Gå til innhold

Skal vi prøve oss med årets augustfest på digit.no?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ok. Det blir opprettet en ny tråd for hvert bilde som legges inn, i stedet for en tråd for hele festen, hvor all bildene går inn i samme tråd. Eller? Hehe.. :whistle:

For å ta det med teskje, ja ;)

 

En liten oppskrift for akamister:

 

Gå til digit.no; logg inn med epostadresse (ikke nick) og passord hvis du allerede ikke har det.

 

Trykk så på Last opp et bilde, og fyll ut relevant info. Husk å velge riktig aktivitet.

 

Ferdig.

Lenke til kommentar

Vi akamister har i mange år nå hatt månedsfester der vi har utfordret oss fotografisk i en hel måned av gangen (Se fjorårets augustfest og årets aprilfest på eksempler. Bildetrådene finnes i denne undergruppen).

 

Det som er hensikten med månedsfestene, er å få oss ut av sofaen og ut å fotografere. Og da samtidig bli bedre på hobbyen vår. Det er derfor et krav om at bildene tas under festen og postes fortløpende. Det er også primært fokus på komposisjon og innhold i bildene; og mindre på etterbehandling.

 

Jeg tenkte at vi denne gangen å se om dette opplegget kan tilpasses digit.no sitt opplegg med aktiviteter. Da med noen forenklinger ut ifra premissene som digit.no oppsett gir.

 

Tanken er å dele opp måneden i 4 temaer på ca. en uke hver, og legge de inn som aktiviterer der man kan poste opp til et bilde om dagen.

 

Jeg foreslår følgende regler:

 

  1. Utfordringen gjelder fra 1.august til 31. august.
  2. Du kan velge å bruke hva som helst av fotoutstyr som du har, så lenge det tar stillbilder (ikke video).
  3. Du kan maksimalt delta med ett bilde fra en og samme dato (har du to kanonbilder fra samme dato må du prioritere).
  4. Bildet postet i riktig akivitet på digit.no.
  5. La bildene inneholde exif-info hvis mulig.

 

Tanken er å ha følgende 4 temaer fordelt på disse datoene:

 

1-8. aug: Mitt lille land

Sangen "Mitt lille land" har gitt mange trøst etter terror-angrepene den 22. juli, og jeg finner den inspirende i disse tider. Som litt selv-terapi, så kan det være godt å komme ut å ta bilder av ting vi liker med dette lille landet vårt.

 

9-16. aug: I nabolaget

Enten du er hjemme eller på ferie, så befinner du deg i et nabolag. Ta deg en tur rundt og se etter motiver du vanligvis går forbi.

 

17-24. aug: Sort/hvitt

Ved å gjengi et bilde i sort/hvitt, er bildet mer avhengig av rene linjer og klare elementer. Du velger selv om du stiller kamera over i s/h, eller om du konverterer bildet i etterbehandlingen.

 

25-31. aug: Mot normalt

Vi avslutter med en mer teknisk utfordring. Her skal du sette på et normalobjektiv eller velge en normal-brennvidde på zoomen din som du bruker hele uken.

 

Har jeg forstått dette riktig att ved feks fra 1.-8.August kan en legge ut ett bilde om dagen?..som skal være tatt daglig.Første bilde den 1.August skal være tatt 1. August?..osv. Og går dette så på bekostning av opplasting i bildegalleriet?

Synes dette virker som morsom vri ;)

Endret av Jan Erik Engan
Lenke til kommentar

Har jeg forstått dette riktig att ved feks fra 1.-8.August kan en legge ut ett bilde om dagen?..som skal være tatt daglig.Første bilde den 1.August skal være tatt 1. August?..osv. Og går dette så på bekostning av opplasting i bildegalleriet?

Synes dette virker som morsom vri ;)

Det er riktig at tanken er å ta et bilde om dagen ut i fra tema og poste det den dagen; så første bildet er tatt den 1. aug. og lastet opp da. Slik systemet er i dag; så er det nok best å laste opp samme dag. Men det har ikke vært et krav i tidligere fester; og vi ser på muligheter rundt dette,

 

Det er håp om at det ikke skal gå på bekostning av vanlig opplasting. Jeg er usikker på om det er slik allerede.

Lenke til kommentar

Har jeg forstått dette riktig att ved feks fra 1.-8.August kan en legge ut ett bilde om dagen?..som skal være tatt daglig.Første bilde den 1.August skal være tatt 1. August?..osv. Og går dette så på bekostning av opplasting i bildegalleriet?

Synes dette virker som morsom vri ;)

Det er riktig at tanken er å ta et bilde om dagen ut i fra tema og poste det den dagen; så første bildet er tatt den 1. aug. og lastet opp da. Slik systemet er i dag; så er det nok best å laste opp samme dag. Men det har ikke vært et krav i tidligere fester; og vi ser på muligheter rundt dette,

 

Det er håp om at det ikke skal gå på bekostning av vanlig opplasting. Jeg er usikker på om det er slik allerede.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Har jeg forstått dette riktig att ved feks fra 1.-8.August kan en legge ut ett bilde om dagen?..som skal være tatt daglig.Første bilde den 1.August skal være tatt 1. August?..osv. Og går dette så på bekostning av opplasting i bildegalleriet?

Synes dette virker som morsom vri ;)

Det er riktig at tanken er å ta et bilde om dagen ut i fra tema og poste det den dagen; så første bildet er tatt den 1. aug. og lastet opp da. Slik systemet er i dag; så er det nok best å laste opp samme dag. Men det har ikke vært et krav i tidligere fester; og vi ser på muligheter rundt dette,

 

Det er håp om at det ikke skal gå på bekostning av vanlig opplasting. Jeg er usikker på om det er slik allerede.

 

Når får vi svar på om det går på bekostning av vanlig opplastning - det er 1. august i morgen!

 

Rak-foto :hmm:

Lenke til kommentar

Når får vi svar på om det går på bekostning av vanlig opplastning - det er 1. august i morgen!

 

Rak-foto :hmm:

Godt spørsmål. Vi får håpe Terje er på jobb og kan svare i løpet av dagen. Jeg er også interessert i mulgheten for å poste bilde i ettertid - da jeg ikke rekker hjem og får fikset bildet (jeg håper jeg tar) før midnatt.

Lenke til kommentar

Er det mulig å legge ut aktivitetsnivåene på digit siden tråder om augustfesten? Jeg tenker særlig på dem som ikke kjenner til disse, da det ikke står noe om dem på digit.

Et annet spørsmål: Skal man skrive sitt eget aktivitetsnivå på hvert enkelt bilde man poster?

Lenke til kommentar

Er det mulig å legge ut aktivitetsnivåene på digit siden tråder om augustfesten? Jeg tenker særlig på dem som ikke kjenner til disse, da det ikke står noe om dem på digit.

Det er en god ide.

 

Et annet spørsmål: Skal man skrive sitt eget aktivitetsnivå på hvert enkelt bilde man poster?

Det er vel den greieste løsningen?

Lenke til kommentar

Hei alle sammen på denne tråden

Etter å ha lest igjennom hele tråden her en gang til - så er jeg redd for at deltakelsen fra oss «digit-ere» vil bli heller laber. Her er det så utrolig mange meninger og tråder i luften alle veier at dette tror jeg simpelthen det ikke er mange som blir med på - ihvertfall denne gangen hvor alt er så uklart ennå.

 

Jeg tror rett og slett det blir for mye for oss - egentlig så er dere andre digitere ikke så hissige på konkurranser i det hele tatt - man kan godt si at dette ikke er en konkurranse, men det blir det allikevel.

 

Konklusjon: Tror dette blir for mye for digitterne, det med å ta ett bilde hver dag hele måneden for så å laste det opp hver dag, nei det blir for omfattende og krevende for oss, ihvertfall for meg - har liten lyst til å «binde» meg hver dag hele måneden.

 

________________________________

 

Da tror jeg mitt forslag som jeg har nevnt en gang tidligere, men som ikke har blitt tatt til følge - ennå - kanskje kunne tas opp igjen, nemlig

 

MÅNEDENS BILDE

 

en tenkt konkurranse med noen premier. Da har man tross alt en hel måned på seg til å komme med det perfekte bildet - for så å kanskje få en liten påskjønnelse for det om man skulle være så heldig/dyktig at man vinner. Jeg tror jeg har med meg de aller fleste digitterne på dette her i stedet for ett bilde hver eneste dag. Man må huske at de fleste av oss har dette som en givende hobby.

 

Da får dere ha en god varm 1. august.

 

RAK-foto :yes:

Endret av RAK-foto
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at det er en helt annen kultur for dette på digit. Interessen på akam for festene har stort sett vært stor, og som regel er det mange som hiver seg på. Dette fordi det IKKE er en konkurranse, men en utfordring hvor man har som mål f.eks. å bli bedre kjent med utstyret og kanskje klare å bli bedre fotografer. Det handler slettes ikke om å være bedre enn andre. Vi har postet bilder i hver vår tråd, hvor andre kan gi tilbakemeldinger i form av ros og ris. Akamfestene er noe jeg alltid gleder meg til, fordi det er morsomt og givende.

Endret av KSunhill
Lenke til kommentar

Jeg tror rett og slett det blir for mye for oss - egentlig så er dere andre digitere ikke så hissige på konkurranser i det hele tatt - man kan godt si at dette ikke er en konkurranse, men det blir det allikevel.

 

Konklusjon: Tror dette blir for mye for digitterne, det med å ta ett bilde hver dag hele måneden for så å laste det opp hver dag, nei det blir for omfattende og krevende for oss, ihvertfall for meg - har liten lyst til å «binde» meg hver dag hele måneden.

Ta det som en aktivitet du kan velge å være med på - for flere av oss akammere er månedsfestene aktiviteter vi gleder oss til og hygger oss med å gjennomføre - kommentere hverandres tråder og kikke på hvordan de forskjellige gjennomfører utfordringen.

 

Det har på akam slett ikke vært noen tallscores å sammenligne - man poster bare bilder i sin egen månedstråd og poster i de andres tråder for å kommentere bildene - noe konkurranse har det aldri vært.

 

Kikk gjerne i tidligere utfordringer hvis du vil se hvordan det har foregått tidligere. :)

 

Tror selv ikke jeg blir med i augustfesten denne gangen - for mye å gjøre - men kommer nok til å delta i Oktoberfesten, hvor temaet er fastoptikk - man velger et fastobjektiv og tar bilder med det gjennom måneden. Eventuelle tilleggsutfordringer kan også man finne på og velge selv. Det er en aktivitet man gjør "sammen". :)

Lenke til kommentar

Og vi er en del som alltid deltar som "pingle", nettopp fordi man da ikke har noen krav om bilder hver dag men heller par i uka. Selv blir jeg ikke å delta denne måneden, selv ikke som pingle. Forøvrig syns jeg det ville vært greiest å ha den gamle måten med egne tråder, selv om man nok får en bedre total oversikt med digitsystemet.

Lenke til kommentar

Jeg ser at det er en helt annen kultur for dette på digit. Interessen på akam for festene har stort sett vært stor, og som regel er det mange som hiver seg på. Dette fordi det IKKE er en konkurranse, men en utfordring hvor man har som mål f.eks. å bli bedre kjent med utstyret og kanskje klare å bli bedre fotografer. Det handler slettes ikke om å være bedre enn andre. Vi har postet bilder i hver vår tråd, hvor andre kan gi tilbakemeldinger i form av ros og ris. Akamfestene er noe jeg alltid gleder meg til, fordi det er morsomt og givende.

 

Det er definitivt to verdener som møtes, ja. Er nok ikke så lett å forenes i ett felles opplegg. Syns konseptet er spennende, skulle gjerne vært med, men ett bilde pr dag blir nok for heftig for meg også. Tomsi42 sitt forslag er vel å bruke den nye bildekritikken ( nye digit for oss), og der er er limiten på ett bilde pr. dag. Det er en regel som det er stor enighet om på digit. Går ut i fra at det går an å forsette som før for dere, med egne tråder?

 

Ser forresten ikke så mange akamister som legger ut bilder på bildekritikken heller? Vi er nok alle noen vanedyr det er vanskelig å endre på :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...