Gå til innhold

Skal vi prøve oss med årets augustfest på digit.no?


Anbefalte innlegg

Vi akamister har i mange år nå hatt månedsfester der vi har utfordret oss fotografisk i en hel måned av gangen (Se fjorårets augustfest og årets aprilfest på eksempler. Bildetrådene finnes i denne undergruppen).

 

Det som er hensikten med månedsfestene, er å få oss ut av sofaen og ut å fotografere. Og da samtidig bli bedre på hobbyen vår. Det er derfor et krav om at bildene tas under festen og postes fortløpende. Det er også primært fokus på komposisjon og innhold i bildene; og mindre på etterbehandling.

 

Jeg tenkte at vi denne gangen å se om dette opplegget kan tilpasses digit.no sitt opplegg med aktiviteter. Da med noen forenklinger ut ifra premissene som digit.no oppsett gir.

 

Tanken er å dele opp måneden i 4 temaer på ca. en uke hver, og legge de inn som aktiviterer der man kan poste opp til et bilde om dagen.

 

Jeg foreslår følgende regler:

 

  1. Utfordringen gjelder fra 1.august til 31. august.
  2. Du kan velge å bruke hva som helst av fotoutstyr som du har, så lenge det tar stillbilder (ikke video).
  3. Du kan maksimalt delta med ett bilde fra en og samme dato (har du to kanonbilder fra samme dato må du prioritere).
  4. Bildet postet i riktig akivitet på digit.no.
  5. La bildene inneholde exif-info hvis mulig.

 

Tanken er å ha følgende 4 temaer fordelt på disse datoene:

 

1-8. aug: Mitt lille land

Sangen "Mitt lille land" har gitt mange trøst etter terror-angrepene den 22. juli, og jeg finner den inspirende i disse tider. Som litt selv-terapi, så kan det være godt å komme ut å ta bilder av ting vi liker med dette lille landet vårt.

 

9-16. aug: I nabolaget

Enten du er hjemme eller på ferie, så befinner du deg i et nabolag. Ta deg en tur rundt og se etter motiver du vanligvis går forbi.

 

17-24. aug: Sort/hvitt

Ved å gjengi et bilde i sort/hvitt, er bildet mer avhengig av rene linjer og klare elementer. Du velger selv om du stiller kamera over i s/h, eller om du konverterer bildet i etterbehandlingen.

 

25-31. aug: Mot normalt

Vi avslutter med en mer teknisk utfordring. Her skal du sette på et normalobjektiv eller velge en normal-brennvidde på zoomen din som du bruker hele uken.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg håper vi kan bruke et par dager på å diskutere det praktiske rundt utfordringen; slik at alt er klart til mandag.

 

Et par punkter som det kan være greit å få sortert ut er:

 

Posting i aktiviteten. Skal de ha en kvote på et bilde per dag, eller en kvote lik antall dager. Førstnevnte krever at man tar bildet, ferdigstiller det og laster det opp før midnatt samme dag. Sistnevnte gir litt mer spillerom - da er fristen midnatt siste dag i perioden.

 

Aktivitetsnivå. Akamfestene har normalt et aktivtetsnivå. Hvordan skal vi håndtere det her?

 

Bildetråder/påmelding I månedsfestene, så har vi vanligvis en bildetråd hver som regnes som påmelding; bildetrådene inneholder bildene til deltageren og kommentarer fra de som følger med. Digit.no er lagt opp på en annen måte, så her blir det en tråd per bilde, og vi bruker sorteringsvalgene for å finne bildene til hver bruker. Trenger vi noen påmelding?

 

Jeg kommer til å lage en liten forklaring rundt normal-objektiv da ikke alle er helt kalr over begrepet.

Lenke til kommentar

Nå hadde det vært kjekt med "underaktiviteter" slik at innslaget i "Aktivitet:"-listen under "Bildekritikk" hadde vært "Augustfest 2011", med flere underkategorier av denne igjen. Men jeg tror det blir vanskelig å få på plass dette til mandag, så jeg får opprette 4 aktiviteter i stedet.

 

Hva med:

 

"Augustfest 2011: 1.-8. aug: Mitt lille land"

"Augustfest 2011: 9.-16. aug: I nabolaget"

"Augustfest 2011: 17.-24. aug: Sort/hvitt"

"Augustfest 2011: 25.-31. aug: Mot normalt"

 

I hver av aktivitetene kan vi legge inn reglene for augustfesten, samt beskrivelsen for den aktuelle del-uka.

 

Hvis det arrangeres månedsfester hver måned samt et par temadag hver måned vil denne listen etter hvert vokse seg ganske lang, slik at vi kanskje bør opprette egne sider for bla i temadager eller månedsfester separert.

 

Posting i aktiviteten. Skal de ha en kvote på et bilde per dag, eller en kvote lik antall dager. Førstnevnte krever at man tar bildet, ferdigstiller det og laster det opp før midnatt samme dag. Sistnevnte gir litt mer spillerom - da er fristen midnatt siste dag i perioden.

Angående posting i aktiviteten: Er det slik at det er et "krav" at man må laste opp et bilde hver dag?

 

Hvis man f.eks. har en kvote på 7 bilder for en aktivitet, og at en kan laste opp alle disse 7 på en og samme dag så risikerer vel man at folk "jukser" og tar alle bildene den samme dagen også?

 

Aktivitetsnivå. Akamfestene har normalt et aktivtetsnivå. Hvordan skal vi håndtere det her?

Hva menes med "aktivitetsnivå"? Jeg har lest litt om det før, men kjekt å få en forklaring her også :-)

 

 

 

 

Innlogging på digit.no for eksiterende diskusjon.no-brukere (pre-juli 2011)

Siden det desverre kommer til å oppstå innloggingsproblemer for endel eksisterende diskusjon.no-brukere blir det viktig å opplyse om at det å enten:

A) Logge ut og inn på diskusjon.no før innlogging på digit.no

eller

B) Endre passord, logge ut og inn på diskusjon.no før innlogging på digit.no

Vil løse problemet..

 

Årsaken til dette er at innloggingene i en periode ikke har blitt synkronisert over til det området digit benytter for verifisering av innlogging.

Lenke til kommentar

Nå hadde det vært kjekt med "underaktiviteter" slik at innslaget i "Aktivitet:"-listen under "Bildekritikk" hadde vært "Augustfest 2011", med flere underkategorier av denne igjen. Men jeg tror det blir vanskelig å få på plass dette til mandag, så jeg får opprette 4 aktiviteter i stedet.

Det hadde vært ideelt; men det kan ligge til senere. Dere har sikkert andre ting som er viktigere.

 

Hva med:

 

"Augustfest 2011: 1.-8. aug: Mitt lille land"

"Augustfest 2011: 9.-16. aug: I nabolaget"

"Augustfest 2011: 17.-24. aug: Sort/hvitt"

"Augustfest 2011: 25.-31. aug: Mot normalt"

 

I hver av aktivitetene kan vi legge inn reglene for augustfesten, samt beskrivelsen for den aktuelle del-uka.

Det vil fungerer fint for denne gang. Så kan vi ta en oppsummering når festen er over.

 

Hvis det arrangeres månedsfester hver måned samt et par temadag hver måned vil denne listen etter hvert vokse seg ganske lang, slik at vi kanskje bør opprette egne sider for bla i temadager eller månedsfester separert.

Det er normalt tre eller fire fester i året. De viktigste er april, juni og oktoberfesten. Men jeg ser at det kan bli uoverskuelig etter en stund.

 

Angående posting i aktiviteten: Er det slik at det er et "krav" at man må laste opp et bilde hver dag?

 

Hvis man f.eks. har en kvote på 7 bilder for en aktivitet, og at en kan laste opp alle disse 7 på en og samme dag så risikerer vel man at folk "jukser" og tar alle bildene den samme dagen også?

Vi har ikke jatt et krav om opplasting hver dag, kun det å ta bildet hver dag. Det har ikke vært et problem emd juks; folk har faktisk vært ærlige.

 

Hva menes med "aktivitetsnivå"? Jeg har lest litt om det før, men kjekt å få en forklaring her også :-)

Fra en typisk festtråd:

 

Hardcore: Du tar kun bilder relatert til utfordringen og leverer et bilde hver dag. Du tar ikke bilder i andre sammenhenger. 2 frikort.

Entusiast: Du tar hovedsaklig bilder relatert til utfordringen og leverer et bilde hver dag. Du tar andre bilder hvis du føler for det. 4 frikort.

Kandidat: Du forsøker deg på entusiast-nivå. Men det kan være noen dager du ikke kan levere. Minimumskravet er at du klarer å leverer et bilde 4 dager i uken, klarer du 7 så er det bonus. Du tar andre bilder hvis du føler for det.

Pingle: Du tar to til tre bilder per uke. Du tar andre bilder hvis du føler for det.

 

Pinglene er litt heldigere fordi de kan ta de to-tre bildene på en og samme dag. Tror jeg har sett det blitt gjort en eller to ganger siden vi startet med aktivitetsnivåer i 2008.

 

Innlogging på digit.no for eksiterende diskusjon.no-brukere (pre-juli 2011)

Siden det desverre kommer til å oppstå innloggingsproblemer for endel eksisterende diskusjon.no-brukere blir det viktig å opplyse om at det å enten:

A) Logge ut og inn på diskusjon.no før innlogging på digit.no

eller

B) Endre passord, logge ut og inn på diskusjon.no før innlogging på digit.no

Vil løse problemet..

 

Årsaken til dette er at innloggingene i en periode ikke har blitt synkronisert over til det området digit benytter for verifisering av innlogging.

Dette er viktig informasjon å få med. Kan være en ide å oppdatere første post med all relevant info når alt er på plass, og peke på denne tråden fra aktivitets beskrivelsen.

Lenke til kommentar

Angående aktivitetsnivå så kan vi vel nå i starten gjøre det slik at brukeren skriver hvilket aktivitetsnivå han/hun akter å være på i beskrivelsen på bildene sine?

Fungerer for meg.

 

Det var raskt servert. :thumbup:

Lenke til kommentar

Pinglene er litt heldigere fordi de kan ta de to-tre bildene på en og samme dag. Tror jeg har sett det blitt gjort en eller to ganger siden vi startet med aktivitetsnivåer i 2008.

Dette var nytt for meg - fra reglene øverst i samtlige fester:

"Du kan maksimalt delta med ett bilde fra en og samme dato (har du to kanonbilder fra samme dato må du prioritere)."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres forsåvidt meget interessant ut, men har desverre ikke mulighet til å delta i denne første runden da jeg går på ferie i dag og selv om kameraet er med vil jeg nok ikke prioritere å ta med pc for å kunne få lastet opp bilder.

 

Angående datoer osv så er det ikke verre enn at dere også henter ut EXIF-dato for "Bildet tatt dato". Er et par varianter av dette i EXIF, der en av de vel er "Kameraets originaldato på bildetidspunkt". Det vil i såfall gjøre det vesentlig mer omstendelig å tukle med dagene om det skulle være et problem.

Lenke til kommentar

Vi akamister har i mange år nå hatt månedsfester der vi har utfordret oss fotografisk i en hel måned av gangen (Se fjorårets augustfest og årets aprilfest på eksempler. Bildetrådene finnes i denne undergruppen).

 

Skal bli morsomt å se hvordan brukerne på Digit reagerer på dette. Tidligere har alt som har smakt av konkurranse (som jeg oppfatter at dette IKKE er) vakt svært negative reaksjoner fra enkelte brukere. For dette er opplagt en føring for hva slags bilder man legger ut. Og dersom brukerne ikke deltar forsvinner noe av hensikten. Her på Digit er det jo ganske mange som aldri deltar på temadag f.eks. Hvordan blir det da når man båndlegger fotograferingen for en måned av gangen?

Gleder meg til fortsettelsen... ;)

Lenke til kommentar

Pinglene er litt heldigere fordi de kan ta de to-tre bildene på en og samme dag. Tror jeg har sett det blitt gjort en eller to ganger siden vi startet med aktivitetsnivåer i 2008.

Dette var nytt for meg - fra reglene øverst i samtlige fester:

"Du kan maksimalt delta med ett bilde fra en og samme dato (har du to kanonbilder fra samme dato må du prioritere)."

Det er mulig at dett er kun nevnt i et par av diskusjonene og spesifikasjonsnivået på pingle på enkelte av festene. Og dermed ikke kommet med i selve regelsettet. Jeg har som sagt kun sett at noen har benyttet seg av muligheten en eller to ganger; så det er nok ikke noe viktig. Og et unntak vi kan droppe for fremtiden.

Lenke til kommentar

Angående datoer osv så er det ikke verre enn at dere også henter ut EXIF-dato for "Bildet tatt dato". Er et par varianter av dette i EXIF, der en av de vel er "Kameraets originaldato på bildetidspunkt". Det vil i såfall gjøre det vesentlig mer omstendelig å tukle med dagene om det skulle være et problem.

Akkurat dette er ikke et problem - dette er ikke en konkurranse - det er ikke noe å vinne, det er bare en morsom utfordring man tar sammen med andre her inne. Om du "jukser" lurer du bare deg selv.

 

 

 

Men ellers: Det ser ut som om det er harde krav på opplastingssidene til når bilder kan postes - det er ofte at man først poster bildene litt senere enn når de faktisk er tatt - poenget er at bildet skal være tatt på den aktuelle dagen. Er for eksempel noen som drar på ferie på fjellet og først poster bildene når de kommer tilbake..

 

 

Edit: Mange dager jeg tar bilder jeg skal poste, selv om jeg ikke har tid til å redigere og legge dem opp før flere dager senere..

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Kunne vært morro å slenge seg på, men da må det, som Trondster sier - gjøres endringer på opplasting.

Blir borte på ferie i 3 uker, kamera er med, men har ikke planer om å røre en PC. Da blir det isåfall umulig å være med hvis bildene skal lastes opp samme dag. (Forsåvidt også samme uke:P)

Lenke til kommentar

Skal bli morsomt å se hvordan brukerne på Digit reagerer på dette. Tidligere har alt som har smakt av konkurranse (som jeg oppfatter at dette IKKE er) vakt svært negative reaksjoner fra enkelte brukere. For dette er opplagt en føring for hva slags bilder man legger ut. Og dersom brukerne ikke deltar forsvinner noe av hensikten. Her på Digit er det jo ganske mange som aldri deltar på temadag f.eks. Hvordan blir det da når man båndlegger fotograferingen for en måned av gangen?

Gleder meg til fortsettelsen... ;)

Jeg er også interessert i å se mottagelsen :) Det kan muligens være vanskelig å få folk til å se at dette ikke er en konkurranse, men en øvelse. Og det ekan virke negativt med en slik føring; men det fine med en føring er at man fokuserer på en ting. Og da blir man til slutt god på det. Vi har flere eksempler på folk som begynte med relativt "triste" saker som leverte snadder på slutten av måneden. Og det var virkelig morsomt å være med på ferden. Den festen som er mest krevende, er nok oktoberfesten - der man binder seg til en fast brennvidde. Men det er også de festene som jeg er mest fornøyd med i ettertid - særlig 2010 utgaven.

 

Aktivitetsnivåene (se posten om de lenger opp) er metoden vi har brukt for å la folk tilpasse deltagelsen i forhold til hvor mye de har tid til. Tanken er også at disse bildene ikke går av dagskvoten.

Lenke til kommentar

Akkurat nå er det ganske glissent i utviklerrekkene her, og jeg drar opp til Trondheim i morgen tidlig, så det å gjøre noe til mandag tror jeg ikke at dere skal regne med nei..

 

Men det hindrer jo oss ikke i å diskutere funksjonalitet så lenge...

 

Forstår jeg dere rett er det altså et ønske om å kunne laste opp bilder i etterkant, senest på siste dag i "uken" ? (første uke ender 8. august 23:59). Skal det da være mulig å laste opp 7 bilder med mindre det er lastet opp noen i aktiviteten tidligere?

 

Det blir en utfordring å gjøre dette brukervennlig, å på en god måte fortelle at kvoten for å laste opp er full, med mindre man velger en aktivitet som er aktiv og som har "ledige slots". Forslag? :-?

 

Å kunne laste opp bilder til en aktivitet etter aktivitetens sluttdato tror jeg blir forvirrende. Hvor skal grensen settes?

Endret av Terje
Ryddet opp i egne tanker
Lenke til kommentar

Akkurat nå er det ganske glissent i utviklerrekkene her, og jeg drar opp til Trondheim i morgen tidlig, så det å gjøre noe til mandag tror jeg ikke at dere skal regne med nei..

Ventet egentlig ikke noe annet.

 

Men det hindrer jo oss ikke i å diskutere funksjonalitet så lenge...

Det kan vi :)

 

Forstår jeg dere rett er det altså et ønske om å kunne laste opp bilder i etterkant, senest på siste dag i "uken" ? (første uke ender 8. august 23:59). Skal det da være mulig å laste opp 7 bilder med mindre det er lastet opp noen i aktiviteten tidligere?

Problemet er at man blir forhindret i å poste den dagen det gjelder. Man kan være på ferie, eller internet er nede osv. Og da må man kunne poste i ettertid. Jeg vil tro at en frist på 2-3 uker bør holde. Det har jo ikke vært noe problem på tidligere festeer, da disse er trådbaserte.

 

Det blir en utfordring å gjøre dette brukervennlig, å på en god måte fortelle at kvoten for å laste opp er full, med mindre man velger en aktivitet som er aktiv og som har "ledige slots". Forslag? :-?

Jeg ser at det kan være problemtatisk å lage brukervennlig. Skal prøve å tenke litt over saken i kveld.

 

Å kunne laste opp bilder til en aktivitet etter aktivitetens sluttdato tror jeg blir forvirrende. Hvor skal grensen settes?

Som jeg nevnte lenger opp, så tror jeg at to til tre uker bør holde.

Lenke til kommentar

Sånn som jeg har forstått det, blir det en tråd hvor alle poster bildene i? Jeg må si jeg er litt skeptisk til det, siden det er flere som har en rød tråd gjennom sine fester. Men for all del, jeg hiver meg med, så får vi se hvordan dette utvikler seg.

Tvert om - det er en tråd per bilde; der hvert bilde er med i en aktivitet. Ser du på denne siden, så ser du til høyre på listen for utvalg av bilder. Der er et valg for aktivitet. Samme valg finnes når du legger inn bilde.

 

For å se bildene til en bestemt person, så går du på personen side, f.eks. min, så kan velge å kun se bildene i den aktuelle aktiviteten.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...