og ja, at de enkelte ganger kan bli funnet irriterende av deg er relatert men jeg nevnte bare at det er mye annet som er viktigere at er gjort ordentlig, med andre ord jeg påpekte kun at cutscenes som ikke kan skippes er mindre betydelig i det større bilde og dermed ikke burde utelukkes av den grunn.

Lenke til kommentar

Jeg pleier i hvertfall å tenke meg om hva/hvem en person mener før jeg hopper rett inn med min egen tolkning over at den personen kanskje var dum eller lignende

 

Det finnes kun en fornuftig tolkning av nevnte setning og det var den jeg landet på. Jeg kan ikke anta at du skriver feil, når ingenting tyder på at det er det du gjør.

 

med andre ord jeg påpekte kun at cutscenes som ikke kan skippes er mindre betydelig i det større bilde og dermed ikke burde utelukkes av den grunn.

 

Alle deler av en oppskrift bør kunne diskuteres og analyseres, ikke kun hovedingrediensen.

Endret av KjemikerJon
Lenke til kommentar

Vet ikke helt jeg, personlig liker jeg cut-scenes... til en hvis grad. MGS4 sine var litt for lange (men spillet var i det minste gøy) FF13 var jo bare lange ganger og cut-scenes... så det ga meg aldeles ingenting.

 

Gå tilbake til FF7 for eksempel, der elsket jeg cut-scenene, de var som en liten premie på slutten av en boss, eller for at du hadde kommet et sted, de var korte men skapte stemning.

 

Jeg er ikke så sikker på at alle cut-scenes MÅ være interaktive, noenganger er det deilig å kunne lene seg tilbake å nyte det spektakulære etter et langt og hardt "brett".

 

Men jeg er enig i at noen spil lmisbruker dette, Uncharted syntes jeg har en god balanse, de har cit-scenes, men de har også noen av de mest cinematiske sekvensene jeg noensinne har spilt. Med cinematisk mener jeg cinematiske oplevelser som en del av den vandlige spill værdenen.

 

 

Jeg vil argumentere at spillene desverre har mistet litt cinematic de siste årene. I disse dager skal lissom alle spill ha kamera som man selv kan styre, noe som gjør hele spill opplevelsen veldig statisk (Ofte 3. person spill).

 

Syntes igjen Uncharted klarte å balansere dette, men gamle spill som FF7 skapte SÅ mye stemning ved å plasere kameraet på et punkt du ikke forventet. (Noe Square Enix forbedret enda mere i FFX imo)

 

Alt i alt føler jeg at cut-scenes er noe som har sin plass i spill, men de må tones ned et par hakk.

Lenke til kommentar

Jeg pleier i hvertfall å tenke meg om hva/hvem en person mener før jeg hopper rett inn med min egen tolkning over at den personen kanskje var dum eller lignende

 

Det finnes kun en fornuftig tolkning av nevnte setning og det var den jeg landet på. Jeg kan ikke anta at du skriver feil, når ingenting tyder på at det er det du gjør.

 

med andre ord jeg påpekte kun at cutscenes som ikke kan skippes er mindre betydelig i det større bilde og dermed ikke burde utelukkes av den grunn.

 

Alle deler av en oppskrift bør kunne diskuteres og analyseres, ikke kun hovedingrediensen.

 

Det er nok ikke kun en fornuftig tolkning, tenk litt på det du.

 

Ja, jeg vet ihvertfall at jeg og mange andre ser på den typen tilfeller som litt mindre betydelig og lar oss ikke irritere av noe sånt....

Lenke til kommentar

La oss heller se på de positive og negative sidene ved å ha filmsekvenser...

Hva eksakt er en filmsekvens, for å få det klart for oss?

Er en filmsekvens en endring i kameravinkelen for å vise deg noe i spillet, spesielt hvor ikke du eller noen andre i spillet kan bevege seg (sikkert for ditt eget beste)?

Eller snakker vi bare om video snutter som viser noe som skjer i spillet med bedre grafikk for noen sekunder, og som du ikke kan bevege deg på? Teller de du kan bevege deg i, og da mener jeg slike som i Uncharted?

 

Positive ting:

viser det som skjer ofte med bedre grafikk fordi det er pre-rendered

du får et avbrekk fra spillet og kan nyte noen sekunder/minutter/timer(lol) med video som belønning for det du har gjort i spillet

enklere måte å få med seg viktig historie/stoff etc fordi du ikke må gjøre noe annet samtidig

 

Negative ting:

en videosnutt som ikke er spillbar er ikke egentlig et spill

veldig sjeldent du kan gjøre noe i disse klippene som kan endre det som skjer der

interaktive videosnutter gjør det ekstremt vanskelig å følge med på det som skjer, og personlig nyter jeg svært sjeldent dette

korte og lange videosnutter du MÅ se og ikke kan klikke over, spesielt etter rett etter en checkpoint gjerne mot en boss hvor du kommer til å tape minst en gang og må se den samme filmsnutten som kanskje varer et minutt hver gang, uff

 

kom gjerne med mer

 

jeg selv synes det er bra i de aller fleste tilfeller

og når det kommer til final fantasy spillene som tidligere diskutert her, så hadde de sin storhetstid mellom 4ern og 9ern vil jeg påstå, selv om 10ern ikke var noe spesielt mye dårligere. Det jeg synes er interesant er at FFXIII nesten bare var en lang video, og kampene var designet for at du vill ønske å bli fortest mulig ferdig med dem, slik at du kunne gå videre på den smale stien videre til neste klipp. liten interaksjon. Det de gjorde i FFXIII er noe jeg ikke ønsker å se i noe spill framover i tiden, men uheldigvis gjør. Alt for stort fokus på grafikk og alt for liten på det som virkelig teller for en som ønsker å SPILLE, nemlig gameplay.

Endret av MMDE
Lenke til kommentar

Hei, jeg hater ordet klisjé. Alt som blir produsert i dag er en helsikens klisjé. Kan ikke verden glemme dette ordet?

 

Jeg liker virkelig Intro/mellom/sluttsekvenser! Men ikke alltid. De er fantastiske i f.eks Warcraft, Fable? og FF seriene. Det Spiller ingen rolle hva de betyr eller hva de vil fortelle meg. De er nydelige kunstverk som kommer til meg som en ufortjent gave, eller som en belønning når spill føles som jobb(en jobb jeg trives veldig godt i.)

 

Mellomsekvenser jeg IKKE har så mye til overs for, er som i RDR, hvor spillet stopper opp hvert tredje sekund for at jeg skal høre på 2 personer diskutere 10 personer som har tatt 1 person til fange oppi Lake Cackcave. Alt dette uten å vise meg noe bedre bilder. At stemmeskuespillet er bra, gjør at det er underholdende til å begynne med. Men når de ALDRI holder kjeft, så varer det ikke. Nå skal det sies at jeg ikke nevneverdig liker RDR som produkt anyways, grunnet gjøremål som går på repeat uten å drive historien fremover(hello AC.)

Lenke til kommentar

Etter å ha lest gjennom artikkelen og tråden, virker det mer som om artikkelforfatteren har vokst fra kvalitetsnivået på spillhistorier enn noe annet. Jeg tror ikke at mellomsekvenser har utspilt sin rolle for videospill mediet i sin helhet. Hvis du på død og liv må ha noe å gjøre mens spillkarakteren din blir fortalt noe eller en av de andre karakterene utvikler seg, kan du like greit ta deg en tur på do, enn å trykke på knapper eventuelt kikke i taket inne i spillet.

 

Trenger ikke å gå lengre enn til meg selv for å se et eksempel på dette. For 10-15 år siden hadde jeg en annen smak enn den jeg har i dag. Jeg har sett mer på disse årene som gjør at jeg er mer kritisk til hva jeg faktisk vil bruke tiden min på. Jeg ser hull i plottet, svakheter i karakter utviklingen og lignende lettere enn for 10 år siden. Det mår rett og slett mer til for å imponere meg, siden jeg har sett/hørt det meste siden jeg begynte å spille video spill julen 1989.

 

Det kan godt tenkes at denne prosessen går enda fortere for en som skal annmelde spill. Du skal ikke bare spille spillet; du skal plukke det fra hverandre, finne gode og gårlige punkter, for ikke å snakke om begrunnelser for hvorfor det er bra/dårlig.

 

Jeg kan godt forstå argumentet at historier og karakterer i spill sjeldent kommer på det samme nivået som på film, TV eller i bøker, men for min egen del er dette underforstått. Jeg er klar over at karakterer og historie kommer ofte (om ikke alltid) i andre/tredje rekke, da elementer som grafikk, animasjon og spillmekanikker har høyere prioritet. På tross av dette så stikker jeg sjeldent av når en mellomsekvens begynner. Dette er ofte gulleroten som holder meg gående. Om replikkene ikke er de beste eller historien den mest spennende, så er de om ikke annet mer visuelt spennende enn in-game på grunn av sitt filmatiske preg.

 

Så hva kan jeg si? Gratulerer! Du begynner å bli voksen (a.k.a gammel)! Velkommen om bord, her blir du lenge :p

Lenke til kommentar

Etter å ha lest gjennom artikkelen og tråden, virker det mer som om artikkelforfatteren har vokst fra kvalitetsnivået på spillhistorier enn noe annet. Jeg tror ikke at mellomsekvenser har utspilt sin rolle for videospill mediet i sin helhet. Hvis du på død og liv må ha noe å gjøre mens spillkarakteren din blir fortalt noe eller en av de andre karakterene utvikler seg, kan du like greit ta deg en tur på do, enn å trykke på knapper eventuelt kikke i taket inne i spillet.

 

At man vil ha interaktivitet under historiefortelling er hverken det samme som at man er uinteressert i historien (gå på do), eller ikke har noen krav til gameplay overhodet (trykke på tilfeldige knapper)

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er mange gode ting, og dessverre mange dårlige ting med spill.

 

Personlig liker jeg mellom-sekvenser fordi de gir en "belønning" følelse. På den andre siden syntes jeg Square-Enix burde legge spill på hylla og begynne med filmer istedet. Seriøst, de hadde gitt Pixar a run for the money når det kommer til grafikken i mellom-sekvensene sine.

 

Men hva jeg ville ha forandret, hvis jeg kunne er "Game Over" delen.

Nå snakker jeg bare for RPG sjangeren, tror ikke Call of Duty trenger noe alternativ etter at du har blitt skutt i knollen.

 

I RPG-spill, så blir man jo mest "knocked out" og ikke akkurat spidda ihjel. (Hmm, la oss se bort ifra Aerith der. )

Det jeg ville elsket å sett i spill er hva som skjer etter at helten er blitt slått ut. En alternativ storyline om du vil.

 

Så klart, dette kan også være en idiotisk idè, men vi får se om noen klarer å gjøre realitet ut av det først

 

(Meh, se bort ifra denne kommentaren hvis dette allerede finnes. Jeg er ikke super oppdatert på spill. )

Lenke til kommentar

Tar heller lange og visuelle mellomsekvenser enn QTE som forstyrrer når jeg prøver samtidig å se hva som skjer på skjermen, men det går jo ikke for må jo konsontrere meg om om hvilken knapper man skal trykke på! Arg.

Det er dessverre sjelden motsetninger. De som benytter lange videosekvenser er ofte også de samme som benytter disse latterlige QTE som også er med på å trekke deg ut av handlingen mer enn det gir noe positivt. I tillegg er gjerne de samme spillene veldig lineære.

 

I gode RPGs f.eks. kan spilleren ta sine fortjente pauser med å utforske roligere områder av spillverdenen når de er slitne av kamper, fremfor å måtte se på lite interessante mellomsekvenser. I et vakkert designet spill er det herlig å utforske og plukke opp nyttige planter, items, grave opp skatter m.m. i ditt eget tempo. Fri åpen verden tilfredsstiller utforskertrang og du styrer selv om /når du vil oppsøke de mest hektiske kampene. Blir det for hektisk kan du løpe tilbake til et roligere område og bare nyte det vakre du ser, og samtidig finne nyttige items eller lære deg nytige ting. Frihet er utrolig viktig i spill IMO.

Lenke til kommentar

At man vil ha interaktivitet under historiefortelling er hverken det samme som at man er uinteressert i historien (gå på do), eller ikke har noen krav til gameplay overhodet (trykke på tilfeldige knapper)

Ja og nei, det varierer veldig fra person til person, men jeg henvente meg spesifikt mot artikkelforfatteren, og han innrømmer selv at han ikke har store interessen for spillhistorier:

For egen del opplever jeg ofte at jeg begynner å smålese i en bok jeg har liggende, eller hopper rett på nettet så fort introen til et spill begynner å rulle. Når mellomsekvensene ruller over skjermen så benytter jeg ofte anledningen til å hente meg et glass vann eller å dra på toalettet, og jeg synes ofte det er like givende å kun høre dialogene.

Jeg antar at dette skjer når han spiller som privatperson og ikke skal anmelde et spill, noe som han nevnte tidligere i denne tråden.

 

... eller ikke har noen krav til gameplay overhodet (trykke på tilfeldige knapper)

Hæ? Interaktivitet i en mellomsekvens trenger ikke å være all verden, han sier det jo selv:

 

Interaktivitet trenger ikke å bety mer enn at du har anledning til å snu på hodet når noen snakker.

Hvordan dette henger sammen med spillmekanikker ellers i spillet og hvilke krav han setter til dem, klarer jeg ikke å se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...