Gå til innhold

Bra hjemmekino til 3000?


Anbefalte innlegg

Hallo alle sammen :p

 

Jeg skal kjøpe nytt hjemmekino som jeg skal bruke til å se på TV og spille musikk av. Har ingen kunnskaper om hva man skal se etter osv. Jeg trenger ikke noen projektor, men ønsker å kunne spille av musikk fra mobilen/ PCen gjennom USB/ HDMI. Ønsker også at det følger med enten DVDspiller eller Bluray (BR er ikke noe must for meg).

Hvordan er det med ledninger til hjemmekino? Er det trådløst eller går det en ledning til hver høytaler? :roll:

 

Så langt har jeg sett for meg denne: Sony BDVE 880 den har tydeligvis stor totaleffekt (1000 watt) hva har det å si?

 

Som tittelen sier ønsker jeg ikke å bruke noe mer enn rundt 3000 kr, jeg skal ikke ha noe superdupert til mange tusen

 

Takker for alle svar :D

Endret av skifyr123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt kommer ann på hva du ønsker av lyd.

 

Til prisen du nevner så er det kun 1 stk å anbefale, det er Logitech sitt nye Z906. Fikk god kritikk i nyeste hifi blad Lyd & Bilde.

 

Her følger det ikke med avspiller. Det har også sine svakheter, men til prisen så betyr ikke det så mye.

 

Når du nevner trådløse høytallere, så finnes ikke det. Selv om noen kalles for det. Enten så er det høytaller kabel eller strømkabel. Ingen som går på batteri. Ikke alle har stikkontakter hvor bakhøytallerene skal stå. Men enkelte anlegg har mulighet for trådløs overføring til en mottaker for bakhøytallere. Men dette er litt over prisklassen du nevner.

 

 

Sony sitt anlegget du nevner vil nok fungere greit. Blir samme pris som Logitech + en grei BD spiller. Men ikke la deg lure av deres skryt av 1000w. Det er bare tull for å lure folk som ikke kan noe. De målingene er tatt med skyhøy forvrengning av lyden. Hvis du har en billig radio eller noe slikt, og skrur lyden opp på maks, så vil du høre at musikken forandrer seg til det verre. Dette er forvrengning, altså forandring av hva lyden skal høres ut som. Sony, og andre, som oppgir slike watt styrker har målt på 10% forvrengning av lyden. Mens f.eks. min egen effektforsterker som har 5x250w tilgjenglig har oppgitt med 0.08% forvrengning av lyden. Det er stor forskjell.

 

Normal watt dette anlegget nok yter er mellom 30-50 watt, og ikke så strøm sterke heller.

 

Den beste indikatoren for hvor mye en forsterker yter ses på merkelappen bak på enheten. Der står det normalt hvor mye den trekker fra nettet. Mer enn det yter de normalt ikke, selv om f.eks. Pioneer oppgir denne som en gjennomsnitts indikator.

 

I manualen så oppgis det at den trekker 165 w fra nettet. Tar du minus 20 watt BD delen normalt bruker, så har du 145 watt til alle høytallerene, inkludert subwooferen. Denne trekker normalt mest, si 70 watt så er det 75 igjen til 5 høytallere. Det er 15 w pr høytaller.

 

Ett annet minus er også at fronthøytalleren som er høy, med fot veier kun 2.7 kilo. Det er ikke ett kvalitets tegn.

 

Mange kjøper slike anlegg, og puter det i boden ganske kjapp fordi det skuffer. Spesielt på musikk.

 

 

Logitech sitt har jeg ikke testet, men har hatt forgjengeren Z5500, og det kunne spille bra til prisen.

 

 

Hvis du er glad i musikk, så finnes det ett bedre alternativ. Det er å bygge ut etter hvert.

 

Dette vil garantert gi deg mye bedre lydopplevelser og underholding enn andre nevnte anlegg: http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/receiver-hoyttalere/receiver-forsterker/RXV567BUND1/yamaha-rxv567bl-2-stk-ns555b

 

Senere så er det bare å legge til resten av høytallerene, når man får råd.

Endret av AndersT2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

PCen har garantert en digital utgang, enten strøm eller optisk. Strøm tilføyer litt støy, spesielt ved integrert lydkort. Men ikke så veldig mye. Optisk er trygt.

 

TVen har sikkert en optisk utgang. Logitechen har 2 slike innganger.

 

Kjører du Blu-ray fra PC, så ville jeg kjørt analog 5.1 til anlegget for best lyd. Bedre enn digital siden de optiske og strøm digitale utgangene ikke støtter HD lyd.

 

Mobilen og andre midlertidige enheter plugges i AUX ja.

 

 

Lykke til med anlegget. Er det noe så bare spør.

Lenke til kommentar

Nei, det ser ikke slik ut.

Det beste er å bruke HDMI utgangen du har (den lengst til ventsre).

Ok, så jeg må koble receiveren til TVen og PCen til TVen (via hdmi) for å spille musikk/film :hrm: blir et problem hvis jeg senere vil ha den på rommet mitt (på z906).

Endret av skifyr123
Lenke til kommentar

Kopler du PCen til TVen, så vil du få lyd til anlegget via den optiske på TVen.

 

Men er nesten helt sikker at PCen har en optisk utgang, skjult i en av de andre utgangene som er for 3.5mm plugg.

 

Hvilket merke og modell er PCen?

 

Dette er eneste måte å få surround på fra PCen.

Optisk fra TV gir som regel kun stereo. Det samme gjør USB lydkort av litt kvalitet. Men du finner noen som har surround også, til en billig penge.

Lenke til kommentar

Jeg har en 1,5 år gammel Dell Studio 1558, inte core i3 2.13GHz, 3bg RAM, 64bit. Får ny skole-pc på torsdag, får se hvordan den er ;) hvis ikke den har sånn utgang tror jeg det blir lettest for meg å se etter en annen høytaler med hdmi ;) takker for alle svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Vet ikke om du allerede har kjøpt systemet, men hvis ikke; kjøp Sonyen(!). Har hørt begge to å mener personlig Sonyen spiller rotta av Logitech systemet. På musikk er lyden både fyldigere og mer detaljert, mens på film er forskjellen vesentlig større i Sonys favør. Lydbildet er både større og mer levende, spesielt i scener der det er masse som skjer (eksmepel; første slaget i Master and Commander).

 

I tilegg har du to HDMI innganger på forsterkeren, som gjør tilkoblingsarbeidet en del enklere enn å styre med hdmi til skjerm og optisk til forsterker. Og ikke minst, vil dette gjøre at du vil kunne spille av HD-lydsporene fra blu-rayene dine. Dette vil ikke kunne sendes igjennom en optisk lydkabel, som har en maksgrense på 1500kbps fordelt på alle kanalene (DTS).

 

3333,- er faktisk en glimrende pris på anlegget, så løp å kjøp sier nå jeg!

Lenke til kommentar

Vet ikke om du allerede har kjøpt systemet, men hvis ikke; kjøp Sonyen(!). Har hørt begge to å mener personlig Sonyen spiller rotta av Logitech systemet. På musikk er lyden både fyldigere og mer detaljert, mens på film er forskjellen vesentlig større i Sonys favør. Lydbildet er både større og mer levende, spesielt i scener der det er masse som skjer (eksmepel; første slaget i Master and Commander).

 

I tilegg har du to HDMI innganger på forsterkeren, som gjør tilkoblingsarbeidet en del enklere enn å styre med hdmi til skjerm og optisk til forsterker. Og ikke minst, vil dette gjøre at du vil kunne spille av HD-lydsporene fra blu-rayene dine. Dette vil ikke kunne sendes igjennom en optisk lydkabel, som har en maksgrense på 1500kbps fordelt på alle kanalene (DTS).

 

3333,- er faktisk en glimrende pris på anlegget, så løp å kjøp sier nå jeg!

Nei har ikke kjøpt noe enda :p Bra innlegg, men jeg ser nå på denne når jeg nå ser at det kanskje ikke er plass til dype høytalere ved siden av TVen. De ser ganske like ut (kansje likt lydbilde..), den er også satt ned 700 kr.

e. Sony bdv-e280 passer også stua.

Endret av skifyr123
Lenke til kommentar

Vet ikke om du allerede har kjøpt systemet, men hvis ikke; kjøp Sonyen(!). Har hørt begge to å mener personlig Sonyen spiller rotta av Logitech systemet. På musikk er lyden både fyldigere og mer detaljert, mens på film er forskjellen vesentlig større i Sonys favør. Lydbildet er både større og mer levende, spesielt i scener der det er masse som skjer (eksmepel; første slaget i Master and Commander).

 

I tilegg har du to HDMI innganger på forsterkeren, som gjør tilkoblingsarbeidet en del enklere enn å styre med hdmi til skjerm og optisk til forsterker. Og ikke minst, vil dette gjøre at du vil kunne spille av HD-lydsporene fra blu-rayene dine. Dette vil ikke kunne sendes igjennom en optisk lydkabel, som har en maksgrense på 1500kbps fordelt på alle kanalene (DTS).

 

3333,- er faktisk en glimrende pris på anlegget, så løp å kjøp sier nå jeg!

Nei har ikke kjøpt noe enda :p Bra innlegg, men jeg ser nå på denne når jeg nå ser at det kanskje ikke er plass til dype høytalere ved siden av TVen. De ser ganske like ut (kansje likt lydbilde..), den er også satt ned 700 kr.

e. Sony bdv-e280 passer også stua.

 

Samsungsystemet har jeg desverre ikke hørt, så det kan jeg ikke uttale meg om. Har dog tidligere hatt svært dårlig erfaring med et Samsung dvd-system i samme prisklassen (tror det kostet 2500,- eller noe slik). Dersom du har lite plass kan føttene på fronthøytalerne tas av rett under der hvor Sony merket befiner seg og henges på vegg.

 

Ellers har du flere store fordeler med Sony kontra Samsung:

 

- 3d blu-ray støtte, dersom du en eller annen gang skal kjøpe 3dtv

- mulighet for å gjør bakhøytalere trådløse

- ipod/iphone dock inkludert (denne kan selvsagt styres med fjernkontrollen til anlegget)

- Ikke minst; 2 HDMI innganger(!)!!!

 

Lydkvaliteten tipper jeg vil være en del bedre i Sonys favør, rett og slett siden dette er et dyrere og mer påskotet anlegg i utgangspunktet. (Noe som selvfølgelig betyr bedre elementer i høytalerne, mer påkostet hovedenhet osv.)

 

Håper dette hjelper deg i riktig retning;-)

 

Sindre

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...