Gå til innhold

Skal vi prøve oss med årets augustfest på digit.no?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi akamister har i mange år nå hatt månedsfester der vi har utfordret oss fotografisk i en hel måned av gangen (Se fjorårets augustfest og årets aprilfest på eksempler. Bildetrådene finnes i denne undergruppen).

 

Det som er hensikten med månedsfestene, er å få oss ut av sofaen og ut å fotografere. Og da samtidig bli bedre på hobbyen vår. Det er derfor et krav om at bildene tas under festen og postes fortløpende. Det er også primært fokus på komposisjon og innhold i bildene; og mindre på etterbehandling.

 

Jeg tenkte at vi denne gangen å se om dette opplegget kan tilpasses digit.no sitt opplegg med aktiviteter. Da med noen forenklinger ut ifra premissene som digit.no oppsett gir.

 

Tanken er å dele opp måneden i 4 temaer på ca. en uke hver, og legge de inn som aktiviterer der man kan poste opp til et bilde om dagen.

 

Jeg foreslår følgende regler:

 

  1. Utfordringen gjelder fra 1.august til 31. august.
  2. Du kan velge å bruke hva som helst av fotoutstyr som du har, så lenge det tar stillbilder (ikke video).
  3. Du kan maksimalt delta med ett bilde fra en og samme dato (har du to kanonbilder fra samme dato må du prioritere).
  4. Bildet postet i riktig akivitet på digit.no.
  5. La bildene inneholde exif-info hvis mulig.

 

Tanken er å ha følgende 4 temaer fordelt på disse datoene:

 

1-8. aug: Mitt lille land

Sangen "Mitt lille land" har gitt mange trøst etter terror-angrepene den 22. juli, og jeg finner den inspirende i disse tider. Som litt selv-terapi, så kan det være godt å komme ut å ta bilder av ting vi liker med dette lille landet vårt.

 

9-16. aug: I nabolaget

Enten du er hjemme eller på ferie, så befinner du deg i et nabolag. Ta deg en tur rundt og se etter motiver du vanligvis går forbi.

 

17-24. aug: Sort/hvitt

Ved å gjengi et bilde i sort/hvitt, er bildet mer avhengig av rene linjer og klare elementer. Du velger selv om du stiller kamera over i s/h, eller om du konverterer bildet i etterbehandlingen.

 

25-31. aug: Mot normalt

Vi avslutter med en mer teknisk utfordring. Her skal du sette på et normalobjektiv eller velge en normal-brennvidde på zoomen din som du bruker hele uken.

Ønsker dere lykke til! (de som deltar i dette for meg umulige "prosjektet")....

Virker som et krevende opplegg å følge med på for å få fullt utbytte!

 

Kommer nok definitivt til å holde meg til vanlig opplasting av bilder innenfor digits kvote på 1 bilde pr. dag... Det vanlige opplegget er mer enn nok for de flestes vedkommende , vil eg tru.... :blush:

 

Regner med at dette er en "vane" for dere på Akam, men tror nok det vil ta tid for oss digiter å "konvertere" til et opplegg med såvidt mange "føringer"... (vi er nok en gjeng med "anarkister" i så måte)... :cool:

 

Men for all del, det er kjekt at andre har noe å "samles" om, så det blir nok til at jeg følger med litt sånn fra sidelinjen nå i starten..., så får vi se etterhvert om det er noe som fenger innenfor den tiden den enkelte har til rådighet...:thumbup:

 

Imidlertid tror jeg at f.eks. noe annet og ikke fullt så omfattende kanskje er en bedre ide for oss digiter. Månedens bilde har vært nevnt av flere her inne, og det er jo noe som er mindre "ressurskrevende" og vil kanskje passe oss fra gamle digit bedre..! :hmm:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...