Gå til innhold

[Løst] Kjøp av bærbar til allment bruk + litt foto og videoredigering


Anbefalte innlegg

Skal til med ny pc. Akkurat nå for tiden har eg null peiling på hva som er bra av skjermkort, minne, prosessor etc....

 

Vet ikke budsjettet, men bikker det mye over 10k mister eg interressen fort og da må det være gode grunner for å ta på spanderbuksene. Tviler på at til mitt bruk behøver eg noe mer.

 

Har pr. dags dato en Dell Inspiron 9400 med det som den gang var rimelig hårete specs. Så denne har klart seg greit. Men Lightroom 3 begynner å bli veldig tungt, samt å redigere HD video i pinnacle er bortimot umulig.

 

Eg spiller kun sporadisk, og stiller da ikke krav til at den skal kunne kjøre noen hårete spill. Men skjermkortet bør kanskje være bra, slik at ønsker eg å spille litt så er ikke det umulig.

 

Pc'en brukes 99% til surfing og tv-serier. Har som regel alltid med pc på turer, men stiller ikke krav til "8 timer batteritid", det vil i de fleste tilfeller være en bonus, heller enn et krav. Utenom det holder eg som nevnt orden på bildene med LR3.

 

Hva trenger eg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Istedet for å anbefale en spesiell modell har jeg følgende tips å forholde seg til. CPU bør være en Intel corei7-variant for best mulig ytelse i forhold til videoredigering. Minnemengde bør være 8GB, å velge lavere for å eventuelt spare penger er ikke noe poeng siden minneprisene er greie. Prisjakt er et godt utgangspunkt

Om du finner en bærbar med mulighet for to disker ville det vært suverent; å kjøre et oppsett med SSD for system og harddisk for lagring ser jeg på som optimalt. Problemet er vel budsjettet i så måte.

 

Uten å ha sjekket det, kan Lightroom3 nyttiggjøre seg grafikkort? I såfall vil det også være et poeng å velge en heftig grafikkbrikke som kan kjøre redigeringsoppgaver.

 

Regner med at dette kan utfylles av andre som har detaljkunnskaper om temaet.

Lenke til kommentar

Det var nyttig informasjon. Nå når eg vet minne og prosessor har eg mulighet til å se hvilket område prisen havner på.

 

To disker er jo selvsagt suverent, men tviler på at eg trenger det. Det hadde derimot vært interessant med SSD disk, men det er jo også noe som kan kjøpes i ettertid. Harddisken får eg alltid bruk for uansett.

Lenke til kommentar

Sett litt på denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=641097#extra

 

Noen umiddelbare utbrudd av "ikke kjøp!!!!"?

Utdatert prosessor og ATI-skjermkort som ikke er nyttig for Adobe-programvare.

Samsung RC530 har raskere prosessor og Nvidia-skjermkort.

 

Ellers har man jo monsteret ASUS G53SW, med to harddisker, skjermkort som drar de nyeste spillene på høye innstillinger, 1920x1080 oppløsning, og generelt veldig god ytelse. Minuset er størrelsen og vekten, som begge er godt over normalen.

Lenke til kommentar

Har du noe som trenger USB3.0 egentlig?

 

USB3.0 gir deg bedre overføringshastighet for eksterne harddisker som støtter dette, ellers er USB2.0 like bra.

 

Sånn i det daglige, vil eg ikke merke noen forskjell om pc'en har USB3.0 eller ei? Sånn utenom spesifikt kopiering av større mengder data til og fra maskinen?

 

Eller vil det bli som eg frykter om kortere tid så vil mer og mer utstyr benytte seg av USB 3.0 og det vil være irriterende å ikke ha?

 

Trenger maskin nå innen de neste 2-4 ukene, så må nesten bestille noe. Og denne maskinen har alt eg trenge utenom USV 3.0....

Lenke til kommentar

Hehe... Har faktisk fått tilbud ja. Det heller mot denne. Nå har eg hatt Dell i 3-4 år. Så eg vet jo ka de står for. Håper bare skjermkortet i XPS15 varer litt lengre enn det gjorde i Inspiron 9400...

 

Pluss at det er tilbud nå, så man får noen tusen av. Den du har satt opp kommer jo på 7500.

Lenke til kommentar

Hehe... Har faktisk fått tilbud ja. Det heller mot denne. Nå har eg hatt Dell i 3-4 år. Så eg vet jo ka de står for. Håper bare skjermkortet i XPS15 varer litt lengre enn det gjorde i Inspiron 9400...

 

Pluss at det er tilbud nå, så man får noen tusen av. Den du har satt opp kommer jo på 7500.

Se heller på Multicom Compal PBL21 om du har noen forhåpninger om å spille på maskinen.

 

GT 525M trodde jeg var et veldig svakt grafikkort, men Nvidia tuller til navnene sine igjen og den er helt akseptabel, ikke forvent å kjøre med noen høye innstillinger på den.

Lenke til kommentar

ZPS 15 med GT540M ble det. Skal nok funke til mitt bruk. Blir minimalt med spill.

 

Multicom såg eg på. Den drog like fort av gårde i pris den også. Nå vet eg ka eg får, siden eg har hatt dell. Skjermen vet eg er god, og batteritiden blir som forventet.

 

De andre som var aktuelle forsvant ut av aktuell-lista pga lagervare. Eg måtte ha nå i nærmeste framtid.

 

Så får vi se. Takk for hjelpen okke som folkens.

Lenke til kommentar

Hehe... Har faktisk fått tilbud ja. Det heller mot denne. Nå har eg hatt Dell i 3-4 år. Så eg vet jo ka de står for. Håper bare skjermkortet i XPS15 varer litt lengre enn det gjorde i Inspiron 9400...

 

Pluss at det er tilbud nå, så man får noen tusen av. Den du har satt opp kommer jo på 7500.

 

Med HD-skjerm og 8GB minne blir det 9400, det må du oppgradere selv hver gang :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...