Gå til innhold

- Ultrabook klarer ikke 1000 dollar-grensen


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Dette bør jo kunne gi nytt liv til diskusjonen om Apples maskiner faktisk er så høyt priset allikevel, når først reelle konkurrenter ikke engang klarer å levere noe billigere.

 

@ATW: Nå bruker jeg fortsatt den første Air modellen som min primærmaskin, og jeg må si at den gjør den tiltenkte jobben veldig bra. Klart det ikke er hardware på steorider dette, men så er jo ikke det meningen heller. Det er vel grenser for hva kan kan klare å putte i en Air, og denne Asusen her, uten at det går på bekostning av andre ting som batteritid, varmeutvikling eller størrelse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nåja. Nå har jo Hardware.no forklart dette før, hvor de skriver "Ipad" og "Ipod" isteden for "iPod / iPad" , og "Nvidia" istedet for "nVidia" osv osv.

Innbilte meg at trassperioden i oppveksten var over for hw.no, og at de nå skulle skrive som anstendige folk, men meget mulig jeg husker feil!

 

Høyere pris for hva er jo spørmålet, apples innstegsmodell er jo ganske udugelig spesifisert. Jeg sier ikke nødvendigvis at MBA er dyr i forhold til konkurrentene, men startprisen er i mine øyne lite reell.

 

AtW

Jeg kan tro på at du aldri ville gått for innstegsmodellen, men startprisen er høyst reel – grunnmodellen av 11" MacBook Air selger så det griner. Det er ikke uten grunn at den hvite MacBooken er fjernet fra markedet, og MBA fikk et enormt salgsboost når grunnprisen sank.

 

At 64GB SSD og 2GB minne har sine begrensninger er jeg med på!

Lenke til kommentar

Ser inte ideen i å lave hvad der essentielt bare er en Netbook med nogle mere premium dele, HP's DM1 "Netbook" virker imo som et bedre alternativt, billigere, kan det samme, er måske ikke ligeså tynd, men det er ikke ligefrem fordi den er "oversized".

 

Måske er det bare mig, men jeg vil hellere ha' en Lenovo Thinkpad T-series end en MacBook, Mac'en er pænere i design, men intet kan hamle op med Thinkpad T's i bygge kvalitet.

Lenke til kommentar

Nye Macbook Air 13" har jo bedre skjermoppløsning enn noen andre opptil 16", med unntak av et par ekstremt dyre (og en god del mer klumpete, men kraftigere) modeller fra Lenovo.

 

I tillegg har den god nok hardware for det meste unntatt gaming, så dette blir knall!

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Høyere pris for hva er jo spørmålet, apples innstegsmodell er jo ganske udugelig spesifisert. Jeg sier ikke nødvendigvis at MBA er dyr i forhold til konkurrentene, men startprisen er i mine øyne lite reell.

 

AtW

Jeg kan tro på at du aldri ville gått for innstegsmodellen, men startprisen er høyst reel – grunnmodellen av 11" MacBook Air selger så det griner. Det er ikke uten grunn at den hvite MacBooken er fjernet fra markedet, og MBA fikk et enormt salgsboost når grunnprisen sank.

 

At 64GB SSD og 2GB minne har sine begrensninger er jeg med på!

Innstegsmodellen til Asus er jo nøyaktig like "udugelig" spesifisert som billigste 11" MacBook Air (til 999 $), med 64GB SSD og 2GB minne, bortsett fra at Asus går ned til Core i3, mens Apple leverer de billigste variantene med Core i5. Ser heller ikke ut til at Asus UX21 har bakbelyst tastatur.

 

http://www.hardware.no/artikler/-_dette--er_en_bedre_maskin_enn_macbook_air/98860

Lenke til kommentar

Mange har i ulike fora, slik som dette, formidlet myten om at Apples konkurrenter selger PC'er med samme ytelse som en Mac, men til halve prisen av Mac'en.

Jeg har pr dags dato ikke sett et eneste eksempel på en slik PC.

Joda, folk har presentert eksempler i hytt og pine, men når man gjør en nøyere sammenligning av spesifikasjonene, så er eksemplet alltid grovt underspesifisert.

Artikkelen ovenfor er bare atter en avkreftelse på denne myten.

 

Apples maskiner er billigere eller like billige som ytelsesmessig like PC'er. Og slik har det vært noen år nå.

 

Kildel 1

Kilde 2

Kilde 3

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slike beregninger er vanskelige å gjøre, og vil alltid avhenge av den enkeltes personlige avveininger; for de som er ute etter en 15" laptop til spill kan MBP fort bli en svindyr affære. Ser du etter noe som faktisk har alle MBPens kvaliteter finnes det ikke mye konkurranse, den som finnes er forskrekkende kostbar.

 

Det er ikke uten grunn at Apple har høyest marginer på salg av datamaskiner – med milelangt forsprang over nærmeste konkurrenter. Men det er jo slik at vi får noe igjen folr mellomlegget; god design, små maskiner, operativsystem, konstruksjon mm. Om det i det enkelte tilfellet (i) finnes et premium ifht relevante alternativer og (ii) er verdt å betale premiumet kan variere sterkt.

Lenke til kommentar

@RadonReady: Du tar vel litt hardt i nå, om enn ikke like ille som de som hevder at en Mac koster dobbelt så mye som en PC laget at andre produsenter. Det er i alle fall ingen absolutt sannhet at "Apples maskiner er billigere eller like billige som ytelsesmessig like PC'er".

 

Imidlertid har Apples maskiner ofte vist seg å være svært konkurransedyktige, og noen ganger billigere, enn PCer med tilsvarende "totalpakke" - dvs. at man tar i betraktning hele pakken av OS, software og hardware, og der byggekvalitet, design, materialbruk, funksjonalitet, teknologi, osv. tas med i en relevant sammenligning.

 

Asus UX21 er et utmerket eksempel på at å lage en PC med mange av kvalitetene man finner i Apples bærbare langt fra er billig, uansett hvem som lager den. Men jeg vet også at det ikke er noe problem å kjøpe en langt billigere bærbar PC som i teorien er like bra "ytelsesmessig" som min MacBook Pro (Quad-core i7, Radeon HD 6750M, osv) - men en slik PC vil nok være laget av plast, ikke ha 7 timers batteritid, ikke ha en svær multitouch trackpad i glass og bakbelyst tastatur, og den vil være "litt" mer enn 2,5 cm tykk, for å nevne noen få "mangler" jeg i så fall ville opplevd... ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

@RadonReady: Du tar vel litt hardt i nå, om enn ikke like ille som de som hevder at en Mac koster dobbelt så mye som en PC laget at andre produsenter. Det er i alle fall ingen absolutt sannhet at "Apples maskiner er billigere eller like billige som ytelsesmessig like PC'er".

 

Alt som kan dokumenteres er sannhet. Det som ikke kan dokumenteres er myter. Og dokumentasjon på min påstand var nettopp det jeg leverte. Påstanden min blir ikke ugyldg kun fordi du synes det.

 

Imidlertid har Apples maskiner ofte vist seg å være svært konkurransedyktige, og noen ganger billigere, enn PCer med tilsvarende "totalpakke" - dvs. at man tar i betraktning hele pakken av OS, software og hardware, og der byggekvalitet, design, materialbruk, funksjonalitet, teknologi, osv. tas med i en relevant sammenligning.

 

Jepp, men det var jo nettopp dette jeg påsto, se nedenfor.

 

Asus UX21 er et utmerket eksempel på at å lage en PC med mange av kvalitetene man finner i Apples bærbare langt fra er billig, uansett hvem som lager den. Men jeg vet også at det ikke er noe problem å kjøpe en langt billigere bærbar PC som i teorien er like bra "ytelsesmessig" som min MacBook Pro (Quad-core i7, Radeon HD 6750M, osv) - men en slik PC vil nok være laget av plast, ikke ha 7 timers batteritid, ikke ha en svær multitouch trackpad i glass og bakbelyst tastatur, og den vil være "litt" mer enn 2,5 cm tykk, for å nevne noen få "mangler" jeg i så fall ville opplevd... ;)

 

Det er mulig at vi to har litt forskjellige forståelser av begrepet "ytelse" her.

For meg er ikke ytelse kun resultater fra en benchmark-test. Min definisjon av "ytelse" er langt mer utstrakt og inkluderer selvfølgelig benchmarks, men i tillegg også kvaliteten på maskinvaren, dvs hvordan skjerm og grensesnitt yter mht brukerens effektivitet, hvordan operativsystemet yter rent funksjonsmessig og mht til brukervennlighet, hvordan batteriet yter, hvordan tilkoblinger, karrosseriet og konstruksjon yter holdbarhetsmessig over tid, hvordan den inkluderte programvaren yter og hvordan maskinen yter miljømessig. Jeg mener at dette er en riktigere definisjon på "ytelse", da dette faktisk er mest representativt for hvordan maskinen yter helhetlig og ikke minst over tid, for de fleste bruker jo maskinen sin mye lengre tid (år) enn de minuttene en benchmark-test varer.

Jeg kan også legge til at for meg så er også f.eks begrepet "design" langt mer utstrakt enn folk flest sin definisjon. Jeg har valgt å bruke ingeniørenes definisjonen, som like mye omhandler indre design som faktisk er like viktig, om ikke viktigere enn det ren ytre og estetiske som kunstnerens definisjonen kun omhandler. Jeg anbefaler andre å gjøre det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mulig at vi to har litt forskjellige forståelser av begrepet "ytelse" her.

For meg er ikke ytelse kun resultater fra en benchmark-test. Min definisjon av "ytelse" er langt mer utstrakt og inkluderer selvfølgelig benchmarks, men i tillegg også kvaliteten på maskinvaren, dvs hvordan skjerm og grensesnitt yter mht brukerens effektivitet, hvordan operativsystemet yter rent funksjonsmessig og mht til brukervennlighet, hvordan batteriet yter, hvordan tilkoblinger, karrosseriet og konstruksjon yter holdbarhetsmessig over tid, hvordan den inkluderte programvaren yter og hvordan maskinen yter miljømessig. Jeg mener at dette er en riktigere definisjon på "ytelse", da dette faktisk er mest representativt for hvordan maskinen yter helhetlig og ikke minst over tid, for de fleste bruker jo maskinen sin mye lengre tid (år) enn de minuttene en benchmark-test varer.

Jeg kan også legge til at for meg så er også f.eks begrepet "design" langt mer utstrakt enn folk flest sin definisjon. Jeg har valgt å bruke ingeniørenes definisjonen, som like mye omhandler indre design som faktisk er like viktig, om ikke viktigere enn det ren ytre og estetiske som kunstnerens definisjonen kun omhandler. Jeg anbefaler andre å gjøre det samme.

Da regner jeg med at Apples miljøpolitikk trekker ned din egen definisjon av ytelsen

http://www.guardian.co.uk/environment/2011/apr/21/apple-least-green-tech-company

Endret av indeksregulert
Lenke til kommentar

Da regner jeg med at Apples miljøpolitikk trekker ned din egen definisjon av ytelsen

http://www.guardian.co.uk/environment/2011/apr/21/apple-least-green-tech-company

 

Overhodet ikke.

Ser du refererer til Greenpeace. Da må jeg le litt. La meg gå noen få år tilbake for å forklare hvorfor jeg ler.

Greenpeace sin miljøversting-kampanje startet for 4-5 år siden. Apple kom da, som nå, dårlig ut i Greenpeace sin stadig pågående undersøkelse av miljøskadelige stoffer i produkter fra ulike produsenter. Metodene som Greenpeace brukte da i sin såkalte "undersøkelse" gikk ut på å sjekke de respektive selskapers hjemmesider for å finne ut hva selskapene sa om sin egne miljøtiltak. Greenpeace sin versting-liste er laget utfra dette. Greenpeace hadde altså ikke gjort fysiske/kjemiske målinger, de hadde ikke innhentet dokumentasjon som kvantiserer innholdet av miljøskadelige substanser i de elektroniske produktene, eller på annen måte funnet hvor mye selskapene brukte av substansene i produksjonen. Greenpeace hadde derfor ingen peiling på hvor mye PVC eller bromerte flammehemmere som fantes i produktene. Dette er ikke mine ord, men hva Greenpeace sjøl skriver på sin egen hjemmeside. Der skriver Greenpeace at alle opplysninger er funnet ved å undersøke hva produsente skriver om seg sjøl på sine egne nettsider. For 4-5 år siden da kampanjen startet hadde Dell og Lenovo en plan om å fjerne PVC og bromerte flammehemmere fra produktene om to år. Dell skulle fjerne PVC fra innpakning samme året og hadde holdt på med å fjerne bromerte flammehemmere siden året i forvegen. HP hadde uttalt at de hadde planer om å komme med denne typen planer i slutten av samme året. For disse planene, og planer om kommende planer, havnet disse selskapene, især Dell, høyt på Greenpeace-lista. Apple hadde dessverre holdt kjeft om at de på samme tidspunkt hadde fjernet all PVC i innpakning allerede for 12 år siden, fjernet alle bromerte flammehemmere i innpakning for 5 år siden, samt at de skulle fjerne all PVC og bromerte flammehemmere i produkter året etterpå. For dette havnet Apple på jumboplass på lista til Greenpeace og ble derfor kategorisert som miljøversting.

Greenpeace utfører m.a.o sitt miljøvern ved å sitte å surfe på internett. Dette er helt i tråd med en tidligere dokumentar på NRK TV fra noen år tilbake om Greenpeace. Dokumentaren viste at for hver krone som Greenpeace samler inn til miljøvern, så går 97 øre til dyre reiser, kurs og hotellopphold for ansatte, mens 3 øre går til aktivt miljøvern.

Greenpeace er et grønt uhyre som prøver å så FUD blant folk i den hensikt å skaffe seg sjøl pengedonasjoner, kun for å holde liv i seg sjøl, ikke for å drive miljøvern. De som har fulgt med en stund husker hvalsaken på 80-tallet og "Brent Spar" (google it), hvorav begge er historier hvor Greenpeace beviselig har presentert løgner for å oppnå sitt mål. Greenpeace sprer fortsatt løgner den dag i dag, om noen er i tvil.

Konklusjon: ikke tro på alt du leser, ofte er virkeligheten totalt motsatt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

bare jeg som begynner å bli lei av "apple" diskusjon i en asus ultrabook tråd?

 

 

Fra artikkelens overskrift:

"- Ultrabook klarer ikke 1000-dollargrensen

Asus sin nye Macbook Air-utfordrer blir dyrere enn antatt."

 

Fra artikkelens tekst:

"Allerede i mars annonserte Asus sin nye ultraportable UX-serie, basert på Intels konsept-laptop "Ultrabook". Det ble raskt poengtert at maskinene deres ville konkurrere med Apples Macbook Air....."

 

Sist jeg sjekka så var MacBook en maskin fra Apple.

Men du synes kanskje at det som artikkelen omhandler var urelevant for hva artikkelen handler om?

Lenke til kommentar

Men du synes kanskje at det som artikkelen omhandler var urelevant for hva artikkelen handler om?

Artikkelen omhandler en ny bærbar maskin fra Asus, ikke Apple. Greenpeace har heller ingenting med artikkelen å gjøre.

 

Så, tilbake til emnet. Teknisk diskusjon rundt MacBook Air tas i egen tråd. Det samme gjelder de forskjellige produsentenes miljøpolitikk.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding.

 

Redigert: Dere kan gjerne sammenligne Asusen fra artikkelen med andre maskiner, inkludert MacBook Air. Men detaljerte og lange diskusjoner rundt andre maskiner kan dere ta i andre tråder.

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...